Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Saus til stek

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-11-08, 15:33   #1
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Saus til stek

Vel - noen stor kokk har jeg aldri vært - derfor spør jeg dere kloke hoder her inne!

Jeg skal ha stek til middag i morgen og har alltid tidligere pleid å lage sausen på følgende måte: smeltet smør i jerngryte, hatt i hvetemel og spedd med kraften fra steken.
Men hva gjør jeg nå som jeg ikke skal ha hvetemel? Kan jeg bruke JBKM? Og hvordan er doseringen? Hvis jeg tidligere har brukt 2 ss hvetemel - hvor mye JBKM bruker jeg da?

Eller er det en "smartere" måte å gjøre dette på?

HJELP!!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 15:52   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Saus til stek

Ikke bruk JBKM i hvert fall. Sausen får en "glatt, klistre til tennene" konsistens som ikke er god.
Ellers tror jeg du må bruke søke funksjonen eller gå inn hos Gerd i "bindersen" og se om hun har noen forslag. Tror det står en oppskrift i boken, men den har jeg lånt bort!

Lykke til og gi gjerne tilbakemelding på hva du ender opp med!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 07:33   #3
kokopeli
Medlem
 
kokopeli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 57
kokopeli er på en erverdig vei

Sv: Saus til stek

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Ikke bruk JBKM i hvert fall. Sausen får en "glatt, klistre til tennene" konsistens som ikke er god.

Det var nytt for meg i hvertfall
Vært på ketolyse siden 2 september nå og har de to siste mnd brukt JBKM som fortykkelse til sauser, særlig til brunsaus. Sausene har jeg brukt til både kjøttkaker, koteletter og masse annet kjøtt, og reste sausen har jeg ofte brukt til å lage meg grytesaus(med tomat og tomatpurre og fløte) til "dagen etter" middag.

Har aldri hatt noe slik konsistense på det, og min samboer liker også sausene og hun er extrem sær på slikt som har dårlig smak og konsistens!

Bare viktig å huske på at du rister ut JBKM i kaldt vann før du har det opp i resten.

Lykke til

__________________
http://ketolyse.blogg.no
Min side for å holde oversikt over dagligemåltider


kokopeli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 08:38   #4
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Saus til stek

Jeg tror jeg ville spedd kraftren med litt JBKM, å hatt på krydder, litt buljong og en dasj med fløte..Jeg elsker fløtesauser
Det tror jeg blir en smakfull saus

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 09:07   #5
kokopeli
Medlem
 
kokopeli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 57
kokopeli er på en erverdig vei

Sv: Saus til stek

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Jeg tror jeg ville spedd kraftren med litt JBKM, å hatt på krydder, litt buljong og en dasj med fløte..Jeg elsker fløtesauser
Det tror jeg blir en smakfull saus

OhYeah

Slik vi gjør det her også og det blir så utrolig godt!
Men har man mye kraft fra kjøtt som er salt, så vær forsiktig med ekstra buljong - det er vår erfaring

__________________
http://ketolyse.blogg.no
Min side for å holde oversikt over dagligemåltider


kokopeli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 09:22   #6
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Saus til stek

Ja, buljong er best å smake til helt på slutten..

Ha en god Stek søndag Jabba

Jeg blir sjessen

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 10:42   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Saus til stek

Har hatt 12 mennesker på besøk og ca halvparten reagerte på konsistensen på sausen. Den andre halvparten reagerte overhodet ikke!

Personlig fikser jeg det ikke, men det er jo bare meg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 12:14   #8
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Saus til stek

Her er vi enig med Kitt ja. Blir litt emmen smak på JBK
Om du bestiller fra unaiten, så prøv å få med en pose med ThickenThin:Ingen bismak. Har det kanskje her også, men har ikke sjekket.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:13   #9
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Saus til stek

Ok - tror rett og slett jeg må prøve med JBKM for jeg har ikke noe annet alt. i hus.....
Torkild skriver i boka si at man kan bruke Maisenna mel? Er det mye karber i det?

Men hvor mye JBKM til ca 1 liter kraft? (Mann og barn ELSKER saus og ¨må ha MYE)

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Saus Lindabtn Type O 11 17-07-08 10:32
Saus? Maria_76 Spørsmål og svar 1 28-04-08 14:15
Saus? xCamilla Middag 1 04-01-07 22:13
Brun saus kals Spørsmål og svar 9 12-09-06 11:10
Sennep-saus Iset Annen mat 0 06-05-04 12:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no