Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Hypotyreose?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-08, 14:33   #1
cathrine
Seniormedlem
 
cathrine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Akershus
Innlegg: 692
cathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snill
Cool

Hypotyreose?

Jeg har over en lang periode vært veldig sliten..føler meg rett og slett utmattet. Ikke hjelper det med 12 timers søvn heller! Er like utslitt når jeg våkner.
Jeg har vært hos lege, og fikk konstantert depresjon(et par år siden). Begynte på antidepressiva(for 6 mnd siden), men har ikke oppnådd den effekten som var forespeilet.
Av og til kan jeg plutselig bli veldig sjelven og føler jeg må ha sukker, hvis ikke går jeg nesten i bakken..Har tatt blodsukker-prøve og den var bra.
Nå har jeg kommet over dette med lavt stoffskifte, og det slår meg at det kan være det som er problemet mitt! Mange ting som stemmer..
Jeg har vært og tatt en hel masse blodprøver hos legen, men jeg vet ikke om det er en av de prøvene som ble tatt..
Har også spist lavkarbo i perioder og syntes da jeg har hatt det bedre. Noen med sykdommen her sm kan fortelle om symptomene? Og hvordan de lever med det? Fungerer det å spise lavkarbo?

__________________

Cathrine
cathrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF? Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 16:26   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hypoteorose?

Regner med at du mener hypotyreose ?

Om du blir skjelven og plutselig føler du går i bakken er ikke noe typisk lavt stoffskifte symptom. Det høres heller ut som lavt/ustabilt blodsukker. Evt. at insulinbalansen ikke er som den skal. Da er det nettopp lavkarbokosthold som kan hjelpe. Lat stoffskifte og depresjon har dessverre også mange av de samme symptomene.

Jeg har hatt hypotyreose i mange år og det funker aldeles utmerket med lavkarbo kosthold. Jeg har vært med og uten medisinering og har innsett at jeg nok må ha medisiner (nå tar jeg Levaxin) for å fungere optimalt. men mindre medisiner enn jeg behøvde på såkalt "normalt" kosthold. Uten medisiener har jeg bomull i hue, er trøtt hele tiden og vond og tung i kroppen. Tar jeg medisiner letter tåka, jeg er opplagt, renger mindre slvn og fungerer i det hele tatt bedre i hverdagen. Men det har ikke spesiell effekt på vekttap. Høyden et kilo eller to.

Det du muligens må gjøre i tillegg til å telle karbohydrater er å holde et lite øye med kaloriene også. Du vil sannsynligvis være mer var for kunstig søtstoff. Du bør ta kalsium med magnesium og D-vitamin og muligens også kalium. Disse kan ikke tas sammen med Levaxin, men enten to timer før eller etter. Jeg kalsium/kalium om kvelden og det andre om morningen.

Du kan godt ha lav stoffskifte med symtomer selv om blodprøvene dine er normale. Du må be legen om å måle
TSH, FT4, T3, anti-TPO og TRAS
TSH stimulerer kroppens egen produksjon av tyroksin. Hvis skjolbruskkjertelen produserer lite tyroksin vil hjernen (om det funker som det skal) sende mer TSH ut blodet. Da omdannes TSH til T3. Det er T3 som regulerer stoffkiftet vårt. Tyroksin og T3 er hormonene som stort sett styrer kjemien i kroppen (enkelt sagt). Jeg er dårlig til å forklare dette, men skal poste en link her sm du får bedre info fra

Referanseområdet for TSH og fritt T4 lå iallefall før på h.h.v. 0.04-4.0 og 11-24. Ligger du innenfor er du liksom "normal", og mange leger nekter medisinering.

I tillegg til det jeg har nevnt ovenfor er det lurt å holde seg unna soya. Soya virker hemmende på skjoldbruskkjertelens hormoner og mange med lavt stoffskifte tåler det rett og slett ikke. Jeg hverken tåler eller liker det......

Denne siden har mye info om sykdommen: http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 17-02-08 kl 16:38.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 16:35   #3
cathrine
Seniormedlem
 
cathrine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Akershus
Innlegg: 692
cathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snill

Sv: Hypoteorose?

Hei Nille!
Ja,det er selvsagt hypotyreose jeg mener...

- Går bare litt surr i alle bokstavene

Takk for informasjonen.

__________________

Cathrine
cathrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hypotyreose, type 2 Manina Stoffskifte / hormonproblemer 31 18-01-16 16:46
Banke i bordet ovenfor legen - hypotyreose Sulphur Stoffskifte / hormonproblemer 5 09-09-08 08:52
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58
Fettlever Frank Spørsmål og svar 23 19-02-07 12:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no