Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Diverse spørsmål

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-03-10, 18:56   #1
StigArild
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4
StigArild er på en erverdig vei

Diverse spørsmål

Hei!

Har nå holdt på en uke med lavkarbo. Kom over dette forumet, og det er tydelig at jeg hadde mye å lære. Har lest mye her inne nå, og jeg har blitt mye klokere på mange områder. Sitter likevel igjen med noen spørsmål.

Det jeg har spist/drukket sålangt er:
Egg og bacon
Karbonade (Gilde) og løk
Entrecote og salat med ananas og mais
Strimlet svinkjøtt med salat
Selvkrydret kylling med skinn
Gulrøtter
Appelsiner
Epler
Appelsinjuice

Har nå forstått det slik at appelsiner, epler, eplejuice, ananas og mais ikke bør få stor plass i kostholdet? Har av en eller annen grunn fått for meg at frukt er topp, og derfor også appelsinjuice. Løk har jeg lest litt forskjellig om uten å bli klok på. Bør man helst ikke spise så mye løk heller? Videre er jeg litt nysjerrig på om skinnet på kyllingen ikke bør spises, eller om det bare er greit å få med seg fettet? En siste ting jeg leste her et sted på forumet var at bernaisesaus fra fjordland var grei å bruke? Trodde egentlig til min store fortvilelse at saus var no-go, så er interessert i å høre andre sauser som man evt kan bruke til kylling og kjøtt.

StigArild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lite karbo Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 19:15   #2
RitaBo
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 50
RitaBo er på en erverdig vei

Sv: Diverse spørsmål

Hei.
Jeg er også ganske fersk, men svarer deg allikevel. Har lest mye på forumet og lenabeatrice.net som er en privat blogg med masse nydelige oppskrifter med bilder og forslag til frokost, lunsj, middag, vin, osv. Jeg vet ikke hvor mye du skal ned, eller om noe i det hele tatt. Hvis du skal følge lavkarbokosthold for å gå ned i vekt, er det en del endringer du må gjøre, i hvertfall i starten. Med frukt, juice, mais osv blir det fort mye karbo som i tillegg til de andre karboene fra fløte, rømme, lovlige grønnsaker osv, overstiger det man kan spise for å gå ned. Du skal holde deg til grønnsaker som vokser over jorda. Litt løk og hvitløk er greit. Skinnet på kyllingen kan du trygt spise. Du kan spise litt av mat som har 5 gram karbo eller mindre. For eks Landlord (Rema)grovhakkede tomater, har 1 1/5 gram karbo per 100 gram. Kjekk og bruke til kjøttdeig, pizzafyll osv. Det er også mange tråder med handlelister og ting som er lurt å ha i huset
Jeg vil også dele en nydelig dressing/saus du kan bruke til salat, dipp, kjøtt/fisk/kylling for eks.
1 liten avocado
1 1/2 dl creme fraiche
litt seltin eller LO salt
evt. en klype fersk persille
noen dråper citron

Kjøres noen sekunder med stavmikser. Raskt, og helt nydelig.

Lykke til videre.


Sist redigert av RitaBo : 22-03-10 kl 19:21. Årsak: Redigering
RitaBo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 19:22   #3
StigArild
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4
StigArild er på en erverdig vei

Sv: Diverse spørsmål

Helt klar over at jeg bommet ganske grovt på et par punkter. Godt det ikke gikk mer enn en uke før jeg sjekket opp litt nærmere
Håper på å gå ned 10-12 kg frem mot sommeren.

Takk for tips! Det kan jeg nok prøve ut. Blir vanskelig å holde ut om man opplever måltidene som tørr og kjedelig.

StigArild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lite karbo Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 19:32   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Diverse spørsmål

Her er en fin oversikt:
http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 19:52   #5
StigArild
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4
StigArild er på en erverdig vei

Sv: Diverse spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Her er en fin oversikt:
http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Takker! Super oversikt. Saus er altså ikke den store stygge ulven jeg trodde. Flotte greier

StigArild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lite karbo Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 19:53   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Diverse spørsmål

Sauser er digg

Jo magrere kjøtt, jo fetere sauser

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 19:57   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Diverse spørsmål

Opprinnelig lagt inn av StigArild, her.

Takker! Super oversikt. Saus er altså ikke den store stygge ulven jeg trodde. Flotte greier

Sjekk ut oppskriftene i signaturen til Gerd, så er du langt på vei!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 21:25   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Diverse spørsmål

Appelsinjus er jo bare sukker. Den er ikke sunn for fem flate øre med mindre man har pressa den selv og slipper all tilsetningssukkeret. Men den er fortsatt full av sukker. Gulrøtter er no-go på ketolyse, men du kutter jo bare karbene så du må nesten avgjøre selv om det er verdt det.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 21:49   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Diverse spørsmål

Appelsinjuice er aldri tilsatt sukker)9 Juice=ren fruktsaft. Nektar= fruktsaft tilsatt sukker og evt vann.
Men ellers har ikke noe av disse tingene noe på lavkarbo å gjøre nei..

Ferdige karbonader er fy fordi de er tilsatt stivelse, samme med saus fra pose eller annen saus jevnet med stivelse( hvetemel, potetmel, maisstivelse mm).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 23:22   #10
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Diverse spørsmål

Opprinnelig lagt inn av StigArild, her.

Hei!

Har nå holdt på en uke med lavkarbo. Kom over dette forumet, og det er tydelig at jeg hadde mye å lære. Har lest mye her inne nå, og jeg har blitt mye klokere på mange områder. Sitter likevel igjen med noen spørsmål.

Det jeg har spist/drukket sålangt er:
Egg og bacon
Karbonade (Gilde) og løk
Entrecote og salat med ananas og mais
Strimlet svinkjøtt med salat
Selvkrydret kylling med skinn
Gulrøtter
Appelsiner
Epler
Appelsinjuice

Har nå forstått det slik at appelsiner, epler, eplejuice, ananas og mais ikke bør få stor plass i kostholdet? Har av en eller annen grunn fått for meg at frukt er topp, og derfor også appelsinjuice. Løk har jeg lest litt forskjellig om uten å bli klok på. Bør man helst ikke spise så mye løk heller? Videre er jeg litt nysjerrig på om skinnet på kyllingen ikke bør spises, eller om det bare er greit å få med seg fettet? En siste ting jeg leste her et sted på forumet var at bernaisesaus fra fjordland var grei å bruke? Trodde egentlig til min store fortvilelse at saus var no-go, så er interessert i å høre andre sauser som man evt kan bruke til kylling og kjøtt.

Løk synes jeg du skal spise. Det inneholder cirka fem gram karbohydrat pr. 100 gram. Du skal spise mye for at det blir veldig mange karbohydrater av det, men nå aner jeg ikke hvor mange gram karbohydrat i døgnet du har tenkt å ligge på... Har du tenkt å leve ketogent, bør du begrense løkspising. Har du tenkt å leve mere Fedon eller Lutz, så er det plass til plenty med løk.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 23:28   #11
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Diverse spørsmål

Her har du jo fått mange fine tips! Jeg ville bare tilføye at det ikke akkurat er krise å bomme litt i starten Det er jo slik man lærer. Uansett er det sikkert bare greit for kroppen din om du trapper litt gradvis ned på karbene. Det gjorde jeg første gang jeg begynnte på lavkarbo, og jeg tror det er grunnen til at jeg aldri har merka noe til hodepine, slapphet og svimmelhet som mange får i begynnelsen av en ketogen kur.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:25   #12
StigArild
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4
StigArild er på en erverdig vei

Sv: Diverse spørsmål

Her går det strålende, og er ned 4 kg til nå. Skal ikke klage på det når man både blir mett og spiser god mat

Merker jeg ble litt usikker når jeg var på butikken i forhold til hva man skal regne som mye når det kommer til karbohydrater. Tenkte på pølse og karbonade til å bruke som alternativ til de rene varene i blant. Når det da feks står 7g karbohydrat, vet jeg ikke om det er for mye eller ikke. Endte med å kjøpe hamburger med 1,5 karbohydrat i stedet for karbonade Ellers så jeg på noen ferdigsauser som hadde 4-8 g karbohydrat. Er det mye eller lite? Skjønner det selvsagt er individuelt hvor lavt karboinntak man legger seg på, men jeg er de første mnd i alle fall ute etter raske resultater.

Om det er noen som har konkrete tips til gode produkter innen saus, pølser, karbonader, tacokrydder osv på butikken så hadde jeg vært veldig takknemlig


Sist redigert av StigArild : 25-03-10 kl 21:30.
StigArild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lite karbo Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:31   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Diverse spørsmål

Sånn i utgangspunktet tenker jeg at alt over 5 karber pr 100 er for mye.
Det kommer også an på hva det er, hvor mye jeg spiser av det (løk, hvitløk feks), situasjonen (bedre med en pølse med 8 karber enn en sjokolade)

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:36   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Diverse spørsmål

Og jeg er ikke så nøye med hva jeg spiser så lenge jeg er godt under 100 karber.. Ved 50 karber er jeg optimal..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diverse spørsmål milamila Spørsmål og svar 13 26-08-09 20:44
Diverse spørsmål Pinklady Ketolysekuren 5 27-05-08 16:52
Diverse spørsmål (ketolyse) Tvillingmamma:) Ketolysekuren 6 05-04-08 11:21
Diverse spørsmål ang eurodiett Ani Eurodiett 10 22-04-07 00:29
Div spørsmål om diverse.. chablis Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 17 19-07-05 21:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no