Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-09, 17:58   #1
Budeia
Medlem
 
Budeia sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 171
Budeia har en fantastisk aura rundt segBudeia har en fantastisk aura rundt seg

Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Ja, en litt todelt overskrift.
Hva er symptomene på insulinresistens, og hvordan kan man evt diagnostisere det?

Samme lurer jeg på ang diabetes type 2.

Jeg gikk på ketolyse fra febr-mai i fjor, som dere ser av signaturen.
Etter noen uker hvor jeg forsøkte å holde meg på en middelvei, røk jeg rett på gamle vaner som vil si ekstremt mye sukker, godis, og drittmat.
De siste ukene har jeg hatt noen litt diffuse symptomer som jeg ikke har opplevd før.
-Tørster en del, aller verst på natten. Har stått opp ofte om nettene for å drikke, fordi jeg føler meg inntørka langt nedi halsen på en skikkelig ekkel måte.
-Svetter en del om natten, særlig på lårene (!)uansett romtemperatur
-slappere og trøttere enn jeg pleier, men så er det jo denne årstiden her, da...
Kan jo være tilfeldig alt dette, og ikke bety noe, og det håper jeg også selvfølgelig.
Jeg er redd jeg spiser på meg livsstilssykdommer som diabetes 2 en vakker dag.
Har nettopp gått over på ketolyse igjen, så får vi håpe at det meste bedrer seg.

__________________
Ketolysekuren, oppstart 18/1-16


Budeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 18:21   #2
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Må bare ta med dette - det er så vittig:
Pasienthåndboken skriver veldig informativt og utfyllende om hvordan karbohydrater er årsaken til insulinresistens, om hvordan blodsukkeret stiger og insulinets oppgave og hvordan denne prosessen gjør oss fete og syke. Likevel klarer de å fortelle oss at vi må spise mye brød og minst 5 om dagen, ha ett fettfritt kosthold og bla, bla, bla... Jeg ler meg i hjæl. Nei - jeg er litt oppgitt.

Her er noe klippet fra Lindberg sin side:

En rekke plager og sykdommer er forbudet med insulinresistens

- Overvekt (særlig rundt magen, selv ved normal vekt for øvrig)
- Diabetes type 2 og forstadium til den (nedsatt glukosetoleranse)
- Høyt blodtrykk
- Høye triglyserider (fettstoffer) og/eller lavt HDL kolesterol (det gode kolesterolet)
- Høy urinsyre
- Økt blodlevringstendens og dermed økt dannelse av blodpropp (hjerteinfarkt, hjerneslag)
- Ufrivillig barnløshet hos kvinner med overvekt, cyster på eggstokkene og økt vekst av kroppshår (PCOS syndrom)

Har du insulinresistens?
Det finnes mange metoder for å måle om du har hyperinsulinemi/insulinresistens. Den enkleste er å se seg selv i speilet:
- Har du økt fett rundt magen (selv om vekten ellers er nesten normal) er du arvelig disponert for hyperinsulinemi, og vil utvikle insulinresistens.
- Har du BMI (kroppsmasseindeks) over 30, er det nesten sikkert at du har det.
- Det samme gjelder om du har forstadium til, eller har utviklet, diabetes type 2, eller om du har forstyrrelser i fettstoffene som beskrevet ovenfor. Legen din kan ta de nødvendige prøver. Prøven som heter c-peptid måler insulinproduksjonen, og bør tas om morgenen etter faste fra midnatt. Du kan samtidig få målt ditt kolesterol, HDL kolesterol, LDL kolesterol, triglyserider. Eventuelt kan du også få målt fastende blodsukker og urinsyre.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:56   #3
Binnemamma
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 7
Binnemamma er på en erverdig vei

Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Budeia: ein rask og enkel test av blodet vil gi svar (sånn lite stikk i fingeren og du får svar eitpar sekund etterpå). Ein kan godt ha forhøya blodsukker utan at diabetes 2 har slått fullt ut. Kjenner ei som låg slik i faresonen i lang tid, men har nå komme på "trygg grunn" ved å følge Lindberg-kuren.

Bestill time hos legen! Du kan også kjøpe blodsukkerapparat på apotek og teste sjølv. Kostar ikkje all verden, og du kan følge litt med blodsukkeret ditt.

Binnemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo light Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:14   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Opprinnelig lagt inn av Binnemamma, her.

Budeia: ein rask og enkel test av blodet vil gi svar Bestill time hos legen! Du kan også kjøpe blodsukkerapparat på apotek og teste sjølv. Kostar ikkje all verden, og du kan følge litt med blodsukkeret ditt.

Et stikk i fingeren vil IKKE gi svar på om man har insulinresistens eller diabetes. Blodsukkernivået i disse prøvene er påvirket av alt mulig, og gir kun status i kroppen i det øyeblikket man tar prøven, ikke over tid. Man trenger først og fremst å teste Hba1c verdien, som sier noe om langtidsblodsukkeret, og man trenger å ta en glukosebelastningstest hos legen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 19:38   #5
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Et stikk i fingeren vil IKKE gi svar på om man har insulinresistens eller diabetes. Blodsukkernivået i disse prøvene er påvirket av alt mulig, og gir kun status i kroppen i det øyeblikket man tar prøven, ikke over tid. Man trenger først og fremst å teste Hba1c verdien, som sier noe om langtidsblodsukkeret, og man trenger å ta en glukosebelastningstest hos legen.

Lavkarbo-folk bør dessuten spiste masse karbohydrat (kanskje 120-150 gram daglig) tre-fire dager før glukosebelastningstesten. Midlertidig, fysiologisk insulin-resistens (fra å spise masse smør) kan slå ut som "skikkelig" insulin-resistens, og da går du gjennom mange skumle følelser til ingen nytte.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 22:08   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Et stikk i fingeren vil IKKE gi svar på om man har insulinresistens eller diabetes. Blodsukkernivået i disse prøvene er påvirket av alt mulig, og gir kun status i kroppen i det øyeblikket man tar prøven, ikke over tid. Man trenger først og fremst å teste Hba1c verdien, som sier noe om langtidsblodsukkeret, og man trenger å ta en glukosebelastningstest hos legen.

Jeg fikk diagnosen av min fastlege etter 2 stikk i fingeren fastende og en urinprøve. Min første Hba1c verdi var innenfor normalen. Har aldri tatt glukosebelastning.

Dersom man har 2 fastende blodprøver i fingeren som viser 7 eller mer, eller ikke- fastende på over 11, kan man få diagnosen diabetes 2!

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/diabetes.php

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 22:23   #7
Aphrodithe
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 147
Aphrodithe er ny på veien

Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg fikk diagnosen av min fastlege etter 2 stikk i fingeren fastende og en urinprøve. Min første Hba1c verdi var innenfor normalen. Har aldri tatt glukosebelastning.

Dersom man har 2 fastende blodprøver i fingeren som viser 7 eller mer, eller ikke- fastende på over 11, kan man få diagnosen diabetes 2!

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/diabetes.php

Jepp, det er helt riktig!

Jeg har også sjekket meg (diabetes 1), og da var det 1 stikk i fingeren etter en tur til legen, så 1 stikk dagen etterpå i faste, og så ett stikk etter glukosebelastningstest. Jeg måtte ta denne da, grøss og gru Men jeg hadde hedigvis ikke diabetes...
Og etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg ikke hatt så mye som et blodsukkerfall, og det pleide jeg ha omtrent hver dag, fikk voldsomme reaksjoner! Deilig!

__________________
Aphro sin journal








Aphrodithe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:49   #8
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Hva skjer om man har insulinresistens da, det kan vel bare justeres med kost?

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:57   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Opprinnelig lagt inn av Lil@, her.

Hva skjer om man har insulinresistens da, det kan vel bare justeres med kost?

Mange får tabeltter også, glucophage eller metformin, men det beste er å holde det i sjakk med kosten.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:59   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Mange får tabeltter også, glucophage eller metformin, men det beste er å holde det i sjakk med kosten.

Metformin er virkestoffet i Glucophage.
Gluchophage skrives ikke ut lengre uten særlig grunn, da synomnympreparatet Metformin err billigere!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 12:44   #11
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Men sett hvordan kroppen fungerer.. så kan vel insulinresistens til en viss grad før til mer overvekt da? Fordi kroppen ikke benytter insulinet på en nyttig måte?
da vil vel mer blir omdannet til fett og ikke forbrent e.l?

(1års sykepleier student med nylig overstått anatomi eksamen som sto med nød og nette, og som prøver forstå litt mer av det her)

Det er vel og sånn at lavkarbo da er veldig nyttig for insulinresistente fordi insulinet blir nyttiggjort på en litt mer effektiv måte eller noe sånt, slik at kroppen faktisk forbrenner fettet som alt er tilstedet.. Eller???!

Jeg prøver liksom skjønner hva som egentlig skjer, og om det er noe logikk her.. for jeg tror om jeg har noe logisk å henge det på så vil jeg lettere klare å holde meg i skinnet å unngå alt jeg bør/skal unngå..

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 13:09   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Opprinnelig lagt inn av Lil@, her.

Men sett hvordan kroppen fungerer.. så kan vel insulinresistens til en viss grad før til mer overvekt da? Fordi kroppen ikke benytter insulinet på en nyttig måte?
da vil vel mer blir omdannet til fett og ikke forbrent e.l?

Jepp det stemmer det. Jeg googlet det, og fant dette på Lommelegen;

Sitat:

Høye insulinnivåer gir nemlig et svært sterkt signal til kroppen om at "all næring skal lagres som fett" og "ikke forbrenn fett", og å prøve å slanke seg med høye insulinnivåer, blir som å forsøke å kjøre bil med håndbrekket på.

Her er svaret fra legen på dette: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=330093

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 22:44   #13
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol?

Hmmh, har lenge vurdert å sjekke det... og er vel kanskje overbevist om at jeg like gjerne bør gjøre det ja :P Det snodige med meg er jo at om jeg feks er gravid... så raser jeg ned i vekt, i motsetning til normalen som går opp i vekt...
Første gang gikk jeg ned 21 kg, og andre gang 13 kg.. på 9 mnd.. og jeg gjorde IKKE en dritt annerledes..
Men, logisk sett så kan det faktisk bety at mens jeg er gravid...så kommer faktisk insulinen til nytte ett sted..

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes type 2 Marianne Fysisk og mental helse 19 22-03-12 19:59
Nevrologiske symptomer Devana Fysisk og mental helse 19 14-01-09 19:12
symptomer av høy anti-tpo? miama Stoffskifte / hormonproblemer 5 04-05-08 21:42
Mange negative symptomer bride07 Ketolysekuren 14 26-02-07 21:13
pcos symptomer Trolljenta PCOS og karbohydratkontroll 33 02-05-06 10:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no