Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-02-11, 22:45   #1
Tasja
Medlem
 
Tasja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 155
Tasja er på en erverdig vei

Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

Jeg har en gang før, for ca 3,5 år siden, vært innlagt på akutten pga gallestein (tror de da, de fant ikke noen). Var så smertefullt at jeg måtte få morfin, trodde ikke jeg skulle overleve natten. Etter dette har jeg vært litt stresset når det gjelder slike type smerter.

Jeg merker at når jeg sitter mye fremoverlent, som for eksempel hvis pcen står på mitt lave stuebord og jeg sitter i sofaen, får jeg vondt på høyre side under ribbeina etter en stund. (Hehe, ikke verdens lureste sittestilling akkurat.. ) Jeg har ikke spesielt stor mage, men sitter jo ganske brettet.
Hvis jeg glemmer meg og sitter i samme stilling senere samme dag, kommer det raskt tilbake.

Kan det være at galleblæren kommer i klem eller noe sånt? Kan man ha en mer sensitiv galleblære når man spiser mer fett? Kanskje den er mer aktiv enn ved andre typer kosthold?
Er det noen andre som opplever noe lignende?

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 22:47   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

Opprinnelig lagt inn av Tasja, her.

Jeg har en gang før, for ca 3,5 år siden, vært innlagt på akutten pga gallestein (tror de da, de fant ikke noen). Var så smertefullt at jeg måtte få morfin, trodde ikke jeg skulle overleve natten. Etter dette har jeg vært litt stresset når det gjelder slike type smerter.

Jeg merker at når jeg sitter mye fremoverlent, som for eksempel hvis pcen står på mitt lave stuebord og jeg sitter i sofaen, får jeg vondt på høyre side under ribbeina etter en stund. (Hehe, ikke verdens lureste sittestilling akkurat.. ) Jeg har ikke spesielt stor mage, men sitter jo ganske brettet.
Hvis jeg glemmer meg og sitter i samme stilling senere samme dag, kommer det raskt til
Kan det være at galleblæren kommer i klem eller noe sånt? Kan man ha en mer sensitiv galleblære når man spiser mer fett? Kanskje den er mer aktiv enn ved andre typer kosthold?
Er det noen andre som opplever noe lignende?

Blindtarmen

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 22:49   #3
Tasja
Medlem
 
Tasja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 155
Tasja er på en erverdig vei

Sv: Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Blindtarmen

Hmm.. kanskje den kan bli litt hissig når den kommer i klem? Mulig mulig...

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 22:53   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

Opprinnelig lagt inn av Tasja, her.

Hmm.. kanskje den kan bli litt hissig når den kommer i klem? Mulig mulig...

Bare ikke gå for lenge før du får det sjekka! det gjorde jeg, og den sprakk! Kom deg til legen!!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 23:35   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

ÆÆÆÆÆ, unnskyld meg, altså, men blindtarmen ligger ikke rett under ribbena, men helt nede ved hoftekammen og enda litt lavere. Skal god fantasi til å tenke på den i denne sammenheng! Kvalme, oppkast og feber er også indikasjoner på blindtarm og TS har ikke sagt noe om det!

Men noen har ikke ting helt der andre har det, så om du opplever andre av de før nevnte symptomer, kontakt lege for å få målt CRP!

Ellers har jeg mer tro på gallestein-teorien. Og ja, galleblæren er helt klart mer aktiv ved mye fett i kosten og dermed blir steinene skylt ut før de blir store nok til å gjøre noen særlig f...skap!

Snakk med legen din om å få tatt en ultralyd for å se om det er noen steiner der nå. Og slutt med å sitte slik at du får vondt, da vel!

Måtte fjerne galleblæren etter 14 megaanfall på 12 dager, så jeg vet hvor vondt det kan være!
Har også fjernet blindtarmen og den smerten er grei. Trykk hardt inn der det er vondt og slipp så brått! Er det mye vondere å slippe enn å trykke, Legevakten neste!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 23:40   #6
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

ÆÆÆÆÆ, unnskyld meg, altså, men blindtarmen ligger ikke rett under ribbena, men helt nede ved hoftekammen og enda litt lavere. Skal god fantasi til å tenke på den i denne sammenheng! Kvalme, oppkast og feber er også indikasjoner på blindtarm og TS har ikke sagt noe om det!

Men noen har ikke ting helt der andre har det, så om du opplever andre av de før nevnte symptomer, kontakt lege for å få målt CRP!

Ellers har jeg mer tro på gallestein-teorien. Og ja, galleblæren er helt klart mer aktiv ved mye fett i kosten og dermed blir steinene skylt ut før de blir store nok til å gjøre noen særlig f...skap!

Snakk med legen din om å få tatt en ultralyd for å se om det er noen steiner der nå. Og slutt med å sitte slik at du får vondt, da vel!

Måtte fjerne galleblæren etter 14 megaanfall på 12 dager, så jeg vet hvor vondt det kan være!
Har også fjernet blindtarmen og den smerten er grei. Trykk hardt inn der det er vondt og slipp så brått! Er det mye vondere å slippe enn å trykke, Legevakten neste!

Jeg trodde også det var galleblæren, og bagatalliserte det Det ble nesten det siste jeg gjorde smerten satt faktisk i hele høyre side, fra øverst til nederst Men du har rett crp vil gi svar

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 07:58   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Jeg trodde også det var galleblæren, og bagatalliserte det Det ble nesten det siste jeg gjorde smerten satt faktisk i hele høyre side, fra øverst til nederst Men du har rett crp vil gi svar

Man bør ikke bagatellisere en vond galleblære heller. En venninne av meg døde nesten av en betent galleblære!

Moralen: man skal IKKE ta sjanser med noen type magesmerter og ALDRI ta smertestilende mot magesmerter man ikke er sikker på hva er!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 08:25   #8
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Man bør ikke bagatellisere en vond galleblære heller. En venninne av meg døde nesten av en betent galleblære!

Moralen: man skal IKKE ta sjanser med noen type magesmerter og ALDRI ta smertestilende mot magesmerter man ikke er sikker på hva er!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 22:08   #9
Tasja
Medlem
 
Tasja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 155
Tasja er på en erverdig vei

Sv: Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

ÆÆÆÆÆ, unnskyld meg, altså, men blindtarmen ligger ikke rett under ribbena, men helt nede ved hoftekammen og enda litt lavere. Skal god fantasi til å tenke på den i denne sammenheng! Kvalme, oppkast og feber er også indikasjoner på blindtarm og TS har ikke sagt noe om det!

Men noen har ikke ting helt der andre har det, så om du opplever andre av de før nevnte symptomer, kontakt lege for å få målt CRP!

Ellers har jeg mer tro på gallestein-teorien. Og ja, galleblæren er helt klart mer aktiv ved mye fett i kosten og dermed blir steinene skylt ut før de blir store nok til å gjøre noen særlig f...skap!

Snakk med legen din om å få tatt en ultralyd for å se om det er noen steiner der nå. Og slutt med å sitte slik at du får vondt, da vel!

Måtte fjerne galleblæren etter 14 megaanfall på 12 dager, så jeg vet hvor vondt det kan være!
Har også fjernet blindtarmen og den smerten er grei. Trykk hardt inn der det er vondt og slipp så brått! Er det mye vondere å slippe enn å trykke, Legevakten neste!


Når jeg ble innlagt på akutten tenkte faktisk legen på legevakten at det kunne være blindtarmen. Legen på akutten mente det ikke kunne være det ut i fra smertene. Men han sa i den sammenhengen at blindtarmen kan være forskjellige steder hos forskjellige folk, og at den faktisk kan være såpass langt oppe.

Hehe, jo man skulle tro at det sier seg selv at man bør slutte å sitte på den måten. Og jeg prøver. Men jeg har tydeligvis litt tungt for det Glemmer meg hele tiden!

Får satse på at det ikke er noe alvorlige greier. Er ikke så ofte det gjør vondt ellers, kjenner noen murringer sånn dann og vann.

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 00:16   #10
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

Kan det være noe med leveren din? Er det litt sånn hold-aktige smerter nederst ved høyre ribbein?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 11:24   #11
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

Jeg synes dette høres ut som gallestein. Særlig med tanke på at du har hatt gallesteinsproblematikk tidligere. Galleblæren skiller ut galle i forhold til hvor mye fett man spiser. Dersom man har et fettrikt kosthold, vil galleblæren skille ut større mengder galle, og eventuelle gallesteiner eller gallegrus som sitter i gallegangen kan føre til mye smerter. Når det gjelder blindtarmen, ligger den midt mellom navlen og høyre hoftekam, og smertene vil oftest sitte der ved en begynnende blindtarmsbetennelse. En skikkelig betent blindtarm kan også gi smerter andre steder i abdomen på grunn av rikt nervevev rundt og i tarmen. Blilndtarm kan gi kvalme og noe feber. Gallestein kan også gi kvalme, og mange får mye halsbrann. Galleblæren er ikke et organ du egentlig har bruk for. Når du fjerner galleblæren stenges bare de gallegangene som går inn i magesekken. Leveren vil fortsette å produsere galle selv om galleblæren er borte, men gallen vil da gå direkte ned i tarmen. Ved gallestein kan man også oppleve at man begynner å klø, blir gul i huden og får avfarget/kittfarget avføring. Da er det på høy tid å komme seg til legen! Gallesteinsanfall er typiske ved at de starter under høyre ribbeinsbue og sprer seg som et belte rundt magen. De kan ofte komme i forbindelse med måltid, men også utenom. Jeg foreslår at du får deg en time hos legen slik at du kan bli utredet for disse smertene. Det er ikke noe å vente med! Jeg har selv fjernet galleblæren, etter et smertehelvete uten like. Lykke til!

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 21:39   #12
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Vondt i magen når jeg sitter fremoverlent. Galleblæren?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Kan det være noe med leveren din? Er det litt sånn hold-aktige smerter nederst ved høyre ribbein?

Jeg syns også det høres ut til å være i leverområdet. Har hatt disse smertene selv en kort tid mens jeg var fryktelig svimmel etter en liten nakkesleng.(se på stjernene kan straffe seg) . Da var jeg ikke flink nok til å få i meg vann, grønnsaker og fett. Det jeg fikk i meg var rent kjøtt
Og det stemmer jo med at en overanstrenger leveren med proteiner....om noen har noe å si om dette og mener jeg tar feil må de skynde seg å protestere.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vondt i magen! :( chikelu420 Ketolysekuren 12 25-05-10 21:59
Vondt i magen K`s choice Ketolysekuren 14 24-08-08 17:37
Fortsatt vondt i magen? Eliram Ketolysekuren 9 19-09-07 19:58
Oppblåst og vondt i magen ...? Eliram Ketolysekuren 5 25-08-07 10:28
Vondt i magen MHM Fysisk og mental helse 20 04-10-04 17:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no