Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Karber i frø og mange andre spørsmål?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-07-09, 13:12   #1
JoAnna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 23
JoAnna er på en erverdig vei

Karber i frø og mange andre spørsmål?

Jeg får ikke helt svingen på dette lavkarbokostholdet. Men jeg lærer underveis og ser at jeg skal holde meg unna poteter, ris, pasta, brød, smågodt, brus, sjokolade, syltetøy o.l.

Heldigvis er jeg et vanedyr når det kommer til frokost, og da spiser jeg 2/3 boks cottage cheese eller mager kesam, med litt fedon müsli, gresskarkjernefrø, solsikkefrø og litt fun light.

Jeg har også fått sansen for makrell i salsa på rugsprø (en boks på tre rugsprø) eller tre kokte egg og majones på rugsprø. Legen sa at jeg burde holde meg under 50 g karbohydrater om dagen, men at under 70 var greit. Jeg ser at det er karber i frøene. Må jeg kutte de ut? Hun sa at gresskarkjernefrø, solsikkefrø og bær var helt ok. Hvilken kostholdsretning er det som tillater dette?

Jeg tror det kan være enklere å leve etter det hvis jeg vet hvilket område jeg bør finne inspirasjon innen.

Hvis jeg spiser et stykke bløtkake (ja, jeg må det av og til for å glede mine foreldre), hvor ødeleggende er det for den dagen?

Er det helt ok å skeie ut i helgene? Jeg føler meg jo helt dass, bakfull, oppblåst med hodepine, diare og gjenklistrede øyne dagen etterpå - men....? Når jeg mener skeie ut tenker jeg på å spise en kvikk lunsj og en 1/2 pose potetgull..

Hvis jeg spiser 140 g karbohydrater en dag, og 10 g. den neste dagen, går det ikke sånn høvelig opp i opp da?

Jeg klarer meg så lenge jeg er alene, men i det samme jeg befinner meg i en sosial setting er det fryktelig vanskelig å ikke spise litt tøys..

For øvrig har jeg ikke gått så mye ned i vekt som det virker som alle andre her inne har gjort. Så jo for meg TV-shopmagen (vaskebrettet) etter fjorten dager, men nei...

JoAnna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuelt andre Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 13:25   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Karber i frø og mange andre spørsmål?

Har ikke så mye å si som ikke andre har sagt bedre før, så jeg bare tenkte jeg skulle bidra med noen linker som er fine og lese på:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=3991#post3991
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23811
http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 14:09   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Karber i frø og mange andre spørsmål?

Bløtkakestykke, mener jeg bør være en meget sjelden utskeielse… du bør kanskje tenke på om å tilfredsstille dine foreldre går foran din egen helse. Dersom det er en hjemmelaget bløtkake kan du jo forsøke å få den laget litt mer lavkarbo vennlig, ikke sukker i kremen, nøtter til fyll istedenfor syltetøy osv. dersom du absolutt MÅ ha i deg bøtkaka. Aller helst finn fra oppskriften til Gerds ostekake den er helt utrolig god og hvorfor ikke spise den med god samvittighet istedenfor bløtkake.

Jeg ville droppet potetgull – du kan spise bacon svor/Baconcrisp, sjekk pakka for det er noen varianter som ikke er lavkarbo vennlige. …og den rette sorten kan du spise med god samvittighet, men husk at saltholdig mat binder vann i kroppen. Bytt ut kvikklunsjen med en sukkerfri sjokolade eller en sjokolade inneholdende 80/85 % kakao, mye bedre for helsa.
Husk at potetgull, bløtkake, sjokolade kan trigge søtsuget og da er det lett for å komme inn i en vond sirkel.
Jeg synes ikke det er OK å skeie ut i helgene, man kan faktisk finne mange fantastiske sunne lavkarbo vennlige alternativer å spise enn å putte i seg noe man ikke burde.
Du bør i alle fall tenke på hvorfor du vil spise mat som ikke er bra for helsa, bruker du mat som straff, belønning, kos etc. Man må faktisk ha med den mentale biten også når man skal legge om kostholdet.
Jeg vil ikke anbefale deg å svinge så mye fra dag til dag med tanke på antall kh, prøv å hold deg til legens anbefalinger 50-70.
Nå går jeg på ketolyse og holder meg til opptil 20 g karbohydrater om dagen og når jeg får i meg nok fett så fyser jeg ikke på usunne matvarer. …absolutt ingen problemer med å gå lett forbi godterihyllene i butikken. Heller ikke noe problem i selskap med masse fy mat, syns ikke det er noe problem lenger med sosialt samvær og mat – også her må du kanskje jobbe litt med psyken. Det er hardt i begynnelsen, men plutselig så oppdager man at det som ikke er bra for kroppen heller ikke er noe man har lyst på lenger.

Alle her inne raser ikke ned i vekt, for mange av oss går det faktisk i rykk og napp. Jeg gikk ned 10 g på fire måneder og har nå stått stille i ett år, trenger å ta av ca 12 kg til før jeg når normalvekt. Mange som skal ned veldig mye går ofte fort ned i vekt den første tiden, deretter går det litt saktere.

For en del av oss her inne så finnes det visse matvarer som kan hindre vektnedgang, det kan være: meieriprodukter, nøtter, brøderstatninger, søtningsmidler etc.

Her finner du en matvaretabell som gir deg en oversikt over karbo innholdet i ulike matvarer, http://lavkarbo.no/matvaretabell

Håper du finner en filosofi som passer for deg og lær deg prinsippene og følg den, det er viktig dersom målet er en god progresjon i vektnedgangen.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mange karber pr. dag? Sugarpill Dr Lindbergs 18 01-02-09 15:59
Ingrediensene i lollypopbrødet vs karber i andre lignende produkter vilnedfort Ketolysekuren 0 26-01-09 12:56
FitDay og hvor mange karber pr dag... elco Lavkarbo generelt 28 23-11-08 22:02
Hvor mange karber er det i glutenmel? Nannah Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 02-11-07 00:28
Hvor mange karber i kål? mofe Lavkarbo generelt 6 01-04-05 20:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no