Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter.

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-05, 19:09   #26
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Artikkel fra et norsk nettsted som ikke er helt fokusert på lavkarbo, men verdt og lese likevel?





Slik spiser du FØR og ETTER trening
Av Thomas Johannessen
Publisert 2005-02-14 10:55:59


Å spise riktig før og etter trening er av stor viktighet for å ha nok energi på trening, for å hindre at kroppen bruker energi på fordøyelse underveis i økten, for å restituere kroppen raskt og for å fylle opp energilagre og igangsette vekstprosesser hurtigst og best mulig etterpå.

Før trening bør du ha et middels stort måltid omkring 1-2 timer fra økten. Dette måltidet bør særlig inneholde en del karbohydrater med lav glykemisk indeks, samt proteiner.

Eksempel på karbohydratkilder er en salat, ris (ikke hurtigris), kokte poteter, flerkorns grovbrød, melk, en del frukt (eksempel: eple, pære, plomme, appelsin) osv. Dette sikrer et jevnt blodsukker før økten, og en langsom frigjøring av energi både før og under økten. Proteiner kan vi få fra kjøtt, fisk, egg, melk eller proteintilskudd. Ved å innta proteiner før trening unngår vi at de nedbrytende prosessene som igangsettes under trening "spiser" av musklene, men i stedet brenner aminosyrer fra kroppens lager (en generell karakteristikk av protein er at det ikke lagres lenge i kroppen; enkelte aminosyrer har en halveringstid på ca. 45 minutter etter at de er tatt opp i kroppen).

Å spise nær inntil økten er ikke å anbefale. Dette fordi fordøyelsesorganene bruker blod og energi som er hardt tiltrengt i treningsøkten, dessuten kan du få magesmerter og en slapp/tung følelse av mat like før trening. Skal en ha næring nærmere enn en time fra økten bør en holde seg til lett næring i væskeform. Dette kan være melk, juice, proteinshake, måltidserstatter-pulver eller andre lettfordøyelig ting.

Underveis i økten kan du eventuelt bruke hurtige karbohydrater i væskeform for å fylle opp energilagre, for eksempel sportsdrikk eller druesukker i vann. Vi holder imidlertid øktene korte, og vi trenger ikke å tilføre næring før etterpå. Legg vekt på å drikke mye væske før trening og underveis. En grei regel er å alltid gå rundt med en stor vannflaske på gymmet, ikke la tørstfølelsen komme før du drikker.

Etter trening er det av stor viktighet å innta lettopptakelig næring så hurtig som overhodet mulig. Gjerne det minutt du avslutter siste sett. Det er en god ide å blande seg ferdig ett "etter trening-måltid" før du drar på gymmet. Det ideelle måltidet på dette tidspunktet inneholder hurtige karbohydrater samt lett opptakelige proteiner. Ved hjelp av kosttilskudd kan vi optimalisere dette inntaket. Et eksempel kan være å bruke 0,5-0,6 gram druesukker (dextrose) pr. kilo fettfri kroppsvekt, 0,5-0,6 gram maltodextrin pr. kilo fettfri kroppsvekt og ca.0,5 gram protein (ideelt sett myseproteinpulver, unngå: kasein. Dette fordi kasein viser seg å bruke svært lang tid i fordøyelsen) pr kilo fettfri kroppsvekt. For en person på 100 kilo med 10% kroppsfett vil dette gi ca. 45 gram av hver. Dette blandes i vann eller melk (sistnevnte dersom ekstra næring er ønskelig) og drikkes hurtigst mulig etter trening. Innta for øvrig mye væske etter trening, gjerne minst et par liter de første timene.

Om du vil ha noe med friske ingredienser rett fra kjøleskapet kan du prøve følgende styrkedrikk ala smoothies etter treningen:

4 dl skummet eller lett melk
6-7 eggehviter
En boks ananas i skiver
2 kiwier
En halv banan

Ha alt i en foodprocessor sammen med noen isbiter for å få det hele kaldt. Medbringes på trening og drikkes umiddelbart etterpå. Prøv gjerne med andre typer frukt og/eller bær.

Når det gjelder bruken av maltodextrin og druesukker, så er dette en ideelt kombinasjon på mange måter. Begge to har svært høy GI (105 og 100), og du har en miks av både fri glukose (druesukker = d-glucose) og komplekse karbohydrater (maltodextrin). Ved å bruke maltodextrin får en færre frie glukosemolekyler og binder dermed mindre vann, slik at kroppen kan ta opp mer av næringen på kortere tid. Vanligvis ville et slikt inntaks økning av blodsukker også gitt voldsomt mye insulin i kroppen, men sensitiviteten for næring er så høy at kroppen trekker til seg næring som en svamp etter trening (hyperkompensasjon).

Ved å ta med proteiner i måltidet sikrer vi at kroppen hurtig fordøyer og absorberer aminosyrer i tillegg til å fylle opp glykogenlagrene. Det anbefales generelt ikke å bruke stor andel melkeprotein i dette tilfellet, dette fordi kaseinet gjerne bruker et par timer gjennom fordøyelsesprosessen. Hurtigopptakelig protein som myse, egg, soya og lignende tas opp i løpet av 30-45 min, aller raskest er myse.

En gammel "hype" som henger igjen fra mange år tilbake er tilskudd av aminosyrer i fri form, gjerne i kapsler. Slike tilskudd anbefales generelt IKKE. Grunnen til dette er at opptaket av frie aminosyrer i tynntarmen viser seg å være dårlig, i tillegg er det flere aminosyrer som brytes ned av magesyren slik at tilskuddet i realiteten ikke er fullverdig. I tillegg er prisen høy og mengdene ofte små, slik at vanlig proteinpulver er et langt bedre alternativ.

I tillegg til proteinpulver kan imidlertid tilskudd av aminosyren Glutamine i fri form være av fordel i nærhet av trening (like før eller like etter sammen med etter-trenings-måltidet). Glutamine utgjør over 60% av det frie aminosyrelageret til kroppen, og har en antikatabol effekt som et slags buffer for proteinnedbrytning. BCAA (grenede aminosyrer) kan også være fordelaktige tatt i forbindelse med trening, dog ikke i like stor grad. Om du benytter kreatin kan også måltidet like etter trening være en fin anledning til å mette musklene med dette, da opptakssensitiviteten er høy i denne tiden.
I løpet av 60-90 minutter etter første måltid, bør du supplere med nok et måltid, denne gangen gjerne med vanlig mat - lignende som måltidet før trening. Det bør ikke drøye for lenge, dette fordi blodsukkeret ikke bør få lov til å falle drastisk (såkalt rebound-effekt), i tillegg er næringsopptaket forhøyet over lengre tid etter trening, slik at også dette måltidet vil tas opp og utnyttes bedre og lettere enn måltider andre tider på dagen.

Følg på med måltid nummer tre innen en par timer etter måltid 2. Vær nøye med å slappe av og gi kroppen mulighet til å stresse fullstendig ned etter trening.

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-02-05, 17:30   #27
jåla
Nytt Medlem
 
jåla sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Jeg bor i Nord Norge og er ekte "nordlænning"
Alder: 65
Innlegg: 6
jåla er på en erverdig vei
Thumbs up

hei på deg!

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg pleide å spise en banan etter trening før, og har hørt det er bra av flere treningsfolk, men jeg syns det å spise en banan når jeg lever på et lavkarbokosthold er litt "skummelt" og føler det blir feil. Men man skal vel ha litt raske karber etter trening?
Jeg har prøvd å ha med proteinshake med litt karbo i, men klarer ikke drikke det. Jeg har prøvd flere typer men HATER proteinshaker. :ugh:

Har noen tips til meg?

Jeg ser du sier at du hater proteinshaker, men jeg lurer på hva slags proteinshaker du har drukket. Jeg har god erfaring med å lage smoothies med proteinpulver og skummet melk, evt 1\2 banan annen frukt eller bær. Ha ingrediensene i en blender Yogurtiskrem kan også brukes. Har du blender er det bare å prøve seg frem.
Dette metter utrolig godt og lenge.
Lykke til!

jåla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins,lindberg,egenkomp Svar med sitat
Gammel 26-02-05, 09:44   #28
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

*sukk*

Jeg skal nå på min første trening etter ti år med stillstans, og tenkte jeg skulle sjekke litt hva jeg bør spise før og etter. Og nå er jeg ikke sikker på HVA jeg bør gjøre. Jeg har verken proteinbarer, proteinpulver eller andre proteinkunstigetingutenkasein...MEN jeg har en boks tunfisk. Skal jeg da spise den rett etter at jeg er ferdig med treninga, eller skal jeg vente til jeg er i bilen? (eller til jeg er hjemme, skal dusje hjemme og det tar to minutter med bil hjem) Og blir det helt feil da, å spise to egg med kaviar og litt fiberrik nå halvannen time før?

Lørdagshilsen fra måhadetinnmedteskje-kjerringa

  Svar med sitat
Gammel 26-02-05, 19:04   #29
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Du får en del proteiner fra eggene, så det høres fint ut, men du kan gjerne plusse på et egg til om du orker.

Tunfiskboksa spiser du rett etter trening, jo før jo bedre
Jeg har en vannflaske med vann, og en shaker med proteinpulver og glutamin i liggende klar i bilen. Så bare går jeg rett fra trening og ut i bilen, har på vann og shaker, så drikker jeg det på direkten.

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 01-07-05, 16:34   #30
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

:lage liv i en gammel tråd fordi jeg faktisk TRENER jevnlig nå hehe:

Jeg drikker en Mealtech-pose (sjokoladesmak) med 2 teskjeer Coffee Slender (slankekaffe) oppi før trening (1 time før). Jeg får masse energi og holder ut lenge, så jeg har iallefall funnet MIN "oppskrift".

Etter trening er det litt verre, for til nå har jeg spist en banan etter tips fra treneren der borte. Rett etterpå altså, så har jeg spist et måltid med både proteiner og karber innen en time etterpå. Jaja. Jeg skal heller kjøpe noen proteinbarer!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-07-05, 17:09   #31
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

http://www.eat-web.com/home/main.asp...=2&cat=&id=195

http://www.eat-web.com/home/main.asp...=2&cat=&id=198

Hyggelig lesing.

Helsing Kjell Magne

205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 01-07-05, 17:12   #32
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Spessielt den siste,nesten nederst på sida står det om måltid før og etter. Men allt er nyttigt å veta

205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 09:52   #33
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter.

Linkene virker ikke... synd! Men jeg er stadig forvirra jeg altså. Så mange råd som spriker i alle retninger. På lavkalori er det lett mat 1 times tid før trening og proteiner og raske karbs rett etter trening. Så et fullverdig måltid 1 time deretter.

På lavkarbo har jeg kjørt lett måltid med endel prots 1 time eller så før trening og en protshake e.l. med fett etterpå. Så fullverdig måltid 1 time senere.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 11:16   #34
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter.

Har prøvd begge deler, og er kroppen innstilt på fettforbrenning er det ikke lurt å innta raske karber etter trening fant jeg ut.

De siste ukene har jeg kun inntatt cocosa og prot.shake 1/2 time før styrketrening, og det samme rett etter. Funker helt bra

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 14:49   #35
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter.

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

På lavkarbo har jeg kjørt lett måltid med endel prots 1 time eller så før trening og en protshake e.l. med fett etterpå. Så fullverdig måltid 1 time senere.

Det er flott !

Ikke bland lavkalori råd med lavkarbo. Det funker særdeles dårlig og blodsukkeret har iallefall ikke godt av det !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 21:42   #36
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter.

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er flott !

Ikke bland lavkalori råd med lavkarbo. Det funker særdeles dårlig og blodsukkeret har iallefall ikke godt av det !

Jeg tok det bare med for at folk skulle se FORSKJELLEN! Vet at raske karbs ikke har noe på lavkarbo å gjøre..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 17:02
Trenger tips til hva man kan spise Polyanna Lavkarbo generelt 13 25-08-04 21:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no