Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hjemmelaget brus/ingefærøl/vørterøl, søtet med Stevia, er det OK ..?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-11-10, 11:10   #1
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hjemmelaget brus/ingefærøl/vørterøl, søtet med Stevia, er det OK ..?

(Jeg så nå etter at jeg la inn denne tråden at det finnes en liknende ("Trenger tips til hverdagsdrikk"), så moderator får bestemme om denne skal slettes)

Jeg sluttet med Grans Extra/Pepsi Max for 9 uker siden (samt alkohol), men det blir litt ensformig og kjedelig å bare drikke te og vann hele dagen. (har aldri drukket kaffe, og har ingen planer om begynne )

Når jeg googler f.eks. "homemade soda Stevia" finner jeg en del om hjemmelaget brus (med kullsyremaskin/brusmaskin). De fleste treffene linker til nettsteder som angår helse, ofte skrevet av "helsefreaker". De anbefaler slik drikke.

Kullsyre må da være fullstendig harmløst? (med unntak av tannhelsen)

Er det noen her som vil si noe om hva dere vet om dette?

Er ca 10 stk slike Stevia søtningstabletter pr dag ufarlig/OK? (0.5 g rent Rebaudisid-A totalt pr dag).

Påvirker Stevia (Rebaudisid-A) også blodsukkeret?

Forslag til oppskrifter?
Vann + sitron og/eller lime + Stevia* + kullsyre
Finnes det noen bærekstrakter (som ikke er fulle av tilsetningsstoffer) jeg kan bruke som basis?

Kunne vært morsomt å forsøke å lage ingefærøl/vørterøl (eng.: ginger ale/root beer(?)). Amerikanerne er jo hektet på det.

Oppskrift 1 her. Komplisert og tidkrevende.

Oppskrift 2 her. Enkel og rask. Basert på ekstrakter.

...og mange andre

*) Fikk mine 1200 Steviatabletter (kr 320,- hvorav 50% porto) fra Govinda Natur GmBH (Tyskland) i går. De smakte utmerket i teen. Stevia kan selges som kosmetikk innen EU, ifølge Govinda, og var merket som det. Dermed slapp de gjennom tollen. Govinda ser ut til å være et stort, veletablert foretak innen bl.a. helsekost. Anbefales.

  Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 11:22   #2
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Hjemmelaget brus/ingefærøl/vørterøl, søtet med Stevia, er det OK ..?

Jeg har kjøpt en Aqvia kullsyremaskin som jeg er kjempefornøyd med på Expert. De har essenser som du kan tilsette. Har prøvd Cactus/lime, denne er nydelig. Inneholder ikke sukker eller søtningsstoffer. Har helt slutta med brus etter at maskinen kom i hus

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stevia i hjemmelaget syltetøy Equilibrium Spørsmål og svar 4 12-08-10 17:10
Lakerol søtet med xylitol ... sommerblomt Spørsmål og svar 2 26-05-08 21:53
Brus søtet med sucralose? Calvin Spørsmål og svar 8 08-04-08 14:13
Pepsi max/light brus eller "vanlig" brus?? Tusta Barns kosthold 13 19-02-05 18:35
Brus søtet med sucralose? Zoë Induksjonen 5 14-04-04 15:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no