Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Smør

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-02-08, 09:02   #1
Oban
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 148
Oban er på en erverdig vei

Smør

Er litt usikker på om det er viktig hvilket smør man bruker.
Hjemme hos oss sier vi smør - enten det er meierismør eller margarin. Det "smøret" vi oftest bruker heter Soft Ekstra (plantemargarin). Ellers bruker vi mye Melange til steking.
Hva sier dere - bør vi gå over til f.eks. Meierismør ?

__________________



Min journal
Oban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 09:06   #2
megselv
Medlem
 
megselv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Råholt
Alder: 39
Innlegg: 470
megselv er ny på veien

Sv: Smør

Opprinnelig lagt inn av Oban, her.

Er litt usikker på om det er viktig hvilket smør man bruker.
Hjemme hos oss sier vi smør - enten det er meierismør eller margarin. Det "smøret" vi oftest bruker heter Soft Ekstra (plantemargarin). Ellers bruker vi mye Melange til steking.
Hva sier dere - bør vi gå over til f.eks. Meierismør ?

Meierismør er vel kanskje det med mest fett? Ser hvertfall mange her inne skriver om det.
Selv klarer jeg ikke meierismør på "brød"maten da det er så hardt og aldri tenker på å sette det ut før, så der bruker jeg soft.
Til steking og i sauser ol bruker jeg meierismør.

__________________
Ketolyse her
Oppstart 24 januar
megselv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 09:24   #3
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Smør

jeg bruker tine meierismør til steking o.l og ellers bruker jeg kvitseidsmør til bordsmør ( men sjeldent jeg trenger det )

__________________
Tuppen er klar for 2008


- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 09:32   #4
Oban
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 148
Oban er på en erverdig vei

Sv: Smør

Opprinnelig lagt inn av megselv, her.

Selv klarer jeg ikke meierismør på "brød"maten da det er så hardt og aldri tenker på å sette det ut før, så der bruker jeg soft.

Nettopp! Derfor har vi brukt Soft Ekstra, fordi det smaker som skikkelig smør, men er lett å smøre rett ut fra kjøleskapet.

__________________



Min journal
Oban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 10:18   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Smør

Margarin er gift, det tar jeg ikke inn i huset her. Et ekte godt gammeldags søppelprodukt. Det eneste som er smør er altså det det står SMØR på (setersmør, meierismør osv), samme hva folk kaller det.

Å bruke margarin (feks Melange) til steking er faktisk det VERSTE man kan gjøre for helsa ... Margarin blir enda mer skadelig ved oppvarming.

Jeg ville brukt smør eller ingenting. Absolutt aldri ALDRI margarin. Nei og nei. Vårt setersmør i bordpakke står alltid i brødboksen så det er smøremykt til enhver tid. Bruker allikevel så mye at det ikke harskner.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 10:20   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Smør

http://www.matoghelse.no/index.php?cat=48966&id=338505

Sitat:

Velg alltid meierismør framfor margarin! Meierismør inneholder naturlige fettsyrer. Det består av over 60 energiprosent mettet fett, noe som har ført til at myndighetene og mange andre har advart mot denne unike matvaren.

Melkesukker og melkeprotein kan være ugunstig for en del mennesker, mens melkefett i flere og flere studier har vist seg å være gunstig. Melkefett inneholder naturlige transfettsyrer, for eksempel konjugerte linolsyrer (CLA), smør- og vaksensyre, som alle muligens er krefthemmende i motsetning til de skadelige transfettsyrene i margarin og bakerfett. Melkefett er også en god kilde til de viktige fettløslige vitaminene A, D og E, i tillegg til andre kjente og ukjente stoffer.

Meierismør inneholder blant annet et ukjent stoff som bedrer opptaket og effekten av flere mineraler og vitaminer i kroppen. Denne såkalte x-faktoren ble første gang beskrevet av tannlege og forsker Weston A. Price, som reiste omkring blant urbefolkninger og studerte sammenhengen mellom helse/tannhelse og kosthold på 1930-tallet. X-faktoren finnes spesielt i melkefett fra kuer som spiser raskt voksende, grønt gress. Derfor er smør fra kuer på beite fra april til oktober det som er rikest på x-faktoren, som også antas å motvirke hull i tennene.

Margarin lages av soyaolje eller andre oljer rike på flerumettet fett. Disse oljene er delvis mettet ved at oljene har gjennomgått en industriell herdingsprosess. Herding fører til at det dannes «unaturlige» mettede fettsyrer fra umettede fettsyrer, inkludert en rekke former for transfettsyrer som har vist seg å være ugunstige. Selv om mange margarinleverandører har fått fjernet transfettsyrene, er margarin fortsatt et raffinert produkt som mangler både x-faktoren, CLA og andre viktige substanser. De fettløselige vitaminene er tilsatt i ettertid, men alle hjelpefaktorene som følger med i naturlige kilder som er rike på disse vitaminene, mangler.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:06   #7
Oban
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 148
Oban er på en erverdig vei

Sv: Smør

OK, Iset. Da blir det ekte smør framover

__________________



Min journal
Oban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:12   #8
Selma
Medlem
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Harstad
Innlegg: 246
Selma har en fantastisk aura rundt segSelma har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Smør

Gjelder dette også for Lindberg-kost? Har litt problemer med å finne ut hva jeg skal steke mat i...Alle de sunne oljene tåler jo ikke sterk varme.

__________________
Hilsen Selma
Klar for kamp
Selma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:17   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Smør

Såvidt jeg vet anbefaler også Lindberg å steke i meierismør eller feks. rapsolje. Han anbefaler IKKE margarin! Heldigvis, mannen er da oppegående.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:20   #10
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Smør

Meierismør til pålegg og i baking etc.
Cocosa til steking (den "billige" smaker ikke kokos)
Cocosa når man vil spise fett med skje (den "dyre" smaker deilig kokos)

Margarin er gift!

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:20   #11
Selma
Medlem
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Harstad
Innlegg: 246
Selma har en fantastisk aura rundt segSelma har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Smør

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Såvidt jeg vet anbefaler også Lindberg å steke i meierismør eller feks. rapsolje. Han anbefaler IKKE margarin! Heldigvis, mannen er da oppegående.

Hehe...han har jo noen fornuftige tanker ja Men det er bra jeg kan fortsette med det. Er liksom blitt litt vant med det fra ketolyse. Så meierismøret blir fortsatt med

__________________
Hilsen Selma
Klar for kamp
Selma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 14:33   #12
Pusen
Juniormedlem
 
Pusen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Buskerud
Innlegg: 37
Pusen er ny på veien

Sv: Smør

Hm.....der lærte jeg noe nytt igjen!!! Bruker alltid Melange, men heretter blir det kun Meierismår. Takk, takk kloke venner

__________________


Pusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 18:25   #13
Liiiz
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Oslo
Alder: 36
Innlegg: 66
Liiiz er på en erverdig vei

Sv: Smør

Hva med bremykt smør?

__________________
My time to shine!
Liiiz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 20:11   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Smør

Bremykt er iallfall bedre enn andre margariner siden det er 70 % smør, men jeg er usikker på hvilken kvalitet oljen er av. Bille absolutt holdt meg konsekvent til meierismør/setersmør. Det trenger jo ikke å stå i kjøleskapet.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 23:02   #15
joggebukse-jenta
Juniormedlem
 
joggebukse-jenta sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: arendal
Alder: 39
Innlegg: 36
joggebukse-jenta er på en erverdig vei

Sv: Smør

det viste jeg ikke... hmm.
da blir det det neste gang ja.

__________________


joggebukse-jenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 09:58   #16
Oban
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 148
Oban er på en erverdig vei

Sv: Smør

Jeg ser nå at temaet om smør og smørtyper er diskutert flere ganger før her på forumet (kikket på "lignende tråder" under). Jeg prøvde først å søke etter eksisterende informasjon om temaet, men å søke på "smør" eller "margarin" gir jo en million treff her inne .

Men jeg registrerer at det er flere som heller ikke hadde fått med seg dette, så det var da godt for noe.

__________________



Min journal
Oban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 11:15   #17
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Smør

Jeg tror (ikke vet) at bremykt er greit som bordsmør. Det inneholder 70% melkefett og resten rapsolje. Raps inneholder mye enumettet fett som er helt greit bare det ikke er ødelagt i produksjon eller om man bruker det til steking.

Om noen vet noe om dårlig produksjon så si ifra. Raps kan utvinnes med varme og da er vi like langt med bremykt også.

En annen måte er å ha en tynn ostehøvel man høvler smør med før bruk. Legg på en tallerken og etter noen minutter kan det smøres...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smør og eurodiett Migica Eurodiett 11 10-07-07 20:44
Hva slags smør er godkjent? mima Dr Lindbergs 4 30-05-07 01:31
Smør blir friskmeldt i dag på "Verdt å vite" janmesi Nyheter / media 11 28-02-06 09:52
småkaker med smør og valnøtter Iset Bakst 4 01-09-04 17:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no