Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Da er jeg i ketose

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-06-09, 23:16   #1
Tagimpo
Medlem
 
Tagimpo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 55
Tagimpo er på en erverdig vei

Da er jeg i ketose

Tok en urin test i går som viste meget svakt, men nå for 5 min siden derimot er den noe over "MODERAT" Dette er vel et bra tegn, og at jeg gjør det riktig

Noen som vet hva som egentlig blir skilt ut i urinen slik at den slår ut på Sticksene? Jeg vet at det er ketoner, men vet liksom ikke hva det er.. ;p

Tagimpo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 00:04   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Da er jeg i ketose :)

Hei,
Ketoner og Ketostix
http://www.vedal.net/lavkarbo/?page_id=191

Stixs – utslag er utslag, uansett farge, vel, bortsett fra at den mørkeste fargen faktisk kan indikere at du drikker for lite vann.

Husk at testen skal tas to timer etter siste måltid om kvelden.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-06-09, 09:47   #3
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Da er jeg i ketose

Hjernen står for ca 20% av det daglige energiforbruket. Hvis du ikke spiser karbohydrater og ikke er i ketose merker du det fort siden du vil dø etter ganske kort tid. Du vil da merke at du ikke er i stand til å delta i dagligdagse aktiviteter på samme måte som da du var i live.

Hvis du spiser karbohydrater bruker hjernen glukose som brensel. Når du kutter kraftig i inntak av karber har kroppen en alternativ forbrenningsmekanisme som bruker ketoner i stedet. Uten hverken glukose eller ketoner går det ikke bra siden hjernen trenger en av dem for å fungere.

Så hvis du har noenlunde kontroll på hvor mye karbohydrater du får i deg og merker at du er i live så vet du at du er i ketose uansett utslag på sticksene. Ketostix er sånn sett ikke nødvendige hvis du er bevisst hva du spiser, men betryggende for de fleste i starten allikevel. Fargen har som nevnt ovenfor ikke noe å si.

Ketoner er fettsyrer som er brutt ned til noe som kan brukes i forbrenningen. http://en.wikipedia.org/wiki/Ketone_bodies


PS
Etter jeg skrev innlegget så leste jeg denne tråden http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24709

Ifølge Pål kan kroppen bli flinkere til å produsere glukose fra alternative kilder slik at det ikke er sikkert om man kommer i ketose selv om man ikke spiser karbohydrater. Jeg trodde denne produksjonen var begrenset og måtte ha hjelp av ketoner, men det ser ikke slik ut. I så fall vil man ikke dævve allikevel slik som jeg skrev.


Sist redigert av The Dude : 13-06-09 kl 10:12.
The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 13-06-09, 10:17   #4
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Da er jeg i ketose

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.


Ifølge Pål kan kroppen bli flinkere til å produsere glukose fra alternative kilder slik at det ikke er sikkert om man kommer i ketose selv om man ikke spiser karbohydrater. Jeg trodde denne produksjonen var begrenset og måtte ha hjelp av ketoner, men det ser ikke slik ut. I så fall vil man ikke dævve allikevel slik som jeg skrev.

Det var jo bra

Jeg hadde tenkt til å spørre om det går ann å ikke spise karbohydrater uten å komme i ketose/produsere ketolegemer, og jeg skjønner ikke om jeg fikk svar på det i edit'en din eller ikke..

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 13-06-09, 10:43   #5
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Da er jeg i ketose

Ifølge Pål går det. Jeg trodde glukoseproduksjonen var nokså beskjeden uten inntak av karbohydrater, men han har kommet over noe forskning som sier at hele energibehovet kan bli dekket. I så fall trengs ikke ketogener i det hele tatt.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
Ut og inn av ketose ... elian Lavkarbo generelt 3 14-01-08 14:34
Ketose mer enn 6 mnd shady Lavkarbo generelt 1 21-01-07 21:06
Ketose kstal Spørsmål og svar 11 11-01-07 00:04
hva er ketose ? Aadna Lavkarbo generelt 2 06-08-06 00:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no