Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor strikse er dere i matveien?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-05-10, 11:04   #1
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Hvor strikse er dere i matveien?

(Denne var det vanskelig å finne en passende tittel til )

Er dere flinke til å holde dere til det dere VET dere kan spise eller tester dere ut ting dere MULIGENS kan spise?

Altså; finner dere 10-15 "retter" dere er trygge på og så gjentar de mens vekten går nedover? Eller er det viktigere med variasjon og utprøving?

Dette er jo en livsstilsendring, ja... men for de fleste er det vel snakk om en slankekur i starten?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 11:23   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvor strikte er dere i matveien?

Altså innenfor alle de matvarene man kan spise på ketogen kost finnes det jo hundrevis av retter man kan lage.

Egg er ikke bare egg, du kan lage omeletter med alskens tilbehør, du kan steke som speilegg, eggerøre, egg i skinkefrakk, eggemuffins, pizzabunn..

Grønnsaker, ja her går det vel ikke engang å begynne å ramse opp, det er jo hundrevis av måter å tilberede..

Jeg lager gjerne mat i perioder, feks nå går det mye i pannekaker( 2egg+3ss fløte, 3 små,tynne pannekaker), med skinke og ost, eller krem og en ss most bringebær til kaffekos på lørdag, en annen periode er det koteletter i alle former, så går det i kjøttboller..

Men jeg lager alltid ny mat ofte, og jeg har holdt på i et drøyt år og finner hele tiden nye oppskrifter.

Jeg holder meg alltid innenfor min karbogrense, spiser nok protein og fyller på med fett. Men i starten veide jeg absolutt ALT og var veldig påpasselig, men etterhvert oppdaget jeg at jeg hadde kontroll på karbokvota uten veiing og ting sitter i fingrene. Jeg vet at en så og så stor blomkål gir så og så mange porsjoner mos eller blomkålris, deler opp og fryser ned. Men jeg tar test på meg selv i blandt og veier ting.

Jeg spiser meg passe mett og spiser når jeg er sulten igjen.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 11:28   #3
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor strikte er dere i matveien?

Jeg er fryktelig lat når det kommer til å teste ut nye oppskrifter, det må jeg bare innrømme. Så jeg går veldig på autopilot i det daglige. Og for meg, er det samtidig en hjelp i å ha menyen planlagt, for ikke å skli ut; når jeg kommer hjem fra jobb og bare ha mat, må ting skje fort
Men derimot i helgene når jeg har bedre tid, kan jeg ta for meg en oppskrift som ser god ut, og så lage den. På den måten får jeg innarbeidet litt variasjon, slik at jeg har flere retter jeg kan lage i "blinde".
Men ja, strikt i den forstand at jeg holder meg til rene matvarer som kjøtt, fisk, grønnsaker, olivenolje, smør, litt rømme og litt majones. Ligger mest mulig unna nøtter, sukkererstatninger (fordi jeg blir så hekta, og så er det dyrt...), brød og kakeerstatninger og tildels øvrige meieriprodukter.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 11:31   #4
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Hvor strikte er dere i matveien?

Variasjoner innenfor hvert område er jo en ting... egg, grønnsaker, kylling osv... Jeg mente vel mer uttesting UTOVER dette. Litt mer sånn som sirimor er inne på; ting man ikke egentlig burde spise...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 11:45   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvor strikte er dere i matveien?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Variasjoner innenfor hvert område er jo en ting... egg, grønnsaker, kylling osv... Jeg mente vel mer uttesting UTOVER dette. Litt mer sånn som sirimor er inne på; ting man ikke egentlig burde spise...

Men da er spørsmålet, hvorfor spise ting som ikke er tillatt når det faktisk er tusenvis av ting du KAN spise.. Spiser jeg en softis har jeg sprukket, og ferdig med det. Det var sjelden planlagt og ikke gjennomtenkt og jeg får noen kg med vann på kroppen som sitter i noen dager til en ukes tid. Ja, jeg er ikke perfekt, men jeg går ikke rundt og tenker på ting jeg ikke kan spise.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 11:48   #6
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Hvor strikte er dere i matveien?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Men da er spørsmålet, hvorfor spise ting som ikke er tillatt når det faktisk er tusenvis av ting du KAN spise..

Som er det jeg forteller mannemannen også...hehehe.

Han går nemlig rundt her og sukker litt for seg selv...men når jeg spør om han har det veldig fælt med maten han får servert så synes han jo ikke at han har det da...det er bare det at det ikke er sprømix og toppris...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 11:57   #7
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor strikte er dere i matveien?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Som er det jeg forteller mannemannen også...hehehe.

Han går nemlig rundt her og sukker litt for seg selv...men når jeg spør om han har det veldig fælt med maten han får servert så synes han jo ikke at han har det da...det er bare det at det ikke er sprømix og toppris...

Ja...skjønner jo at det er litt trist på en måte. For meg tok det laaang tid før jeg var forsonet med at det ikke var så fælt at jeg ikke kunne spise ditt og datt mer. Det tar tid å snu den tanken, men det er mulig.
Det finnes alternativer man kan lage til spesielle anledninger, men i hverdagen er det ordentlig mat som teller.
Som Imse sier, må vi prøve å fokusere på alt det gode vi kan spise oss gode og mette på (kontra Grete Roede), isteden for å sørge over det vi ikke kan.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 12:08   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvor strikte er dere i matveien?

Mannen min er ekstremt strikt, han skal ned i vekt. Jeg skal ikke ned i vekt så jeg er ikke så strikt. Egentlig altfor LITE strikt med tanke på at jeg får bedre helse av å leve på konsekvent lavkarbo ... Jeg merker at det å være slank fort blir en hvilepute, jeg kan unne meg ditt og datt. Jeg går ikke opp i vekt, forbrenningen min er nesten skremmende høy, men jeg merker jo at jeg blir elendig i form og psyke av for mye raske karbs.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye trener dere når dere går på ketolyse? (Helt ny her og lurer jo litt) Bubbla Ketolysekuren 24 09-02-10 00:01
Til dere som slanker dere: Hvor ofte skeier dere ut? Iselilja Lavkarbo generelt 12 09-07-09 19:45
Kan noen se om jeg holder meg innenfor riktig retning i matveien min? miss_chica Ketolysekuren 2 06-01-09 13:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no