Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Delfiakake og delfiafett -erstatning?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-03-09, 20:17   #1
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Delfiakake og delfiafett -erstatning?

Delfiafettet er jo herdet og bør unngås. Hva kan man ellers bruke? Selv den billigste typen av Cocosa blir nokså dyrt. Tips?

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 21:59   #2
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Delfiakake og delfiafett -erstatning?

*dytte*

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 15:58   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Delfiakake og delfiafett -erstatning?

Det er flere her som sier det er helt OK å bruke delfiafett. Jeg har brukt det når jeg en sjelden gang skal ha delfiakake. Det er jo ikke akkurat hverdagskost da.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 00:25   #4
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Delfiakake og delfiafett -erstatning?

Delfiafett er ikke farlig. Kokosolje er i utgangspunktet høyst mettet (rundt 85 %) og blir derfor ofte fullherdet. Herding innebærer at hydrogen tilføres umettet fett (hydrogenisering) for å gjøre det til mettet fett, som holder seg bedre og er hardt. Transfett dannes når denne prosessen ikke gjøres fullt ut. Det er svært dyrt å fullherde oljer som solsikke (som er 85 % umettet), og dermed får disse produktene en høy andel transfett.

(Nei, jeg er ikke ansatt av Mills. Men jeg er åpen for tilbud!)

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 00:38   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Delfiakake og delfiafett -erstatning?

Du skriver "blir derfor ofte", betyr det at det er unntak? Kan du med sikkerhet si at delfiafett er fullherdet? Og, når det fullherdes, hva skjer egentlig da, som skiller seg fra herding som danner transfetter? Det blir ingen endring i molekylstrukturen, sånn at man forstatt har de kjedene som er i mettet fett?
Og, ikke minst, hva er egentlig delfiafett laget av? Eller nærmere bestemt; hva er det?
Er veldig nysgjerrig på det der, delfiafett er jo såpass mye billigere enn f.eks cocosa

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 13:42   #6
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Delfiakake og delfiafett -erstatning?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Du skriver "blir derfor ofte", betyr det at det er unntak? Kan du med sikkerhet si at delfiafett er fullherdet? Og, når det fullherdes, hva skjer egentlig da, som skiller seg fra herding som danner transfetter? Det blir ingen endring i molekylstrukturen, sånn at man forstatt har de kjedene som er i mettet fett?
Og, ikke minst, hva er egentlig delfiafett laget av? Eller nærmere bestemt; hva er det?
Er veldig nysgjerrig på det der, delfiafett er jo såpass mye billigere enn f.eks cocosa

Jeg kan ikke med sikkerhet si at delfiafett er fullherdet, fordi Mills ikke svarer på mail. Det er derimot høyst sannsynelig at delfiafett er fullherdet, fordi det er såpass billig å gjøre og gir lengre holdbarhet (i. o. m. at delfiafett er et sesongsprodukt).

Delfiafett lages av kokosolje, som igjen lages ved å varme opp copra (tørket kokoskjøtt) og presse ut oljen. Efterpå blir kokosoljen tilført hydrogen (herdet) og vi får delfiafett.

Fett består av lange hydrokarbonkjeder (hydrogen og karbon). Av og til er det dobbeltbindinger mellom karbonatomene (d. v. s. at de deler minst to elektroner). Isåfall kalles fettet umettet. Umettet fett kan ta to former:

  • Cis, som betyr "på samme side." Her fører dobbeltbindingen til et "knekk" i molekylet, som gjør det vanskelig å pakke sammen. Det er derfor olivenolje er flytende og ikke fast.
  • Trans, som betyr "på den andre siden." Her blir molekylet mer avlangt og lettere å pakke sammen. Det er også mer stabilt.
Alle atomer ønsker otte elektroner i ytterste skall. Karbon har fire. Den kan enten binde seg opp mot fire hydrogenatomer, eller den kan binde seg opp mot to hydrogenatomer og "dele" to elektroner med et annet karbonatom. Det siste er en dobbeltbinding. Mettet fett har ingen dobbeltbindinger. Karbonet er istedenfor "mettet" med hydrogenatomer.

Hydrogenisering (herding) medfører at man river opp dobbeltbindingene og tilfører hydrogen. Dermed forsvinner dobbeltbindingene og det blir et mettet fett. Transfett oppstår når denne prosessen ikke gjennomføres skikkelig. Transfett har fortsatt dobbeltbindinger, men selve molekylstrukturen (som er avlang, ikke "knukket") minner om mettet fett. Herding er dyrt, særlig når det er mye umettet fett (som i soyaolje). Derfor velger industrien ofte å bare gjøre det delvis. Dermed sitter de igjen med mye transfett. Transfett er litt hardere og mer stabilt enn cisfett.

De siste årene har mye av industrien byttet til palmeolje, som er svært mettet. Dermed trenger de ofte ikke å herde den. Norsk margarin lages av palmeolje blandet ut med soyaolje, som gjør den mykere (palmeolje er 20 % mer mettet enn smør og ganske harde saker).

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 14:40   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Delfiakake og delfiafett -erstatning?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Og, ikke minst, hva er egentlig delfiafett laget av? Eller nærmere bestemt; hva er det?

Vel på pakken står det:
Ingredienser: Herdet kokosolje

Det er alt! 0 proteiner, 0 karber, 100g fett

ikke et pip om transfett eller andre skumle greier!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 23:49   #8
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Delfiakake og delfiafett -erstatning?

Hei,
Prøvd å søke etter produktinformasjon vedrørende Delfiafett uten hell, men jeg fant delfiakake i matvaretabellen:
http://matportalen.no/matvaretabellen/index_html/tabell_view?nutrients=&searchmode=%20normal&valgte varer=1198184942.88&grouping=0&togglerowcol=col

Utdrag:
Fett 42.9 g
Mettede fettsyrer 32.7 g
Transumettede fettsyrer 0 g
Cis-enumettede fettsyrer 6.4 g
Cis-flerumettede fettsyrer 1.4 g

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 04:14   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Delfiakake og delfiafett -erstatning?

Ok, for detr skal jo stå "delvis herdet" hvis det er tilfellet. Interessant
Takk for utførlig forklaring, Danish.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Delfiakake isabella Kake/dessert og snacks 2 22-12-08 23:48
Delfiakake Marilyn Ketolysekuren 13 10-01-08 14:20
Delfiakake Lara Kake/dessert og snacks 22 12-04-07 23:07
Delfiakake Kristian Livets lyse side 5 21-04-06 03:46
Erstatning for delfiafett? Ulex Kake/dessert og snacks 7 21-12-04 06:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no