Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Blodfett

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-05-11, 11:26   #1
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Blodfett

Har spist lavkarbo i rundt et halvår og tenkte jeg ville ta noen blodprøver for å sjekke status. Lavkarbo i denne sammenheng vil si fra 20-100 gram karbo i det daglige (varierende pga treningsbelastning) Sjekket totalkolestrol for et par år siden som da var perfekt (rundt 4) Nå var det på 8,2!!! og legen vil sette meg på medikamenter umiddelbart. LDL er også høyt med 5,7. Triglyserider er 0,68 og HDL er 1,7. Jeg har en bmi på 20-22 og trener ca 10-12 timer i uka. Legen mener jeg nå er i umiddelbar fare for hjertesykdom pga alt fettet jeg har spist. Noen andre som har lignende erfaringer som "tør" å la være medisiner og som fortsatt "tør" å spise lavkarbo?

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:02   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Blodfett

Hvor lenge fastet du før prøvene? Triglyseridene dine er helt perfekte, forresten. Det er jo en bra ting.
Det er forresten ingen beviselig sammenheng mellom høyt kolesterol og hjerte- karsykdommer.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:22   #3
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Sv: Blodfett

Tja fastet iallefall i 15 timer før prøvene. Er mest de høye LDL verdiene som bekymrer meg. Det skal visstnok være forskjell på LDL partikler. Store, løse som visstnok ikke er så skadelige som små og tette men sikkert ikke lett å finne ut av. Var noen som tipset meg om å teste APO kvotienten noe som visstnok kan belyse mer.

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:02   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Blodfett

Ja, det stemmer det. Som du sier, så er det ikke noe man får opp på vanlige målinger.
Men igjen er det jo rart at du måler høyt på kolesterol, for det er jo det motsatte av hva de fleste erfarer på et lavkarbokosthold. Det er ingen automatikk i at fet mat gir varig høyt kolesterol. Kroppen regulerer ned sitt eget kolesterol når man spiser mat med kolesterol i, og det er vel heller raske karbohydrater og dårlige oljer som virkelig er farlig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no