Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-10, 10:48   #1
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Dette fant jeg i min bestemors gamle kokebok;

16 ting du aldri skal gjøre når du lager mat
1 : Bruk margarin i stede for smør
2 : Tenk vanskelig
3 : Tro at andre kan bedre enn du kan
4 : Prøve å være noen andre enn deg selv
5 : Bytte ut god kraft med buljongpulver
6 : Ha det travet
7 : Bruke lett-produkter i stede for ekte rømme, helmelk, fløte, majones, ost og andre meieriprodukter
8 : La fisken få 1 minutt ekstra for å være sikker
9 : Pynte tallerkenen med agurk, tomat og salat
10: Marinere fint kjøtt, spesielt av vilt
11: Bruke mange ingredienser
12: Bruke mer en 3-4 elementer i hver rett
13: Ha en vinslant i sasen til slutt, for å få en god vinsaus
14: Starte med salt
15: Tro at et fint navn gir fin/god mat
16: Tro at du kan lage det beste alle vet


Må si dette høres ut til å passe veldig godt inn i lavkarbo-filosofien, og min bestemor forholdt seg bevist eller ubevist til disse punktene hver dag - og god mat det fikk vi alltid hos henne

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 10:51   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Klok dame denne bestemoren din.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 12:14   #3
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Liker bestemoren din

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 13:16   #4
camryn
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kringsatt av fiender
Innlegg: 312
camryn er ny på veien

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Genialt!

__________________

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 13:49   #5
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Veldig veldig fornuftig dame hun bestemoren din

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 14:58   #6
andfra
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3
andfra er på en erverdig vei

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Gode råd:-)

andfra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 15:48   #7
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Ja ikke sant - det morsomme er jo at hun aldri var overvektig eller plaget med høyt blodtrykk og blodsukker, og at hun trosset legen som i mange år maste om at hun måtte spise mindre fett
Hun spiste slik hennes mor hadde lært henne som liten jente, og det fortsatte hun med så lenge hun greide seg selv. Dessverre ble hun tilslutt så gammel at hun måtte flytte til et aldershjem, og da skal jeg si hun la på seg . Kosten besto i brødmat til frokost, lunch og kvelds, samt fisk eller kjøtt med poteter til middag. Det er nå 15 år siden hun døde, men hun var altså en tidlig lavkarbo-tilhenger

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:55   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Kloke ord!

Forøvrig tror jeg det vart sunnere kosthold før, på tross av noen brødskiver og potweter, fordi de valgte ekte råvarer og leget mat fra bunnen av.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 16:59   #9
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Dette fant jeg i en gammel kokebok somjeg fikk av min svigermor for mange år siden, klippet og limt fra bloggen min:

Mange av dere kjenner kanskje til Henriette Schønberg Erken?
Hentet fra Wikipedia:

Henriette Schønberg Erken (født 1866 i Oslo, død 1953 i Hamar) var en norsk husholdningslærer og kokebokforfatter.
I 1880-årene jobbet hun på Bonnevies husholdningsskole i Kristiania, og ga i 1895 ut Kogebog for skole og hjem sammen med kollegaen Caroline Steen.
Hun giftet seg i 1901 med Albert Leonhard Erken, og flyttet til Vang, hvor hun resten av livet bodde på Dystingbo gård. I 1908 startet hun en husholdningsskole på gården. I 1914 ga hun ut Stor kokebok for større og mindre husholdninger, som kom ut i mange utgaver fram til 1951. Det er blitt sagt at boka lærte Norge om matkunstens gleder, og boken er blant de få bøker som kan identifiseres ved forfatterens etternavn alene.

For flere år siden fikk jeg en Schønberg Erken kokebok av min svigermor.
Den er utgitt i 1951 og har 893 sider.
Min svigermor kjøpte denne boken da hun giftet seg med min svigerfar og ble husmor.
Med sideantallet i boken er det vel unødig å si at man finner det meste i matvei? Med mindre man skal ha pizza og kebab da……
I dag ble jeg sittende og lese litt i denne boken, på jakt etter gode gamle oppskrifter.
Så fant jeg altså dette kapitlet om sykekost, og det var sidene om Schønberg Erkens sukkersykediett som interesserte meg mest.
Hva mente hun at en person med diabetes skulle spise i 1951? Husk nå også på at i 1951 kunne man gi insulin til diabetespasienter. Insulinet ble tatt i bruk på 20-tallet.
Hentet fra boken:

Da organsimen kun ufullstendig kan forbrenne kostens kullhydrater, gir man pasienten det mål av kullhydrater han kan forbrenne. Hvert tilfelle må behandles individuelt og under lægens stadige tilsyn, således at lægen forordner dieten og bestemmer hvor meget og i hvilken form f. eks. brød og poteter kan gis. Herefter har husmorens nøiaktighet, samvittighetsfullhet og kunnskaper umåtelig meget å si for å få den tillatte kost så tiltalende, avvekslende og pent servert som mulig.
Mer enn i nogen annen sykdom må man her streve for å skaffe avveksling. Bare den ting skal man erindre at den sykes lengsel efter brød kan bli næsten uutholdelig, og det kan være i årevis at den syke må holde ved med en stivelse- og sukkerfri kost, samtidig blir han lei av den fettrike kost, som skal være erstatning for mel og sukker. Mel og kavring i farser eller andre kjøtt- og grønnsakeretter må ikke brukes.
Kalvehjerne til jevning er også utmerket; den utvannende og forvellede hjerne kokes med 60 gram smør, til den er ganske utkokt; has i krukker, overhelles med smeltet smør for å bli lufttett. Bindes over og oppbevares koldt. Benyttes til jevning av supper og sauser. Istedenfor poteter kan brukes jordskokker og stakis.

Ja dere….hvor får man kjøpt kalvehjerne??
Og hva er stakis?
Jeg så litt på Schønberg Erkens oppskrifter for diabetikere, og jeg innså at disse oppskriftene kunne blitt gitt ut som LCHF kokebok i dag.
Et eksempel er Kjøttpudding med purre, som inneholder 73% fett:

* 100 gram okse eller kalv
* 25 gram flesk
* 1/2 dl fløte
* 1 eggehvite
* 2 purrer
* salt og pepper

En annen oppskrift er blomkålsuppe, som inneholder 80 % fett:

* 150 gram blomkål
* 3 dl bulong
* 15 gram smør
* 1 eggeplomme
* 1 ss fløte
* salt og pepper

Av 13 oppskrifter inneholder 9 oppskrifter 70-85 % fett.
2 oppskrifter inneholder 60-69 % fett.
1 Oppskrift inneholder 40 % fett.
1 Oppskrift inneholder 30 % fett.

Erkens dagskost for en diabetiker:
* 100-150 gram tilberedt kjøtt, eller
* 125-200 gram tilberedt fisk
* 2 egg
* 100-200 gram fløte
* 35 gram ost (ikke mysost)
* 50 gram nøtter
* 800 gram grønnsaker og frukt
* 200 gram fett: smør, margarin, olje
* 80-100 gram brød, hvis tillatt
* Drikke: buljong, kaffe, te, farris

Men hvordan skal de med diabetes spise i dag da?
For å forebygge diabetes 2 mener helsedirketoratet at vi skal spise:

…et variert kosthold med fiberrik mat som grove kornprodukter, poteter, grønnsaker, bær og frukt.

Når vi vel har fått diabetes så mener Norges Diabetesforbund at vi skal spise:

Mye fiber i form av grove kornprodukter, mye grønnsaker og frukt.
Mindre fett fra kjøtt og meieriprodukter og mer fett fra fisk og plantekilder.
Mye langsomme karbohydrater, og lite rent sukker/sukkerarter.

Ja dere, det var annerledes før ser det ut til….

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 10:49   #10
Bubbi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 35
Bubbi er på en erverdig vei

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Dette fant jeg i min bestemors gamle kokebok;

16 ting du aldri skal gjøre når du lager mat
1 : Bruk margarin i stede for smør
2 : Tenk vanskelig
3 : Tro at andre kan bedre enn du kan
4 : Prøve å være noen andre enn deg selv
5 : Bytte ut god kraft med buljongpulver
6 : Ha det travet
7 : Bruke lett-produkter i stede for ekte rømme, helmelk, fløte, majones, ost og andre meieriprodukter
8 : La fisken få 1 minutt ekstra for å være sikker
9 : Pynte tallerkenen med agurk, tomat og salat
10: Marinere fint kjøtt, spesielt av vilt
11: Bruke mange ingredienser
12: Bruke mer en 3-4 elementer i hver rett
13: Ha en vinslant i sasen til slutt, for å få en god vinsaus
14: Starte med salt
15: Tro at et fint navn gir fin/god mat
16: Tro at du kan lage det beste alle vet


Må si dette høres ut til å passe veldig godt inn i lavkarbo-filosofien, og min bestemor forholdt seg bevist eller ubevist til disse punktene hver dag - og god mat det fikk vi alltid hos henne



Men lettprodukter på lav-karbo? (pkt.7)

__________________


Ser frem til å nå mine mål
Mamma til 2 flotte barn, f.07 & f.09
Bubbi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Ketolyse.... Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 11:15   #11
camryn
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kringsatt av fiender
Innlegg: 312
camryn er ny på veien

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Opprinnelig lagt inn av Bubbi, her.

Men lettprodukter på lav-karbo? (pkt.7)

Ja, ein av dei tinga ein ikkje skal gjere.

__________________

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 06:59   #12
Rottis
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 170
Rottis er ny på veien

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Min bestemor mente at "denne lett-rømmen er nå vel og bra, men en må bruke så innmari mye av den!"

__________________

Rottis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 07:06   #13
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Gode regler, men vrang som jeg er så er jeg ikke veldig enig i punkt 9 ..i forhold til lavkarbo ihvertfall

Salat og Agurk inneholder ikke mye karber. Salat veier ikke mye, så det skal mye til for at det blir for mye karber. Agurk er dessuten supert å spise ved siden av sterk mat

  Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 09:30   #14
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Opprinnelig lagt inn av LCHF4life, her.

Gode regler, men vrang som jeg er så er jeg ikke veldig enig i punkt 9 ..i forhold til lavkarbo ihvertfall

Salat og Agurk inneholder ikke mye karber. Salat veier ikke mye, så det skal mye til for at det blir for mye karber. Agurk er dessuten supert å spise ved siden av sterk mat

Det er nok dette med pynt en skal unngå, og at tanken med pkt 9 er at det ikke har noen hensikt å legge på to skiver agurk og en skive tomat som pynt - JA til en skikkelig salat med andre ord

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 10:16   #15
Krizzi
Medlem
 
Krizzi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 101
Krizzi er på en erverdig vei

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

Hurra for bestemora di, Grotingeling
Veldig klok dame.

__________________


Krizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 18:51   #16
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

De gamle er fortsatt eldst

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 10:04   #17
Popp
Seniormedlem
 
Popp sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Alder: 52
Innlegg: 1.401
Popp er en juvelPopp er en juvelPopp er en juvel

Sv: Ting du ALDRI skal gjøre når du lager mat

De eldste vet alltid best! Slik har det vært gjennom århundrer.

Dreamy: Veldig intr. lesning. Jeg tror jeg har en kokebok som jeg har arvet. Den inneholder utrolig mye nyttig informasjon om alt fra A - å når det gjelder mat og matlagning. Veldig anderledes enn dagens kokebøker som fokuserer mye mer på at det skal se delikat ut og smake eksotisk.

__________________
Når veien til et nytt kosthold føles tungt, så ikke glem at den er fortsatt uovervinnelig ~ 2010.
Husk å snu i tide ~ 2012
I'm back ~ 2016

Journalen
Popp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg skal avslutte ketolyse. Men hvordan skal jeg gjøre videre ifht mat? *pippi m gutt og jente* Lavkarbo generelt 7 31-05-09 12:26
Veldig lur ting å gjøre... nomma Generell diskusjon 6 14-03-07 15:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no