Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolyse og trening

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-08-12, 10:35   #1
mcmurphy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 15
mcmurphy er ny på veien

Ketolyse og trening

Jeg har lest endel om dette med trening når man er i ketose, men har ikke riktig funnet svarene på det jeg lurer på.

I 2011 gikk jeg 6 måneder på ketolysekuren, og gikk med 16 kg. Da trente jeg ingen ting, og følte forsåvidt at det var greit. Men det siste året har jeg falt tilbake til gamle karbohydratsynder og alle de tape kiloene pluss et par nye er på plass...

Bestemte meg for å starte en ny kur nå etter sommeren, men nå er jeg også veldig motivert for sykling.

Startet på mandag, og alt går veldig bra. Kom i ketose på onsdag. Det var også første dagen jeg tok en 50 min sykkeltur. Det gikk greit, men da jeg skulle ta samme runden på frerdag var jeg helt tom etter 15 min...

Vet at kroppen antakeligvis ikker er omstilt til å forbrenne fett, og at glykogen (?) lagrene er tomme.

Spørsmålet er om f eks enenergidrikk eller sjokolade med karbohydrater er greit når jeg skal trene utholdenhet for å gi kroppen litt påfyll? Eller bør jeg ikke trene så hardt på ketolysekuren, og heller skifte til LCHF, og mellom 30-70 gr pr dag?

Har gått ned 3,5 kg på en uke....

mcmurphy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 11:21   #2
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Ketolyse og trening

Hei og velkommen hit.
Jeg har ikke all verdens erfaring med lavkarbo,men kan fortelle deg litt om hvordan det har fungert for meg .
I begynnelsen var det tøft å trene,hadde flere løpe turer hvor jeg var tom etter få km,veldig ubehagelig.Etter tre fire uker bedret det seg og nå ,etter ti uker,er det helt greit å løpe langt.
Jeg kan løpe fort og langt ,men jeg har mistet evnen til å spurte,den virkelige super spurten ,den der du bare flyr,den er vekk.Synd,men på den annen side lavkarbo gir meg mye ,så da får det heller være slik.
Hvis jeg skulle vært med i en konkurranse/løp el.ville jeg vurdert å spise meg opp på karbohydrater .

Jeg spiser godt etter løpe turene mine,typ grønnsaker og protein.
Fikk et godt råd om å ta en skje Cocosa før trening,det rådet følger jeg når jeg husker det.
Finnes mange mer erfarne trenere her inne,du får sikkert flere råd.

Lykke til med treningen.

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 13:20   #3
mcmurphy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 15
mcmurphy er ny på veien

Sv: Ketolyse og trening

Takk for svar. Vil det være bedre å slite seg gjennom en periode med lite energi til utholdenhetstrening? Slik at kroppen fortere venner seg til fettforbrenning som energi, istedenfor å "jukse" med karber rett før trening?

mcmurphy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 13:32   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Ketolyse og trening

Jeg ville tatt det med ro et par uker, og latt kroppen venne seg til fettforbrenning. Utholdenhetstrening går helt utmerket på lavkarbo, kroppen har jo tilgang til mye mer energi i fettlagrene enn den ville hatt på karbohydrater. Den må bare venne seg til å bruke dem først...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 16:51   #5
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Ketolyse og trening

Opprinnelig lagt inn av mcmurphy, her.

Takk for svar. Vil det være bedre å slite seg gjennom en periode med lite energi til utholdenhetstrening? Slik at kroppen fortere venner seg til fettforbrenning som energi, istedenfor å "jukse" med karber rett før trening?

Jeg har litt dårlig erfaring med å ikke trene i noen uker,plutselig er det vanskelig å komme igang igjen.
Så jeg ville bare trene i vei,men ikke legge lista for høyt med hensyn til resultater.
Er litt skeptisk til å spise karbo før trening,plutselig er sukker trollet løs og jeg våkner i sjokolade papir haugen ......innbiller jeg meg.
Men dette er bare meg,du er sikkert mye flinkere og mer disiplinert

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 10:41   #6
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse og trening

Hei
Hvis du vil benytte ketolysekuren må du følge den og ikke legge til estra KH ved trening, det er helt umulig å dosere korrekt, med mindre du har olympiatoppen i ryggen
Kroppen trenger 2-4 uker på å tilpasse seg ketose fullt ut. Da kan musklene øke evnen til å skaffe energi fra fett direkte med 100%- uten fettet omdannes til ketoner. Da tåler man mere belastning.
Råd: reduser treningen slik at du ikke går tom. Øk etter 2-4 uker gradvis treningsintensiteten,. I ketose medfører fysiologien at man aldri kan yte så mye som når man har mye karbohydrat tilgjengelig.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 11:49   #7
Comparadun
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 9
Comparadun er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse og trening

Er i omtrent samem situasjon. Er på dag åtte med mindre enn 15 karber pr dag. Gått ned ca 4 kg men mistenker at innveinga var noe preget av et grilla klippfiskmåltid dagen før. Forsøker å opprettholde treningsregimet. Min erfaring så langt er at det stort sett går greit, men at restitusjonstiden har gått noe opp.

Rent praktisk har jeg notert meg følgende:

1. Begynte med en en hard styrkeøkt med kettlebells tirsdag.

2. Syklet 1,5 timer fordelt på to økter (t/r jobb) forrige torsdag. Merket at muskulaturen stivnet fort og at man ikke hadde allverden med overskudd.

3. Prøvde meg på en hard langøkt søndag med friske bein. Målet var Grefsenkollen-Tryvann og Kongsveien og jeg gjennomførte selv om jeg merket at jeg var rimelig tom etter et par timer. Prøvde å fylle på med mandelpannekaker underveis, men det hjalp lite. Ble 1000 høydemeter over 6 mil. Det største problemet var imidlertid vesketapet. Måtte til med 3 liter ekstra til tross for påfyll av veske underveis i økta.

4. Forsøkte mandag med å ta jobbsyklinga som to rolige restitusjonsøkter, men det var såvidt jeg kom meg hjem igjen.

5. Etter en hviledag er jeg tilbake på sykkelen og beina var egentlig veldig fine. Og trappetest i lunchen (5 etg opp) gav ikke antydning til sure bein...

Alt i alt synes jeg det går fint å trene på ketolyse, men man må passe veldig på veske og restitusjon.

Er rimelig sikker på at jeg fortsatt er i ketose, da jeg har flere symptomer. Men jeg har ikke sjekket med Ketostix. Det jeg har vært veldig påpasselig med er å fylle på med proteinpulver tilsvarende 90 kcal rett etter trening og proteinpulver tilsvarende 180 kcal før trening dersom man ikke har fått spist.

Funker fint og jeg får sykla. Har faktisk hatt mindre hodepine og vært mindre slapp en det jeg har pleid etter å hatt lange harde økter.

Nå er det jo dessuten så fint vær at det skal mye til å holde seg unna sykkelen.

Comparadun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 12:14   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse og trening

Husk at magnesiumbehovet kan være høyere på lavkarbo - spesielt i starten... Og manglende magnesium gir IKKE glade muskler.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 12:30   #9
Comparadun
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 9
Comparadun er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse og trening

Har økt døgndose magnesium fra 200 til 500 mikrogram fra mandag. Blir spennende å teste langtur igjen...

Comparadun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 10:57   #10
hyuiiods
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 3
hyuiiods er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse og trening

Jeg har ikke all verdens erfaring med lavkarbo,men kan fortelle deg litt om hvordan det har fungert for meg .
I begynnelsen var det tøft å trene,hadde flere løpe turer hvor jeg var tom etter få km,veldig ubehagelig.Etter tre fire uker bedret det seg og nå ,etter ti uker,er det helt greit å løpe langt.
Jeg kan løpe fort og langt ,
xingeet23@#Cheap Beats Dr Dre
Beats by Dr Dre Studio
Beats By Dr Dre Kobe Bryant men jeg har mistet evnen til å spurte,den virkelige super spurten ,den der du bare flyr,den er vekk.Synd,men på den annen side lavkarbo gir meg mye ,så da får det heller være slik.

hyuiiods er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 11:10   #11
Amles
Medlem
 
Amles sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 61
Amles er ny på veien

Sv: Ketolyse og trening

For meg kan det være litt sånn i begynnelsen når jeg omstiller kroppen til fettdrift og glykogenlagrene tømmes, men etter en liten stund får jeg økt energi og kan løpe både fortere og lengre.
Melkesyren er så og si borte når jeg løper med fett i stedet for karbofuel..

Amles er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ketogent Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 13:58   #12
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketolyse og trening

Jeg har bedre utholdenhet nå enn før.

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 11:34   #13
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Ketolyse og trening

Opprinnelig lagt inn av Comparadun, her.

Har økt døgndose magnesium fra 200 til 500 mikrogram fra mandag.

Husk å ta magnesiumen på kvelden, ikke om morgenen! Mange opplever å bli slappe i kroppen etter magnesiuminntak, og det passer egentlig best rett før leggetid...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening + ketolyse? Ramalamadingdong Spørsmål og svar 8 04-10-11 21:34
Ketolyse og trening Maylinn26 Trening 14 19-03-11 18:33
Trening på ketolyse Lisekir Ketolysekuren 9 20-03-08 11:23
Trening og ketolyse Esselte Ketolysekuren 5 05-09-07 15:53
Trening og Ketolyse Larsie Ketolysekuren 4 28-03-06 10:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no