Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-03-10, 08:06   #1
Sammy66
Juniormedlem
 
Sammy66 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 57
Innlegg: 22
Sammy66 er på en erverdig vei

Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Hei! Jeg er helt ny her. Har lest mange av innleggene og jeg ser jeg har mye å lære .

Kort om meg: Skal kun ned 4-5 kilo så jeg har klart å lese meg til at ketolysekuren ikke anbefales for slike som meg. Jeg hadde likevel innmari lyst til å prøve å kutte ut så mye karbo som mulig for jeg har veldig lyst til å se hvordan kroppen reagerer på det og jeg har tro på at det vil hjelpe med ned de få kiloene jeg skal. Jeg er egentlig ganske slank, men har i løpet av vinteren gått opp noen kilo og det føles som alt har plassert seg på magen. Hadde kiloen fordelt seg på hele kroppen hadde jeg egentlig vært fornøyd med min nye vekt.

Jeg kjørte ketolysediett "helt etter boken" i går og merket allerede etter én dag at dette hadde den tidligere litt oppblåste magen godt av. Men så er saken den at jeg veldig gjerne skulle beholdt havregrøten min til frokost....... Jeg lager den med soyamelk og har cottage cheese oppi. Smør, kanel og sukrin på toppen.

Jeg vet at hvis jeg skal kjøre ketolysedietten riktig så må grøten droppes. Jeg lurer derfor på hvordan jeg best kan kombinere dette. Er det slik at hvis jeg velger å beholde grøten at "alt annet" ved ketolysedietten er bortkastet/feil og at jeg heller bør velge en annen strategi? Jeg trener daglig, varierer mellom styrke og kondisjon, vil det kunne "forsvare" en porsjon havregrøt eller er grøten ødeleggende for ketolysedietten uansett?

Jeg kunne sikkert lest meg til dette, men mengden informasjon om lavkarbo var overveldende og jeg synes det var vanskelig å finne frem i jungelen. Hadde derfor satt kjempestor pris på tilbakemelding fra noen av dere som har opparbeidet mye mer erfaring enn meg.

Sammy66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sikter mot Lindbergs Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 09:10   #2
matitt
Medlem
 
matitt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Grenland
Alder: 46
Innlegg: 394
matitt er ny på veien

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Jeg er absolutt ingen ekspert, men det høres ut som om du heller burde satse på Fedon? Der får man vel lov til å spise litt mer karber, men til gjengjeld er det ikke så greit med alt fettet som man kan spise på ketolyse.. Tror kanskje det blir litt for høyt karbonivå hvis du skal spise alt fettet også? Men, dette er bare mine tanker, jeg VET ikke Lykke til, uansett!

__________________


matitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 09:16   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Tror du skal se litt på kostholdet til Fedon ja. Havregryn er ikke ketolysemat. Og du har sikkert godt av å følge fedon sitt kosthold hele tiden.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 10:17   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Ser nok ut som det er bedre å legge seg et sted midt i. Jeg vil anbefale Fedon med minst mulig c-måltider.
Forresten har store havregryn mindre karbohydrater enn de små .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 19:40   #5
Tulip73
Medlem
 
Tulip73 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Nordland
Alder: 51
Innlegg: 86
Tulip73 er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Om du vil spise havregrøt eller ikke, er helt ditt eget valg. Grøten vil mest sansynlig gjøre at du går saktere ned i vekt enn uten. Det du også bør være obs på, er at karbohydrater gjør at fett lagres i kroppen. Så skal du spise et karbohydrat rikt måltid, bør det være så fettsnålt som mulig, for karbohydratene du spiser tar med seg fettet i måltidet og sender det på lagring i kroppen.

Hvis du velger å spise grøt, så må du være klar over at du ikke går på ketolysekur men spiser selvkomponert lavkarbo.

__________________


Tulip73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 21:17   #6
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Hei,
Det finnes ikke noe Ketolyse ”light” versjon da man skal være i ketose og da blir det fort for mye kh dersom man skal spise havregrøt.
Jeg kvia meg for å gi slipp på havregrøten da jeg skulle begynne på ketolyse, etter 8 måneder var det jul og jeg hadde bestemt meg for å skeie ut med havregrøt… det smakte ikke godt altså!
Ellers er jeg enig med de andre her at du kanskje burde følge Fedon’s prinsipper…
Her er Fedon delen av forumet: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 01:08   #7
mini me
Medlem
 
mini me sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 52
Innlegg: 63
mini me er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Har du vurdert om du kanskje ikke tåler hvetemel?
Bare lurte, var en tanke som "fallt meg inn" da jeg leste innlegget ditt.
Jeg oppdaget igjennom ketolysekuren at det var derfor jeg alltid var oppblåst i magen.
Tror du hadde gjort lurt i å teste ut det først, siden du har så få kilo å ta av?

__________________
Startdato: 03.07.2009



All is well and getting weller.
mini me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 08:26   #8
Sammy66
Juniormedlem
 
Sammy66 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 57
Innlegg: 22
Sammy66 er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Takk for nyttige svar alle sammen! Ja, jeg bør nok dreie mer i retning av Fedon eller en generell lavkarbo. Har lest litt mer her inne og jeg må si at dette var et utrolig bra forum - så mange bra innlegg og mye god info, er helt imponert over hva mange av dere har klart å opparbeide av kunnskap og erfaring.

Jeg skal sette meg litt mer inn i hvilke "regler" og prinsipper som gjelder - ikke minst alle gode tips, i mellomtiden prøver jeg å kutte ut alt søtt og så mange carbs som mulig. Store havregryn er også byttet ut med lettkokte!

Må lese meg opp til å finne en variant som passer greit for meg og her var det mye å lære. Bl.a. synes jeg det ble vanskelig dette med mye fett, men under forutsetning av veldig lite karbo, fordi jeg ikke orker å begynne med måling og veiiing av alt jeg spiser og er nødt til å ta det litt på gefuhlen. Og det er det jo ikke rom for hvis man skal følge ketolysedietten - uansett har jeg skjønt nå at den passer best for de som skal ned mer enn 10 kilo og det skal jo ikke jeg.

Nå spretter jeg over til Fedon-trådene og orienterer meg litt der!

Sammy66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sikter mot Lindbergs Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 09:44   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Opprinnelig lagt inn av Sammy66, her.

Store havregryn er også byttet ut med lettkokte!

Nå vet jeg ikke om du ikke forsto meg riktig, eller om jeg misforstår deg . Men jeg mente at det er de store som har minst karbohydrater . (Jeg spiser ikke havregryn, altså. Så jeg vet ikke hva lettkokte er, bare at de store har mindre kh enn de små ).

Fedons Metode er den nyeste boka, og den får du lånt på biblioteket!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 09:49   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Et lite tips ang. å skaffe seg info om hvordan du setter sammen maten etter Fedon sine prinsipper. Det finnes en litt utdatert side som heter www.fedonklubben.no , men du finnes faktisk god info der om hva du kan spise og HVORDAN du setter sammen måltidene( tror du finner det under en link som heter menygenerator). Jeg støttet meg fullstendig på den, selv om jeg hadde boka tilgjengelig. Og det funka
Du skal ikke veie, du skal gå ut i fra strørrelsen og tykkelsen på håndflaten din for å sette sammen protein, karber og fett. Du skal ikke spise så mye fett på dette kostholdet, så du slipper å få hetta for at du ikke liker fett.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 10:57   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Enda et argument for at Fedon ikke passer for meg, til tross for at jeg ikke er så stor ellers har jeg enåårme hender .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 19:06   #12
Sammy66
Juniormedlem
 
Sammy66 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 57
Innlegg: 22
Sammy66 er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nå vet jeg ikke om du ikke forsto meg riktig, eller om jeg misforstår deg . Men jeg mente at det er de store som har minst karbohydrater . (Jeg spiser ikke havregryn, altså. Så jeg vet ikke hva lettkokte er, bare at de store har mindre kh enn de små ).

Fedons Metode er den nyeste boka, og den får du lånt på biblioteket!

Oj - der skrev jeg feil ! Jeg mente at jeg hadde byttet ut lettkokte (de små) med de store. Og har funnet ut at de lettkokte er best, men for all del - jeg klarer de store og !

Sammy66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sikter mot Lindbergs Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 21:56   #13
Sammy66
Juniormedlem
 
Sammy66 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 57
Innlegg: 22
Sammy66 er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Et lite tips ang. å skaffe seg info om hvordan du setter sammen maten etter Fedon sine prinsipper. Det finnes en litt utdatert side som heter www.fedonklubben.no , men du finnes faktisk god info der om hva du kan spise og HVORDAN du setter sammen måltidene( tror du finner det under en link som heter menygenerator).

Tror de har tatt den bort jeg for jeg fant i hvert fall ikke noe slikt på siden der nå. Men tenkte meg innom biblioteket i morgen (selv om jeg nesten ikke skjønner hva jeg skal med noen bok for på dette forumet står jo ALT!)

Sammy66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sikter mot Lindbergs Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 22:41   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Opprinnelig lagt inn av Sammy66, her.

Tror de har tatt den bort jeg for jeg fant i hvert fall ikke noe slikt på siden der nå. Men tenkte meg innom biblioteket i morgen (selv om jeg nesten ikke skjønner hva jeg skal med noen bok for på dette forumet står jo ALT!)

Har du meldt deg inn? Kommer flere linker frem da..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 22:42   #15
Sammy66
Juniormedlem
 
Sammy66 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 57
Innlegg: 22
Sammy66 er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse "light"? MÅ ha havregrøt!

Åh - man må melde seg inn ja! I see.

Sammy66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sikter mot Lindbergs Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 19:26
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41
Pepsi max/light brus eller "vanlig" brus?? Tusta Barns kosthold 13 19-02-05 18:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no