Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Babymat - hva er best å begynne med?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-12-05, 14:56   #1
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Babymat - hva er best å begynne med?

Nå er lilleknøtt klar for fast føde. Det er vanlig å begynne med ris- og maisgrøt, men er det det beste?

Noen som har en mening om hva som er den beste introduksjonen til fast føde? : )

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-05, 10:53   #2
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Babymat - hva er best å begynne med?

most blomkål

hjemmelaget hirsegrøt - mye spennende å finne i helsekosten

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 30-12-05, 11:45   #3
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Babymat - hva er best å begynne med?

Jeg synes denne var ganske bra. Det beste intill Fedons og MHMs bok kommer.

http://www.shdir.no/publikasjoner/fa...spedbarn_15566

Her anbefales grønnsaksmos. Og Hirsegrøt fordi den er både glutenfri og jernholdig. Hirse kjøper du i helsekosten.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 30-12-05, 11:47   #4
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Babymat - hva er best å begynne med?

så lenge du velger noe med lite smak og som er glutenfritt i starten er det egentlig greit. Disse små har ikke helt ferdig-utviklet tarmsystem, og kan få cølliaki (glutenintoleranse) viss man ikke er forsiktig. Det er grunnen til at babygrøt fra fire mnd er av ris og mais. (i tilegg til at det er lite smak. to ting å venne seg på på en gang er litt mye... både konsistens og smak)

Ellers er det lurt å gi en ny smak/matvare pr gang, for å være sikker på hva barnet evt reagerer på... I tilegg til at det er greit å se at magen til babyen fungerer før du begynner med noe nytt (så det ikke stopper seg i magen)

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 30-12-05, 11:58   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Babymat - hva er best å begynne med?

Avokado er fantastisk babymat. I mange land begynner de med avokado som den første maten. De fleste unger liker det også i den alderen.
Ellers er diverse grønnsaksmoser tilsatt kraft veldig bra. Bør være endel fett i det, etter min mening.
Kwasniewski anbefaler å gi hjemmelaget kjøttkraft (oppskrift i mat og helse, skal se om jeg finner den) tilsatt en eggeplomme.
Barnebarnet hans fikk kun brystmelk til han var 9 mndr, deretter fikk han altså denne drikken i tillegg, før han begynte med samme mat som de voksne (fettrikt kosthold).

Jeg kommer ikke til å gi NOEN av disse Nestle-grøtene til neste barn, nå vet jeg bedre. Skal jeg gi grøt (noe jeg ikke ser vitsen med utenom at det kanskje er lettvindt) blir det hjemmelaget hirsegrøt med masse smør og kanel, og evt litt fruktmos (hjemmelaget).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-12-05, 21:20   #6
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Sv: Babymat - hva er best å begynne med?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Avokado er fantastisk babymat. I mange land begynner de med avokado som den første maten. De fleste unger liker det også i den alderen.
Ellers er diverse grønnsaksmoser tilsatt kraft veldig bra. Bør være endel fett i det, etter min mening.
Kwasniewski anbefaler å gi hjemmelaget kjøttkraft (oppskrift i mat og helse, skal se om jeg finner den) tilsatt en eggeplomme.
Barnebarnet hans fikk kun brystmelk til han var 9 mndr, deretter fikk han altså denne drikken i tillegg, før han begynte med samme mat som de voksne (fettrikt kosthold).

Jeg kommer ikke til å gi NOEN av disse Nestle-grøtene til neste barn, nå vet jeg bedre. Skal jeg gi grøt (noe jeg ikke ser vitsen med utenom at det kanskje er lettvindt) blir det hjemmelaget hirsegrøt med masse smør og kanel, og evt litt fruktmos (hjemmelaget).

Signerer Iset! Jeg var veldig bevisst på kostholdet til prinsen min da han skulle få fast føde våren 2004, og hvis du søker på nicket mitt vil du finne tråder hvor jeg har skrevet en del om hva jeg ga han. HP og Lise har også skrevet en del gode tips om hva de ga poden... ja og så kan du søke på MHM for hun er ekspterten og har nok gitt mange gode tips her inne.

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 31-12-05, 10:28   #7
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Babymat - hva er best å begynne med?

Jeg har tatt meg den frihet å klippe inn endel som MHM har skrevet tildliger herinne, under Barns kosthold

Opprinnelig lagt inn av MHM

Her kommer noen tips som jeg selv har prøvd ut:

Kok Helios havregrøt som anvist på pakka, men litt tykkere. Tilsett mye fett i grøtporsjonen. Det kan være avokado eller kaldpresset olje (oliven/raps/avokado). I tillegg (ikke istedenfor) kan du ha i smør, fløte og smeltet kokosfett (Cocosa). Så kommer smakstilsettingen til grøten, og denne kan variere fra dag til dag: Sviskepuré, Frutti fra Nestlé, blåbærpuré, bringebærpuré, nypeekstrakt, kanel, bananmos osv.

Da blir grøten så mye bedre enn den kjøpte atte!

Middagsmaten gjelder det også å få så fettrik som du klarer v.h.a. oljer og smør/føte, men fortsatt har nok proteiner (ørret, kalv, lam, kylling m.m.) og grønnsaker (brokkoli, blomkål, kålrot, gulrot).

Ellers så kan jo noen måltider være hverken grøt eller middag... Det kan være Biola syrnet lettmelk + litt cottage cheese + bær + kanel + malte mandler. Eller eggerøre + grønnsakmos. For eksempel. Ta utgangspunkt i den maten du spiser selv, og tilpass konsistensen til barnet.

Lykke til! Jeg unner alle barn det beste; - nemlig lavkarbo mat med nok proteiner og essensielt fett. Laget av rene, økologiske råvarer av mor eller far, med masse kjærlighet og omtanke!

__________________


"Jo, jeg er helt enig i en gradvis tilvenning. Og helst "under en paraply av morsmelk" som det så fint heter. Det vil si at mens babyen får morsmelk, så bør den ha fått smake på det meste, pga at morsmelken hjelper med dannelsen av antistoffer. Jeg er dessuten ikke tilhenger av "føre-var-prinsippet" når det gjelder matallergi. Hvorfor gå glipp av mange viktige næringsstoffer, fordi man kanskje kan bli allergisk? Hvis mor eller far er allergisk for torsk, så pøser man selvfølgelig ikke på med torsk til poden, men sånn generelt synes jeg mange er hysteriske. Hvis man spiser et variert kosthold, så er risikoen mye mindre for å reagere på noe. Og dersom man spiser nok essensielt fett, så er kroppens immunforsvar mye bedre rustet til å tåle potensielle allergener.
PS: Tenk på hvordan man har vinglet når det gjelder å ha husdyr for å forebygge allergi mot husdyr. Nå er det visst lurt å ha husdyr igjen...."



Mye sukker i barnemat
http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/05/402330.html

Dagbladet setter fokus på noe VELDIG viktig i dag! Jeg har alltid sagt at ferdiggrøt er som kakedeig - og det skal man putte i munnen på de uskyldige små 3-4 ganger om dagen fordi det er JERN i det...!
Hvorfor Wenche Frølich hele tiden får uttale seg til media er imidlertid et mysterium. Hun som aldri har sett en pasient i hele sitt liv, bare forsker på matkvalitet og skriver brød-bøker. Hrmpf. Joda Wenche, det er sikkert bedre å gi grovbrød, margarin, hjemmelaget syltetøy og skummetmelk enn hva mange barn får i dag. Men hvor er egg? Oljer? Nøtter?

Dette-brenner-jeg-for-hilsen-fra MHM

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 18:05   #8
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Sv: Babymat - hva er best å begynne med?

Takk for tips!

Har begynt med grønsaksmos, og nå skal jeg prøve med hirsegrøt med fett og sviskepuré : )

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hva mener han egentlig med "Liberalt" Frozen Induksjonen 11 27-01-05 19:01
jeg er blitt syk -hva gjør jeg med kuren? monalisa Induksjonen 10 24-01-05 18:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no