Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Salt?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-12-08, 21:18   #1
yussi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 4
yussi er på en erverdig vei

Salt?

Går man ikke ned i vekt, hvis man spiser salt mat???
Jo skjønner at salt binder vann i kroppen, men fett forsvinner vel likevel?

__________________


yussi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 06:56   #2
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Salt?

Hei
Tjaaa, fett forbrennes, og det er grenser for hvor mye salt kroppen binder og som deretter binder vann og når man slutter med salt mat vil kroppens naturlige saltinnhold gjenopprettes.
Salt mat er ok av og til, men ikke sunt over tid, bla på grunn av at det medfører økende blodtrykk og dessuten belaster nyrene.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 08:12   #3
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Salt?

Men dr. Torkil, kan man tillate seg litt mer av salt mat om man drikker mye vann?

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:45   #4
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Salt?

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Salt mat er ok av og til, men ikke sunt over tid, bla på grunn av at det medfører økende blodtrykk og dessuten belaster nyrene

Nå blir jeg usikker, og håper jeg ikke virker skikkelig dum her men jeg må spørre...
Jeg har fått relativt klar beskjed fra begge mine to fastleger at jeg bør spise mye salt mat pga mitt store vanninntak. Om jeg ikke fikk i meg nok salt i kosten burde jeg bytte ut noe av vannet med Farris for å få i meg salt. (Det har jeg ikke råd til, så jeg spiser bare mye salt mat i stedet.)
Jeg drikker minst 5 liter vann om dagen, som regel endel mer tipper jeg.
Jeg kan ikke si noe om hvorfor de mener dette, jeg utfordret dem ikke rett og slett. Noe jeg nå ser at jeg burde gjort.

Om jeg binder mye vann vet jeg ærlig talt ikke. Jeg har alltid litt merke på anklene etter sokkene, men det har jeg hatt hele livet. Jeg har faktisk lavt blodtrykk ikke høyt, og sist gang jeg tok en omstendig blodprøve var så vidt jeg vet nyrene i orden. Salt mat har jeg spist i mange år.
Hvordan finner man best ut om man binder mye vann?
Og hvordan finner jeg ut det beste forholdet mellom salt og vann?

Nå er jeg i tillegg i ketose, så jeg blir ekstra nysgjerrig på om mitt høye saltinntak er uheldig eller ei.
Jeg vil jo helst gjøre det som er optimalt, og som ikke har negative konsekvenser på sikt, så en nærmere forklaring hadde vært flott.

(Om det spiller noen rolle så har jeg kun en halv tykktarm, så mye vann er jeg avhengig av å få i meg uansett hvor mye salt eller karbo jeg får i meg )

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 10:57   #5
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Salt?

Bump bump.
Noen som vet?

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 23:24   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Salt?

Om man drikker veldig mye vann/væske, vil elektrolytt- balansen i kroppen endres drastisk.
Dette kan medføre hjerteproblemer og hevelse på hjernen.
Er nok derfor du har fått beskjed om å få i deg nok salt.

Hva som er mye, varierer fra person til person, men alt over 3 liter kan være mye. Drikker man mer, må man passe på å fordele det jevnt over døgnet og å få i seg nok salt slik at ikke for mye av de stoffene man trenger blir skyldt ut av nyrene.

Ganske så forenklet, lenge siden jeg lærte om dette, men håper du ble litt klokere!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 09:31   #7
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Salt?

Hei
Det er ugunstig å spise for mye salt. Man bør dessuten heller velge seltin (natriumklorid og kaliumklorid) enn vanlig bordsalt (kun natriumklorid)
Det er ikke mye salt man trenger hver dag, det meste finnes i maten allerede. Tilskudd ved sterk svetting eller diarre er 1/2 ts pr dag.
Drikker man 2-3 L vann ( inklusive det som er i maten (frukt etc) ) har man ikke problemer.
Vannfiorgiftning er uhyre sjelden og krever massit vanninntak over kort tid.
Mange har nokk opplevd ankelødemer i syden når kraftig svetting (vann og salt) er erstattet med flaskevann uten mineraler. Da er det også på plass med litt salt på maten for å gkjenopprette balansen.

God Jul.
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 14:39   #8
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Salt?

Hei igjen Torkil
Joda, det er greit nok det. Men poenget mitt er at jeg drikker minst det dobbelte av det du skisserer, og at jeg har to fastleger som har sagt at jeg bør spise mye salt. Jeg drikker ikke 2-3 liter om dagen, jeg drikker 5-6 og kanskje til og med sju.
Det blir motstridende for meg når jeg hører at jeg skal ha i meg lite salt her inne, mens andre leger mener jeg skal ha i meg relativt mye.
Jeg ønsker jo å ha en så sunn kropp som mulig. Derfor forvirringen.

Jeg skal sjekke ut seltin. Finnes det som kvernsalt?

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 14:40   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Salt?

Ja seltin finnes som kvernsalt

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 16:15   #10
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Salt?

Flott! Da blir det kjøpt inn når vi går tom for natriumklorid.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 13:11   #11
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Salt?

Opprinnelig lagt inn av Bacon, her.

Hei igjen Torkil
Joda, det er greit nok det. Men poenget mitt er at jeg drikker minst det dobbelte av det du skisserer, og at jeg har to fastleger som har sagt at jeg bør spise mye salt. Jeg drikker ikke 2-3 liter om dagen, jeg drikker 5-6 og kanskje til og med sju.
Det blir motstridende for meg når jeg hører at jeg skal ha i meg lite salt her inne, mens andre leger mener jeg skal ha i meg relativt mye.
Jeg ønsker jo å ha en så sunn kropp som mulig. Derfor forvirringen.

Bumpetibump. (Håper jeg ikke er masete.. )

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er salt ok? Pocahontas Ketolysekuren 11 21-06-08 16:41
Salt? Cider Atkins kosthold 2 11-01-08 20:17
Salt! Lotusia Kosttilskudd 3 20-11-07 16:21
Salt nettan Ketolysekuren 6 16-08-07 20:32
Salt? Mila Fysisk og mental helse 10 07-02-05 12:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no