Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketose - individuelle "betingelser"?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-05, 13:24   #1
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs
Question

Ketose - individuelle "betingelser"?

Jeg har et lite spørsmål angående ketose... Hvor individuelt er det egentlig hvor lang tid det tar å komme i ketose? Jeg merker at etter kun tre dager med lite carbs får jeg den spesielle (super)ånden. Er det et tegn på ketose? Har det noe å si at jeg har unormalt høy forbrenning fra før og at jeg det siste året har spist ganske lite karbohydrater? (Ca 150 gram kanskje. Ikkeno' brød, pasta, ris, poteter osv...)

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 11-01-05, 13:50   #2
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Tre dager er nok nokså normalt ( tror jeg) og ånden er et tegn på at du er i ketose.

Når du har spist lite karbo tidliger så vil jeg tro at du kommer fortere i ketose siden du ikke vil ha allværden av glykose lagret i musklene.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 11-01-05, 14:31   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk



Det ser ut til at de som trener - og/eller har høy forbrenning (heldiggriser) kommer fortere i ketose enn de som ikke trener og/eller har lav forbrenning. Kjenner folk som spiser rundt 20 karber ei uke for å komme i ketose, og de er i ketose opp til rundt 40. Mens trenerne/forbrennerne bruker et par tre dager rundt 30 og gjerne kan være i ketose til langt over 60 tallet.

Det har vel også noe med kroppskjemi å gjøre ....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-01-05, 15:32   #4
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Bare sann for nysgjerrighetsskyld Nille... Du som er ute i den store Atkinsverden på diverse fora

Hva er det meste du har hørt folk ha som vedlikeholdsnivå av karbohydrater per dag?

Leser endel på diverse treningsforum, der endel kroppsbyggere blant annet skriver mye. Veldig mye interessant både om kosthold og først og fremst trening for min del. En del av de som konkurrerer definerer under 200g kh per dag som lavkarbo. Og når det skal kutte først og fremst i karbohydrater på diett er dette omtrent de laveste de ligger. Lurer derfor bare på sann av ren nysgjerrighet hva som er det høyeste vedlikeholdsnivået av karboser du har hørt Atkinsere ligge på

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 11-01-05, 23:36   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg vet om folk som ligger på 130 karber pr dag. De er alle under 30. Og veldig aktive menn. Det ser ut til at nivået blir lavere hvor eldre folk blir. Kvinner ligger jevnt over på et lavere nivå enn menn. Men uansett kan de som er aktive vedlikeholde på et langt høyere nivå enn soffapotetene.

De fleste jeg kjenner som lever på Atkins ligger mellom på 60 + karber pr dag. Men det finnes også mange som ligger lavere. Selv har jeg ikke gått høyere enn 45. Men jeg er i pre-maint, så det er mulig jeg kommer høyere. Ikke det at jeg trenger det. Jeg spiser det jeg vil og har lyst på jeg ! I Atkins for Life boka er det menyforslag til et kosthold opptil 100 karber pr dag. Men ut fra hva jeg har lest tror jeg det er mer normalt at "vanlige" folk ligger under 90 - iallefall i følge Atkins selv.

I kroppsbygger miljø sies og skrives veldig mye som ikke kan omsettes i praksis for folk som ikke trener aktivt - jeg har hatt noen diskusjoner med kroppsbygger wannabes - også her inne. Men de fleste voksne i miljøet skjønner at det er to forskjellige livsstiler som ikke kan sammenlignes

Skal starte en tråd i de andre forumene jeg, - og spørre hva de vedlikeholder på !
Melder tilbake om et par dager !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-01-05, 23:47   #6
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Takk for svar Nille!

Synes dette er et interessant tema, er noen matvarer jeg kunne tenke meg og innføre når jeg er ferdig med vektnedgang som vil gi et noe høyere karboinntak, og håper jeg tåler en del karboser før vekta går opp igjen!

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 12-01-05, 20:38   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Har ikke fått så mange svar, men limer inn de jeg har fått :

Jennifer:
I usually stay between 40-60 grams a day. I haven't gain any while at these levels, but I haven't lost any more with them either. So those must be my magic numbers.

Whyspers:
120-130 carbs per day *if* I stick to my gym routine to maintain.

Hifive:
I haven't really calculated, but probably around 60 per day.

Elsah:
As a slug *no real exercise so to speak* I can maintain when anywhere between 70-120 carbs a day depending on calories. I can stay at the high point if I drop calories or I can eat a lot more calories at the lower carb end.

cmcole:
I'm practically the same as you Nille, most days. Occasionally, when I have a pile of veggies, an avocado or something higher in carbs, I get to around 60 - 70 range. Usually, though, it's not much higher than the 40 - 50 range.
I know those are big ranges, but I'm trying to average and remember. I do keep track, but my chart is at home.



Kommer tilbake med fler !!



__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-05-06, 00:11   #8
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Ketose - individuelle "betingelser"?

Og der døde tråden.. Fjonken rister liv i den igjen..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-05-06, 09:40   #9
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Ketose - individuelle "betingelser"?

Opprinnelig lagt inn av Nille



Det ser ut til at de som trener - og/eller har høy forbrenning (heldiggriser) kommer fortere i ketose enn de som ikke trener og/eller har lav forbrenning. Kjenner folk som spiser rundt 20 karber ei uke for å komme i ketose, og de er i ketose opp til rundt 40. Mens trenerne/forbrennerne bruker et par tre dager rundt 30 og gjerne kan være i ketose til langt over 60 tallet.

Det har vel også noe med kroppskjemi å gjøre ....

Ja, dette er nok svært individuelt. Jeg trener hver dag, mellom 7-10 timer per uke, og klarte ikke å komme i ketose. Jeg ble bare utmattet og sur i kroppen så fort glykogenlagrene ble tømt og kroppen NEKTET å forbrenne fett. Etter 16 dager uten energi måtte jeg karbe meg opp. Jeg ønsker nå å satse på lavkarbo, ikke ketose. Er redd for at det blir en halvveis-dårlig løsning som gjør at jeg lever på ketose-nivå når det gjelder karber i flere dager for så å karbe meg opp når smertene kommer. Dette er sikkert ikke lurt? Bill mrk Rådvill.....

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 22-05-06, 19:34   #10
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Ketose - individuelle "betingelser"?

du kan jo prøve å trene mindre, s
tor sjanse for å være overtrent om man trener hver dag, da tror jeg musklene ikke for hvile nok.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-06, 22:04   #11
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Ketose - individuelle "betingelser"?

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje

du kan jo prøve å trene mindre, s
tor sjanse for å være overtrent om man trener hver dag, da tror jeg musklene ikke for hvile nok.

Jeg tar fri innimellom når jeg kjenner kroppen trenger det, og jeg har trent jevnt mye i mange år så kroppen er vant til det. Men i allefall så fungerte ikke kombinasjonen min kropp, min treningsmengde og min ketose. Men jeg tror nok sikkert at det er mange som trener like godt selv om de er aldri så mye i ketose, så det er nok bare kroppen min som er sær.

Jeg satser nå på vanlig lavkarbo-kosthold. Jeg mente lavkarbo-livsstil !

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 07:59
Hvordan måler man ketose?? NettaMamma Atkins kosthold 7 27-11-04 22:24
Grad av ketose apple Lavkarbo generelt 6 28-08-04 19:16
Ketose maiada Generell diskusjon 2 24-06-04 23:51
Nytten av ketose + Atkins vs Lindberg - igjen.... Zoë Lavkarbo generelt 3 21-06-04 09:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no