Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-02-09, 13:08   #51
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Vi har aldri hatt søtsaker i skapet i ukedagen. Ikke så mye som en pakke søt kjeks. Det var lørdag som var kosedag når mine var små. (de er 23 og 20 år nå og slanke begge to). Resultatet var at jeg slapp å ha "skaprotter" i hus. Unger som leter høyt og lavt etter noe "digg" i skapene. Det var jo aldri noe der i uka

Ingen av de har vært spesielt glad i søtsaker. Jeg har en teori om at jo mer søtt barna får jo mer vil de ha. Den der med "hvis de ikke får noe så vil de ha mer søtt..." den teorien tror jeg ikke på i det hele tatt. Hvis man til en hver tid skal ha "søtsaker" til å kose seg med.. blir det sånn at "det er ikke noe kos uten søtt".

Tror at jo mindre søtt man spiser - barn inkludert - jo mindre søtbehov får man.

Jeg merker det veldig godt når jeg spiser lavkarbo, at jeg mister lysta på søtsaker.

Hel enig med alt du skriver her

Jeg er ikke fanatisk når det gjelder å holde barna unna sukker. De får lørdagsgodt hver uke og de spiser det de vil når de er i bursdag eller det noe annet hvor man får servert kaker og andre ting.

Men når jeg har muligheten selv her hjemme til å gjøre det søte litt sunnere, så gjør jeg det. Hvis jeg kan lage lørdagens sjokoladekake eller boller LITT sunnere med samme gode smak, så hvorfor ikke? Selv om det er lørdag?

Når det gjelder det at f.eks kreft kan være en "bivirkning" av kunstig søtstoff. Så må jeg også tilføye at kreftceller lever av glucose. Så i den saken er i hvertfall sukker faktisk værre enn kunstig søtning. I en ketogen diett vil mange kreftceller dø i mangel på føde...

Og er det BEVIST egentlig at kunstig søtning gir kreft? Eller er det en antagelse?

Også må jeg igjen si at jeg ikke bruker KUNSTIG søtning, men naturlig sukrin

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 13:59   #52
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av elian, her.

Hel enig med alt du skriver her

Jeg er ikke fanatisk når det gjelder å holde barna unna sukker. De får lørdagsgodt hver uke og de spiser det de vil når de er i bursdag eller det noe annet hvor man får servert kaker og andre ting.

Men når jeg har muligheten selv her hjemme til å gjøre det søte litt sunnere, så gjør jeg det. Hvis jeg kan lage lørdagens sjokoladekake eller boller LITT sunnere med samme gode smak, så hvorfor ikke? Selv om det er lørdag?

Når det gjelder det at f.eks kreft kan være en "bivirkning" av kunstig søtstoff. Så må jeg også tilføye at kreftceller lever av glucose. Så i den saken er i hvertfall sukker faktisk værre enn kunstig søtning. I en ketogen diett vil mange kreftceller dø i mangel på føde...

Og er det BEVIST egentlig at kunstig søtning gir kreft? Eller er det en antagelse?

Også må jeg igjen si at jeg ikke bruker KUNSTIG søtning, men naturlig sukrin

Nei, kreftceller lever ikke av glukose. Kreftceller bruker glukose til å unngå programmert celledød, som er en av kroppens mekanismer imot svulstdannelse.

Det er ingen klar forbindelse mellom aspartam og kreft, såvidt jeg vet. Kjemisk følsomme mennesker bør passe seg.

Sukrin er ikke "naturlig." Ja, den finnes i naturen (i bittesmå mengder), men er laget i en kompleks industriell prosess, hvor druesukker gjæres med en spesiell sopp. Aspartam kan også lages av bakterier (bl. a. e. coli). Med mindre sukrinen din er laget ved å trekke den ut av flere millioner frukt og grønnsaker, så bør du ikke proklamere at den er naturlig. Det er ikke noe vi kunne gjort uten avansert teknologi.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 14:40   #53
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Nei, kreftceller lever ikke av glukose. Kreftceller bruker glukose til å unngå programmert celledød, som er en av kroppens mekanismer imot svulstdannelse.

Mulig jeg er litt treig i knåtten, men når du sier at kreftceller ikke lever av glucose - men allikevel bruker kreftcellene glukose for å unngå programmert celledød.... Åssen bruker kreftcellene denne glukosen hvis de ikke lever av den...spiser den.. ?

Celledeling er programer i genene. Og når mutasjoner endrer det genet vil cellene løpe løpsk = kreftceller/celleforandring

Alle celler (inkl. kreftceller) får energi fra glukose. Glukose går igjennom en prossess som heter glykolyse. Der får cellene ut energi ved avspalting av co2.... Fra et molekyl av glukose, får cellen to molekyler av ATP, som er energibæreren til cellen. Den eneste på vanlige celler og kreftceller er at den sistnevnte har mistet kontrollen på celledelingen. Grunnen til at en kreftcelle er farlig, er at den bruker all energien sin på celledeling og ikke på de funksjonene den egentlig er laget for - feks levercelle. Siden den også trenger mye blod - pga den hurtige celledelingen, blod inneholder oksygen og glukose - vil dette trekke næringen fra normale celler. Man kan faktisk finne kreftcellene pga det høye blodbehovert/næringsbehovet.

Det oversstående er tatt rett ut av wikipedia.. da jeg ikke er biokjemiker eller lege

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010


Sist redigert av Impulsiw : 06-02-09 kl 16:11.
Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 01:31   #54
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste


*urp* ser nå at det er MANGE tyrkleifer der..men håper budskapet når fram da..

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 07:33   #55
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Nei, kreftceller lever ikke av glukose. Kreftceller bruker glukose til å unngå programmert celledød, som er en av kroppens mekanismer imot svulstdannelse.

Og hva betyr så det? Hvis de bruker glucose for å unngå celledød, da mener nå jeg at det er ganske åpenbart at de lver av glucose....? Eller er jeg helt dum nå?

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 23:05   #56
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av elian, her.

Og hva betyr så det? Hvis de bruker glucose for å unngå celledød, da mener nå jeg at det er ganske åpenbart at de lver av glucose....? Eller er jeg helt dum nå?

I praksis går det jo ut på det samme. Det spørs bare hva man kaller det. Hvis man er avhengig av en spesiell medisin for å oveleve kan det være litt "galt" å si at man lever av medisinen. Det blir riktigere å si at man lever på grunn av medisinen.

Men som sagt, i praksis går det jo ut på det samme. Sukker holder kreftceller i live..


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 15:03   #57
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

I praksis går det jo ut på det samme. Det spørs bare hva man kaller det. Hvis man er avhengig av en spesiell medisin for å oveleve kan det være litt "galt" å si at man lever av medisinen. Det blir riktigere å si at man lever på grunn av medisinen.

Men som sagt, i praksis går det jo ut på det samme. Sukker holder kreftceller i live..


-

....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gi barna helmelk! Sol Barns kosthold 7 10-03-08 08:19
Hvordan få barna med på lavkarbo? Fjonken Barns kosthold 6 13-02-06 18:59
Lær av barna - Piero Ferrucci Marianne Andre bøker 1 01-05-05 12:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no