Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Lunsj

Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Lunsj Har du gode tips til lunsjretter på lavkarbokosthold? Gode erstatninger til den tradisjonelle matpakken? Vi er mange som svært gjerne tar i mot tips.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-11-11, 19:42   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Kjøp inn en pakke first price frossen torsk (800g)
og la den trekke i oppkokt vann til ferdig. (20-30min)
Pisk sammen 4 medium egg (50g's) , 100 g finhakket løk+ salt, pepper og gressløk før du heller oppi den ferdige fisken og pisker det sammen.
Bruk en stor stekepanne med smør og hell hele blandingen oppi og trykk flatt med stekespade. Kanskje klarer du å vende hele flaten over i et lokk ved snuing, eller du kan dele den i fire deler med et kryss. Det tar kort tid å steke den ferdig om panna er varm når du begynner å steke. (Det bør den være.)

1/4 av denne gir deg en kjempestor bit, 200 torsk, 25 g løk og 50g egg.

Jeg liker å spise den til en frisk salat med isberg,agurk, rå løk, tomat, stilkselleri og rå gulrot med dijon sennep og 50 g yoghurt naturell og krydder (paprika, karri, lammekrydder/urtegård, dill, timian) som dressing, og helle en barneskje god olje (f.eks hvetekimolje, valnøttolje eller olivenolje) over fiskekaken og salte og pepre.

Jeg elsker denne firskekaken og spiser en hver dag. Den har en søt smak pga løken og egget. Og med saltet fett over blir det himmelsk. Friskheten i salaten skaper balanse. men om du ikke vil ha salta er det også godt med en gul ost til. (Ridder, port salut, norvegia etc.)

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 20:28   #2
Reason
Medlem
 
Reason sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 56
Reason er på en erverdig vei

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Huh. Det har i grunn ikke falt meg inn at jeg kan lage fiskekaker selv før nå. Også så enkelt, da! Jeg spiste masse fiskekaker før, og har savnet det en god del, så dette var jo helt genialt! Ser for meg at en bitteliten klype cayennepepper gjør disse helt perfekte.

Tusen takk for oppskrift!

Reason er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 22:46   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Ja, takk, de er geniale og særdeles gode. Jeg peprer jeg også.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 22:47   #4
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Må prøves

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 23:28   #5
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Må absolutt prøves

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 00:17   #6
Malice
Medlem
 
Malice sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oppland
Alder: 55
Innlegg: 211
Malice er ny på veien

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Blir middag i morgen

Takk for at du delte oppskrift.

__________________


Malice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er inne i en livsstilsendring, liberal lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 00:36   #7
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Abonnerer på denne - mmmmmm

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 10:01   #8
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Fiskekaker er nydelig, men hvorfor koker du fisken først? Blir det ikke mye vanskeligere å få den til å henge sammen da?

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 13:56   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Den kan med fordel tilsettes et bindemiddel for de som ikke liker at den er litt løs. Straks den er avkjølt er den fastere "i fisken"
Det ser selvsagt penere ut om den ikke er så løs, men jeg vil ha minst mulig ektstra i. Egg binder jo også, men ikke helt nok,da.

jeg koker først fordi jeg er redd rå fisk.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 16:11   #10
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

jeg koker først fordi jeg er redd rå fisk.

Åja, da skjønner jeg alt så mye bedre

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 16:26   #11
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

jeg koker først fordi jeg er redd rå fisk.

Redd rå fisk? Hvordan da? Den blir jo stekt om du blander den i resten uten å koke den først også.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 20:21   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Redd rå fisk? Hvordan da? Den blir jo stekt om du blander den i resten uten å koke den først også.

Jeg tar ikke sjansen.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 20:57   #13
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Steketermometer er løsningen....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 21:25   #14
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Hvis fisken har vært frossen er det vel ikke farlig å spise den "rå" i fiskekakene?

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 13:35   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Sikkert ikke farlig, men om det smaker så godt er jeg mer uskker på.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 13:41   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Sikkert ikke farlig, men om det smaker så godt er jeg mer uskker på.

Jo, men du steker vel fiskekakene helt ferdig... Det er den dobbelte varmebehandlingen vi lurer på om er nødvendig for resultatet?

Mamma lagde fiskekaker både av restefisk (kokt) og av rå fisk. De var veldig ulike både i konsistens og smak. Men de var også ulike i oppskrift...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 16:33   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Jeg skjønner at dere lurer på hva vitsen med dobbelt varmebehandlinger er og det har jeg svart på. Om det jeg gjør er nødvendig er en annen sak. Jeg steker ikke så lenge, så jeg tviler på at fisken ville blitt ferdigstekt om den var rå. Max 5 min pr side. Men jeg vet ikke hvor lang tid det tar å steke rå fisk fordi jeg har aldri stekt det før. Jeg skjønner ikke hvorfor dere bryr dere om en slik sak fordi dere kan jo steke som dere selv vil.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 16:35   #18
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Bruker å lage fiskekaker i foodprosessoren, dvs jeg lager farsen der og steiker dem selvsagt i panna. Er ikke glad i frossenfisk, mye av den har reist jorda rundt. Kjøper derfor heller fersk fisk, men den trenger ikke å være nytrukket til fiskekaker. Ungene er ikke glad i fiskekaker, men når jeg lager dem, inneholder de minst 96% fisk og da syns de det smaker godt. Mange ferdigkjøpte fiskekaker er tilsatt fiskelim, sies det. (Dvs at fiskekrafta har kokt så lenge at det er blitt lim av den. Ikke spesielt lekkert, om du spør meg.)

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 17:32   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere bryr dere om en slik sak fordi dere kan jo steke som dere selv vil.

Selvfølgelig kan jeg lage to porsjoner på hver sin måte for å finne ut av det selv. Men jeg foretrekker å lære det jeg kan av andre framfor å erfare det selv, dersom jeg kan spørre den som har gjort det før.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 18:33   #20
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Ok, men jeg har forstått det slik at de som har spurt om noe i denne tråden egentlig ikke har visst noe mindre enn meg, skjønner du. Jeg har lagd denne på min måte. Har aldri sett på en oppskrift på fiskekake. Sikkert ikke dumt å sammenligne med en annen oppskrift før en lager selv.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 15:52   #21
Reason
Medlem
 
Reason sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 56
Reason er på en erverdig vei

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Dette ble faktisk like godt som det var enkelt! Igjen; tusen takk for oppskrift!

Jeg elsker sushi, men når det gjelder torsk, foretrekker jeg den litt overkokt enn å risikere at noen biter er rå, så denne tilberedningsmetoden passet meg perfekt. Jeg brukte cayennepepper, ingefær, salt, pepper samt purre. Nydelig smak, og utrolig greit å ha et par porsjoner til overs til senere

Reason er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 16:26   #22
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rådigg, råbillig og råenkel fiskekake for dummies ...

Takk. Det var koselig at du likte den. Reason. Jeg er nemlig ikke vant til å servere andre og finne ut hva de mener om det jeg synes er godt selv. Purre var en god ide. Det skal jeg ta i bruk også. Ingefær også, ja, din luring. Fin måte å få brukt det krydderet på. Svært passende til dette tror jeg. Ja, det er greit å ha ekstra, fordi de er fristende nok til å spise dager derpå. Sikkert greit å fryse ned også, om man skulle reise bort eller noe.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kamskjell for dummies littleme Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 13-06-11 00:42
Tunfisk for dummies Deanna Lunsj 13 08-02-11 13:31
Matlaging for dummies Ignite Spørsmål og svar 43 16-05-10 15:24
Noen dummies-spørsmål ... Tradilioar Atkins kosthold 4 11-10-08 19:44
Tai Chi for dummies.. Fjonken Trening 2 15-06-06 00:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no