Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Tabbe av Christian Drevon

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-07-06, 00:26   #1
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Tabbe av Christian Drevon

Fra nettmøte med Christian Drevon, VG.no

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=862


Low carb
Innsendt av: Daniel, 03/07 - 2006 kl. 11:33

Er en selvpåført ketoacidose pga manglende karbohydratinntak en effektiv slankemåte?"


Hei,
Det å spise så lite at man forbrenner noe fett som finnes i eget fettvev er en forutsetning for at man kan gå ned i vekt. Selvpåført ketoacidose får du når du spiser så lite karbohydrater at du vesentlig forbrenner fett. Det er ikke noen effektiv slankemetode.

Hilsen Christian A. Drevon



Her blander de ketose og ketoacidose... Ganske graverende feil.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-07-06, 00:48   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Eeeeh...

Jeg får frysninger. Og at ketose ikke er noen effektiv slankemetode?? HVA??? Greit nok at de ikke mener SUNN men det er da vitterlig noe av det mest effektive man kan bruke og det vet de jo selv!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-07-06, 00:53   #3
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Irriterende at det ikke går an å legge inn kommentarer der

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-07-06, 07:38   #4
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Kan ingen stoppe munnen på den mannen? Hællemåne! Tenk å si noe så dumt! Noen som føler seg kallet til å skrive et saftig leserinnlegg til VG og sette Drevon litt på plass? Torkil - Nille - anyone? Sånt tøys burde jammen ikke få stå uimotsagt! Føler meg ikke kompetent nok ennå til å skrive selv, ellers skulle jeg jaggu gjort det!

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 07-07-06, 04:02   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Som DJ sier her, så er det aller mest graverende at Drevon åpenbart ikke vet forskjell på kotose og ketoacidose. En man som uttaler seg så bastant om lavkarbo kosthold burde ha de mest grunnleggende kunnskaper før han uttaler seg. Men å uttale seg mot bedre vitende er dessverre noe denne herren har drevet med i mange år og kommer til å fortsette med. Alle negative kommentarer om dette som sendes inn til VG eller slankeklubben blir ikke trykket. Gang på gang har jeg mailet og sendt svar på innlegg, og EN eneste gang har de svart. Da var det journalisten selv som svarte (alt er postet her i forumet).

Jeg gidder ikke bruke tid og energi på Drevon og hans like lenger !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-07-06, 11:22   #6
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Nok et eksempel på kritikk framsatt uten bunn i konkrete kunnskaper og fakta. Er til å bli gal av.. ! Hvordan kan VG la denne mannen uttale seg som ekspert når han åpenbart ikke har satt seg inn i hva ketose er?

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-07-06, 11:39   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Noen MÅ jo nesten si noe... En professor innen ernæring kan ikke gå ut i media med så feilaktige påstander? Folk hører jo på ham og har ham som forbilde (ufattelig, egentlig). Jeg syns dette er altfor graverende til at det bare kan passeres...

Jeg får vel tenke ut noe lurt å maile direkte til ham eller vektklubb. Jeg er jo medlem der, men å skrive om det på forumet der inne er jo dødfødt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-07-06, 19:08   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Om du gidder å skrive noe Iset, kan du godt legge inn/bruke deler av denne forklaringen:

Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose.

Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Leger og såkalte kostholdseksperter bør absolutt vite forskjellen ! Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-07-06, 19:29   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Flott, Nille!! Jeg skal tenke ut en mail som jeg sender senest i morgen. Sender den direkte til ledelsen i Vektklubb så håper jeg de svarer. Skal skrive i denne tråden når jeg har sendt og når svaret evt. kommer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 09-07-06, 03:59   #10
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Sendte du noe Iset?

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-07-06, 11:57   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Glemte å skrive noe her, men ja jeg har sendt.

Ja, det ble kanskje litt usaklig og krasst, men det er vel bedre å si noe enn å ikke si noe i det hele tatt. Jeg er bare så irritert!

Sitat:

Hei

Jeg visste ikke hvor jeg skulle sende denne, så jeg prøver her.

Den 3/7-06 hadde Christian Drevon et nettmøte på Tett på nett der han snakket om forbrenning.
En av innsenderne hadde et spørsmål om ketoacidose og lite karbohydrater. Drevon kommer med dette svaret:

Hei,
Det å spise så lite at man forbrenner noe fett som finnes i eget fettvev er en forutsetning for at man kan gå ned i vekt. Selvpåført ketoacidose får du når du spiser så lite karbohydrater at du vesentlig forbrenner fett. Det er ikke noen effektiv slankemetode.
Hilsen Christian A. Drevon


Jeg går ut fra at Drevon egentlig snakker om ketose her? For om en professor innen ernæring IKKE vet at det er stor forskjell på selvpåført KETOSE og ketoacidose er det ganske graverende! Jeg blir en smule sjokkert, og syns det er skummelt at man kan uttale seg så negativt om lavkarbodietter i media når man faktisk ikke har gode nok kunnskaper om temaet, noe jeg jo har forstått utifra tidligere diskusjoner og artikler på nettet av Drevon. Skal man kritisere noe er det best å sette seg inn i fakta først, er dere ikke enige?

Hvis Drevon vil lære mer om ketose, noe han absolutt burde om han skal fortsette å spre negativ omtale om "fenomenet", kan han feks. lese dette:

Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Leger og såkalte kostholdseksperter bør absolutt vite forskjellen ! Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

Hilsen Cathrine xxxxxx

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-07-06, 17:38   #12
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Kjempebra Iset!

God sommer ---

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 21:43   #13
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 14:48   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Har enda ikke fått svar på mailen min. Men hva skal de liksom svare?
I går måtte jeg "krangle" med noen på vektklubb.no som mente man kunne dø uten sukker (ja, hvitt sukker) og som dro frem dette med at folk hadde dødd av ketoacidose på Atkins. Jaja, det tar jo aldri slutt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:04   #15
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Har enda ikke fått svar på mailen min. Men hva skal de liksom svare?
I går måtte jeg "krangle" med noen på vektklubb.no som mente man kunne dø uten sukker (ja, hvitt sukker) og som dro frem dette med at folk hadde dødd av ketoacidose på Atkins. Jaja, det tar jo aldri slutt.


Litt dumt at folk ikke setter seg inn i ting før de uttaler seg... " ja men det sto jo i VG" som om de alltid vet best

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:06   #16
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tabbe av Christian Drevon

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Litt dumt at folk ikke setter seg inn i ting før de uttaler seg... " ja men det sto jo i VG" som om de alltid vet best

Ja, så og si alle kritikerne jeg har diskutert med, særlig de mest påståelige, har fått all infoen sin fra tabloidpressen. Ingen av dem har lest bøkene eller noe som helst annet, kun møkka-artikler fra VG.

Det sier vel det meste.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Debattinnlegg janmesi Nyheter / media 34 28-02-06 10:12
Drevon direkte på VG! janmesi Lavkarbo generelt 2 06-02-06 08:57
Christian Drevon slår til igjen... Iset Generell diskusjon 6 06-02-06 00:06
Vill ha citat av Drevon ssskaldeman Spis deg ned i vekt med Skaldeman 17 23-01-06 17:44
Overrasket Drevon 205gti16v Nyheter / media 31 09-12-05 10:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no