Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Kostholdet om 100 år?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-06-06, 12:23   #1
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Kostholdet om 100 år?

Hvordan tror dere kostholdet er om 100 år? Selv tror jeg utviklingen går mot mer fett og mindre karbohydrater.. Håper det kommer stadig mer lavkarboprodukter, både i butikkene og som måltider på restauranter.

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 12:40   #2
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Kostholdet om 100 år?

Jeg tror også på mer fett og midre karbo i framtida. Jeg er ny her inne, og synes det er vanskelig å navigere på sidene. "Finner" ikke meg selv, heller ... prøver nå å svare på et innlegg for å se om det dukker opp :-)

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 13:15   #3
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kostholdet om 100 år?

Av og til ser jeg for meg et slags "høybråtensamfunn"...noe a la det vi så i Demolitionman, for de som har sett den filmen. Dvs, farlige ting blir forbudt. Og da ser jeg for meg sukkerforbud, tobakksforbud, transfett, m.m. At disse tingene blir helt ulovlig...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 13:23   #4
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kostholdet om 100 år?

Om 100 år er sukker forbudt og det samme gjelder transfett og raffinert hvitt mel. 85% av befolkningen lever et lavkarboliv og fedme er noe som har blitt tatt på alvor så behandlingstilbudene er mange og gode og på statens regning Lavkarbofilosofier og -kostretninger er eget fag i grunnskolen. Halv- og helfabrikata eksistere kun i form av sunne lavkarbovarer. Det er stor satsning på økologisk og ubarbeidet mat i Norge og i verden forøvrig. Trening og fysisk fostring er også eget fag i grunnskolen. Både i form av teori og prakisk. Det legges vekt på å legge forholdene til rette slik at barna får utfolde seg naturlig og fysisk. Det er kommet en lov som regulerer barn og voksnes tidsbruk til passive aktiviteter som tv-titting og pc-bruk. Røyk og alkohol fårs kunn utlevert ved resept på apoteket. Og dette gjelder kun for folk over 65 år. Salg over disk er avskaffet og forbudt for alle under 65 år. Alle arbeidsplasser og skoler er pålagt å ha treningsrom og fysiske aktiviteter for sine elever og ansatte minst 1 time pr dag. Vannautomater står strategisk plassert overalt og gir alle tilgang på frisk,kaldt og gratis vann.
Lavkarborestauranter er mer en regel enn et unntak. Fastfoodkjedene er snudd helt om, det samme gjelder snopleverandører. Helsekostkjedene har inngått fusjon med dagligvarekjedene, så nå får man kjøpt stevia og dopapir på samme sted. På Apoteket selges nå kun reseptbelagt alkohol, tobakk, snus og reseptpliktige medikamenter.

Utopi... nei, jeg tror ikke det! Dette er fullt mulig å gjennomføre og vi ser jo at det går den retningen..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 13:27   #5
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kostholdet om 100 år?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Om 100 år er sukker forbudt og det samme gjelder transfett og raffinert hvitt mel. 85% av befolkningen lever et lavkarboliv og fedme er noe som har blitt tatt på alvor så behandlingstilbudene er mange og gode og på statens regning Lavkarbofilosofier og -kostretninger er eget fag i grunnskolen. Halv- og helfabrikata eksistere kun i form av sunne lavkarbovarer. Det er stor satsning på økologisk og ubarbeidet mat i Norge og i verden forøvrig. Trening og fysisk fostring er også eget fag i grunnskolen. Både i form av teori og prakisk. Det legges vekt på å legge forholdene til rette slik at barna får utfolde seg naturlig og fysisk. Det er kommet en lov som regulerer barn og voksnes tidsbruk til passive aktiviteter som tv-titting og pc-bruk. Røyk og alkohol fårs kunn utlevert ved resept på apoteket. Og dette gjelder kun for folk over 65 år. Salg over disk er avskaffet og forbudt for alle under 65 år. Alle arbeidsplasser og skoler er pålagt å ha treningsrom og fysiske aktiviteter for sine elever og ansatte minst 1 time pr dag. Vannautomater står strategisk plassert overalt og gir alle tilgang på frisk,kaldt og gratis vann.
Lavkarborestauranter er mer en regel enn et unntak. Fastfoodkjedene er snudd helt om, det samme gjelder snopleverandører. Helsekostkjedene har inngått fusjon med dagligvarekjedene, så nå får man kjøpt stevia og dopapir på samme sted. På Apoteket selges nå kun reseptbelagt alkohol, tobakk, snus og reseptpliktige medikamenter.

Utopi... nei, jeg tror ikke det! Dette er fullt mulig å gjennomføre og vi ser jo at det går den retningen..

Wow! Håper du har rett....sku gjerne levd da!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 13:43   #6
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Sv: Kostholdet om 100 år?

Samme her Men jeg både tror og håper at "karbo-elskere" etter hvert vil innse at deres metoder er feil.

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 20:06   #7
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Kostholdet om 100 år?

Jeg tror lavkarbo blir mer og mer utbredt men jeg tror mange spiser høykarbo som nå også om 100 år. Og jeg tror at melkeforbruket kommer til å synke sakte men sikkert fremover og om kanskje 100 år så er det bare 20 % av befolkningen som drikker melk. Men det kommer jo sikkert mange andre produkter som erstatning så tapet for meieriene ikke blir så store likevel?

Og det forundrer meg ikke om Statens ernæringstilsyn og diverse andre høykarboforståsegpåere predikerer ett høykarbo kosthold "for det er jo det sunneste, uten protest" om 100 år også. For de vet jo best. Tror neppe de forandrer mening.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 20:17   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdet om 100 år?

Jeg går for Fjonkens versjon av verden om 100 år. Det er iallefall lov å drømme.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 22:43   #9
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Kostholdet om 100 år?

Jeg tror det er en grunn til at statlige ernæringsfysiologer stritter imot lavkarvo. De er nok ikke så dumme at de ikke tror det virker. De tenker nok på andre ting, det går nemlig ikke an hvis man tenker litt globalt å anbefale et kosthold som ikke inneholder de matvarene det er mest av i verden. I de fattigste områdene, og de er jo ganske store globalt, er jo folk avhengige av ris, korn og mais.
Allikevel tror jeg også at store deler av den rike verden kommer til å spise mindre og mindre sukker og stivelse. Det er jo kjempefint for helsa, men hvis det blir som spådd over her, så vil det kanskje ikke være mulig sånn råvaremessig i rike Norge en gang . Vet ikke helt jeg, tenker bare litt høyt her . Kanskje man bare må avle opp flere dyr og dyrke mer av andre kornsorter og slutte å finmale så mye .
Er det så enkelt tro?

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 22:49   #10
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Kostholdet om 100 år?

I følge Anthony Colpo på nettstedet www.theomnivore.com ville det vært nok lavkarbomat til verdens befolkning dersom landbruket over hele verden la om til å dyrke gress, og lot kjøttfe få beite naturlig. Jeg aner ikke om han har rett, men det er en fin tanke :-)

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 22:52   #11
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Sv: Kostholdet om 100 år?

En interessant tanke i hvertfall Er jo lov og håpe.

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 01:23   #12
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kostholdet om 100 år?

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor

I følge Anthony Colpo på nettstedet www.theomnivore.com ville det vært nok lavkarbomat til verdens befolkning dersom landbruket over hele verden la om til å dyrke gress, og lot kjøttfe få beite naturlig. Jeg aner ikke om han har rett, men det er en fin tanke :-)

Det skulle vært flere som han der ute! En helt vanlig mann som jobber som personlig trener i australia som har skjønt dette med kosthold og ernæring, og som brenner så iherdig for å spre budskapet at han lager en så bra side som theomnivore.com er. Om alle begynner å gjøre noe sånt no' skjer ting fortere og vanlige mennesker vil kanskje engang forstå at alt de kan om kosthold fra før bare er tull og at de må lære seg å tenke på nytt. Bravo!

bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 03:00   #13
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdet om 100 år?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Om 100 år er sukker forbudt og det samme gjelder transfett og raffinert hvitt mel. 85% av befolkningen lever et lavkarboliv og fedme er noe som har blitt tatt på alvor så behandlingstilbudene er mange og gode og på statens regning Lavkarbofilosofier og -kostretninger er eget fag i grunnskolen. Halv- og helfabrikata eksistere kun i form av sunne lavkarbovarer. Det er stor satsning på økologisk og ubarbeidet mat i Norge og i verden forøvrig. Trening og fysisk fostring er også eget fag i grunnskolen. Både i form av teori og prakisk. Det legges vekt på å legge forholdene til rette slik at barna får utfolde seg naturlig og fysisk. Det er kommet en lov som regulerer barn og voksnes tidsbruk til passive aktiviteter som tv-titting og pc-bruk. Røyk og alkohol fårs kunn utlevert ved resept på apoteket. Og dette gjelder kun for folk over 65 år. Salg over disk er avskaffet og forbudt for alle under 65 år. Alle arbeidsplasser og skoler er pålagt å ha treningsrom og fysiske aktiviteter for sine elever og ansatte minst 1 time pr dag. Vannautomater står strategisk plassert overalt og gir alle tilgang på frisk,kaldt og gratis vann.
Lavkarborestauranter er mer en regel enn et unntak. Fastfoodkjedene er snudd helt om, det samme gjelder snopleverandører. Helsekostkjedene har inngått fusjon med dagligvarekjedene, så nå får man kjøpt stevia og dopapir på samme sted. På Apoteket selges nå kun reseptbelagt alkohol, tobakk, snus og reseptpliktige medikamenter.

Utopi... nei, jeg tror ikke det! Dette er fullt mulig å gjennomføre og vi ser jo at det går den retningen..

Åhh gud for et mareritt..noen som har lest boka "1984" av George Orwell? Dette minner meg om denne.

Jeg håper at samfunnet har forandret seg til å være mer tilrettelagt sunn livsstil, men tvang er ikke veien å gå.

Med for all del, de som driver med salg av ulovlige stoffer i dag kommer jo til å gjøre stor buisness..synes jeg ser junkiene på karl johan hviske "vil du kjøpe en pakke sigaretter? Bare 300 kr pakken!"

Veien til et sunnere liv må gå gjennom folk selv. Ikke ved tvang fra myndighetene. At enkelte ting, som prostitusjon og salg av narkotika, skal være forbudt er jeg fullstendig enig i. Men et sånt totalitært Høybråten-samfunn som dette vil jeg søren meg ikke leve i. Hva skjer med folk som blir påtvunget endringer de ikke vil? De gjør opprør og mistrives.

Hvis dette blir realitet skal jeg søren meg leve så usunt som mulig de neste 50 årene, for å forsikre meg om at jeg ikke er i live når dette skjer..

Og det med alkohol: Siden når ble det så fælt å ta seg noen glass vin av og til???


Sist redigert av Sugarpill : 12-06-06 kl 05:28.
Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 03:03   #14
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdet om 100 år?

Forresten, skal det bli fritt frem for alle over 65 å drikke seg/røyke seg/spise seg ihjel? Er dette en måte å få bukt på eldrebølgen på? La oss la dem drepe seg selv, så slipper vi pensjonsutgiftene?

Jeg kan forsvare bruk av tvang av personer som er livstruende alkoholikere/rusmisbrukere etc. Men dette er søren meg overgrep. Skal vi ikke heller la folk få oppleve gleden ved en sunnere livsstil gjennom forebyggende, oppmuntrende tiltak enn ved å påtvinge dem det? Hvor mange har ikke fått en averasjon mot fysisk aktivitet etter å ha blitt påtvunget gym på skolen? Veien til en sunnere livsstil går gjennom en selv, ikke gjennom tvang.

Usmakelig.

Hva med Asia forresten? Skal vi påtvinge dem lavkarbo, når de faktisk har funnet en vei til en sunn befolkning gjennom inntak av mer høykarbo, dog sammensatt av en annen type karber enn den typen vi i vesten inntar? Og de overspiser ikke på samme måte som oss heller. Overvektsproblemene i Asia kom for alvor etter at fastfood gjorde sitt inntog.

Og du må produsere 7-16 kilo korn for å produsere en kilo kjøtt fra ei ku. Og MYE mer gress. Vi er for mange mennesker i verden til å produsere nok kjøtt og fisk til lavkarbokosthold for alle. Så hvis vi alle skal leve høykarbo får vi sprenge av et par og femti atombomber sånn at vi får redusert befolkningen i verden.

Det er j.... lett å leve lavkarbo når du er rik. Prøv å produsere nok kjøtt til å fore befolkningen i den tredje verden. Linken det er vist til oventil er en utopi. Vi må allerede utrydde store mengder regnskog årlig for å få utvinne beitemarker til å produsere nok kjøtt. Og selv om vi utrydder all regnskog (en fantastisk lur ide..) vil det ikke være nok.

Enkle løsninger for rike mennesker..la oss bare gi faen i resten av verden.


Sist redigert av Sugarpill : 12-06-06 kl 05:32.
Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 03:16   #15
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdet om 100 år?

Opprinnelig lagt inn av bubavon

Det skulle vært flere som han der ute! En helt vanlig mann som jobber som personlig trener i australia som har skjønt dette med kosthold og ernæring, og som brenner så iherdig for å spre budskapet at han lager en så bra side som theomnivore.com er. Om alle begynner å gjøre noe sånt no' skjer ting fortere og vanlige mennesker vil kanskje engang forstå at alt de kan om kosthold fra før bare er tull og at de må lære seg å tenke på nytt. Bravo!

I tillegg til å utdanne seg innen personlig trening og kosthold kunne han godt lært seg litt grunnleggende info om landbruk, naturforvaltning og verdens ressurser. Hva vi vet om kosthold er en ting. Forvaltning av verdens ressurser er informasjon på et nivå de færreste har nok kunnskap til å kjenne til. Jeg har lest MYE om dette, men jeg kan ikke nok, men nok til å vite at denne mannen prater tull. Gi meg beskjed når han har tatt en grad innen nevnte fag, så kan jeg ta ham alvorlig.

Beklager alle postene, men sjelden har innlegg på lavkarbo.no gjort meg så eitrende forbannet som nå.

Edit: Jeg har en venninne som er utdannet innen u-landsproblematikk, samfunnsøkonomiske problemstillinger etc, som tok doktorgraden sin basert på problemstillingen med mangel på mat i verden. Jeg skal presentere henne for nettsiden linket til over og ta det opp med henne for å få en uttalelse fra en person litt mer kvalifisert innen temaet.


Sist redigert av Sugarpill : 12-06-06 kl 05:32.
Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 03:23   #16
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdet om 100 år?



Jeg skulle iallefall ønske hvitt sukker og transfett, samt tobakk ble totalforbudt, så kan folk bli så forbannet de bare vil.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 05:37   #17
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdet om 100 år?

Opprinnelig lagt inn av Iset



Jeg skulle iallefall ønske hvitt sukker og transfett, samt tobakk ble totalforbudt, så kan folk bli så forbannet de bare vil.

Hvorfor ? Fordi jeg er for at mennesket skal få velge selv? Fordi jeg ser lenger enn min egen nesetipp?

I min drømmeverden ville hvitt sukker vært forbudt, men det er egentlig opp til meg selv å holde meg unna det. En hver må ta ansvar for sitt eget liv! Og enkelte u-land baserer sin økonomi på produksjon av sukker. Du får finne et levebrød til dem Iset. Kanskje kokainproduksjon i stedet?
Å avgiftspålegge sukkerprodukter mer er en god ide, slik man betaler store avgifter for røyk og alkohol. Hvorfor handler folk så mye godis i Sverige? Fordi det er billig!

Tobakk er tungt avgiftspålagt, noe som fører til at stadig flere slutter/kutter ned på forbruket. Antirøykekampanjer har vist seg å funke godt, også forbegyggende arbeid. Hvorfor ikke satse mer på det, i stedet for å forby det man finner for godt å mislike?

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 09:08   #18
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Kostholdet om 100 år?

Skjønner ikke at du har samvittighet til å spise lavkarbomat, Zen! Du høres ut som du ville hatt det bedre om du viet tiden din til rettferdig fordeling av ressursene i verden?

Hva gjør du på en lavkarbo-site?

*dukker*

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 09:53   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdet om 100 år?

Ja, jeg ser jo ikke lenger enn min egen nesetipp når jeg mener bevist skadelige produkter skal forbys.

Det beste hadde jo vært om menneskene kunne få velge selv, men så lenge slike ting er tilgjengelige vil altfor mange velge det usunne, det ser vi jo på fedme- og sykdomsepidemiene som herjer verden rundt nå. Vi dreper oss selv med kniv og gaffel, og det velger vi selv.

Det er ikke min jobb å finne levebrød til noen, det får politikere/verdensledere ta seg av. Jeg kommer bare med min mening, og jeg syns ikke noe om at bevist skadelige stoffer selges fritt i handelen tilgjengelig for gud og hvermann!! Jeg støtter ikke sukkerproduksjonen bare fordi det er levebrødet til noen. Jeg støtter heller ikke narkoindustrien eller barnearbeid selv om det også er levebrødet til mange.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 09:58   #20
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Kostholdet om 100 år?

Jeg tror ikke forbud er veien å gå. Mennesker som forstår hva dette handler om, kan VELGE å spise sunt. De fleste går jo fortsatt rundt og TROR på det statens ernæringsdiktatorat preker om! Det kommer til å ta tid ... men jeg tror lavkarbofilosofien vil seire :-)

Og alkohol i riktige mengder er jo faktisk SUNT, da :-)))

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 10:02   #21
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kostholdet om 100 år?

Jeg banner vel kanskje litt i kirka nå, men jeg synes at Zen har mye rett i det han sier. Og forbud har aldri vært veien å gå , i alle fall ikke for meg. Har stor tro på opplysning og opplæring, se bare når det gjelder tobakk. Der virker de store kampanjene mens forbud bare gjør folk opptatt med å snike seg unna og smugle.
Jeg mener at skolen skal styrkes, få flere fag som er kostholdsfokuserte og få vekk brus, kaker og godterier fra skolen. Det er ungene vi må starte med, det er de som er fremtida!

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 10:12   #22
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdet om 100 år?

Klart du ikke banner i kirka, både Zen og du og alle andre har jo rett til deres meninger, samme hva det er.
Zen er nok kanskje mer fornuftig enn meg, iallefall veldig bevisst og saklig. Men jeg vil allikevel mene at et forbud PLUSS skikkelig opplysing og opplæring, er veien å gå. Jeg syns ikke sukker, tobakk og slikt har noe i handelen å gjøre overhodet og hadde virkelig nytt et forbud! INGEN mennesker trenger disse varene, og et forbud vil selvsagt gjøre at de fleste ikke lenger vil spise det/røyke.
Vil man være kriminell, så får man heller være det. Umoralske folk finnes overalt allikevel. La politiet ta seg av den saken.

Men opplæring og opplysing er like viktig, jeg sier ikke jeg vil ha det ene fremfor det andre. Begge deler, ja takk. Opplysing i skolen er særdeles viktig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 13:27   #23
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdet om 100 år?

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor

Skjønner ikke at du har samvittighet til å spise lavkarbomat, Zen! Du høres ut som du ville hatt det bedre om du viet tiden din til rettferdig fordeling av ressursene i verden?

Hva gjør du på en lavkarbo-site?

*dukker*

Utrolig usaklig av deg å si noe sånt. Men for all del, jeg har dårlig samvittighet fordi vi i den vestlige verden bokstavelig talt spiser opp andres ressurser. Men det jeg først og fremst fokuserte på her var hvordan noen kunne påstå at hele verden kunne leve lavkarbo hvis man bare lot kyrne beite fritt. Nå er det en gang slik at verdens ressurser er feilfordelt. Og at noen mennesker i den vestlige verden spiser lavkarbo endrer ikke vesentlig på dette bildet. Men å påstå at alle kan det? Det er rett og slett tull.

Synes du kan holde deg for god til sånne kommentarer som det der i en seriøs debatt.

Grethe: Jeg er en hun, ikke han.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 14:00   #24
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kostholdet om 100 år?

Mitt innlegg som du reagerte å vannvittig på er visjonært ikke konkret. Jeg tar utgangspunkt i den normen som i dag regjerer i vårt samfunn og de trender som titter fram. Vi lever dessverre i en stat som liker å dra nisselua og lover og regler ned over hodet på folk. Derav fikk vi røykeloven og derav konkluderer jeg med at flere lover av samme slag vil bli framsatt i fremtida. Det forundrer meg ikke om Norge vil fortsette Høybråtenpolitikken. Den er blitt veldig forankra i vårt samfunn.. og trenden sprer seg med røykelover i de fleste europeiske land. Så hvorfor skulle det ikke bli slik at det blir totalforbud mot røyk og sprit og dataspill.. ? Alt som er påviselig skadelig for kroppen vil helsemyndighetene helst utslette fra jordens overflate.. Så hvorfor ikke en innstrammning i de normer og holdninger og regler og lover som allerede eksisterer.. ? Tror ikke mine tanker om framtida er å utopiske som enkelte vil ha det til.. og hva kan hvermansen gjøre med det? Hjalp det å protestere villt mot røykeloven? Var det noen som motsatte seg 18-års grensa for kjøp av tobakk og øl? Kan vi i realiteten gjøre noe med at staten høster gryn på økte avgifter på tobakk og sprit? Norge er anderledeslandet.. Vi er det eneste landet med Brustadbuer.. Det sier vel litt!

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 14:03   #25
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdet om 100 år?

Heia røkeloven. Jeg elsker den.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Helserisiko midjemål: 90 cm for kvinner, 100 cm for menn mofe Fysisk og mental helse 7 20-02-06 12:09
Matvaretabellen bygger på 100 år gammel forskning! mofe Nyheter / media 2 27-12-05 15:22
100 års brev Summer Livets lyse side 0 10-06-05 14:43
Siste 100 tråder- Hvor ble valget at? guro Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 18 04-08-04 10:02
Siste 100 tråder! HP Informasjon 3 19-06-04 21:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no