Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Fjerning av amalgam

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-05-06, 19:11   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Fjerning av amalgam

Jeg skal utover de neste månedene fjerne amalgam - tror jeg har rundt 3 fyllinger som skal skiftes ut.

Snakket med Scilla om dette, og hun nevnte noe med at det er veldig hardt for kroppen å fjerne disse, fordi det under "fjerningen" skilles ut større mengder kvikksølv enn det det vanligvis gjør? Noen som vet noe mere om dette, evt. har noen nettsider å linke til?

Hun nevnte også at man i en tid før bør ta c og e-vitamintilskudd?

Guro - har ikke du fjernet amalgam, eller blander jeg med noen andre?

Vil gjerne høre fra folk som har fjernet amalgam, hvorfor de valgte det, etc etc.!

__________________
.

Sist redigert av mofe : 06-05-06 kl 10:10.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-05-06, 19:49   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Fjerning av amalgam

Her er en link om forbundet, tenner og helse.
http://www.matoghelse.no/vaktbikkjer...033-48968.html

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 03-05-06, 20:25   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Fjerning av amalgam

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Her er en link om forbundet, tenner og helse.
http://www.matoghelse.no/vaktbikkjer...033-48968.html

Tusen takk Kristian - en utrolig bra artikkel!

Nå er det iallfall ikke tvil hos meg lenger - amalgamet skal vekk.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-05-06, 20:29   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Fjerning av amalgam

Og her fikk jeg svar på det med hva man må passe på ifbm. selve utskfitelsen;

Sitat:

FTH gir også ut brosjyrer, f.eks. om hvordan fostre og barn kan påvirkes av kvikksølv fra mors tannfyllinger, hvilke alternativer til amalgam som finnes og alle forholdsregler pasienter bør ta i forbindelse med utskifting av amalgamfyllingene sine.
Forbundets medlemmer er smertelig klar over at sistnevnte er viktig – det kan være helsefarlig å skifte ut amalgam uten å innta antioksidanter som vitamin C og selen og uten at tannlegen har spesialutstyr for å beskytte både pasienten og seg selv. FTH driver derfor rådgivningsvirksomhet overfor folk som henvender seg til dem om utskiftning av amalgam. De blir anbefalt å gå til en tannlege som har tilstrekkelig kunnskap og utstyr til å foreta amalgamsanering på skånsom og forsvarlig måte.

Scilla - hvis du leser dette - du snakket om C og E-vitamin, men her er det snakk om C-vitamin og selen...?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-05-06, 21:50   #5
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Fjerning av amalgam

Her er noen artikler om amalgam:
http://www.tenneroghelse.no/

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-06, 22:24   #6
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Fjerning av amalgam

Jeg fjernte amalgan i fjor høst. Da tungmetallforgifning diskuteres som mulig utløsende årsak til endel av de med min diagose. Fordi jeg var redd for å være sensitiv, tok jeg en prøvetann først, for å se hvordan jeg reagerte. Det var ikke noe problem. Derfor tok jeg resten i et gap - 7 stykker. Jeg gjorde dette hos en tannlege som spesielt opptatt av alternativ helse, og hadde alt utstyret i orden. Jeg fikk aktivt kull å drikke før han begynte. Og masse avsug og greier, mens han fjernet amalgamet. Jeg fikk beskjed om å ta en C24 kur etterpå (rensing) samt følgende kostilskudd:
Spectro (dobbel dose)
Calcium 330mg
Magnesium 300mg
Sink 30 mg
Vitamin C i pilver, 1 toppet ts.

Jeg tok C24 kuren - til tross for at jeg synes 24 timer er kort tid å rense kroppen på. Jeg var ikke flink med tilskuddene. Da jeg ble skannet (kvantemedisinsk) et halvt år senere hadde jeg spor av amalgam mange steder i kroppen. Jeg er startet derfor med disse tilskuddene igjen, samt Clorella.

Jeg tror det er lurt å finne en tannlege som er bevist.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 04-05-06, 06:55   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Fjerning av amalgam

Opprinnelig lagt inn av mofe

Og her fikk jeg svar på det med hva man må passe på ifbm. selve utskfitelsen;



Scilla - hvis du leser dette - du snakket om C og E-vitamin, men her er det snakk om C-vitamin og selen...?

Det stemmer sikkert. Kan ikke huske hvor jeg leste om E-vitamin, mulig jeg husket feil. Selen er ihvertfall en kraftig antioksidant og i følge Knut Flytlie ("Vitaminrevolusjonen") virker den som motgift mot bl a kvikksølv. C-vitamin er også en kraftig antioksidant og kan binde tungmetaller og fjerne dem fra sentralnervesystemet.

Jeg fikk ingen beskjeder fra tannlegen da hun fjernet amalgamen, men jeg har tatt C-vitamin og selen i flere år, så antagelig hadde jeg tatt det da også (hvis jeg ikke var inne i en slurveperiode eller ikke hadde penger, men det husker jeg ikke). Hun tok alle på en gang (det var sikkert tre hos meg også). Hun hadde avsug, så det ikke ble noen innånding av kvikksølvdamp ihvertfall. Masse beskyttelsesgreier rundt munnen også. Men jeg syntes det var litt urovekkende at jeg ikke forberedt meg og tatt noe "innvortes" før alt ble fjernet i en fei...

Men jeg merket ikke hverken forverring eller forbedring av formen /sykdomsbildet mitt før og etter amalgamfjerningen.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-05-06, 15:31   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Fjerning av amalgam

Fjernet amalgam i dag. Jeg spurte om dette med vitaminer etc., og hun sa at det var lurt å ta c-vitamin og e-vitamin - antioksidanter.

Jeg går til disse - etter tips fra folk på forumet;
http://www.tannlege-hermansen.no/

Men fysj så ekkelt det var med sånn plastdings over hele munnen! Den sugde seg inn, og jeg måtte holde en dings over nesen for å puste. Og jeg konsentrerte meg innmari for å ikke svelge noe som helst. Og pustet og pustet, og tenkte på mennesker jeg liker, fine farger og gode følelser. Også tenkte jeg på tannlegen som var veldig søt og snill og god.
Tannlegeskrekk er en utfordrende ting - men jammen meg så flink jeg var!

*be til høyere makter om at kvikksølv ikke raser rundt i kroppen nå*
*sette c-vitamin på budsjettet til neste gang penger kommer*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-05-06, 23:26   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Fjerning av amalgam

Tenkte jeg bare skulle rapportere om at jeg ikke har merket hverken fra eller til etter utskiftninga. Ikke at jeg helt hadde forventet hverken det ene eller det andre, men.. ja.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-05-06, 08:47   #10
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Fjerning av amalgam

Så bra å høre at det har gått bra

Var det vondt? *pyse Melania:

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-06, 09:35   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Fjerning av amalgam

Nei, ikke vondt i det hele tatt! Vi hadde en lang diskusjon om jeg ville ha noen til å holde meg i hånda fordi jeg var redd for sprøyta, og frem og tilbake og hit og dit - også sa jeg at ja det ville jeg og da kom det ei dame inn og sa at "ja, jeg syntes du så litt nervøs ut der du kom inn døra" også sa jeg at hun ikke behøvde å holde meg i hånda men bare stå der, også gjorde hun det, også stakk det to ganger, også strøk hun meg på skulderen samtidig som hun fortalte at guttene var mye mer pysete enn jentene, også pustet jeg gjennom nesen og koste meg over skulderberøringen - også var det hele over, og borringen begynte (som ikke var vond i det hele tatt).

*trekke pusten*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-05-06, 09:49   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Fjerning av amalgam

Opprinnelig lagt inn av mofe

Tenkte jeg bare skulle rapportere om at jeg ikke har merket hverken fra eller til etter utskiftninga. Ikke at jeg helt hadde forventet hverken det ene eller det andre, men.. ja.

Så bra, da venter jeg i spenning på at kvikksølvet skal forsvinne ut av kroppen ogå. Få høre fra deg igjen da, om noen uker.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no