Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Caffè Latte

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-06-10, 11:54   #1
Larsie
Juniormedlem
 
Larsie sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Alder: 44
Innlegg: 49
Larsie er på en erverdig vei

Caffè Latte

Hei!
Har et karbohydratteknisk (?) spørsmål angående Caffè Latte. Det har seg sånn at jeg investerte i en espressomaskin med mulighet for melkeskumming, og har blitt helt hekta.
Etterhvert som jeg har begynt å få teken på dette, har jeg merket at jo mer korrekt man steamer melken til en Latte, jo søtere smaker den.

Bruker i utgangspunktet H-melk som har ca 5g KH / 100g, og dette holder til en Latte ca.
Under steamingen skal man varme opp melken til ca 60-70°, og jeg lurer da på om denne varmebehandlingen kan føre til at noe av fettet i melken omdannes til sukker?

Larsie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: :D Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 17:13   #2
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Caffè Latte

Spennende spørsmål! Selv aner jeg ikke, men er spent på å lese svaret

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 22:17   #3
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Caffè Latte

Jeg har aldri hørt noe om at varmebehandling av fett gjør det om til sukker. Jeg kan tenke meg at melken blir søtere fordi vanninholdet i melken synker når du steamer den.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 22:46   #4
Cec1973
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 139
Cec1973 er på en erverdig vei

Sv: Caffè Latte

Bare et lite tips. Jeg har, med godt hell, brukt soyamelk (jeg steamer melken i en liten melkesteamer fra Nespresso). Fordi jeg ikke liker smaken på soyamelk hiver jeg i en liten "dæsj" med fløte, det tar den verste soyasmaken.

Cec xxx.

Cec1973 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja.... Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 22:49   #5
Cec1973
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 139
Cec1973 er på en erverdig vei

Sv: Caffè Latte

PS. Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men jeg har merket at melkeprodukter blir søtere hvis de er romtemperatur. Jeg merket dette da jeg drev og laget is. Hvis jeg smakte på blandingen før jeg frosset den, smakte den mye søtere enn etterpå. Synes også at is smaker søtere hvis den er litt smeltet.

Cec xxx.

Cec1973 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja.... Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 00:09   #6
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Caffè Latte

Enda et PS: eggemelk skal visstnok både smake, se ut og oppføre seg som melk etter steaming, så kan jo være verdt et forsøk om du har lyst til å kutte noen karber der

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 21:06   #7
Larsie
Juniormedlem
 
Larsie sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Alder: 44
Innlegg: 49
Larsie er på en erverdig vei

Sv: Caffè Latte

Hei!
Tok meg tid til å forske litt på dette.
Etter hva jeg har klart å finne ut, så kommer den søte smaken i melken fra laktose. Laktose i seg selv smaker ikke så søtt, men når man varmer melken, så øker laktosens evne til å løse seg opp i vann. Når dette skjer, brytes laktose ned til to andre stoffer, glukose og galaktose. Den førstnevnte kjenner vi til som druesukker, som står for den søte smaken.

Dette kan sikkert forklares bedre av noen som virkelig har greie på det, men tror det holder for meg i denne omgang.

Da skal jeg gå og nyte min latte med sånn halvgod samvittighet, håper de av dere som også er hekta gjør det samme :-)




Kilder:

CoffeeGeek
Barista Brothers
Wikipedia - Lactose
Wikipedia - Glucose

Larsie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: :D Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 21:38   #8
Labomba
Seniormedlem
 
Labomba sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 59
Innlegg: 807
Labomba er en juvelLabomba er en juvelLabomba er en juvel

Sv: Caffè Latte

Skønte ikke?? Da skal man vel ikke steame den så møe da? Hva med fløte og litt vann? Kan det gå? Jeg elsker kaffe latte, rett og slett det beste jeg vet, og tar gjerne en dæsj kanel oppå. Fikk melkesteamer til bursdagen, men nå når jeg går på lavkarbo tør jeg ikke drikke det mere. Skal følge med å se om du får noen gode svar her. :-)

__________________
Tålmodighet er en dyd

Min journal : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43485
Labomba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 15:10   #9
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Caffè Latte

Labomba,
Det er vel i og for seg ingen skilnad i netto karbohydratinnhald i mjølka om sukkeret er i laktoseform eller om det er spalta til galaktose/glukose. Men glykemisk indeks og belastning endrar seg når mjølkesukkeret blir spalta fordi dei enklare sukkermolekyla påverkar blodsukkeret raskare enn dei meir komplekse, og du opplever ein søtare smak (jfr laktoseredusert [spalta] mjølk vs vanleg mjølk i kartong).

Eg har aldri prøvd å steame fløte, men det eg liker litt (eg er ikkje noko kaffekjerring i utgangspunktet) er å riste fløte i eit ristebeger så det blir ein tynn krem, og ha som lokk i staden for mjølkeskum. Det funkar ikkje så verst, og er betre i karbo/fett-perspektiv. Men heilt same drikken blir det naturlegvis ikkje.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 15:29   #10
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Caffè Latte

En enkel forklaring kan være at all smak kommer bedre frem i tempererte/varme matvarer enn i helt avkjølte. Som f.eks rødvin, den smaker mye mer når den er temperert enn kald. Det samme gjelder jo for f.eks frukt. Tror nok at dersom du setter melken i et glass på benken og la den bli romtemperert (uten kunstig oppvarming) så vil du også kjenne at smaken er søtere/anderledes. Tviler sterkt på at karbebinnh. endrer seg.

Selv bruker jeg ren soyamelk UTEN tilsatt sukker (veldig mye av soyamelken er tilsatt sukker og alle mulige rare ting for å smake som melk), når jeg må ha en latte. Det smaker anderledes, men det er kun en vanesak, ikke forvent at det skal smake som melk så går det nok bra. Soyamelk uten sukker innh 0,1kh/100g. Jeg tilsetter også 1 ts cocosa for å få litt mer fett også smaker det så godt. Bare husk at dersom du velger å gå over til soyamelk/soyaprodukter bør du kanskje være litt forsiktig med bruken for det inneholder mye planteøstrogen og KAN forstyrre syklusen hos kvinner og gi for mye kvinnelige hormoner hos menn. Men litt av og til skader ikke og noen (som meg selv) forbedrer syklusen

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 20:20   #11
Labomba
Seniormedlem
 
Labomba sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 59
Innlegg: 807
Labomba er en juvelLabomba er en juvelLabomba er en juvel

Sv: Caffè Latte

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Labomba,
Det er vel i og for seg ingen skilnad i netto karbohydratinnhald i mjølka om sukkeret er i laktoseform eller om det er spalta til galaktose/glukose. Men glykemisk indeks og belastning endrar seg når mjølkesukkeret blir spalta fordi dei enklare sukkermolekyla påverkar blodsukkeret raskare enn dei meir komplekse, og du opplever ein søtare smak (jfr laktoseredusert [spalta] mjølk vs vanleg mjølk i kartong).

Eg har aldri prøvd å steame fløte, men det eg liker litt (eg er ikkje noko kaffekjerring i utgangspunktet) er å riste fløte i eit ristebeger så det blir ein tynn krem, og ha som lokk i staden for mjølkeskum. Det funkar ikkje så verst, og er betre i karbo/fett-perspektiv. Men heilt same drikken blir det naturlegvis ikkje.

Slettes ikke dumt Det smakte jo deilig. Rista det ikke så møe, og tok bare litt, men når jeg drak og det blandet seg ble det syndefullt godt lell

__________________
Tålmodighet er en dyd

Min journal : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43485
Labomba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 21:06   #12
Cec1973
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 139
Cec1973 er på en erverdig vei

Sv: Caffè Latte

Jeg stemaet fløte i dag og det gikk helt greit, bortsett fra at det ble litt kvalmende med bare fløte i kaffen...

Cec xxx.

Cec1973 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja.... Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 22:44   #13
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Caffè Latte

No er ikkje eg nokon latte-ekspert, men kaffi med ein skvett fløyte og litt søtning er jo nam
Så får dei som vil steama og piska og styra og stella gjera det for min del Tihi!

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 22:54   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Caffè Latte

Opprinnelig lagt inn av Larsie, her.

øker laktosens evne til å løse seg opp i vann. Når dette skjer, brytes laktose ned til to andre stoffer, glukose og galaktose. Den førstnevnte kjenner vi til som druesukker, som står for den søte smaken.

Siden druesukker er det som får blodsukkeret til å stige aller raskest bør med andre ord de som er opptatt av å holde det stabilt holde seg unna varm melk da.... Hmm, det forklarer endel ting for min del hvertfall.
Jeg steamer kremfløte med min Rancillio espressomaskin, og etter jeg her begynt å drikke den syns jeg vanlig latte smaker skvip Selv om laktosen sannsyligvis oppfører seg på samme måte så er det hvertfall bare halvparten så mye.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Caffe latte, bla bla heidi123 Spørsmål og svar 2 20-05-10 22:27
Jeg ønsker meg Caffe Mocca CamillaN Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 20-01-10 21:14
Kaffe-latte Sanko Ketolysekuren 5 10-03-09 13:11
Kaffe latte ivalodia Ketolysekuren 21 02-06-07 00:50
Kaffe latte? cathrine Lavkarbo generelt 3 18-01-07 19:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no