Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lei av å være feit?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-05-11, 22:29   #51
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Som om det er vår egen skyld i at vi har valgt feil mat? Har vi noen valg når fettet blir sett på som det verste man kan spise, og når fettet blir erstattet med sukker og andre karbohydrater? Har vi noen valg når vi blir anbefalt å spise frukt, pasta og brød med magert pålegg? Altså mat som ikke gjør oss mette, men som fremmer mer sult, overspising og fettlagring? Du må ikke undervurdere vårt overlevelsesmekanisme som skal hindre oss i sulte ihjel.

Er så enig, så enig...min niese spiste brød med ost i årevis og trodde hun levde sunt....men feit ble hun selv om hun aldri rørte snop....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 22:30   #52
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lei av å være feit?

Blir mett av brød jeg også og det er heller ikke alle som er offer for staten ass. Det er jeg som valgte å spise femten loffeskiver med smør og brunost til kveldsmat, ikke dem. Sånn ble jeg overvektig. Vil ikke bli dratt inn i offergjengen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 22:36   #53
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Blir mett av brød jeg også og det er heller ikke alle som er offer for staten ass. Det er jeg som valgte å spise femten loffeskiver med smør og brunost, ikke dem. Sånn ble jeg overvektig. Vil ikke bli dratt inn i offergjengen.

Det er jo forskjell på å spise 15 loffskiver da og 2 rugbrødskiver. Statens ernæringsråd annbefaler ingen å spise loff da, det er å overdrive syns jeg. Fordi om vi her inne mener lavkarbo er best, syns jeg vi kan være åpne for at andre kosthold kan fungere for andre. Det gjorde det faktisk for meg også, for jeg gikk ned over 40 kg på statens ernæringsråd/ingers rugbrød. Men alikevel mener jeg lavkarbo er et veldig bra kosthold som fungerer veldig bra for meg.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 22:40   #54
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lei av å være feit?

Åh, jeg greier ikke å la vær og kommentere dette! Jeg er ingen ernæringsekspert. Heller det motsatte. Etter jeg begynte å spise ketogent har jeg sikkert lest mer om ernæring i løpet av etpar måneder enn jeg har gjort i hele min levetid fram til da. Jeg har altså ikke vært så opptatt av hva jeg putter i meg. Jeg har hatt en forestilling om hva jeg mener er sunt - selvsagt basert på statens kostholdsråd - det er jo den eneste informasjon som er blitt tilbudt meg som ikke har vært interessert i å lete fram viten selv. Det blir smurt ut over nyhetssendinger og aviser, forkynt av talløse kollegaer og venninder på GR og i helsestudioer. SELVSAGT kjøpte jeg dette ukritisk - sånn BRED enighet blant både fag- og lekfolk!

Jeg kan ikke en gang BEGYNNE å beskrive hvor lurt jeg føler meg Etter jeg har lest innleggene til Pål Jåbekk (og alle svar han har fått), etter jeg har lest bloggen til LenaBeatrice, bloggen til Espen Rostrup, flere intervjuer med Sten Sture Skaldeman, Sofie Hexeberg, Dag Viljen (husker aldri åssen han skriver det siste etternavnet sitt), bloggen til Thomas Geisner osv. osv. - statens kostholdsråd er i beste fall laget for dem som i utgangspunktet er slanke, har en sømløs overgang mellom karbo- og fettforbrenning, en optimal blodsukker-/insulinregulering i kroppen - tja, et bittelite fåtall av oss (vil jeg tro). Vi spiser magrere og magrere og blir fetere og fetere.

Og hvorfor er det slik? Alle vet jo at pottis, sjokkis og lite mosjon er dumt om man har lyst til å gå ned noen kg. Det å sulte seg er naturstridig. Og det er dét man gjør når man slanker seg. Man tvinger kroppen til å spise av den matpakken man bærer rundt på, i form av flotte fettlagre til dårligere tider. Men det er helt, helt unaturlig å være sulten når man har tilgang på mat. Vi snakker ikke bare om viljestyrke, vi snakker om grunnleggende instinkter som har sikret artens overlevelse. Man kan mestre sult i perioder. Kroppsbyggere gjør det hver gang de skal konkurrere. Men ingen greier dette over tid (jfr. Pål Jåbekks pdf med innsigelser til de nye norske kostholdsrådene) - og hvorfor skal man? Man kan jo spise mat som sørger for at kroppen selv greier å regulere hvor stor matpakke man drasser rundt på! Når jeg i tillegg leser at to hjerteleger/forskere ved Haukland (Espen Rostrup og Thomas Geisner) frikjenner fett ift. hjertesykdom, forsvinner min siste lille innvending mot ketogen kost!

Det er her jeg synes KJ og GR og alle de andre rett og slett har gått glipp av noe viktig. Apetittregulering og hormonsystemet vårt er så grunnleggende og instinktivt, at å sloss MOT dette nesten er en håpløs oppgave på sikt! Ja, man kan ha viljestyrke nok til å slanke seg mangfoldige kg på lavkalori og trening. Men er det noen varig løsning? Etter alt jeg har lest og opplevd selv vil jeg påstå at det er for de få, ikke de mange. Og de få trenger det jo egentlig ikke.

I frykt for å framstå som medlem av en fanatisk sekt

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 22:47   #55
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Som om det er vår egen skyld i at vi har valgt feil mat? Har vi noen valg når fettet blir sett på som det verste man kan spise, og når fettet blir erstattet med sukker og andre karbohydrater? Har vi noen valg når vi blir anbefalt å spise frukt, pasta og brød med magert pålegg? Altså mat som ikke gjør oss mette, men som fremmer mer sult, overspising og fettlagring? Du må ikke undervurdere vårt overlevelsesmekanisme som skal hindre oss i sulte ihjel.

Du har valgt, jeg har valgt... Jeg har liten lyst til å forsvare de nye norske kostrådene. Jeg gjentar: MANGE hadde levd sunnere om de hadde fulgt dem. Brødvarene som f.eks serveres i kantina på min arbeidsplass er ikke i nærheten av det som anbefales. Det er vafler og kake hver dag. Er det anbefalt ? Og til din siste setning, greit nok. Men det som skiller oss fra dyrene er vår evne til å abstrahere, tenke fortid, nåtid, fremtid og konsekvenser. Og til å gjøre valg som ikke alltid er instinktive.

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 23:05   #56
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av Trj, her.

Du har valgt, jeg har valgt... Jeg har liten lyst til å forsvare de nye norske kostrådene.

Men Trj, det er jo akkurat det du gjør. Du forsvarer de nye kostrådene ved å si at "folk må jo bare skjerpe seg, det kan vel ikke være så vanskelig". Det er en utrolig arrogant holdning, og det viser liten innsikt i hvor store konsekvenser disse rådene har.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 23:05   #57
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lei av å være feit?

Nå har jeg ikke lest alt, men iforhold til å kjenne noen, som kjenner noen, så kjenner jeg ei som jobber i nrk og var med på produksjonen av trekant. Jeg skal kontakte henne jeg, dette er jo et supert program konsept.

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 23:08   #58
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Men Trj, det er jo akkurat det du gjør. Du forsvarer de nye kostrådene ved å si at "folk må jo bare skjerpe seg, det kan vel ikke være så vanskelig". Det er en utrolig arrogant holdning, og det viser liten innsikt i hvor store konsekvenser disse rådene har.

For dem som spiser grandiosa i stedet for f. eks fisk til middag. Eller en dobbel meny på en eller annen fastfoodsjappe. Og det er mange. Det er unger som har pannekaker og iste med i matpakka... Jeg ser hva kollegaen min spiser i lunsjen. Det er disse jeg mener.

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 23:21   #59
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Men Trj, det er jo akkurat det du gjør. Du forsvarer de nye kostrådene ved å si at "folk må jo bare skjerpe seg, det kan vel ikke være så vanskelig". Det er en utrolig arrogant holdning, og det viser liten innsikt i hvor store konsekvenser disse rådene har.

Har jeg sagt det ? Jeg har sagt at det må være lettere for junkfoodspiserne å forholde seg til de offentlige kostrådene i første omgang, trolig med en stor helsegevinst , enn å spise lavkarbo. Jeg nyter jo lavkarbolivet, men det er nå bare å titte rundt på forumet. Det vrimler av %-beregninger. Så uklompisert er det ikke, og har du fra før et bevisstløst forhold til ernæring er dette neppe første skritt på veien.

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 23:25   #60
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Lei av å være feit?

Det blir faktisk sett på som helt vanlig mat i dag. Mange ville blitt helt fra seg hvis noen skulle sagt at man må gi ungene bedre mat. Jeg har hørt så utrolig mange ganger at man skal la ungene få kose seg og at man ikke skal la de være annerledes enn andre. Det er helt forferdelig, og hvis noen klarer å omstille de dårlige matvanene du referer til nå, er det selvfølgelig bare positivt. Det er helt grusomt hvor ille matvanene våres har blitt de siste 20 årene.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 23:27   #61
Elbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 29
Elbe er på en erverdig vei

Sv: Lei av å være feit?

Synes egentlig det er rart at det skal være nødvendig å være innbitt LCHF eller HCLF. Selv holder jeg meg til lavkarbo, og har snart gått ned 20kg. Men, det finnes dem som av helsemessige årsaker ikke tåler å spise så mye fett, og da blir ikke dette helt enkelt å overholde. Vi er skrudd sammen forskjellig - kanskje kostholdsekspertene burde tenke mer på det før de "eier sannheter" - enten de tilhører den ene eller andre leieren?

Elbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 23:33   #62
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av Mellon, her.

Nå har jeg ikke lest alt, men iforhold til å kjenne noen, som kjenner noen, så kjenner jeg ei som jobber i nrk og var med på produksjonen av trekant. Jeg skal kontakte henne jeg, dette er jo et supert program konsept.

He he... Ja !

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 23:34   #63
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Det blir faktisk sett på som helt vanlig mat i dag. Mange ville blitt helt fra seg hvis noen skulle sagt at man må gi ungene bedre mat. Jeg har hørt så utrolig mange ganger at man skal la ungene få kose seg og at man ikke skal la de være annerledes enn andre. Det er helt forferdelig, og hvis noen klarer å omstille de dårlige matvanene du referer til nå, er det selvfølgelig bare positivt. Det er helt grusomt hvor ille matvanene våres har blitt de siste 20 årene.

Da er vi jo enige da !

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 23:51   #64
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av Elbe, her.

det finnes dem som av helsemessige årsaker ikke tåler å spise så mye fett, og da blir ikke dette helt enkelt å overholde.

Hvilke helsemessige årsaker er dette? De fleste som tror de ikke tåler fett viser seg å tåle dette helt finbt når karbene kuttes. Fett er tross alt essesielt for kroppen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 01:31   #65
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lei av å være feit?

Folk er feite pga folk og eksperter har ikke peiling på hva som gjør dem feit, og hvorfor.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 08:30   #66
ninagronn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Nordnesøy
Alder: 55
Innlegg: 114
ninagronn er ny på veien

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvilke helsemessige årsaker er dette? De fleste som tror de ikke tåler fett viser seg å tåle dette helt finbt når karbene kuttes. Fett er tross alt essesielt for kroppen.

Kan skrive under på dette, tidligere kunne jeg ikke spise fett, ble sittende på do resten av dagen. Etter overgang til LCHF går det bare fint med inntak av fett.

__________________


ninagronn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 11:58   #67
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Folk er feite pga folk og eksperter har ikke peiling på hva som gjør dem feit, og hvorfor.

Mye rett i dette tror jeg. Jeg har selv, og andre med meg, levd et liv jeg trodde var ganske sunt, i årevis. Jeg har (iallfall i lange perioder) trent meg halvt ihel, spist masse frukt, en del grønt, og masse knekkebrød m magerost og yoghurt med kornblanding. Kutta så godt som alt fett og spiste meg mett på ris til middag Gikk ned litt her og der på lavkalori-dietter, men alltid opp igjen når jeg gikk tilbake til mitt normale "sunne" kosthold.

Det er min egen feil at jeg ble overvektig og min egen feil at jeg forble overvektig, men jeg har prøvd å gjøre noe med det i årevis og trodde at jeg levde sunt og gjorde det rette. Etterhvert så gir man opp og tenker at normalvekt er uoppnåelig...

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:21   #68
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Blir mett av brød jeg også og det er heller ikke alle som er offer for staten ass. Det er jeg som valgte å spise femten loffeskiver med smør og brunost til kveldsmat, ikke dem. Sånn ble jeg overvektig. Vil ikke bli dratt inn i offergjengen.

Amen!

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:25   #69
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av Elbe, her.

Synes egentlig det er rart at det skal være nødvendig å være innbitt LCHF eller HCLF. Selv holder jeg meg til lavkarbo, og har snart gått ned 20kg. Men, det finnes dem som av helsemessige årsaker ikke tåler å spise så mye fett, og da blir ikke dette helt enkelt å overholde. Vi er skrudd sammen forskjellig - kanskje kostholdsekspertene burde tenke mer på det før de "eier sannheter" - enten de tilhører den ene eller andre leieren?

Amen igjen!

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:00   #70
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lei av å være feit?

Hvorfor ikke møtes litt på halvveien da? Sånn at HCLF-folkene kanskje kan kutte LITT av kornproduktene sine, spise mindre ris og pasta og sånn, kanskje kutte potetmiddagene ned til ett par stykker i uken og spise rene og naturlige produkter istede for fiskekaker.

Også kan LCHF-folkene kutte LITT av fettet sitt, og spise litt mer rotgrønnsaker, kanskje litt ordentlig grovbrød, liiiittt grovpasta og brunris, potetmiddag en og annen gang og spise rene og naturlige produkter istede for all mulige slags erstatningsgreier?

Foreslår at vi møtes hos Lindberg

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:05   #71
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lei av å være feit?

Og Lindberg er jo skremmende for mange

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:08   #72
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Nei, "oss" lavkarbere har hun jo kalt for en sekt, så oss ser hun nok ikke noe særlig håp for, hvertfall


har hun? Og jeg som har likt dama tidligere

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:22   #73
Vhanja
Medlem
 
Vhanja sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 52
Vhanja er på en erverdig vei

Sv: Lei av å være feit?

Jeg må innrømme at jeg ikke blir særlig provosert av Kari Jaqueson, og kan hun hjelpe noen gjennom dette programmet så er ingenting bedre! Min overvekt er ene og alene min egen feil, jeg har beveget meg lite og spist altfor mye tull over altfor lang tid. Jeg vet det finnes mennesker som pga sykdommer eller andre årsaker sliter mer med å ta av, eventuelt legger på seg selv om de ikke spiser særlig mye. Men jeg våger selv å påstå t flertallet (ikke alle) av de som er overvektige er det rett og slett fordi de har spist feil (det inkluderer også å ikke følge statens ernæringsråd) og beveget seg for lite.

__________________
Vhanjas vei til et bedre liv



Vhanja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedoninspirert Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 18:48   #74
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Mye rett i dette tror jeg. Jeg har selv, og andre med meg, levd et liv jeg trodde var ganske sunt, i årevis. Jeg har (iallfall i lange perioder) trent meg halvt ihel, spist masse frukt, en del grønt, og masse knekkebrød m magerost og yoghurt med kornblanding. Kutta så godt som alt fett og spiste meg mett på ris til middag Gikk ned litt her og der på lavkalori-dietter, men alltid opp igjen når jeg gikk tilbake til mitt normale "sunne" kosthold.

Det er min egen feil at jeg ble overvektig og min egen feil at jeg forble overvektig, men jeg har prøvd å gjøre noe med det i årevis og trodde at jeg levde sunt og gjorde det rette. Etterhvert så gir man opp og tenker at normalvekt er uoppnåelig...

For all del, du må ikke ta skylden selv, feilen ligger jo på våre eksperter som skal liksom kunne noe, men har istedenfor følgt andres arbeid uten å stille kritiske spørsmål til hva de dårlige forskerne kom fram til.

Eneste skyld vi har, er å tro på disse kostholdekspertene. Det er flott vi kan tenke selv, så får heller de som tviholder på gamle myter ha det så godt.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 21:31   #75
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lei av å være feit?

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jeg må bare få si at rugbrød faktisk gjør deg veldig mett. Jeg slanket meg 40 kg på rugbrød, og jeg var mett hele tiden. Så det du sier her stemmer ikke helt nei.

Fordi om det funket for deg så betyr det for all del at det ikke funker for alle!

Om jeg spiser ei grovbrødskive med vanlig pålegg så ligger jeg langflat meg skjelving og kaldsvetting 3-4timer etter pga lavt blodsukker. Det er jævlig slisomt det, og ned i vekt har jeg ikke gått.

Sorry å si det, ikke meningen å være frekk, men det mest latterlige jeg hører; "det funket for meg, derfor funker det for deg også"

For veldig mange er det ikke sult som gjør at vi ikke spiser høykarbo, for min del så klarer jeg meg fint med minimalt med mat så lenge jeg holder meg til lavkarbo. Jeg har prøvd grete roede, ingers rugbrød og slike fjasdietter.
Og uansett hvor hardt jeg prøvde eller hvor lenge jeg holdt på så gikk jeg minimalt ned i vekt. Grunnen i ettertid er jo klar, dårlig toleranse for karbo.
Trodde det at vi er forskjellige var en ting alle hadde fått øynene opp for innpå her, men der tok jeg feil gitt!

Iforhold til programmet og formuleringen til Kari Jaquesson så er det jo den retningen Norge går. Alle som ikke; trener, spiser sundt, er røykfrie, er slanke vakre og "tar vare på seg selv" har rett til å bli rakket ned på. For vi er jo dumme som brød og har ikke vett og forstand til å ta vare på oss selv. Når vi er slike idioter som tillater oss å bli så feite som vi er så kan vi ikke fovente oss noe annet

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Det koster å være feit mokki Generell diskusjon 22 28-08-09 14:41
Du dør ikke av å være feit! Gamla Generell diskusjon 4 02-10-06 15:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no