Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-11-05, 13:06   #276
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Allmennlærer, har bare 1 år igjen... om de siste eksamene går som planlagt...

Flott. Lykke til.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 16:41   #277
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Fant du hasselnøtter???

Hmm. Har de ikke hasselnøtter heller der oppe du bor???
Det finnes ferdig knekket i hver butikk her på Østlandet i poser av 250 gram.Finnes sammen med bakevarer.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 17:39   #278
elco
Medlem
 
elco sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 66
Innlegg: 67
elco har en fantastisk aura rundt segelco har en fantastisk aura rundt seg
Thumbs up

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hei!
Jeg synes denne tråden er topp, med sååå mange nyttige tips og oppskrifter. Dessuten fint å bli minnet om Lutz igjen, som faktisk var en av de aller første lavkarbo-bøkene jeg leste, og som også overbeviste meg om at dette var et sunt kosthold. Har gått ned 30 kg ved å følge Atkins, not quite by the book, men dog allikevel. Men gamle (dårlige) vaner er vonde og vende, og jeg gikk opp igjen 15 kg . Har tatt tid å motivere meg selv til å skjerpe meg, men dette forumet - og ikke minst denne tråden, har vært og er kjempeinspirerende! Mange her inne har masse kunnskaper og masse vilje til å dele kunnskaper - og til å trå støttende til når det røyner på. Flott!

__________________
"En vakker og gjennomklok og akkurat passe tykk
(hmm - snart!) dame i min beste alder"

fritt etter "Karlson på taket"







elco er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, mer og mindre Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 17:49   #279
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Skorpia

Hmm. Har de ikke hasselnøtter heller der oppe du bor???

Jeg bor riktignok i et U-land når det gjelder friske grønnsaker, men et visst utvalg har vi. Jeg snakker om FitDay.

  Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 19:47   #280
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill
Question

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Et lite spørsmål. Jeg tittet innom tråden her, og prøvde å følge beregningene for matfordelingen. Og det er et eller annet som ikke er helt som det skal være...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

.
Optimal Ernæring (OE) for overvektige: 1,00 (P) : 2,50 (F) : 0,80 (K)
Optimal Ernæring (OE) for normalvektige: 1,00 (P) : 3,50 (F) : 0,80 (K)


Denne fordelingen er, om man konverterer den til en prosentmessig fordeling mellom de ulike næringsstoffene, som følgende:

OE for overvektige*: Protein (P): 12,5% Fett (F): 77,0% Karbohydrater (K): 10%
OE for normalvektige: Protein (P): 10,0% Fett (F): 82,0% Karbohydrater (K): 8%

Når jeg putter tallene for overvektige inn i excel, for for eksempel en idealvekt på 60Kg, så får jeg disse fordelingene for henholdsvis gram og forhold:


P 60 0,23255814
F 150 0,58139535
K 48 0,18604651
sum gram 258

Dette stemmer ikke i det hele tatt med den prosentvise fordelingen som blir oppgitt ovenfor.. Hmm. Hva gjør jeg galt?

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 19:58   #281
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Jeg bor riktignok i et U-land når det gjelder friske grønnsaker, men et visst utvalg har vi. Jeg snakker om FitDay.

Jeg burde nok lest hele tråden skjønner jeg

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 20:04   #282
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Tricky

Et lite spørsmål. Jeg tittet innom tråden her, og prøvde å følge beregningene for matfordelingen. Og det er et eller annet som ikke er helt som det skal være...



Når jeg putter tallene for overvektige inn i excel, for for eksempel en idealvekt på 60Kg, så får jeg disse fordelingene for henholdsvis gram og forhold:


P 60 0,23255814
F 150 0,58139535
K 48 0,18604651
sum gram 258

Dette stemmer ikke i det hele tatt med den prosentvise fordelingen som blir oppgitt ovenfor.. Hmm. Hva gjør jeg galt?

Har du regnet på at dette er prosenter av faktisk tilført energi???

Karber: 4 Kcal
Proteiner: 4 Kcal
Fett: 9 Kcal

Regn dette opp mot grammene av de ulike næringsstoffene, for så å regne den prosentvise fordelingen ut fra det totale energiinntaket... da skal du se det stemmer...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 20:07   #283
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Har du regnet på at dette er prosenter av faktisk tilført energi???

Karber: 4 Kcal
Proteiner: 4 Kcal
Fett: 9 Kcal

Regn dette opp mot grammene av de ulike næringsstoffene, for så å regne den prosentvise fordelingen ut fra det totale energiinntaket... da skal du se det stemmer...

Aha! Åh

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 20:18   #284
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hei Sten Sture...

Vet du også er opptatt av denne spisemåten, og har surfet nettet en del og deltatt i forskjellige fora...

Lurer på om du har noen linker til andre fora som kan være av interesse for flere av oss her inne som er opptatt av vår måte å spise på...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 21:00   #285
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Hei Sten Sture...

Vet du også er opptatt av denne spisemåten, og har surfet nettet en del og deltatt i forskjellige fora...

Lurer på om du har noen linker til andre fora som kan være av interesse for flere av oss her inne som er opptatt av vår måte å spise på...

Denna tråd är faktiskt det första jag läser ordentligt om Kwasniewskis kost. Jag kände inte till honom på den tiden när jag sökte efter fakta för min bok. Det enda jag vet är att det finns ett forum för Kwasniewski i Australien. Jag har inte någon länk, men det bör vara lätt att hitta. Dessutom har jag läst att han är stor bland polackerna i Chicago. Kanske finns det ett amerikanskt forum också?

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 21:06   #286
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

Denna tråd är faktiskt det första jag läser ordentligt om Kwasniewskis kost. Jag kände inte till honom på den tiden när jag sökte efter fakta för min bok. Det enda jag vet är att det finns ett forum för Kwasniewski i Australien. Jag har inte någon länk, men det bör vara lätt att hitta. Dessutom har jag läst att han är stor bland polackerna i Chicago. Kanske finns det ett amerikanskt forum också?

Sten Sture

Er det noem svenske lavkarbo forum du kjenner til som kan være interessante for å besøke for å få litt ny input???

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 22:26   #287
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Er det noem svenske lavkarbo forum du kjenner til som kan være interessante for å besøke for å få litt ny input???

Hej!

Jag skrev ett svar men det tycks ha försvunnit. Provar igen.

Jag har mina länkar i en kraschad dator men jag har börjat att bygga upp en ny samling. Här är några exempel:

Det australiska Kwasniewski-forumet:
http://www.ahoa.org.au/cgi-bin/cgifo...fault&start=15

En nyöppnad hemsida med statistik etc om övervikt. Ser lovande ut:
http://www.fetmaparadoxen.se/

www.kanalen.org finns det en massa diskussionslistor. En av listorna heter kolhydratiker och där byter man tips om Atkins, SSS, Montignac etc. Jag hinner inte delta där just nu.

Den svenska läkare Uffe Ravnskov har en bra hemsida där han förklarar varför kolesterol inte är farligt.
http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm
Han har också grundat ett internationellt nätverk av kolesterolskeptiker:
http://www.thincs.org/

Den roligaste svenska sidan om bantning:
http://www.yttermera.se/lagom/index.html

Gunnar Lindgren är en oförtröttlig debattör och miljöforskare. Läs t ex hans sammanställning om matfetter:
http://www.gunnarlindgren.com/

Jan Engvald presenterar sig själv som “hälsodetektiv”. Att han är en skicklig sådan visar han i “Oväntat... om kosten”:
http://home.brikks.com/xje00/health/om_kosten.htm

Världens bästa faktabas om naturlig kost finns på:
http://www.westonaprice.org/index.html

Stenålderskost diskuterar man i Sverige på:
http://www.paleodiet.nu

Annars finns det en massa svenska forum, men inga är särskilt intressanta för er. De heter t ex Netdoktor, Piggelin, Bendro etc etc. Anledningen till att de inte är intressanta är att Lawkarbo är det bästa foumet i ämnet i Norden!

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 22:33   #288
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Takk Sten Sture....

Et par av linkene var nye for meg...men ellers så ser jeg at vi har funnet frem til mye av de samme kildene... Har du forresten sett på de forskningsresultatene og rapportene jeg har lagt på en link her inne??

Har flere rapporter liggende, men har ikke hatt tid til å legge dem ut...

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823


Vi hörs!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 09-11-05, 23:12   #289
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Takk Sten Sture....

Et par av linkene var nye for meg...men ellers så ser jeg at vi har funnet frem til mye av de samme kildene... Har du forresten sett på de forskningsresultatene og rapportene jeg har lagt på en link her inne??

Har flere rapporter liggende, men har ikke hatt tid til å legge dem ut...

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823


Vi hörs!!

Tiden, ja! Den är ett problem. Länken om "Fettrik avmagringskost" ser intressant ut. Den går till samlingarna. Annars har den där Anthony Colpo i Australien lagt upp ett bra länkarkiv. Det är en förklaring till att jag inte brytt mig om att försöka väcka min gamla dator. Mycket finns hos honom.

Dessutom letar jag länkar och referenser av ett speciellt skäl. Jag behöver ingen ny kunskap, eftersom jag skriver på egna erfarenheter. Vad jag behöver är att lära känna motståndarsidans argument. Jag är alltså mer intresserad av "dumma" referenser än av kloka. Därför har jag inte så mycket att bidra med...

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-11-05, 13:20   #290
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Her er ei oppskrift på leverpostei som min mor alltid lagde da jeg var liten, som faktisk er den beste jeg noensinne har smakt...

Mors leverpostei

600 gr okse elle svinelever
300 spekk
50 gr løk
4 ss smør
1 dl bokhvetemel
4-5 dl melk
3 stk egg
2,5 ts salt, etter smak (opprinnelig var det 1,5 ss)
1 ts pepper, etter smak
œ ts malt nellik, etter smak
œ ts allehånde, etter smak

Mal lever, spekk og løk i en foodprosessor. Lag saus av smør, mel og melk. Avkjøles. Bland sammen med leverblandingen sammen med krydderet. Tilsett deretter 3 egg, ett om gangen.

Smør en bakeform godt med smør, og sett den i en langpanne fylt med vann nederst i ovnen. Stekes i vannbadet på 130-150 grader, alt etter når vannet i langpanna koker, i ca 2 timer.

Legg bakepapir over forma, men ta av papiret mot slutten slik at overflata brunes litt. Avkjøles helt før den hvelves ut. Pakkes i aluminiumsfolie i porsjonsbiter, og frys ned. Ta opp en porsjonsbit etter hvert som du trenger det.

Energi: 4392 Kcal
Fett: 75%
Protein: 17%
Karbo: 8%


Sist redigert av Ziggy : 04-02-07 kl 09:49.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 10-11-05, 13:32   #291
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Takk Ziggy,

denne oppskriften så god ut, men siden jeg visste så lite om bokhvete så søkte jeg på nettet og fant en tråd om korn....og der står det også litt om bokhvete om andre lurer også.

Tillater meg å legge den her jeg
http://www.sunkost.no/comweb.asp?ID=...ment=1&session=

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 10-11-05, 13:36   #292
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Anne

Takk Ziggy,

denne oppskriften så god ut, men siden jeg visste så lite om bokhvete så søkte jeg på nettet og fant en tråd om korn....og der står det også litt om bokhvete om andre lurer også.

Tillater meg å legge den her jeg
http://www.sunkost.no/comweb.asp?ID=...ent=1&session=

Kjempeflott Anne... der bare å komme med de tipsene og rådene du kommer over, eller oppdager selv etter hvert...

Funderer forresten på å opprette en egen tråd her med oppskriftene tilpasset OE jeg... da blir det litt lettere å finne frem til dem etter hvert som det er behov for dem...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 10-11-05, 13:38   #293
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Funderer forresten på å opprette en egen tråd her med oppskriftene tilpasset OE jeg... da blir det litt lettere å finne frem til dem etter hvert som det er behov for dem...

Ja gjør det! Denne tråden begynner å bli stor, og det hadde vært greit å skille litt på det. Oppskrifter, erfaringer, råd, beregninger, begynnertips osv.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 10-11-05, 13:45   #294
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Funderer forresten på å opprette en egen tråd her med oppskriftene tilpasset OE jeg... da blir det litt lettere å finne frem til dem etter hvert som det er behov for dem...

Hadde tenkt å si det....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 10-11-05, 20:09   #295
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill
Question

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Sitter å funderer litt igjen her. Prøvde å sette opp meny for en eventuell OE-dag, men jeg sliter virkelig med å få nok karber.. I det samfunnet vi lever i, bør jo egentlig ikke dette være et problem, men jeg spiser ikke kornprodukter (fordøyelsen protesterer..) Og jeg har ikke slik fancy bokmel som det snakkes om
Så hvis jeg skal holde meg under den anbefalte grensen grønnsaker blir det sjelden mer enn 30 g karbo. Hmm. Må nesten ha en stor potet og ei gulrot om det skal monne. Har virkelig ikke GI noe å si i dette kostholdet?

*Tusler på butikken for å kjøpe "forbudte" grønnsaker* Bare 'litt' forvirra gitt

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 10-11-05, 20:25   #296
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Tricky

Sitter å funderer litt igjen her. Prøvde å sette opp meny for en eventuell OE-dag, men jeg sliter virkelig med å få nok karber.. I det samfunnet vi lever i, bør jo egentlig ikke dette være et problem, men jeg spiser ikke kornprodukter (fordøyelsen protesterer..) Og jeg har ikke slik fancy bokmel som det snakkes om
Så hvis jeg skal holde meg under den anbefalte grensen grønnsaker blir det sjelden mer enn 30 g karbo. Hmm. Må nesten ha en stor potet og ei gulrot om det skal monne. Har virkelig ikke GI noe å si i dette kostholdet?

*Tusler på butikken for å kjøpe "forbudte" grønnsaker* Bare 'litt' forvirra gitt

Nei, GI har lite å si her... og det er på grunn av mengdene. Potet er faktisk OK, men da bør den inntas mot slutten av måltidet. Bakgrunnen for dette har jeg skrevet om her tidligere... for husk.. vi snakker ikke om 3-5 poteter her...

Ellers så kan man spise mere enn 300 gr grønnsaker, til tross for at Kwasniewski ikke anbefaler det, så er det flere på OE som ikke har problemer med å spise mere, så lenge de holder seg innenfor anbefalingene...

Og du... du trenger ikke å spise alle karbene, men så mange som du mener er tilstrekkelig for deg selv... men et visst minimum bør du innta!!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 10-11-05, 20:37   #297
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Så det er ikke krise om man får en karbohydrat-andel på 4-5% og spiser sin tilmålte mengde protein og resten fett? Noe a la disse folkene som sier at hjernen ikke fungerer uten så og så mye karbohydrater. Jeg får jo i meg rikelig med antioksidanter, men alle grønnsakene jeg har i kjøleskapet nå er særdeles lavkarbo

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 10-11-05, 20:47   #298
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Tricky

Så det er ikke krise om man får en karbohydrat-andel på 4-5% og spiser sin tilmålte mengde protein og resten fett? Noe a la disse folkene som sier at hjernen ikke fungerer uten så og så mye karbohydrater. Jeg får jo i meg rikelig med antioksidanter, men alle grønnsakene jeg har i kjøleskapet nå er særdeles lavkarbo

Nei... det er ingen krise... men prøv å holde deg mere mot 5% enn 4% om mulig...og hjernen fungerer utmerket på dette kostholdet, for jeg ligger selv mellom 5-8% karbo fra grønnsaker mv... Sten Sture Skaldeman som også har et tilsvarende kosthold anbefaler å ligge på 5%...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 10-11-05, 21:57   #299
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Nei... det er ingen krise... men prøv å holde deg mere mot 5% enn 4% om mulig...og hjernen fungerer utmerket på dette kostholdet, for jeg ligger selv mellom 5-8% karbo fra grønnsaker mv... Sten Sture Skaldeman som også har et tilsvarende kosthold anbefaler å ligge på 5%...

Det spelar ingen roll om man ligger på 0 % eller 5-6 %. De senaste fyra dagarna har jag ätit 5g, 13 g, 13 g, och 8 gram. Det blir bara 1-3 % carb. För det mesta brukar jag ligga på det dubbla. Karbohydraterna har huvudsakligen kommit från ägg. När man är fettanpassad så kan man leva utan kolhydrater i åratal. Om hjärnan behöver socker så kan den utan problem låta tillverka det.

Att jag anger 5 procent i min bok är bara för att göra det enkelt för användarna. Då kan man lägga upp något annat än bara kött på tallriken. Det blir faktiskt ganska mycket grönsaker om man håller sig till dem som växer ovan jord. Det ser trevligt ut och underlättar samvaron med andra. Dessutom är det gott. Men några näringsmässiga skäl att äta grönsaker finns inte. En bit lever innehåller mer nyttigheter än en hel salladsskål med grönt.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-11-05, 22:25   #300
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

...En bit lever innehåller mer nyttigheter än en hel salladsskål med grönt...

Dette er et meget viktig punkt, og det er også derfor jeg har lagt ut favorittoppskrifta mi siden jeg var liten på hjemmelaget leverpostei...helt uten kunstige tilsetninger eller E-stoffer.... ANBEFALES!!!


Sist redigert av Ziggy : 11-11-05 kl 11:34.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no