Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva finnes i kaldpresset olje utenom fett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-11, 01:06   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Hva finnes i kaldpresset olje utenom fett?

Er mesteparten av vitaminene, mineralene og sporstoffene etterlatt i det tørre eller er det en del i olja også vi kan få av? Jeg har lest at e-vitamin finnes i hvetekimolje, men hva mer? Og hva med andre typer olje? Er det kun fettløselige vitaminer som eventuelt finnes i olja?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 09:37   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva finnes i kaldpresset olje utenom fett?

http://www.matvareguiden.no/Olivenol...gin-Jomfruolje

Her ser du hva som finnes i Olivenolje (venstre spalte på siden). Du kan også søke etter andre matvarer og se hva du finner.

Hvetekimolje:
http://www.matvareguiden.no/Hvetekimolje

Du vil ikke finne nevneverdige mengder av de vitaminene som er vannløselige i oljer.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 13:24   #3
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva finnes i kaldpresset olje utenom fett?

Men noen oljer inneholder mye vit E, det er viktig å bruke dem mer begrenset. Vi skal ha omtrent 15mg/dag som voksne.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 13:55   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva finnes i kaldpresset olje utenom fett?

Takk. Stort sett kun e vitamin

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:28   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva finnes i kaldpresset olje utenom fett?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Men noen oljer inneholder mye vit E, det er viktig å bruke dem mer begrenset. Vi skal ha omtrent 15mg/dag som voksne.

Det er det delte meninger om. En del forskere hevder at a,d og e-vitamin ikke er skadelige, selv i større doser så lenge de er i balanse med hverandre. Dvs at problemene oppstår om man får for mye av en av dem alene.

Vel - en dåre kan spørre mer enn ti vise kan bli enige om.

Uansett ser det ut til at vitaminforgiftning er sjeldent.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_poisoning
http://www.exrx.net/Nutrition/Antiox.../VitaminE.html

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 19:52   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva finnes i kaldpresset olje utenom fett?

At olje skulle føre til overdosering av e vitamin er en sjeldenhet. Det er få som bruker store mengder hvetekimolje siden det er så dyrt og tisteloje smaker ikke så godt. Det er disse to som har mest e vit. Og mengdene begrenser seg jo av seg selv.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 20:09   #7
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Hva finnes i kaldpresset olje utenom fett?

Men skal man spise hvetekimolje på LCHF , om det ikke er karbo så er det jo kornprodukt?

__________________



Sist redigert av Tirililltove : 27-07-11 kl 20:11. Årsak: Trykkøeif
Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 21:47   #8
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Hva finnes i kaldpresset olje utenom fett?

Holder for tiden på med en artikkelserie om næringsstoffene. Her er noen utdrag fra det jeg foreløpig har skrevet om E-vitamin:

Sitat:

Behov og anbefalinger
Inntaket av E-vitamin er målt i α-tokoferolekvivalenter, α-TE, som tilsvarer 1mg α-tokoferol. Norske anbefalinger ligger rundt 10 α-TE for menn, litt lavere for barn og kvinner. Behovet øker ved høyt oksidativt stress, f.eks. ved røyking, høyt inntak av flerumettet fett eller ved lave nivåer av C-vitamin og Selen.
10 α-TE tilsvarer innholdet i ca 100g peanøtter, 50g mandler eller 30g rapsolje .

Sitat:

Kan vi få for mye?
Det er mulig å få i seg for mye E-vitamin, men man vil ikke klare dette gjennom mat. For å oppleve negative konsekvense
r må inntaket være veldig høyt, noe som bare kan oppnås via kosttilskudd.

Dette kan kanskje klare litt opp i det som diskuteres ovenfor

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 23:16   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva finnes i kaldpresset olje utenom fett?

Opprinnelig lagt inn av Tirililltove, her.

Men skal man spise hvetekimolje på LCHF , om det ikke er karbo så er det jo kornprodukt?

Korn frarådes fordi det inneholder karbo. Olja er fri for det.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noe helt utenom sasiv Lavkarbo generelt 2 10-04-11 22:06
Hva er din hobby, utenom maten? hoppetussa Generell diskusjon 51 29-03-10 13:04
Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med mer ElinGH Generell ernæringsdebatt 19 05-03-09 15:58
Får jeg nok fett eller skal jeg bruke mct olje i tillegg ... Lindabtn Ketolysekuren 53 17-09-07 20:55
Kokos olje vs Oliven olje (extra virgin begge to) JEDI Spørsmål og svar 1 25-10-06 19:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no