Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-11, 08:44   #26
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Tror jeg ville foretrukket å lære barnet mitt om det selv..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:02   #27
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB, her.

Ser overhode ingen problem med å gi ungene både frukt og youghurt så lenge de ikke er overvektige.. VI følger jo et lavkarbo kosthold for å gå ned i vekt. Vi trenger vel ikke å overføre ALT til ungene våre?? Greit med grovt brød, grov pasta, mye grønnsaker etc.. men skal vi nekte ungene våre frukt og youghurt fordi vi foreldre har lavkarbo dilla??

Jeg startet på lavkarbo for fire år siden for å gå ned i vekt, men NÅ har jeg tenkt å spise lavkarbo resten av livet fordi jeg har oppdaget at man blir frisk fra alle mulige plager og sykdommer på dette kostholdet.

Bare inkludert meg selv, og i aller nærmeste familie- og vennekrets kan jeg nevne at vi har blitt kvitt astma og allergier, fibromyalgi, epilepsi, ADHD, migrene, Crohns, depresjoner, barnløshet, diabetes 2 og hjerterytmeforststyrrelser.

Så ja, du kan godt si at jeg har lavkarbodilla. Jeg liker å være frisk, jeg.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:19   #28
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Det jeg reagerte på rundt lunsjbordet, var holdningen om at det var synd på barna som ikke får sukker i barnehagen...
Det jeg synes er flott, som Charlott skriver over her, er at de har annet fokus enn på mat når man skal kose seg og når de har bursdag.
Ved bursdag er det fokus på barnet, ikke kaken.
Og ved at personalet har en bevisst holdning til dette, så unngår man f eks at de kjøper saftis til ungene en varm sommerdag. Da kutter de heller opp gulrøtter de legger i iskaldt vann som ungene får knaske på.
De er også bevisste hva barna får å drikke. ikke juice og saft, men melk og vann.

Men de får frukt i barnehagen, en gang om dagen er dte fruktmåltid, så det er ikke slik at mat som naturlig inneholder sukker ikke er tillatt f eks. Samtidig er jeg usikker på hvor sunn frukten barna spiser egentlig er, hvilke næringsinnhold har egentlig frukten? hexeberg nevner jo at det er svært lite annet enn fruktsukker. Så hjemme prøver vi å holde oss mest mulig til økologisk.

I og med at barnehagen har denne holdningen, kan jeg med god samvittighet servere mitt barn litt kake eller snop innimellom.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:38   #29
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Enig med den som skriver om barne frokostblandinger (Honnikorn, Choko Pops osv).....makan til usunn frokost...*grøss*

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:48   #30
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

I 'vår' barnehage har det ikke vært tradisjon at foreldre tar med kake og lignende til bursdag.
De fikk en liten pinneis før. Nå får de smothie og det er kjempestas! Bursdagsbarnet får hjelpe til å lage, og de drikker den ved lunsj. De får også frukt hver dag og varm mat en dag i uka.

Jeg skal innrømme at for noen år siden syntes jeg det var sukkerhysteri ... Etterhvert så jeg selv hvor mye sukkermat barna mine fikk i seg i løpet av uka. Og spesielt nå, etter jeg begynte med lavkarbo.... Det er jo sukker i 'alt'

Vi har her hjemme kuttet ned på yoghurt, brunost, prim, sjokopålegg, boller, lefser osv... Sender gjerne med store havregryn i nista, litt nøtter og tomater. Ellers blir det tre brødmåltider per dag i barnehagen.

Som igår da minsten ville ha yoghurt til kveldsmat, det var tomt, så det ble tyrkisk istedet med litt lett-syltetøy. " Å, det var godt med 'nisseyoghurt'!!"

Og så er sånn da, at jeg burde vel ikke bruke så mye lett produkter, kunstig sukker, fun light osv til barna... Skal ikke bare være lett dette her.

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:49   #31
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Det jeg reagerte på rundt lunsjbordet, var holdningen om at det var synd på barna som ikke får sukker i barnehagen...
Det jeg synes er flott, som Charlott skriver over her, er at de har annet fokus enn på mat når man skal kose seg og når de har bursdag.
Ved bursdag er det fokus på barnet, ikke kaken.
Og ved at personalet har en bevisst holdning til dette, så unngår man f eks at de kjøper saftis til ungene en varm sommerdag. Da kutter de heller opp gulrøtter de legger i iskaldt vann som ungene får knaske på.
De er også bevisste hva barna får å drikke. ikke juice og saft, men melk og vann.

Men de får frukt i barnehagen, en gang om dagen er dte fruktmåltid, så det er ikke slik at mat som naturlig inneholder sukker ikke er tillatt f eks. Samtidig er jeg usikker på hvor sunn frukten barna spiser egentlig er, hvilke næringsinnhold har egentlig frukten? hexeberg nevner jo at det er svært lite annet enn fruktsukker. Så hjemme prøver vi å holde oss mest mulig til økologisk.

I og med at barnehagen har denne holdningen, kan jeg med god samvittighet servere mitt barn litt kake eller snop innimellom.


Denne barnehagen høres nesten for god ut til å være sann! Er den offentlig eller privat?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:03   #32
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

...Ved bursdag er det fokus på barnet, ikke kaken...

Kjempeflott! Gode holdninger!

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:23   #33
murse
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 12
murse er på en erverdig vei

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Det er 13 sukkerbiter i en yoghurt! Hvem ville gi ungene sine 13 sukkerbiter
uten å reagere? Yoghurt er en sjelden dessert, ikke daglig barnehagemat!!!

murse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg, under 70 g karbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:24   #34
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Da "vi" (min aldersgruppe) var små var det ikke vanlig å ha med kaker hverken i barnehagen eller på skolen på bursdager, i alle fall ikke der jeg gikk ... Og ingen savnet det vil jeg tro, for det var jo rett og slett ingen som hadde tenkt på det en gang! Kake fikk vi hjemme, i barnehagen var det krone.

Generelt var det nok mye mindre sukker i kostholdet den gangen. Men mer H-melk og fett generelt. Lettprodukter fantes jo ikke! Det var mindre fedme da også. Rart, gitt ...

Men så var det jo vanvittig stas når det var noe ekstra også! En lærer kjøpte pinneis til hele klassen en gang i 2. klasse. Jeg likte ikke isen en gang (appelsin-pinneis), men det var bare så fantastisk, husker jeg - fordi det var så helt utenom alt og så snilt av læreren ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:39   #35
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Da "vi" (min aldersgruppe) var små var det ikke vanlig å ha med kaker hverken i barnehagen eller på skolen på bursdager, i alle fall ikke der jeg gikk ... Og ingen savnet det vil jeg tro, for det var jo rett og slett ingen som hadde tenkt på det en gang! Kake fikk vi hjemme, i barnehagen var det krone.
...

Det var ikke bare det at man ikke hadde tenkt på det... man hadde rett og slett ikke RÅD til det...

Mat var dyrere før... man spiste det man hadde råd til... mindre porsjoner og enklere mat.

Festmat var faktisk til fest... i dag er festmat noe man spiser hele tiden.
Lørdagsgodt var til lørdager... i dag er det mange barn som spiser godter hver dag hele uken.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:50   #36
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Min erfaring er at det ikke er så ille som man tror, i barnehager rundt omkring.. I barnehagen til snuppa steker de egg til frokost, spiser grovt brød med masse hele frø i, har ikke syltetøy, sjokoladepålegg, brunost og sånne ulumskheter på skiva, lager ofte havregrøt, har varmmat en gang i uka og lager da alltid noe som jeg ser på som sunt. De serverer ikke kake på bursdager, men på "fester" som f.eks nissefest og karneval blir det noe snacks.. Og etter lunch får de frukt..

Kan jo godt hende at vi er veldig heldige med barnehagen vår, men det er ikke noe sukkerfest dagen lang der hvertfall, selvom de ikke kaller seg for "Sukkerfri barnehage"

De samler inn info om hva barnet liker å spise og hva vi ikke vil at de skal ha, når man begynner og holder seg ganske godt til det. Vil vi ikke at de skal ha melk, sukkerpålegg osv så får de ikke det, med mindre de sniker det til seg fra en av de andre barna som får (Noe som har skjedd et par ganger med snuppa)

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:54   #37
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Vibeke: Detta vet vel du? Er kosthold et emne på førskolelærerutdannelsen?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:57   #38
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Barnehagen til datteren min er ikke sukkerfri, der kan man ha med kake når det er bursdag, og yoghurt. På turdager har de lov å ha med kakao eller varm saft. Men de får ikke ha nugatti og sjokade på brødskiva, dog gir jeg lillemor prim inne i mellom. Og de har ikke noe søtt pålegg til lunsjen.
Jeg syns det er helt greit at det er slik. Det gir dem et balansert kosthold, men med hovedvekten på det sunne. Det går 18 barn i avdelingen, og de atten dagene i årt kan hun fint spise kake...

Man må jo også se litt på hva de gjør i barnehagen. I vår barnehage er de masse på tur, mye fysisk aktivitet og lillemor er kjempesliten når hun blir hentet. At hun spiser mer karbohydrater enn meg er helt på sin plass.

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:16   #39
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Vi hadde pølser i barnehagen på bursdagene, vi! Ja, og krone, seff. Haha, jeg satt og tenkte lenge her, for jeg kan ikke huske at det var noen kaker. Spurte mamma om det, og hun sa at nei, de var enige om at kaker fikk man jo uansett hjemme når bursdagen skulle feires.
På barne- og ungdomsskolen så gjorde vi det bare sånn at når noen hadde bursdag så lagde alle de andre krone, og så skøv vi pultene sammen og hadde en litt lenger felleslunsj. Uansett så kommer jeg fra en kjempeliten bygd, og i klassa mi var det bare tolv stykker. Ikke store ungeflokken på barnehagen heller.
Jeg var dessverre julibarn, så jeg og en annen under samme skjebne fikk sutra oss til å ha vår "bursdagslunsj" første uka i skoleåret ... først i tredje klasse. Dårlig gjort!

Ellers kjenner jeg meg igjen i det Frøy sier om festmat. Godteri var overhodet ikke hverdagslig. På lørdagen fikk vi små tupperware-bokser med pottis i, og knekt noen melkesjokolade- eller firkløverruter over (salt og søtt ), eventuelt peanøtter, og et glass brus. Det var liksom noe spesielt og unntaksvis med godteri på den tiden, og langt fra noen fri flyt. Lommepenger begynte jeg ikke å få før i sjette klasse, og året etter begynte jeg å røyke ... Så jeg har liksom aldri lagt til meg den godterivanen, egentlig.

Og jeg vet for egen del at dersom jeg får barn, så må jeg finne en slags gyllen middelvei, men samtidig være ganske målretta i forhold til kosthold. Mine gener er ikke til å kødde med!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:57   #40
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Denne barnehagen høres nesten for god ut til å være sann! Er den offentlig eller privat?


-

Dette er en av studentsamskipnaden sin barnehage. men dette blir mer og mer utbredt i barnehager nå dette, blir en av barnehagens merkevarer
De var veldig stolte over å fortelle dette til oss, da jeg på første foreldresamtale sa at jeg ønsket minst mulig sukker i snuppas mat

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 14:04   #41
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Her
kan dere lese om hva Rammeplanen for barnehager sier om kosthold i barnehagen.
Så da regner jeg med at man i førskolelærerutdanningen har fokus på dette, og at man der diskuterer og definerer hva som ligger i et sunt kosthold?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 14:27   #42
Kozemor
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
Kozemor er på en erverdig vei

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

I den barnehagen jeg jobber i har vi både brunost og prim, men ikke syltetøy (hva er forskjellen der liksom?)
På min avdeling er vi i allefall på det at ungene skal ha en skive med noe sunnt før de får noe søtt (brunost eller prim). Bursdagene feirer vi individuelt med krone, sang og veiing i kongeteppet, og på slutten av mnd har vi månedsfest hvor alle ungene i den mnd blir feiret. Da kan det være alt i fra boller, rundstykker, sveler, is eller kake. De mnd det ikke er noen barn som har bursdag så blir det heller ikke månedsfest. Har også varmmat en gang i uken.

Synes faktisk det er blir sukkerhysteri jeg også.

Gjør meg ingenting å sende med guttungen kjeks og kakao når han skal på heldagstur med skolen. Det er så sjeldent.
Når det gjelder yoghurt så kan jo folk kjøpe vanlig yoghurt til ungene framfor safari og litago. Eller kjøre på med kesam med bær i eller tyrkisk yoghurt!

Kozemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravagansa Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 15:32   #43
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB, her.

VI følger jo et lavkarbo kosthold for å gå ned i vekt.

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg følger et lavkarbo kosthold fordi det er det jeg tror er den beste maten. Ikke for å gå ned i vekt.

Jeg tror at mange av dagens sykdommer er følger av karbo overload

Signerer kamp her!! Vi er mange som har lagt om til et lavkarbokosthold uten et mål om vektnedgang! Jeg spiser lavkarbo for å opprettholde en god helse i fremtiden. Hadde ingen som helst plager eller overvekt da jeg la om, men føler at dette er det beste for å unngå dette seinere i livet.

Jeg synes det er synd at karboredusert kosthold altfor ofte forbindes kun med slanking. Trur dette kan være en grunn til at mange "uvitende" og normalvektige er så negative til det, mange tenker at det er nok en såkalt "mirakelslankekur". Synes det burde fokuseres mere på helsegevinstene med å kutte ned på sukker og andre karbohydrater, og ikke kun knytte det til slanking

Sukkerfrie barnehager er et flott tiltak!

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 17:05   #44
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB, her.

Ser overhode ingen problem med å gi ungene både frukt og youghurt så lenge de ikke er overvektige.. VI følger jo et lavkarbo kosthold for å gå ned i vekt. Vi trenger vel ikke å overføre ALT til ungene våre?? Greit med grovt brød, grov pasta, mye grønnsaker etc.. men skal vi nekte ungene våre frukt og youghurt fordi vi foreldre har lavkarbo dilla?? Jeg synes det blir å ta tak i problemer som enda ikke har kommet jeg da men.. Kaker synes jeg det er flott at de ikke får, men jeg synes ikke man kan sammenligne frukt/youhurt med sjokoladekake....

Ville heller gitt ungen min skyr, eller 0% youghurt enn vanlig youghurt. Det er _ufattelig_ mye sukker i de, og spesielt ille dersom ungene skal spise dette daglig for de voksne _tror_ det er sunt.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 17:15   #45
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Jobber selv i barnehage og synes barna godt kan få en liten yohurt og frukt. Kan som sagt ikke sammenliknes med kaker. Liker best når ungene får maten i barnehagen, i noen barnehager tar foreldrene med maten. Og der har jeg opplevd et barn som fikk matboksen med en stor bolle, masse kjeks og wienerbrød! dette er ikke god mat for et lite barn.

men barn skal vokse, og de forbrenner som bare det. men JA barn kan bli overvektige av det kostholdet du har. et sunt kosthold tidlig fører nok sannsynligvis at de unngår å leve ubersunt senere i livet. for de sliter med å venne seg bort fra søtsakersenere i livet hvis de er oppvokst med det som hverdagskost


Sist redigert av Ashley : 15-03-11 kl 19:14.
Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 17:17   #46
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

Jobber selv i barnehage og synes barna fortjener en liten yohurt og fruktmåltidet.

Hvorfor det? Har de vært slemme?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 17:28   #47
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

Jobber selv i barnehage og synes barna fortjener en liten yohurt og fruktmåltidet. Kan som sagt ikke sammenliknes med kaker. Liker best når ungene får maten i barnehagen, i noen barnehager tar foreldrene med maten. Og der har jeg opplevd et barn som fikk matboksen med en stor bolle, masse kjeks og wienerbrød! dette er ikke god mat for et lite barn.

men barn skal vokse, og de forbrenner som bare det. men JA barn kan bli overvektige av det kostholdet du har. et sunt kosthold tidlig fører nok sannsynligvis at de unngår å leve ubersunt senere i livet. for de sliter med å venne seg bort fra søtsakersenere i livet hvis de er oppvokst med det som hverdagskost

Slik sett spiller det vel ingen rolle om sukkeret kommer fra kake, frukt, yoghurt eller annet snop? Sukker er sukker

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 17:30   #48
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Slik sett spiller det vel ingen rolle om sukkeret kommer fra kake, frukt, yoghurt eller annet snop? Sukker er sukker

Ikke helt enig.. Det er ofte kaker, selv om de inneholder det samme sukkeret som frukt, inneholder mange andre stoffer som er mer humbug.

Sukker er ille nok, men vi trenger da ikke gi ungene sukker OG humbug i tillegg?

Og dessuten.. Jeg er overbevist om at rent sukker er mye bedre enn juksesukker. Ikke bare vet, jeg har erfart det. Jeg var lærer for ei jente vi introduserte Feingolddietten for. Der var det kun ekte sukker som gjaldt.. Alt annet gjorde jenta omtrent evneveik, men ved Feingold nådde hun nivåer hun aldri hadde vært på før. Bare så synd det ikke varte... Det ble for komplisert å følge den.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 18:22   #49
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hvorfor det? Har de vært slemme?


-

hva prater du om? som du ser diskuterer vi her om hvorfor sukker ala yoghurt eller frukt er godkjent av sukkerfrie barnehager. og i sukkerfrie barnehager mener JEG det er ok at de får det. yeez... de er jo barn. som forbrenner i massevis.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 18:27   #50
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Slik sett spiller det vel ingen rolle om sukkeret kommer fra kake, frukt, yoghurt eller annet snop? Sukker er sukker

fruktsukker og raffinert sukker er to helt forskjellige ting. jeg synes man bør holde barna sunne på det moderate nivå. å nekte dem en frukt om dagen pga litt sukker er litt skremmende synes jeg.

ja sant, sukker er sukker, på ketolysekuren. men jeg er voksen, og barn skal vokse. kunne aldri satt mitt barn på en diett. frukt har en del vitaminer de ellers ikke får i seg og derfor er det ok. vil gi mitt eget barn et sunt variert og egenkomponert kosthold som barn trenger.

nei, ikke kaker og kjeks i hverdagen men en frukt/youghurt for å gjøre dem glad høres ikke feil ut. får da være grenser.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et eksempel til etterfølgelse - sukkerfri barnehage! Nena Barns kosthold 8 20-03-11 12:05
Reaksjon på sukker? TrillTrall Lavkarbo generelt 7 31-05-10 12:50
Var det reaksjon på karber tro? Serenio Spørsmål og svar 3 01-12-09 13:56
Mat i barnehage/skolefritidsordning Fedonisten Barns kosthold 25 04-10-04 11:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no