Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

På tide med noen ord fra meg

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-09, 22:51   #1
Heidilla
Juniormedlem
 
Heidilla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 15
Heidilla er på en erverdig vei

På tide med noen ord fra meg

Etter å ha brukt lavkarbo-sidene flittig det siste halve året, føles det på tide å gi litt tilbake... Om ikke annet kan jeg i det minste skrive litt om de erfaringene jeg har gjort meg - kanskje kan det være til nytte for noen?
Jeg har alltid vært stor og overvektig. Jeg husker i 1. klasse på barneskolen da vi stod i rad og rekke på helsesøsters kontor - alle de andre i klassen veide 30 kg +/-, jeg veide 52. Jeg har aldri spist mer usunt enn alle andre - dvs. at jeg alltid har spist "normalt sunt norsk kosthold."
På mitt tyngste veide jeg ca. 140 kg. Det var da jeg var 19 år. Jeg ba fastlegen om hjelp til å finne ut hva som var galt med meg, og ble henvist til utredning på sykehuset. De fant ikke noe alarmerende på prøvene, og jeg fikk bare beskjed om at jeg ville ha godt av å gå ned litt i vekt. Som om jeg ikke visste det fra før...
Så ble jeg student og flyttet hjemmefra, og droppet automatisk ned på ca. 125 kg - det var ikke like mye mat i kjøleskapet på hybelen som hjemme hos mamma På den tiden var jeg så tung at jeg likevel ikke merket at jeg gikk ned i vekt... Rart med det.
Tre-fire år etter hørte jeg for første gang om PCOS. Etter å kjapt ha skummet gjennom en artikkel, kunne jeg så godt som sette diagnosen selv - jeg hadde alle symptomene. Våren 2006 gikk jeg på ny til fastlegen. Forklarte at jeg hadde hørt om dette syndromet, og ba om en henvisning til gynekologspesialist for å ta en ultralyd av eggstokkene. Fastlegen min mente imidlertid at dette kunne hun se kun ved å ta blodprøver. Så det gjorde hun, og igjen fikk jeg samme beskjed - det var ingenting galt med disse. Motivasjonen gikk litt ut av meg, og der og da droppet jeg diskusjonen med henne.
Sommeren 2007 skiftet jeg fastlege, og ba på ny om en henvisning. Denne gangen fikk jeg det jeg ba om. Heldig for meg ble jeg henvist til en gynekolog som er ekspert på PCOS. Ved første samtale med henne i oktober 2007 tok det henne under fem minutter å stille diagnosen...
Så begynte endelig min prosess. Endelig kunne noen forklare meg hva jeg måtte gjøre anderledes - dvs. hvordan jeg måtte spise anderledes. Min livsstilsendring har bestått i trening, lavkarbo-kosthold og Herballife-produkter. Mye og mangt kan menes om slike pulver-baserte måltidserstatninger, men det har vært til stor hjelp for meg. Jeg er tilhenger av "whatever works for you"-filosofien...
I januar 2009 begynte jeg å nærme meg målet - 40 kg ned. Men de siste kiloene satt hardt. Jeg var en tur hos en kostholdslege for å få noen tips, og hun ba meg blant annet sjekke ut lavkarbo.no. Etter det har jeg brukt oppskriftene her inne jevnt og trutt, og lært masse av å lese om folks erfaringer. Nå er målet nådd, og neste mål er å løpe halvmaraton i slutten av september, for å feire hva jeg har oppnådd! I tillegg skal jeg sammen med en annen starte en kursgruppe til høsten for andre med samme tilstand som meg

Så til dere alle: Tusen takk for inspirasjon og alt dere har delt av både gleder og sorger og oppskrifter - det har gjort meg rikere på både kunnskap og rikere på matopplevelser!

Og et lite PS: Om dere mistenker å ha PCOS - ikke gi dere med et negativt svar fra fastlege. De har dessverre som regel for mye å oppdatere seg på til at de har tid til å tilegne seg kunnskap om de litt mer uvanlige tilstandene. Sørg for å få en henvisning videre, og ikke gi dere!

Heidilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo, nært opptil Lindberg Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 23:02   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: På tide med noen ord fra meg ...

Velkommen hit!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 23:11   #3
Mt2t
Medlem
 
Mt2t sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 215
Mt2t er ny på veien

Sv: På tide med noen ord fra meg ...

Herre min hatt, for en historie. Så flott at du kom til en lege som hørte deg! Og fikk sendt deg videre.

Gratulerer så mye med vekttapet, det må være deilig å endelig føle seg frisk og rask etter et helt liv utenom "normalen".

__________________


Start 17.06.09
Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26533
Mt2t er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 23:31   #4
Heidilla
Juniormedlem
 
Heidilla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 15
Heidilla er på en erverdig vei

Sv: På tide med noen ord fra meg ...

Tusen takk dere!!

Heidilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo, nært opptil Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 07:27   #5
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: På tide med noen ord fra meg ...

Gratulerer Heidilla!


Takk for at du deler historien din med oss

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 10:38   #6
Luna*
Seniormedlem
 
Luna* sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Hordaland
Alder: 48
Innlegg: 703
Luna* er en juvelLuna* er en juvelLuna* er en juvel

Sv: På tide med noen ord fra meg

Gratulerer med en IMPONERENDE vektnedgang!

Velkommen

__________________
Påskeutfordring:


Luna* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 10:45   #7
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: På tide med noen ord fra meg

Så flott, en historie som inspirerer

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 12:14   #8
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: På tide med noen ord fra meg

Lykke til med halvmaraton!!!

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 19:33   #9
maria87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 15
maria87 er på en erverdig vei

Sv: På tide med noen ord fra meg

Gratulerer!!

maria87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuellt andre Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 20:30   #10
Egg hver dag
Medlem
 
Egg hver dag sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 134
Egg hver dag er på en erverdig vei

Sv: På tide med noen ord fra meg

Velkommen hit

Spennende å lese om hvor lang tid og hvor vanskelig det var å få stilt diagnosen PCOS. Er imponert over at du selv klarte se det så klart og kjempet til du fikk diagnosen.
Vil bare ønske deg masse lykke til videre...

__________________
Første delmål:

Egg hver dag er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 20:40   #11
Heidilla
Juniormedlem
 
Heidilla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 15
Heidilla er på en erverdig vei

Sv: På tide med noen ord fra meg

Tusen takk alle sammen - så mange hyggelige meldinger gir meg litt ekstra motivasjon kjenner jeg

Heidilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo, nært opptil Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 20:54   #12
Fuffe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 143
Fuffe er på en erverdig vei

Sv: På tide med noen ord fra meg

Jøss for en historie du har.
Gratulrer med utrolig flott vektnedgang. Du har vært flink

Fuffe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a la Atkins Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 12:54   #13
Lubba32
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 8
Lubba32 er på en erverdig vei

Sv: På tide med noen ord fra meg

Så flink du har vært, Heidilla! Stå på!

Flott å lese din historie, det er veldig inspirerende!

__________________

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wGBhYqZ/]
Lubba32 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
På tide å presentere seg ... Pia Ketolysekuren 1 19-08-07 22:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no