Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Pepsi max og sånn

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-07-10, 19:49   #51
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Har konklusjoner fra fem uavhengige forskingsrapporter, du kan sikkert få kildene hvis du har lyst på.

Sitat:

"The 0.534 g aspartame dose is equivalent to the amount ofthe sweetener contained in approximately 1 L diet soda. We found no effect ofany ofthe test meals on serum cortisol, GH, insulin, or glucose"

Sitat:

"The sweet taste of aspartame did not trigger any insulin response"

Sitat:

"a single dose of 500 mg aspartame, equivalent to 100 g glucose in sweetness, induced no increase in blood glucose concentration(...) No significant change in blood insulin or glucagon concentration during a 3-h period "

Sitat:

"We conclude that ingestion of aspartame- or saccharin-sweetened beverages by fasting subjects, with or without diabetes, did not affect blood glucose homeostasis."

Sitat:

"This experiment failed to uncover any enhancement of appetite following ingestion of an aspartame-sweetened soft drink. Neither volume nor duration of consumption of the diet soft drink altered subjective measures of appetite 60 minutes later."

Her er også mer lesestoff: http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/82/5/1011

Sitat:

Conclusions: Our findings suggest that both sweet taste and energy content are required for a hypothalamic response. The combination of sweet taste and energy content could be crucial in triggering adaptive responses to sweetened beverages.

Dette med kunstig søtning og insulingnivå er rimelig enkelt å finne ut av siden man får resultatet innen noen timer. Det er bare å be personer drikke lettbrus for så å måle insulinnivået litt etter, det er veldig vanskelig å si noe imot dette.

Det at man trodde mettet fett var farlig var ikke direkte konkludert utifra forskning så vidt jeg har forstått det. Dokumentaren Fat Head forklarte opphavet til dette rimelig greit (den er verdt å se forresten )

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 19:56   #52
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

er bare å be personer drikke lettbrus for så å måle insulinnivået litt etter, det er veldig vanskelig å si noe imot dette.

Det forutsetter at det er frsike personer uten insulinresistens. En insulinresistent kropp oppfører seg radikalt forskjellig fra personer med normal insulinproduksjon/funksjon.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 19:58   #53
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Dette er testet med en rekke forskjellige personer med en rekke forskjellige sykdommer, også diabetes.

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 19:59   #54
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Har konklusjoner fra fem uavhengige forskingsrapporter, du kan sikkert få kildene hvis du har lyst på.











Her er også mer lesestoff: http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/82/5/1011



Dette med kunstig søtning og insulingnivå er rimelig enkelt å finne ut av siden man får resultatet innen noen timer. Det er bare å be personer drikke lettbrus for så å måle insulinnivået litt etter, det er veldig vanskelig å si noe imot dette.

Det at man trodde mettet fett var farlig var ikke direkte konkludert utifra forskning så vidt jeg har forstått det. Dokumentaren Fat Head forklarte opphavet til dette rimelig greit (den er verdt å se forresten )

Men altså, hva viser egentlig alle de forskningsrapportene du siterer.....?
(jeg fant forresten frem til den samme siden ved å søke i Google for 30 min siden)
At noen ikke får økt insulinutskillelse av å spise/drikke aspartam, ja.
Men jeg sier jo heller ikke at alle får den reaksjonen, noen får det.

Ellers så har forskning i aller høyeste grad konkludert med at mettet fett er/var farlig. Det er jo ikke uten grunn at den ekstreme frykten for mettet fett lever i beste velgående enda, her og andre steder i verden.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 20:07   #55
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat:

Men altså, hva viser egentlig alle de forskningsrapportene du siterer.....?
(jeg fant forresten frem til den samme siden ved å søke i Google for 30 min siden)
At noen ikke får økt insulinutskillelse av å spise/drikke aspartam, ja.
Men jeg sier jo heller ikke at alle får den reaksjonen, noen får det.

Hvis det hadde vært rom for slik variasjon så hadde ikke rapportene konkludert som de hadde. Jeg antar at ingen av oss er eksperter innen feltet så for alt vi vet så er dette et området som rett og slett ikke er vesentlig forskjellig fra person til person, akkurat som vi kan si at man ikke får blodsukkerstigning av fett og fiber med 100% sikkerhet kan vi konkludere det med aspartam også. Man kan jo ikke totalt utelukke at det ikke finnes noen der ute som får blodsukkerstigning av å spise fiber, men da er vi inne på forskjellige typer sjeldne og (sikkert) alvorlige sykdommer.

Sitat:

Ellers så har forskning i aller høyeste grad konkludert med at mettet fett er/var farlig. Det er jo ikke uten grunn at den ekstreme frykten for mettet fett lever i beste velgående enda, her og andre steder i verden.

Hva mener du med dette? At det faktisk ligger noe i de gamle forskningsrapportene like vel?

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 20:12   #56
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Hvis det hadde vært rom for slik variasjon så hadde ikke rapportene konkludert som de hadde. Jeg antar at ingen av oss er eksperter innen feltet så for alt vi vet så er dette et området som rett og slett ikke er vesentlig forskjellig fra person til person, akkurat som vi kan si at man ikke får blodsukkerstigning av fett og fiber med 100% sikkerhet kan vi konkludere det med aspartam også. Man kan jo ikke totalt utelukke at det ikke finnes noen der ute som får blodsukkerstigning av å spise fiber, men da er vi inne på forskjellige typer sjeldne og (sikkert) alvorlige sykdommer.



Hva mener du med dette? At det faktisk ligger noe i de gamle forskningsrapportene like vel?

Ang aspartam og isulin: tror nok ikke vi blir enige der, og det er greit, om ikke annet er det da noen som har fått litt underholdning i kveld ser jeg ;-)

Ang mettet fett: nei, jeg sier ikke at det er noe i de gamle forskningsrapportene, men jeg sier at man tidligere har konkludert med at mettet fett var farlig, derfor har vi levd med (mettet) fettfrykt i flere tiår, og gjør det til dels enda.
Det jeg vil vise med dette er at selv om forskningen har konkludert med noe, så betyr det ikke at det er riktig....som med aspartam og insulin :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 20:21   #57
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

et området som rett og slett ikke er vesentlig forskjellig fra person til person

Så det du oppsummerer med er altså at vi som faktisk beviselig går opp både to og tre kilo av å drikke en halvliter pepsi max bare innbiller oss at vekta er høyere? Siden vi ikke har inntatt noe annet unormalt?...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 22:22   #58
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat:

Så det du oppsummerer med er altså at vi som faktisk beviselig går opp både to og tre kilo av å drikke en halvliter pepsi max bare innbiller oss at vekta er høyere? Siden vi ikke har inntatt noe annet unormalt?...

Hvis det er beviselig så hadde jeg bevist det, noe jeg tviler ekstremt sterkt på at dere klarer. Hvis dere hadde gjort det så hadde laget global skandale og motbevist både FDA og EFSA. Det jeg sier er at det er andre årsaker til det, hva aner jeg ikke men det finnes sikkert mange grunner.

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 22:40   #59
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Pepsi max og sånn

Kan vi ikke heller bare si at det er så veldig enkelt at hver enkelt kropp reagerer ulikt på ulike stoffer?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 15:00   #60
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat:

Kan vi ikke heller bare si at det er så veldig enkelt at hver enkelt kropp reagerer ulikt på ulike stoffer?

Hvis du sier det så går jo all ernæringsforskningen ut av vinduet. Sukker er bare usunt for enkelte personer, røyking er bare usunt for enkelte personer, transfett er sunt for enkelte personer, alkohol helbreder leversykdommer hos enkelte personer etc. og listen kan jo lages utrolig lang. Vi er samme rase alle sammen og maskineriet vårt fungerer mer eller mindre helt likt. Skal man lage egne regler for aspartam så kan man ikke utelukke de andre millionene av stoffene vi får i oss heller.

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 15:57   #61
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Hvis du sier det så går jo all ernæringsforskningen ut av vinduet.

Jeg tror faktisk det hadde vært en fordel om mye av ernæringsforskningen hadde gått ut av vinduet

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 16:00   #62
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Vi er samme rase alle sammen og maskineriet vårt fungerer mer eller mindre helt likt.

Det stemmer faktisk absolutt ikke!
Jeg og min bror er oppvokst på samme mat. Største forskjellen på oss er at jeg trente ski og fotball, mens han ikke trente noenting. Han er tynn som en strek, og har alltid vært det, men jeg er stikk motsatt. Ikke fortell meg at min og hans kropp behandler næringsstoffene på samme måte!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 11:27   #63
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Joda, og noen kan krølle tungen, andre kan det ikke. Noen har blå øyne, andre har grønne. Dette er genetiske forskjeller som bestemmer hvordan vi ser ut. Spiller ikke noen rolle om du har en BMW, Audi eller VW, heller du vann på tanken så tar den kvelden uansett hvor "annerledes" den er. Deg og broren din er antagelig så forskjellige fordi han spiser mindre, rett og slett.

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 20:37   #64
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Deg og broren din er antagelig så forskjellige fordi han spiser mindre, rett og slett.

Så folk er feite fordi de stapper i seg for mye mat?? I såfall er det jo rart at jeg la på meg mest i de periodene eg enten ikke spiste i det hele tatt på flere uker, eller spiste og kastet opp igjen maten. Men han kunne flise i seg et halv brød og et par porsjoner middag hver dag.
Jeg forstår jo at det hadde vært så mye enklere for deg om vi passet inn i den snevre oppfatningen du har av verden, men desverre er vi nok endel som ødelegger bildet ditt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 16:15   #65
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat:

Så folk er feite fordi de stapper i seg for mye mat?? I såfall er det jo rart at jeg la på meg mest i de periodene eg enten ikke spiste i det hele tatt på flere uker, eller spiste og kastet opp igjen maten. Men han kunne flise i seg et halv brød og et par porsjoner middag hver dag.
Jeg forstår jo at det hadde vært så mye enklere for deg om vi passet inn i den snevre oppfatningen du har av verden, men desverre er vi nok endel som ødelegger bildet ditt.

Litt skarpt kanskje, men okay. Overvektige personer spiser generelt sett mer enn tynne personer, dette er en genetisk forskjell og har med metthetsfølelse å gjøre. Se dokumentaren "hvorfor er ikke tynne personer fete" (tror kanskje den oversettelsen er svensk). Der er det gjort forskning på bl.a. barn hvor de ba barnene spise et godt måltid. Det ble deretter servert kjeks og det viste en klar forskjell, enkelte av barnene fortsatte å spise kjeksen mens andre bare dyttet det vekk. Videre ble det gjort en undersøkelse på overvektige personer som spiste i blinde (spiste med bind for øynene), de ble mett betydelig fortere enn de ellers ville gjort. Dette er nok hovedfaktoren når det kommer til overvektighet, men det har også litt med hva som gjøres med næringen vi inntar. Alle mottar næringen likt, men det er litt forskjell på oss hva vi gjør med den. Jeg kan ikke nok om dette, men jeg vet at det er genetiske forskjeller mellom oss på hvordan vi skal se ut og hvor store vi skal være, kroppen vil alltid arbeide for å opprettholde dette og vil derfor lagre energien hvis det trengs, eller forkaste det (i broren din sitt tilfelle) hvis den må. Dette er mye av grunnen til at det er så vanskelig å slanke seg og hvorfor så mange legger på seg det de har gått ned.

I den dokumentaren jeg nevnte så ba de en del personer som var naturlig tynne om å spise langt mer enn de vanligvis gjorde. Alle la på seg, noen langt mer enn andre, men samtlige gikk ned igjen etter at dietten var over. Noen bygde muskelmasse av den ekstra energien, noen hadde høyere varmeutvikling, mens andre ble mer hypre (satt å trippet med benene etc for å bli kvitt energien).

Jeg fatter fortsatt ikke hvorfor du er så gnien på akkurat dette feltet. Vanligvis leser man ett (merk) forskningsresultat for å bli overbevist om at det ligger noe i det. I akkurat dette tilfellet om aspartam så er det overhodet ingen tvil og det er en langt mindre sannsynlighet for at forskerne faktisk tar feil enn alle de andre stoffene du putter i det. Uansett hvor sikker jeg er på at romvesner bortførte meg i går natt så gjør ikke det mindre sant, det ville i så fall vært mer fornuftig å se etter andre årsaker til at jeg følte at jeg ble bortført enn at det faktisk var romvesner, er du ikke enig?

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 21:03   #66
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Jeg fatter fortsatt ikke hvorfor du er så gnien på akkurat dette feltet.

Fordi jeg har brukt 20 år av livet mitt på å følge retningslinjene som såkalte forskningsresultater har "bevist" hvordan skal være, og det eneste det har gjort er å få et skakk-kjørt hormonsystem enda mer på vidvanke! Og pga sneversynte mennesker som ikke vil åpne for at ikke alle funker i henhold til forskernes manualer, vil man fortsatt bli forsøkt tvunget inn i rammer som gjør mer skade enn nytte!!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 22:02   #67
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pepsi max og sånn

Jeg hadde nesten sluttet helt med å drikke det, drakk ei lita flaske nå nettopp og fikk veldig vondt i magen, krampeaktig:S. Kan ikke forestille meg at brus kan være sunt:P

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 08:15   #68
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Så folk er feite fordi de stapper i seg for mye mat??

Mener du virkelig at folk ikke er feite fordi at de spiser for mye?

Ingen liksom?
Gjelder kanskje ikke for deg og for enkelte andre tilfeller.. Men det er mange her som liker å bruke karbohydratene og "statens ernæringsråd" som unnskyldning for det de selv har gjort mot kroppen sin, heeeelt selv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 14:53   #69
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei
Smile

Sv: Pepsi max og sånn

Mange av de/oss som vil unnskylde seg for høy vekt. Men det er liksom lettere å unnskylde seg vettu. Spiser selv helst når jeg er alene.. vil på en måte at alle skal "tro" at jeg ikke har spist meg feit..

Men det er nok helt å alene min egen skyld.. med myyye pasta og gotteri!

Btw, har holdt på nå i en mnd, uten å kunne vise til så mange kilo i minus, også min egen feil, men det er absolutt i riktig retning. Har drukke en del pepsi max, men merker at jeg bare får mindre å mindre lyst på det. Vann funker lisom greit nå. Så mitt tips er å bare unn deg ett glass nå å da, etterhvert blir det mindre viktig

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 18:35   #70
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Denne tråden var virkelig interessant!
Personlig har jeg hatt ca 10 år av livet mitt hvor magen og tarmene mine ikke tålte kullsyre uten å bli oppblåst og føle meg forferdelig. Det har gått over. Vet ikke om det er heldigvis da
Jeg tror ikke et sekund på at godkjente søtningsmidler er farligere enn vanlig hvitt sukker. Og det er faktisk alternativet for veldig veldig mange!

Forresten så har jeg spist meg feit -- helt selv faktisk. Det har mannen min også. Vi har snakket en del om det. Hvordan slanke mennesker forholder seg til mat kontra oss feite. Noen spiser for å leve, andre lever for å spise. Og det har vært undersøkelser på hvor ofte overvektige åpner kjøleskapsdøren og andre matskapdører (trenger ikke ta ut noe hver gang, men bare for å se) i forhold til tynne mennesker. Ganske mye oftere, ja.
Jeg tror samtlige overvektige har spist seg dit faktisk. Men jeg tror noen har fått hjelp på veien, av medisiner de trenger, av sykdom etc. Jeg tror også en del overvektige plutselig begynner å spise og drikke altfor lite, og derfor ikke mister vekt likevel, og dermed kan si at jeg spiser ingenting, men går ikke ned.... fordi kroppen er i sparebluss.
Det er utrolig stor forskjell på hvor mye 2 personer beveger seg også, selv om begge såkalt bare er hjemme, inne og gjør ingenting.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 19:59   #71
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Pepsi max og sånn

Jeg vet en ting, og det er at hvis jeg hadde visst i 18-19 årsalderen hvordan Karbo/fett/proteiner påvirker kroppen, så hadde jeg mest sannsynlig ikke endt opp som overvektig...nesten 140 kilo veide jeg til slutt.
Hadde jeg fått føle på kroppen å spise meg mett og miste matsug/godtesug den gangen.....

Joda....alle er vi ansvarlige for det vi spiser, ingen kan si noe annet, men det er faktisk en ganske så umennesklig oppgave å skulle være flink når karbosuget setter inn for fullt. Mange av oss tror jeg har opplevd det som en umulig oppgave å stå imot til tider.
Alle har det ikke sånn, og jeg tror nok at det henger sammenmed graden av ev. insulinresisten og hva slags karbohydrater man spiser.

Men altså, hadde jeg visst den gang da jeg var ca 18 år, at det hadde vært bedre for meg å prøve å få vekk "hvalpefettet" (4-5 kilo) ved å spise mindre karbohdrater og mere fett, så tror jeg at jeg ville unngått å bli veldig stor, som jeg ble. Hadde jeg visst at fett ikke er farlig...
Og her mener jeg at Ernæringsrådet m.fl. virkelig har et ansvar for at folk blir overvektige, så det er ikke helt urimelig å legge noe av skylden til den kanten.
De har et ansvar fordi folk gjerne spiser som de sier er sunt når de skal slanke seg,for de er redde for å bli syke og døfor tidlig, derfor: magert, magert, magert...

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 21:41   #72
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Det eneste problemet jeg ser i den tankegangen er at hvis man, som noen gjør, virkelig tror at ikke det er noe personlig som spiller inn og bare karbohydrater og statens ernærings råd som har gjort en overvektig.. Da har man ikke kommet langt på vei, bortsett fra at en er noen kilo lettere.

Er lett å bli revet med og tro at bare man holder seg unna karbene så er alt ok, men det vil jo også si at man gir dem makten til å bestemme hvorvidt man er lett eller tung. hva hvis man ender ut på karbokjøret igjen? Da er det jo helt kjørt hvis man er maktesløs i forhold til dem.

Å gå ned f.eks 60 kilo sånn som du har gjort LenaB det er jo helt villt imponerende. Men er jo DU som har klart det, med din hjerne og din bevissthet. Ikke de ikke-inntatte karbohydratene. Klart, de har hjulpet deg, men..

Er der jeg blir litt undrende.. Når folk ikke tar noe ansvar for hverken oppgang eller nedgang selv..

sier ikke at du gjør det, men mange

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 21:43   #73
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

herlighet, det hørtes ut som det selvhjelpskurset, men var ikke ment sånn altså bare en observasjon. håper noen skjønner hva jeg mener

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 21:55   #74
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det eneste problemet jeg ser i den tankegangen er at hvis man, som noen gjør, virkelig tror at ikke det er noe personlig som spiller inn og bare karbohydrater og statens ernærings råd som har gjort en overvektig.. Da har man ikke kommet langt på vei, bortsett fra at en er noen kilo lettere.

Er lett å bli revet med og tro at bare man holder seg unna karbene så er alt ok, men det vil jo også si at man gir dem makten til å bestemme hvorvidt man er lett eller tung. hva hvis man ender ut på karbokjøret igjen? Da er det jo helt kjørt hvis man er maktesløs i forhold til dem.

Å gå ned f.eks 60 kilo sånn som du har gjort LenaB det er jo helt villt imponerende. Men er jo DU som har klart det, med din hjerne og din bevissthet. Ikke de ikke-inntatte karbohydratene. Klart, de har hjulpet deg, men..

Er der jeg blir litt undrende.. Når folk ikke tar noe ansvar for hverken oppgang eller nedgang selv..

sier ikke at du gjør det, men mange

Alle har et ansvar, helt klart, man kan aldri bare skylle på noen andre.
Men, om det nå er sånn da, at karbohydratene faktisk ødelegger veldig mye i form av at man aldri klarer å holde vekta, går sakte men sikkert oppover (jo-jo slanking) og hele den visa der med blodsukkersvingninger, matsug/sukkersug, da hadde det hjulpet å vite at fett ikke er farlig, slik at man faktisk har et valg, og våger å prøve et annet kosthold uten frykt for at det er farlig.
Så får man heller velge kosthold a la Grete Roede hvis det er det man trives best med.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 09:02   #75
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Hvis du sier det så går jo all ernæringsforskningen ut av vinduet. Sukker er bare usunt for enkelte personer, røyking er bare usunt for enkelte personer, transfett er sunt for enkelte personer, alkohol helbreder leversykdommer hos enkelte personer etc. og listen kan jo lages utrolig lang. Vi er samme rase alle sammen og maskineriet vårt fungerer mer eller mindre helt likt.

Dette ble altfor svart hvitt for meg. Vi har da ikke samme toleransegrenser?! Det blir som å si at alle med like lys hud kan sitte like lenge i sola, alle med samme kjønn og vekt tåler like mye alkohol før de blir fulle. Det er jo enorm forskjell på at noen kan drikke mer alkohol enn andre før de får leversykdom enn å si at alkohol helbreder det?

Sitat:

Skal man lage egne regler for aspartam så kan man ikke utelukke de andre millionene av stoffene vi får i oss heller.

For meg er dette et av argumentene for at ernæringsforskning sier oss noe - men det kan aldri være/bli en bombastisk sannhet.
Det er så utrolig mange ting som påvirker oss, som de ikke kan luke ut når de forsker. Og ikke bare mikro- eller makronæringsstoffer og sammensetningen/mengde. Mange som er nervøse får diare, noen blir forstoppet - og det kan gjøre noe med opptaktet av næring. Irritabel tarm kan ha malabsorbsjon som et symptom. Irritabel tarm kan for mange påvirkes ganske mye av det psykiske og også av det de spiser fysisk.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
mett, pepsi max


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pepsi Max Is? Benedictee Ketolysekuren 11 09-06-10 21:21
Pepsi Max Anitra Ketolysekuren 2 20-10-08 23:20
Pepsi max MissPhun Lavkarbo generelt 47 13-01-08 23:26
pepsi-max og tab-x-tra m.m frk.wu Lavkarbo generelt 4 02-06-05 18:58
Pepsi Max Fleskepølsa Induksjonen 12 08-02-04 00:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no