Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Spelt- og fruktosevafler

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-02-05, 19:54   #1
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Kakelignende ting

Jeg har det altså slik at av og til blie jeg bare helt overfalt av lyster - lyster etter å bite i noe som kjennes søtt, som dufter nybakt, som smuler og smelter i munnen, noe som erstatter brød og kaker, i alle fall nesten, om ikke helt.

For å ikke få det helt store sukker sjokket bruker jeg speltmel og fruktose i stedet for hvetemel og sukker. Jeg går ikke ned i vekt når jeg spiser slikt, så det er ikke slankekost. Men jeg legger ikke på meg heller, så det er ikke noen fetekur. Og la oss da bare gå rett på sak: Muskat's første kakelignende ting er den nasjonale yndlingsretten, slageren på alle kaffebord: vafler

Spelt og fruktosevafler a la Muskat

6 egg
4ss fruktose
1 dl solsikkeolje
6 dl melk
4 1/2 dl sammalt spelt
4 1/2 dl siktet spelt
1 klype salt
2 ts bakepulver

Egg og fruktose piskes til eggedosis (Dette går fortere med fruktose, veldig morsomt). Hell i solsikkeolje og melk. Sikt inn mel, salt og bakepulver. Bland forsiktig. Stekes i vaffeljern, smør jernet med olivenolje.

Jeg spiser dette med hjemmelaget jordbærsyltetøy med fruktose, hvitost eller philadelphiaost. Porsjonen er stor nok til frokost til en familie på fire, to av dem er tenåringer, en er en gutt som ALDRI blir mett (eventuelle rester forsvinner fort).

Muskat

PS: Ikke bland muskat inn i dette, men litt kardemomme eller kanskje anis er fint!

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 10:14   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Opprinnelig lagt inn av Muskat

PS: Ikke bland muskat inn i dette, men litt kardemomme eller kanskje anis er fint!

*fnis* Kanskje dette burde stå under alle oppskriftene du legger ut, sånn at vi ikke tror det skal være muskat i alt?

  Svar med sitat
Gammel 05-05-05, 13:15   #3
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Hvor er du du kjøper speltmel fra,helsekost??Jeg kom over en sånn ferdig melblanding til to spelt brød,eller rundstykker..Kan de brukes mon tro...Til vafler.Har en i skapet så.

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-05-05, 13:24   #4
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Hittil har jeg kjøpt på helsekost, men nå har jeg også funnet det på Euro-spar. Det finnes grovt, fint, og som kli. Jo mer grovt mel det er i vaflene, jo tørrere og "kortere" oppleves de, men det er helt OK.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 05-05-05, 13:26   #5
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Ja ja..Men de kan ikke bli så ille som da jeg lagde vafler med soyamel! Hvordan skal jeg bli kvitt de posene mine??

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-05-05, 13:29   #6
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av magdalena

Ja ja..Men de kan ikke bli så ille som da jeg lagde vafler med soyamel! Hvordan skal jeg bli kvitt de posene mine??

*peker opp på den andre oppskriften, med soyamuffins som ikke smaker dårlig bakverk*

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no