Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Jeg må bare skrive av meg litt raseri

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-05-05, 08:33   #51
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Ser du har fått mange gode svar her, Iset.

Jeg vil også gjerne si at jeg støtter deg fullt og helt. Jeg sliter med både foreldre og svigerforeldre når det gjelder syn på kosthold. Svigermor synes synd på lillegutt som ikke får brunost, så når hun kommer på besøk har hun med seg brødskive med brunost til han (....! ),

Må bare si at hvis det er noe svigermor skal skjemme gutten bort med, så er det jammen bra at det er ei brødskive med brunost! Kanskje ikke det aller sunneste pålegget, men i mange år var det en viktig jernkilde i det norske kostholdet, og brunosten er fremdeles tilsatt jern. Brunpsten skjæres i tynne skiver, og selv om det er karamellisert melkesukker, så er det ikke spesielt mye av det. Karamelliseringsprosessen kan også være med på å sette ned den glykemiske indeksen. Jeg har aldri sett studier på brunost, men lignende prosesser fører til (litt) lavere GI (eks toastet brød). Med mindre gutten har melkeallergi, så ville jeg si tusen takk og være glad for at han har noe såpass sunt å dele med bestemor som den spesielle, fine tingen han får når hun er på besøk.

Muskat, som LIKER tanken på grovbrød med brunost som bestikkelse

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 08-05-05, 08:50   #52
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Det er bare brunostprodukter for barn som er tilsatt jern. Vanlig brunost er ikke jernberiket lengre.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 08-05-05, 09:17   #53
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Tror du kan velge? Har i alle fall sett brunost med tilsatt jern. Det er i alle fall et poeng å ta opp med svigermor

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 08-05-05, 10:25   #54
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hmm Lindberg sier jo at å legge brunost på skiva er akkurat som å legge en plate melkesjokolade oppå...?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-05-05, 10:40   #55
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Sitat

For å underbygge sin påstand sammenlikner indremedisineren Fedon Lindberg brunost med melkesjokolade. - Brunost er godt, og man kan fortsatt unne seg et lite stykke på brødskiva. Det er imidlertid ikke det sunneste valget. Ernæringsmessig er det som å spise melkesjokolade, sier Lindberg til Dagbladet.

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/15/376020.html

Jeg ville ikke valgt å spise det, og vil ikke servere det til poden..
Når det gjelder å dytte på ungene karbohydrater, så er det et klart poeng Muskat har angående at det er bedre med en grovbrødskive med brunost heler enn kjeks og snop. Sånn hvis vi skal se etter det beste i situasjonen.

Men personlig finner jeg det irriterende at noen skal putte på andres unger mat som ikke er godt for dem fordi de selv synes det smaker godt,- og på tross av foreldrenes ønsker...
For meg er det like frustrerende om poden blir grinete og i ulage i magen pga at han har fått et ubalansert måltid med bare karbohydrater som feks. loffskive med syltetøy, eller om det er på kaker... Poden har det ikke bra uansett, og jeg får en ekstra belastning jeg ikke har bedt om...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 08-05-05, 17:54   #56
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lise

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/15/376020.html

Jeg ville ikke valgt å spise det, og vil ikke servere det til poden..
Når det gjelder å dytte på ungene karbohydrater, så er det et klart poeng Muskat har angående at det er bedre med en grovbrødskive med brunost heler enn kjeks og snop. Sånn hvis vi skal se etter det beste i situasjonen.

Men personlig finner jeg det irriterende at noen skal putte på andres unger mat som ikke er godt for dem fordi de selv synes det smaker godt,- og på tross av foreldrenes ønsker...
For meg er det like frustrerende om poden blir grinete og i ulage i magen pga at han har fått et ubalansert måltid med bare karbohydrater som feks. loffskive med syltetøy, eller om det er på kaker... Poden har det ikke bra uansett, og jeg får en ekstra belastning jeg ikke har bedt om...

Heelt enig!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-06-05, 21:58   #57
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

På tide å svare vel.??? Ser jeg har fått masse kjeft for å ha gått over streken. Så nå kommer det. Ber så mye om unnskyldning ISET for jeg har tydligvis vært ufin. Husker ikke helt episoden for jeg har ikke vært å sjekka. (tør ikke)

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 21-06-05, 18:37   #58
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Jeg støtter deg også fullt og helt. Sliter med det samme selv (ikke bilsetet da), men kostholdet (de forer han med snop, og vil han ikke ha mat så får han masse gode alternativer). Blir så innmari irritert enkelte ganger at jeg holder på å hoppe ut av mitt gode skinn. Saken blir jo ikke bedre av at vi er nesten naboer heller da......

Jeg har ennå ikke kommet til en løsning ang. hvordan ta opp kampen, men har lest masse gode forslag her inne. Takk til alle dere som har svart Iset og som har gitt meg masse inspirasjon til hvordan jeg kan gå fram.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-05, 17:25   #59
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Jobber i barnehage og ser og hører møkje rart. Det er nok ein del som er i samme båt som deg.

Du må stå på for dette er skamviktigt.

205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no