Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kommer dette til å funke?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-07-11, 21:53   #1
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Kommer dette til å funke?

Hei! Helt ny på disse lavkarbogreiene, og utrolig mye jeg ikke skjønner enda. Men har oppfattet at jeg har et temmelig liberalt lavkarbokosthold. Har kuttet ut brød, poteter, pasta og ris, hender jeg tar en skive vollkornbrot eller fiber balance knekkebrød innimellom. Bruker diett.no, og prøver å holde meg under 100 g karbs om dagen. Kakediagrammet for en gjennomsnittlig dag ligger på ca 60% fett, 30 % protein og 10% karbs. Har kuttet alt av margarin etc, her går det i fløte, rømme og meierismør (uvant i starten!). Ellers mye rent kjøtt, ost, egg, grønnsaker som squash/paprika, cottage cheese, kesam, fisk og nøtter.

Frågan er da; kommer dette til å funke? Er det helt waste of time å ligge såpass høyt i karbs, og når må jeg evt kutte fett? Trener 4-5 dager i uka (ikke merket noe til energiløshet e.l. etter to uker med dette kostholdet, tvert imot mer energi ), hender jeg tar proteintilskudd etter harde styrkeøkter. Har forstått at det mer eller mindre er bare å kjøre på og ikke telle kalorier, men prøver å holde meg rundt 2000 om dagen, med og uten trening (jente på 27, 172 høy, 77 kg).

Jeg leser til øyet blir stort og vått, men fremdeles er det så mye jeg ikke skjønner. Dog HAR jeg gått ned 1,5 kg på halvannen uke, men det kan være fordi ferieutskeielsene er over...

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 22:32   #2
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Kommer dette til å funke?

Om jeg ikke husker feil så er det vel over 70 g karber om dagen man må begynne å kutte i fettet, så om du ligger på rundt 100 kan det kanskje være en ide og redusere noe?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 22:41   #3
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Sv: Kommer dette til å funke?

Og da må jeg erstatte fettet jeg kutter med mer protein?

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 23:46   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kommer dette til å funke?

Nei, du kan kutte på gram karbohydrater bare. Du må liksom velge hvilken kilde som skal brukes til energi i hovedsak. Så om du kutter ned på karbohydratinntaket kan du heve fettinntaket noe.
Protein-inntaket blir lett for høyt og det skal ikke inntas som kilde til energi.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 23:49   #5
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Kommer dette til å funke?

Ja, tenkte å på å kutte på karbene

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 09:36   #6
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Sv: Kommer dette til å funke?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Nei, du kan kutte på gram karbohydrater bare. Du må liksom velge hvilken kilde som skal brukes til energi i hovedsak. Så om du kutter ned på karbohydratinntaket kan du heve fettinntaket noe.
Protein-inntaket blir lett for høyt og det skal ikke inntas som kilde til energi.

Synes jo alle blir for høye Kutter jeg i en, blir de to andre for høye...regner ca 2 g protein per kg kroppsvekt siden jeg trener mye, men gråter ikke om det kommer over det. Kanskje jeg bare må kutte i alt, fordi for mange kcal blir for mange gram av alt

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 10:46   #7
Conjurier
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 100
Conjurier er på en erverdig vei

Sv: Kommer dette til å funke?

Du føler deg bra og går ned i vekt hvorfor ikke bare fortsette med det du gjør siden det funker for deg, begynn og tenk på endringer når det har gått endel uker der det ikke går så bra heller

Conjurier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 11:17   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kommer dette til å funke?

Opprinnelig lagt inn av LM1, her.

Synes jo alle blir for høye Kutter jeg i en, blir de to andre for høye...regner ca 2 g protein per kg kroppsvekt siden jeg trener mye, men gråter ikke om det kommer over det. Kanskje jeg bare må kutte i alt, fordi for mange kcal blir for mange gram av alt

Æsj, jeg har blitt tynn med for høyt protein og for lavt fett i forhold til det ideelle. Ikke kutt protein om du trenger det for å være mett. 2 g per kroppsvekt er ikke så mye. Jeg inntar mer enn det og overlever og har det til og med fint Om du spiser grønnsaker som karbo-kilde bare kan jeg ikke skjønne at du ikke skulle gå ned, altså. Ikke bli fortvilet nå, kjære deg.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 11:40   #9
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Sv: Kommer dette til å funke?

Da fortsetter jeg som før. Har for første gang i mitt liv spist en teskje rent fett (Cocosa), og det var ikke så skremmende som jeg trodde Det var jo nesten godt! Alle karbs kommer fra grønnsaker, og proteinet får bare ligge høyt. Har iallefall aldri følt meg så bra!

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 12:09   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kommer dette til å funke?

Hvordan er prosent-tallene dine fra diett.no da? Om du presser i deg mer fett enn du trenger for å ha energi er det ikke riktig, mener jeg.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 12:29   #11
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Sv: Kommer dette til å funke?

De ligger rundt 60/30/10.

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 19:22   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kommer dette til å funke?

Opprinnelig lagt inn av LM1, her.

De ligger rundt 60/30/10.

Er 60 fett? Isåfall er du langt nærmere idealet enn meg ihvertfall. Jeg synes du er flink jeg. Idag ender jeg selv på 54% fett, 43% protein og 3% karbo. Jeg er som du ser enda lenger vekk fra ketolyse-idealet.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 20:34   #13
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Sv: Kommer dette til å funke?

60 fett ja. Uvant å spise så mye fett Særlig cocosa fra teskje, men nå innbiller jeg meg at cocosaen kjeppjager fettcellene mine....det er nesten så jeg tror jeg kan høre det frese i brennende fett

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 21:39   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kommer dette til å funke?

Men husk at kokosfettet ikke automatisk gjør at fettet du har lagret forbrenner hvis kroppen ikke har behov for energi fra lageret fordi du gir den nettop kokosfett. Om du spiser mager mat til et måltid, ja da er det lurt å tilsette fett, men det er ikke nødvendig ellers. I cocosa er halvparten MCT-olje. Denne lagres ikke men forbrennes straks.Noen kan føle dette som varme eller energi til bevegelse.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 22:47   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kommer dette til å funke?

Cocosa skal vel uansett være positivt for forbreningen, selv om man spiser nok fett. Mange oplever positiv endring når de tar cocosa i tillegg til annet fett. For meg løsnet det veldig da jeg begynte å ha cocosa i teen, og jeg var absolutt ikke sparsom på fettet fra før.
Det er viktig å fortelle kroppen at den ikke trenger å spare for å få igang fettbålet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 23:11   #16
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Sv: Kommer dette til å funke?

Et eller annet mystisk har skjedd de siste dagene iallefall. Har plutselig, stikk i mot mye jeg har lest her, fått en helt syk utholdenhet. Løp nettopp en mil, og det kjennes ut som jeg har gått og henta posten (bortsett fra litt gnagsår på en tå) Hadde ikke lyst til å gi opp en eneste gang på turen, og det er første gang!

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 23:20   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kommer dette til å funke?

Da har du lest feil tråder. når kroppen får nok fett, og forstår at det er bra brensel blir utholdenheten mye bedre!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 23:36   #18
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Sv: Kommer dette til å funke?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Da har du lest feil tråder. når kroppen får nok fett, og forstår at det er bra brensel blir utholdenheten mye bedre!

Yay! Da håper jeg skrotten har skjønt no, og at jeg ikke bare hadde en "bra dag"

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 23:56   #19
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kommer dette til å funke?

Ja, noen skriver de har gått ned med cocosa. Bra jobba, LM1. Å jogge og spise cocosa høres ut som en dobbelt så bra måte å øke fettforbrenningen på

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trodde aldri dette skulle funke sasiv Lavkarbo generelt 2 05-07-11 21:34
Dette er ikke bra i hele tatt, du kommer til å dø 4me Ketolysekuren 20 02-08-09 22:47
Begynner å innse at dette kan funke :) leyla73 Lavkarbo generelt 6 21-04-08 13:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no