Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-11-11, 21:25   #76
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Ok. Takk for tipset! Så sjelden jeg steker mat med noe særlig fett i panna, at jeg har aldri kommet så langt som å sjekke selv hva slags egenskaper oljene i Hjertegod egentlig har. Måtte jo være for godt til å være sant, at et produkt faktisk er det det gir seg ut for å være

Det jeg husker fra skolen, eller hvor det var jeg lærte det her, er at mettet fett er mest stabilt ved høy temperatur, enumettet fett er ok ved lav temperatur, og flerumettet fett harskner så raskt at det ikke burde så i romtemperatur engang. Er det et greit sammendrag? Blir litt mindre å holde styr på i hodet, hvis man har en sånn huskeregel å holde seg til.

Denne huskeregelen virker fornuftig i mine øyne

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 22:14   #77
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Om du ser på tabell 2 så er det stort sett planteoljer som solsikkeolje som er "verstingene". Ikke mettet fett.

http://www.nettdoktor.no/ernaering/m...oppbygning.php

En mer detaljert innføring kan man finne her:

http://www.medisinfagskolen.no/userf...6_og_helse.pdf

Jeg tar tran og lager gode middager av fet fisk flere ganger i uken for å få i meg omega 3. Min far har MS, så jeg prøver å unngå betennelsestillstander i kroppen. Bruker også knuste linfrø i brødet mitt.

Skjønte ikke helt hva du mente med den tabellen? Den viser jo at animalsk fett er "verstigen" når det gjelder Alfa-linolensyre. Var det jeg tenkte mest på. Vi eter jo så mye melkefett o.l. at de andre fettsyrene ikke blir noe problem, så vidt jeg har skjønt. Mener ikke at mettet fett er usunt generelt. Men at det forstyrrer balansen mellom fettsyrene i kroppen hvis man spiser mye fett av én type. Så, i et kosthold med f.eks. 70-80% fett, som er kanskje 2-3 ganger så mye som en gjennomsnittlig person spiser, må man jo ha i seg 2-3 ganger så mye omega 3 som anbefalt også..?

Vet ikke om jeg er helt på jordet her, og mener ikke å kverulere. Men lurer fordi jeg tar omega-3 for bl.a. depresjon og er redd at jeg må begynne å ta 3 ganger så mye nå, hvis teorien min stemmer. Den innføringa skjønte jeg ikke mye av, må jeg innrømme

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 23:57   #78
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Skjønte ikke helt hva du mente med den tabellen? Den viser jo at animalsk fett er "verstigen" når det gjelder Alfa-linolensyre. Var det jeg tenkte mest på. Vi eter jo så mye melkefett o.l. at de andre fettsyrene ikke blir noe problem, så vidt jeg har skjønt. Mener ikke at mettet fett er usunt generelt. Men at det forstyrrer balansen mellom fettsyrene i kroppen hvis man spiser mye fett av én type. Så, i et kosthold med f.eks. 70-80% fett, som er kanskje 2-3 ganger så mye som en gjennomsnittlig person spiser, må man jo ha i seg 2-3 ganger så mye omega 3 som anbefalt også..?

Vet ikke om jeg er helt på jordet her, og mener ikke å kverulere. Men lurer fordi jeg tar omega-3 for bl.a. depresjon og er redd at jeg må begynne å ta 3 ganger så mye nå, hvis teorien min stemmer. Den innføringa skjønte jeg ikke mye av, må jeg innrømme

Alfa-linolensyre er omega-3.

Mettet fett inneholder ikke omega-6 eller omega-3 og forstyrrer ingen balanse.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 01:03   #79
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Alfa-linolensyre er omega-3.

Mettet fett inneholder ikke omega-6 eller omega-3 og forstyrrer ingen balanse.

Ah.. nå henger jeg med her! Vet ikke hvor jeg har det fra at melkefett o.l inneholder så uvettig mye omega-6. Takk for hjelpa, nå slipper jeg å bekymre meg for det ihvertfall

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 01:44   #80
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Omega-6 finnes i form av linolsyre (høye konsentrasjoner i noen planteoljer) men også i form av arakidonsyre som finnes i melkeprodukter og kjøtt, heldigvis ikke så mye som det er av linolsyre i plantefettet da det er mest mettet fett (som påpekt tidligere).

Så du har et visst poeng. Man bør spise omega-3 også. Men det er ikke noe verre på et lavkarbokosthold, snarere tvert imot. Og man trenger begge deler, problemet oppstår først om man får i seg kun omega-6, og man oppnår ikke noe ved å kvitte seg med omega-6-kildene siden begge deler er essensielle fettsyrer. Spiser man kjøtt, meieriprodukter, fet fisk og/eller tran, omega 3-kapsler, evt. linfrøolje, og sunt plantefett, er man ganske trygg.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 22:17   #81
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Omega-6 finnes i form av linolsyre (høye konsentrasjoner i noen planteoljer) men også i form av arakidonsyre som finnes i melkeprodukter og kjøtt, heldigvis ikke så mye som det er av linolsyre i plantefettet da det er mest mettet fett (som påpekt tidligere).

Så du har et visst poeng. Man bør spise omega-3 også. Men det er ikke noe verre på et lavkarbokosthold, snarere tvert imot. Og man trenger begge deler, problemet oppstår først om man får i seg kun omega-6, og man oppnår ikke noe ved å kvitte seg med omega-6-kildene siden begge deler er essensielle fettsyrer. Spiser man kjøtt, meieriprodukter, fet fisk og/eller tran, omega 3-kapsler, evt. linfrøolje, og sunt plantefett, er man ganske trygg.

Nå har jeg begynt å ta omega-3 tabletter, så nå håper jeg at jeg er på trygg grunn...

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 15:09   #82
Kjersti1982
Medlem
 
Kjersti1982 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 87
Kjersti1982 er på en erverdig vei

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Den KTC-kokkosoljen...er den smakløs? Kan den brukes på samme måten som cocosa?

__________________


Kjersti1982 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
cocosa


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Cocosa Extra Virgin - Rimeligere macadamia79 Lavkarbo generelt 4 12-09-11 18:46
Cocosa - vanlig eller extra virgin lille_trille Lavkarbo generelt 6 09-06-11 20:37
Cocosa extra virgin? Perleblomsten Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 26-04-11 00:15
Cocosa Extra Virgin Sungrazer Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 04-11-09 22:07
Økonomistørrelse ekstra virgin kokos olje? Zincite Kosttilskudd 3 31-05-09 22:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no