Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spiste de brød likevel??

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-10-10, 21:45   #1
Ned30kg
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 27
Ned30kg er på en erverdig vei

Spiste de brød likevel??

Sjekk denne, hva tror dere?

http://www.abcnyheter.no/node/119050

__________________


Ned30kg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 21:46   #2
Ned30kg
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 27
Ned30kg er på en erverdig vei

Sv: Spiste de brød likevel??

Opprinnelig lagt inn av Ned30kg, her.

Sjekk denne, hva tror dere?

http://www.abcnyheter.no/node/119050


Og kor lenge har det funnet mennesker egentlig?? Noen som vet?? Sikkert dumt spørsmål men men...

__________________


Ned30kg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:53   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spiste de brød likevel??

Opprinnelig lagt inn av Ned30kg, her.

Og kor lenge har det funnet mennesker egentlig?? Noen som vet?? Sikkert dumt spørsmål men men...

I dag er de fleste forskere enige om at moderne Homo sapiens ble utviklet på den afrikanske savannen for mellom 200 000 og 150 000 år siden.

Om det stemmer at vi har spist flat-/brød de siste 30 000 årene er jo det likevel bare en kort periode i det store og hele!

Ordentlig jordbruk har det bare vært de siste 10 000 årene!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:58   #4
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Spiste de brød likevel??

Og hvis de ikke var bofaste så er det vel ingen tvil om at korn ikke akkurat kunne utgjøre noe stort innslag i dietten.
falt meg akkurat inn at det kan ha vært sesongmat.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 00:41   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Spiste de brød likevel??

Jeg lurer på hva slags kake de bakte, jeg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 00:55   #6
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Spiste de brød likevel??

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg lurer på hva slags kake de bakte, jeg.

Hm, brownies, verdens beste, marsipan, banan... Det var vel en kake til hver anledning tenker jeg

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 04:00   #7
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Spiste de brød likevel??

Uansett om dei kan ha inkludert små mengdar korn i kosthaldet sitt, så er eg fullstendig overtydd om at det ikkje på nokon måte kunne ha utgjort mengdar som er i nærleiken av det ein et i dag, kvaliteten på kornet og tilberedningsmetodane var også milevidt frå dagens. Måten å tilberede kornet på også etter landbruket oppstod, var jo svært forskjellig frå i dag, berre for nokre hundre år sidan.

Og dei kan tru kva dei vil om kake, men "kake" i steinalderforstand var neppe butikk-kake anno 2010 full av sukker, kunstig smak og konserveringsmidlar. Vi er alle bundne av det språket vi bruker og dei begrepa vi har uansett om det vi bruker det om kan skilje svært frå kvarandre i ulike samanhengar. Og så blir jo konklusjonane deretter.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:56   #8
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Spiste de brød likevel??

Artikkelen kan leses på engelsk her: http://www.pnas.org/content/early/20...f-5fb3ced45b3f

sitat:

European Paleolithic subsistence is assumed to have been largely based on animal protein and fat, whereas evidence for plant consumption is rare.

We present evidence of starch grains from various wild plants on the surfaces of grinding tools

The three sites suggest that vegetal food processing, and possibly the production of flour, was a common practice, widespread across Europe from at least ~30,000 y ago. It is likely that high energy content plant foods were available and were used as components of the food economy of these mobile hunter–gatherers.

Kort oppsummert på norsk:

* Det antas at kostholdet i det store og det hele var basert animalsk protein og fett, beviser for bruk av planter er sjelden

* Man foreslår at det muligens var vanlig å fremstille mel

* Det er trolig at energirike tilgjengelige planter ble brukt som en del av kostholdet hos disse mobile jegere/samlere

Sorry for dårlig oversettelse.

Men, det er vel ikke kontroversielt i det hele tatt at planter ble brukt som en del av kostholdet, det er det vel aldri noen som har sagt er feil heller.
Men fra det, til å påstå at man bakte flatbrød og kaker (!!) som en viktig del av kostholdet året rundt, den er vel en smule drøy.......

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:57   #9
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Spiste de brød likevel??

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Artikkelen kan leses på engelsk her: http://www.pnas.org/content/early/20...f-5fb3ced45b3f

sitat:

European Paleolithic subsistence is assumed to have been largely based on animal protein and fat, whereas evidence for plant consumption is rare.

We present evidence of starch grains from various wild plants on the surfaces of grinding tools

The three sites suggest that vegetal food processing, and possibly the production of flour, was a common practice, widespread across Europe from at least ~30,000 y ago. It is likely that high energy content plant foods were available and were used as components of the food economy of these mobile hunter–gatherers.

Kort oppsummert på norsk:

* Det antas at kostholdet i det store og det hele var basert animalsk protein og fett, beviser for bruk av planter er sjelden

* Man foreslår at det muligens var vanlig å fremstille mel

* Det er trolig at energirike tilgjengelige planter ble brukt som en del av kostholdet hos disse mobile jegere/samlere

Sorry for dårlig oversettelse.

Men, det er vel ikke kontroversielt i det hele tatt at planter ble brukt som en del av kostholdet, det er det vel aldri noen som har sagt er feil heller.
Men fra det, til å påstå at man bakte flatbrød og kaker (!!) som en viktig del av kostholdet året rundt, den er vel en smule drøy.......

PS: jordbruket begynte for 10.000 år siden, så menneskene som levde for 30.000 år siden hadde nok ingen kornkammere eller store lagre av flatbrød

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 11:00   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Spiste de brød likevel??

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

PS: jordbruket begynte for 10.000 år siden, så menneskene som levde for 30.000 år siden hadde nok ingen kornkammere eller store lagre av flatbrød

Og enda senere i Norden, ca 8000 år siden.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 11:20   #11
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Spiste de brød likevel??

Saken er også omtalt på Forskning.no:

http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/268274

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gammel traver, men likevel fersk ... Tusta85 Ketolysekuren 14 26-11-08 08:43
Kanskje ketolyse ikke er noe for meg likevel? Lille-Lulle Ketolysekuren 10 28-09-08 13:05
Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel? Princez Ketolysekuren 9 12-01-08 13:27
Kanskje litt tåpelig, men likevel! syrin Ketolysekuren 10 06-08-06 11:48
Jeg fikk plutslig ikke så lyst på ny Passat likevel jeg ... guro Nyheter / media 9 13-12-05 20:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no