Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Stive muskler, what to do?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-12-08, 23:26   #1
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Stive muskler, what to do?

Heisann! Har fått treningsånda over meg, samtidig stive muskler som resultat Jeg trente styrketrening og har pittelitt stivhet i ca alle hovedmuskler.

Spørsmålet er om man burde trene stive muskler, eller hvile? Trente styrke igår, kondiss idag. Ønsker å ta kombi imorgen. Men vil jo trene det som gir best resultat, og er minst ødeleggende for musklene mine..

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 23:58   #2
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: stive muskler, what to do?

Lite vits i å trene støle muskler, annet enn feks å gå seg en tur eller gjøre noen snilt fysisk. Stølhet er jo forsåvidt en overbelastning, så musklene tar ikke imot ny trening noe særlig godt før stølheten begynner å avta. Og så er det ikke like motiverende..

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 00:02   #3
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: stive muskler, what to do?

joo.. er liksom i startfasen med trening, og da blir jeg jo selvfølgelig lett stiv i begynnelsen. Men vil liksom ikke ha styrke bare en gang i uka heller.. (tar litt tid å bli kvitt de stive musklene)..

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 09:42   #4
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stive muskler, what to do?

Ta et varmt bad og tenk på hvor god tid du har til å trene godt i jule- og nyttårshelga :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 11:45   #5
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Stive muskler, what to do?

Vel, jeg gikk å trente jazzercise! Det er kondisjonstrening, med piiiittelitt styrke, men ikke mye. Det gjorde underverk for kroppen! Musklene klagte ikke i det hele tatt

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 12:03   #6
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Stive muskler, what to do?

Treningsverk/stive muskler:
Tren styrke annen hver dag. Selv om du har treningsverk kan du fint trene samme muskelgruppe. Musklene er stort sett restituert etter 36-48timer etter trening.
Ser du på RYP, vil du se at man her skal trene annenhver dag.

Å kjøre en dag styrke, en dag kondisjon osv, er smart hvis man ønsker å bygge muskler, fordi kroppen produserer motstridende hormoner av styrketrening og løping.

Nu har vel neppe du som mål å bli stor muskelbunt, men muskelvolum brenner fett.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 12:52   #7
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Stive muskler, what to do?

Tusen takk Det var nyttig info.

Hehe, nei skal ikke bli noe muskelbunt. Har aldri hatt intr. for noen muskler i det hele tatt, men nå som jeg er overvektig kommer de nok til god nytte

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 13:12   #8
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Stive muskler, what to do?

Hva slags program kjører du?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 13:17   #9
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Stive muskler, what to do?

Kjører ikke noe program.. Men jeg har variert mellom styrketrening (elixia power/body pump), litt jazzercise og mye trimming på 3dmøllå. Leste i Fedon boka at rask gange er veldig bra om man vil ned i vekt, men samtidig litt styrke for å bygge muskler.. Prøver å variere hva type trening jeg har hver dag, slik at det ikke blir 2 dager på rad med styrke f.eks.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 14:06   #10
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Stive muskler, what to do?

Se på RYP. Komplett treningsprogram. Styrkedelen er super.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 18:50   #11
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Stive muskler, what to do?

Det er ikke noe problem å trene støle muskler. Smerter er en annen sak.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 21:47   #12
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Stive muskler, what to do?

Tror jeg holder meg til Body pump, bra nok styrketrening for meg
Ja men det var godt å vite at jeg fortsatt kan trene med støle muskler

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 22:17   #13
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Stive muskler, what to do?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Tror jeg holder meg til Body pump, bra nok styrketrening for meg
Ja men det var godt å vite at jeg fortsatt kan trene med støle muskler

Jeg prøvde "body pump" for en tid siden (vær snille og ikke si det til noen), og det er faktisk bra trening Ikke noe for meg - jeg er altfor tøff for slikt - men bra trening

Hvis man er så ødelagt etter forrige økt at man risikerer skader, så vil nervesystemet stoppe en. Det går rett og slett ikke.

  Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 00:48   #14
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Stive muskler, what to do?

enig, men min erfaring er at det beste er å være flink med gradvis opptrapping av trening og derved unngå overbelastninger som stølhet, fremfor å gyve på og måtte ta støyten med stølhet og smerte. Det trengs bare 1-2 uker med opptrapping så er stølhet borte.
Det skal jo være OK og gøy, ikke alvor og slit ;-)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 11:04   #15
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Stive muskler, what to do?

vel, de stive musklene mine er ikke VONDE (dvs veldig overbelastet), men mer en reaksjon til styrketrening, som jeg ikke er vandt med i det hele tatt! Er vel normalt å få støle muskler når man ikke har muskler?

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 14:50   #16
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Stive muskler, what to do?

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

enig, men min erfaring er at det beste er å være flink med gradvis opptrapping av trening og derved unngå overbelastninger som stølhet, fremfor å gyve på og måtte ta støyten med stølhet og smerte. Det trengs bare 1-2 uker med opptrapping så er stølhet borte.
Det skal jo være OK og gøy, ikke alvor og slit ;-)

Det er riktig og fornuftig, men et visst nivå av stølhet vil det alltid bli, og det er ikke farlig eller skadelig å trene gjennom det. Det var egentlig bare det jeg ville ha fram

Det og at den kommentaren om Bodypump osv var alkoholen som snakket. Jeg har aldri gjort noe sånt.

  Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 14:51   #17
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Stive muskler, what to do?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

vel, de stive musklene mine er ikke VONDE (dvs veldig overbelastet), men mer en reaksjon til styrketrening, som jeg ikke er vandt med i det hele tatt! Er vel normalt å få støle muskler når man ikke har muskler?

En viss grad av stølhet vil man oppleve uansett. Etter hvert kan man til og med lære seg å like det

  Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 15:26   #18
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Stive muskler, what to do?

ja, da vet man ivertfall at man har trent! Men, ei venninne av meg sa at man SKULLE få stive muskler etter styrketrening, fordi man må presse seg selv! Jeg syntes det hørtes litt rart ut... Får vel god trening selv om man ikke får stive muskler? Og snakker om sånne veldig ubehagelige stive muskler..

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 03:39   #19
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Stive muskler, what to do?

muskler er slik at de tilpasser seg den daglige belastningen meget kjapt. Feks om man ikke springer på asfalt minst 1 gang i uka vil man bli støl av å springe på asfalt.
enig i at det ikke er farlig, men stort sett får man ikke til å ta i og å utføre øvelser like bra når man er støl.
trening er først og fremst å drive forsiktig økning av belastning, alltid. Evt å slutte å øke når man er happy med nivået. Trening må ikke være full rulle, alt etter mål.
Om man tar i alt blir man fort skadet.
Det er ikke nødvendig å bli støl for å få trening. Men stort sett, om man har trappet opp over en 6 ganger kan man begynne å ta i ganske hardt.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 11:03   #20
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Stive muskler, what to do?

Hmm.. for hun venninna mi sa at jeg ikke trente hardt nok hvis jeg kom ut av body pump timen uten støle muskler :/

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 16:21   #21
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Stive muskler, what to do?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.


Det og at den kommentaren om Bodypump osv var alkoholen som snakket. Jeg har aldri gjort noe sånt.

Er litt nysgjerrig nu. Du bedriver ikke aerobic også?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 16:27   #22
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Stive muskler, what to do?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Hmm.. for hun venninna mi sa at jeg ikke trente hardt nok hvis jeg kom ut av body pump timen uten støle muskler :/

Har trent nok til å vite at det er litt tull. Det holder ikke i lengden. Og jeg har tatt i mange ganger, men først når jeg tåler å ta i.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 16:51   #23
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Stive muskler, what to do?

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Hmm.. for hun venninna mi sa at jeg ikke trente hardt nok hvis jeg kom ut av body pump timen uten støle muskler :/


Det er helt feil i følge min Body Pump instruktør. De første gangene vil man ha støle muskler fordi musklene ikke er vant til å bli brukt. Etter første time vil de fleste ha problemer med å bevege seg de neste dagene. Men etter et par, tre treningstimer vil kroppen venne seg til treningen og selv om du kjenner at musklene er slitne etterpå vil du ikke være "støl" i den forstand at du har "gangsperr" og har problemer med støle muskler dagene etter treningen. Om du er støl og stiv i flere dager etter hver trening HELE tiden, er sjansen for at du slutter mye større også.

Som nybegynner trener du hardt nok om du bruker 2.5 - 3.5 kg vekt på hver side av vektstanga. Instruktøren gi som regel beskjed om anbefalt vekt og når man bør hive på mer eller ha mindre. Har du for tunge vekter i begynnelsen er sjansen for å skade seg større. Så legger man litt på etterhvert. Det ER ikke om å gjøre å ha så tunge vekter som mulig på denne type trening. Er det så tungt at du ikke klarer å følge med i programmet er jo litt av vitsen borte.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 16:53   #24
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Stive muskler, what to do?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Er litt nysgjerrig nu. Du bedriver ikke aerobic også?

Man sier mye rart når man drikker...

  Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 16:56   #25
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Stive muskler, what to do?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Jeg prøvde "body pump" for en tid siden (vær snille og ikke si det til noen), og det er faktisk bra trening Ikke noe for meg - jeg er altfor tøff for slikt - men bra trening


Hvis du hadde sett min Body Pump instruktør hadde du ikke sagt at du er for tøff HAN er tøffere en toget og jeg tror enhver mann kunne tenkt seg en slik kropp (som en gresk gud) !

PS ... skjønte at det var en spøk, men jeg kunne bare ikke lavære å kommentere.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bygge muskler med strikker? Araya Trening 6 20-07-08 14:09
Muskler - hvordan? indi Trening 31 10-03-08 20:00
Muskler forbrenner fett ... nellie Spørsmål og svar 1 08-02-08 13:09
Forskjell på fett & muskler Nille Trening 11 14-09-05 22:11
Muskler og ketose Oda Trening 3 30-08-05 10:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no