Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-10-09, 19:43   #1
oloevold@online.no
Nytt Medlem
 
oloevold@online.no sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 3
oloevold@online.no er på en erverdig vei

Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Jeg har BMI under 25, kan jeg gå ned i vekt med lavkarbo? Skal ned 5-7 kg.
Leser her og der at det passer kun for meget overvektige personer...
Noen som kan forklare hvorfor?...:confused:

oloevold@online.no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 19:45   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Det har jeg aldri hørt om. Jeg har da jammen tenkt å leve lavkarbo resten av livet, selv om jeg når en bmi på under 25.. Det er jo en sunn livsstil.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 19:49   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Lavkarbo passer for alle, det er ketolyse som passer best for de med BMI over 25 og mer enn 10 kg de gjerne vil bli kvitt!

Dette sier dr. Torkil, mannen bak ketolysekuren:

Hei
I og med ketose er innebygd i oss alle ved faste eller en spesiell diett (ketolysekuren) vil det også virke for de som bare skal ned 5 kilo.
Årsaken til at ketolysekuren anbefales ved overvekt på 10 kilo eller mer, er at da virker ketose oftest bedre enn andre slankekonsepter på grunn av insulinresistens og endret energiomsetning. For noen er det den eneste måte som gir vekttap.
Samtidig kan det være litt mye å starte på ketolysekuren hvis man bare skal ned 5 kilo, men mange gjør det - med suksess.

Så det med 10 kilo er absolutt ikke absolutt

vennlig hilsen
Torkil

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 19:51   #4
oloevold@online.no
Nytt Medlem
 
oloevold@online.no sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 3
oloevold@online.no er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Det har jeg aldri hørt om. Jeg har da jammen tenkt å leve lavkarbo resten av livet, selv om jeg når en bmi på under 25.. Det er jo en sunn livsstil.

Torkil skriver det i sin bok samt leste på lommelegen sin side at lavkarbo ikke skal brukes for de som har bmi under 25...
rart at du ikke hørte det...

oloevold@online.no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 19:53   #5
oloevold@online.no
Nytt Medlem
 
oloevold@online.no sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 3
oloevold@online.no er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Lavkarbo passer for alle, det er ketolyse som passer best for de med BMI over 25 og mer enn 10 kg de gjerne vil bli kvitt!

Dette sier dr. Torkil, mannen bak ketolysekuren:

Hei
I og med ketose er innebygd i oss alle ved faste eller en spesiell diett (ketolysekuren) vil det også virke for de som bare skal ned 5 kilo.
Årsaken til at ketolysekuren anbefales ved overvekt på 10 kilo eller mer, er at da virker ketose oftest bedre enn andre slankekonsepter på grunn av insulinresistens og endret energiomsetning. For noen er det den eneste måte som gir vekttap.
Samtidig kan det være litt mye å starte på ketolysekuren hvis man bare skal ned 5 kilo, men mange gjør det - med suksess.

Så det med 10 kilo er absolutt ikke absolutt

vennlig hilsen
Torkil

Det var godt å høre!

oloevold@online.no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 19:55   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Opprinnelig lagt inn av oloevold@online.no, her.

Torkil skriver det i sin bok samt leste på lommelegen sin side at lavkarbo ikke skal brukes for de som har bmi under 25...
rart at du ikke hørte det...

Lavkarbo er en paraplybetgenelse som innebefatter ganske mange måter å spise på feks ketolyse, fedon lindber, skaldeman mm. At Torkil har skrevet i boka at ketolyse passer best for de med stor overvekt, betyr ikke at alle normalvektige ikke kan kutte ned på karber. Det er i allefall ikke sunt å spise sukker og fint brød


Sist redigert av Imse : 20-10-09 kl 17:53.
Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 19:58   #7
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Hei,
Tror du blander begrepene litt lavkarbo er et samlebegrep for karbo reduserte kosthold med inntak av under 150 kh pr dag. Her inne finner du flere retninger innen lavkarbo på alt fra tilnærmet null kh Skaldemann til Lutz’s 72 kh (ref. boka: Bedre uten brød).
Alle kan leve lavkarbo. Derimot mener enkelte at man ikke bør gå velge ketogen diett (ala Skaldeman eller Ketolyse) dersom man skal ned mindre enn 10 kg.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 11:38   #8
somaya
Medlem
 
somaya sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 159
somaya er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Jeg har også bmi under 25 og spiser lavkarbo. Har tenkt meg ned 5kg og kommer nok til å fortsette med lavkarbo etter det også. For meg vil det bli en livsstil selv om jeg ikke kommer til å følge den slavisk

__________________




Stolt mamma til 4
somaya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala fedon Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 14:30   #9
Missie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Alder: 38
Innlegg: 1
Missie er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

jeg startet med en bmi på 25 og er nå nede på 22. skal ned på 19 ved hjelp av lavkarbo. spiser stort sett mindre enn 20 karbohydrater om dagen og er i ketose. det fungerer veldig fint på meg hvertfall, så jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle virke på deg

__________________


Missie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/tilpasset Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 16:44   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Det er i allefall ikke usunt å spise sukker og fint brød

Haha, tror det mangler et ''ikke'' der et sted

Ellers signerer jeg de andre her. Jeg anser lavkabo, ketose eller ei, som en veldig naturlig og ren måte å spise på, som ikke minst er mye bedre genetisk tilpasset mennesket enn sukker, fettreduserte fabrikerte varer og brødmat.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 17:25   #11
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

fettreduserte fabrikerte varer

blaaaaaaa papp smak!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 17:52   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Haha, tror det mangler et ''ikke'' der et sted

Ellers signerer jeg de andre her. Jeg anser lavkabo, ketose eller ei, som en veldig naturlig og ren måte å spise på, som ikke minst er mye bedre genetisk tilpasset mennesket enn sukker, fettreduserte fabrikerte varer og brødmat.

Hihi, skriv ikke innlegg med barn på begge ører Skal rette feilen jeg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 19:04   #13
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Lavkarbo passer vel for alle, selv om man har normalvekt, undervekt eller overvekt? Lavkarbo er ikke bare vektregulerende, men har så mange helseeffekter at absolutt alle burde være tjent med å kutte karbohydrater til fordel for naturlig fett.

Hvorfor fraråder man en ketogen diett for de med mindre enn 5-10 kilo overvekt egentlig?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 19:07   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Hvorfor fraråder man en ketogen diett for de med mindre enn 5-10 kilo overvekt egentlig?

Det svarer Torkil på litt lengre oppe i tråden!#5
Eller, det frarådes jo ikke, men....

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 20:33   #15
LucyintheSky
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1
LucyintheSky er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Ja, jeg har lav BMI, og den er den samme som før jeg begynte på lavkarbo, men jeg har det mye bedre med fordøyelsen, og så er jeg ikke så sulten som jeg pleide å være før! Jeg spiser noe kjempegodt, som ikke har så mye karbo, og så ferdig med det liksom. Jeg føler at jeg har fått et slikt forhold til mat som jeg hadde da jeg var liten! Et naturlig et.

LucyintheSky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 21:11   #16
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

jeg var undervektig nå er jeg normalvektig!

jeg la ikke bare på meg fett. jeg fikk også mye muskler! *Grawr!*

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 21:13   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Så bra! BMI har dessverre altfor ofte lite for seg. En muskuløs person kan ha høy bmi uten å ha for mye fett på kroppen, og en person som er spe i beinbygning og muskulatur kan ha en lav BMI uten å ha for lite fett på kroppen.
Det som har noe å si er at man ikke har en for høy fettprosent (mer enn 30 prosent hos kvinner), og at man ellers er ved god helse

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 22:22   #18
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Opprinnelig lagt inn av LucyintheSky, her.

Ja, jeg har lav BMI, og den er den samme som før jeg begynte på lavkarbo, men jeg har det mye bedre med fordøyelsen, og så er jeg ikke så sulten som jeg pleide å være før! Jeg spiser noe kjempegodt, som ikke har så mye karbo, og så ferdig med det liksom. Jeg føler at jeg har fått et slikt forhold til mat som jeg hadde da jeg var liten! Et naturlig et.

Akkurat sånn har jeg det også - endelig et naturlig forhold til mat! Synes det er en av de beste bonusene ved lavkarbokosthold!

Opprinnelig lagt inn av heltny, her.

jeg var undervektig nå er jeg normalvektig!
jeg la ikke bare på meg fett. jeg fikk også mye muskler! *Grawr!*

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 05:57   #19
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

BMI har dessverre altfor ofte lite for seg. En muskuløs person kan ha høy bmi uten å ha for mye fett på kroppen, og en person som er spe i beinbygning og muskulatur kan ha en lav BMI uten å ha for lite fett på kroppen.

Amen til det. For å illustrere, her er ett bilde av meg for noen år siden: (meg til høyre) BMI var rett over 30, det vil si over grensa til fedme. Fedme, faktisk!

Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 07:51   #20
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Dette med kroppsammensetning er forøvrig også diskutert i denne tråden:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28798

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 29-10-09 kl 08:29. Årsak: kroppsbygging ble litt feil å kalle det :)
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 10:06   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Amen til det. For å illustrere, her er ett bilde av meg for noen år siden: (meg til høyre) BMI var rett over 30, det vil si over grensa til fedme. Fedme, faktisk!

Jøss, se der! Du så jo ut til å være riktig fin og stram i fisken!
I følge en spesialist jeg går til så er jeg en av de få som passer inn i BMI-bildet, ettersom både muskler og skjelett hos meg er så medium, jeg har faktisk litt lite muskler i bein og armer, men det jevner seg ut med mage og ryggmuskler. Men likevel så synes ikke folk jeg ser overvektig ut med min bmi på tjueåtte. Ikke alltid så lett å se det indre fettet, det er det som er mitt store problem. Ja, dette ble litt på siden, men poenget var at veldig få av oss er så gjennomsnittlige at bmi forteller noe om oss, med mindre vi snakker veldig høye verdier.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Saus som passer til kalkun på lavkarbo? QueenConnie Festmat 12 01-02-09 15:43
Passer dette egentlig ikke for meg? aggie Ketolysekuren 11 05-03-08 16:02
Passer ikke inn Jollers Generell diskusjon 45 28-02-08 19:51
Hvorfor passer klærne enda? Max Generell diskusjon 5 27-01-08 00:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no