Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-03-10, 19:18   #26
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Egg ble friskmeldt at det amerikanske byrået for nasjonal helse på 80 tallet. Det er såpass lenge siden at jeg tror den ernæringsfysiologen burde fått det med seg. Til og med Ancel Keys var med på notene der, mannen med fettskrekk med stor F.
Hvorfor skulle egg være farlig? Kolesterol er IKKE farlig, mettet fett er IKKE farlig....så hva er problemet?
Jeg ville ikke snakket mer med den typen fysiolog. Tydelige mangler i riktig kunnskap.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 19:40   #27
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Takk for innspill, Iset!
Tror GBP er en så alvorlig ting at alle som går til det skrittet, har vurdert det veldig nøye, uten å bry seg med hva vi skriver om her.
Håpløs lege jeg har, faktisk!

Er jo veldig synd at en EF som skal rettlede folk i forbindelse med slike operasjoner overhodet ikke er oppdatert på ernæringsfronten.
Skulle tro de som sykepleiere er forpliktet til å holde seg faglig oppdatert!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:30   #28
Jannicke
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 261
Jannicke er på en erverdig vei

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Huff, tja, da sitter jeg her og føler at kanskje EF som jobber med fedmeproblematikk på sykehuset i ålesund ikke er noe flink.

Jaja, jeg lever jo egentlig som jeg vil frem mot operasjon, men jeg har jo selv erfart, både for meg og mannen min at karbohydratene er den skumle parten her, ikke fettet.

Skal lese meg opp lit på fedon nå så får det bli den nye livsstilen etter operasjon.

KITT:
Har legen LÅV å nekte å hennvise deg egentlig?
For så vidt meg bekjent så er det fagpersonell innen fedmeproblematikk som skal VURDERE hennvisningen, og hvorvidt du har rett til behandling.
Det er det IKKE fastlegen som skal gjøre.
Han skal bare sende ballen videre.

Skjønner at du er redd for lang ventetid. Det varierer noe veeeldig rundt om i landet ser jeg. Såg på tv om en ung jente som må vente i 5 år....såg på nyhetene, hun er tjukkere enn meg, jobber i bhg. Mens jeg som skal til ålesund kommer inn til operasjon etter 12 mnd..............

__________________
Hilsen Jannicke.
26 april: 119,2 kilo.
GBP i høst.
Jannicke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søker etter det rette Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:39   #29
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Sitat:

KITT:
Har legen LÅV å nekte å hennvise deg egentlig?

En lege kan ikke nekte å gi deg en henvisning.. Det er de som mottar henvisningen som skal avgjøre hva som skal gjøres eller om noe skal avgjøres..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:52   #30
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Var det jeg også trodde. Jeg hadde nok vurdert å bytte fastlege om min lege holdt på sånn altså. Si til legen din at du SKAL henvises, Kitt. Og be om å få se henvisningen før den sendes, om det er mulig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:56   #31
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Var det jeg også trodde. Jeg hadde nok vurdert å bytte fastlege om min lege holdt på sånn altså. Si til legen din at du SKAL henvises, Kitt. Og be om å få se henvisningen før den sendes, om det er mulig.

En henvisning er pasientens eie, og pasienten kan få den med seg i hånda og gjøre med den hva pas måtte ønske...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:34   #32
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Dere er jo så søte, da!

Det er jeg som pleier å si: Forlang en henvisning. Legen kan ikke nekte deg osv.

Har et veldig ambivalent forhold til legen min. Måtte ha ny fastlege for 2 år siden og valgte han fordi han hadde vært flott å jobbe sammen med en gang i tiden. Første gangen jeg var der, var han fantastisk, men så begynte det!
Han tror ikke på det tidliger leger har sagt, sender meg på ny røntgen, tar nye blodprøver, stiller spørsmål ved diagnoser jeg har hatt i mange år etc.
Da jeg sa det var synd det ikke syntes noe på røntgen forsi hoftene mine var så vonde, sa han bare: Jeg tror du overdriver litt, jeg!

Er ikke bare meg. Har en eldre venninne som han også behandler sånn. Vi lurer jo på om det er fibromyalgi- diagnosen han ikke liker, men har en bekjent han også har behandlet svært dårlig, og hun har ikke det!

Uff, mye syting!
Skal skifte lege så snart jeg finner en som kan være bedre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:39   #33
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Usj altså, det er kjipt når legen er sånn. Men få ham i hvert fall til å henvise deg kjapt, for ventetiden er grusomt lang i det offentlige når det gjelder GBP, alt fra 2-4 år, av og til enda lenger. Det pleier å ta i hvert fall 1 år før man i det hele tatt får komme på konsultasjon fra sykehuset har mottatt henvisningen, så det er greit å være i systemet asap. Og du har selvsagt full mulighet til å ombestemme deg underveis, takke nei til operasjonen og sånt, så sånn sett er det bare greit å stå på ventelisten.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 23:02   #34
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Da jeg sa det var synd det ikke syntes noe på røntgen forsi hoftene mine var så vonde, sa han bare: Jeg tror du overdriver litt, jeg!

Det der skal du ikke måtte tåle i det hele tatt. Har absolutt nulltoleranse for den innstillingen fra noen som får betalt for å skulle undersøke og hjelpe. Om de ikke selv kan se noe galt må de ikke ta for gitt at det ikke er noe galt! Man blir fort nok bitter av å gå rundt og være "usynlig syk" også uten mistro fra såkalte behandlere.

Selvfølgelig støter leger på en del som kanskje sutrer mer enn andre, men ALLE har rett til å bli tatt på alvor, og absolutt ikke bli møtt med så nedlatende svar når man prøver å fortelle noen om noe som oppleves problematisk nok til å oppsøke lege i utgangspunktet!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 09:53   #35
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Først og fremst, bytt lege. Det er ikke værre. Han skal ikke behandle pasientene sine sånn, og det eneste du kan gjøre er å "la lommeboka tale" og bytte lege, og selvfølgelig ikke anbefale han til noen andre!

Et lite sidestikk: Skjønner at han ikke liker "diagnosen" fibromyalgi. Har du lest noe spesielt om dette? Fibromyalgi er en diagnose som kan skyldes en haug forskjellige fysiologiske og psykologiske ting som ikke kan testes for.

Det er med andre ord, en diagnose noen leger gir når pasienten klager på ledd- og/eller muskelsmerter, søvnproblemer, kronisk utmattelsessyndrom, søvnproblemer, osv. uten at legen klarer å finne noen fysisk grunn til symptomene pasienten klager på.

Jeg sier ikke at alle som får diagnosen egentlig er friske, det som vel heller er skummelt er at fibromyalgi i seg selv ikke er en distinkt sykdom men et tullebegrep leger bruker for å skrive ut medisiner når de gir opp å finne den faktiske feilkilden. =/


Sist redigert av plastbox : 26-03-10 kl 09:55. Årsak: Skriveleif
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 11:09   #36
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Et lite sidestikk: Skjønner at han ikke liker "diagnosen" fibromyalgi. Har du lest noe spesielt om dette? Fibromyalgi er en diagnose som kan skyldes en haug forskjellige fysiologiske og psykologiske ting som ikke kan testes for.

Det er med andre ord, en diagnose noen leger gir når pasienten klager på ledd- og/eller muskelsmerter, søvnproblemer, kronisk utmattelsessyndrom, søvnproblemer, osv. uten at legen klarer å finne noen fysisk grunn til symptomene pasienten klager på.

Jeg tror ikke du sier noe her som ikke alle som har en "tullediagnose" (merk anførselstegn) er smertelig klar over allerede. Poenget burde være at legen godt kan ha gjort seg tanker om idéen fibromyalgi, men skal ikke av den grunn benekte at sykdomsbildet beskrevet ikke er reelt.

Mye mer jeg kan si om dette, men det er tross alt en avsporing fra trådens tema

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 11:19   #37
Mia-Maria
Juniormedlem
 
Mia-Maria sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 35
Mia-Maria er på en erverdig vei

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Jeg jobber i helsevesenet dog ikke som ernæringsfysiolog, og ikke vet jeg noe om ketolyse kuren heller. Men jeg undrer på hvorfor vi sprekker alle mann? Er ketolyse, Fedon, Atkins mat man kan leve med over tid, er det en livsstil vi er konfortable med på lang sikt. Jeg tror at hvis vi er ærlige med oss selv så er det egentlig ikke så vanskelig å gå ned i vekt iallfall litt, men hva skjer når vekten stopper opp?? Hva med når vi er ferdige men slanke kuren, hvorfor kommer kiloene tilbake??? Noen andre som har noen tanker rundt dette. . Ps. Jeg mener ikke å trampe på noen, det er jo en grunn til at jeg er her .

__________________
To infinity and beyond


Mia-Maria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: et sted mellom Montignac og Lindeberg! Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 12:06   #38
Inertia
Nytt Medlem
 
Inertia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Rygge i Østfold
Alder: 61
Innlegg: 9
Inertia er på en erverdig vei

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg har desverre ingen mulighet til å ta det privat. Hadde jeg hatt de pengene hadde jeg nok allerede vært operert!
Lever på absolutt minimum, så noe lån er heller ikke noe alternativ.
De tar jo GBP på mitt lokal sykehus også, må nok satse på dem! Har tid til å vent elitt, bare jeg vet det kommer til å bli gjort!

Legen min fortalte at han har henvist 2 stk. Den ene døde nesten på opersjonsbordet og lå 3 måneder på intensiven etterpå. Den andre er enda feitere i dag enn før operasjonen!
Derfor vil han ikke skrive henvisning for meg!
Jeg prøvde å fortelle han om deg blant annet, men den sære mannen ville seff ikke høre på det!

Skal til han i morgen og kommer itl å neven det igjen, for som du sier, han kan egentlig ikke nekte!

(Det han kan gjøre, er å skrive en så dårlig henvisning at jeg får avslag. Har opplevd det med andre ting)

Et forslag fra meg: Bytt fastlege

__________________




Inertia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 12:15   #39
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Mia-Maria, her.

Jeg jobber i helsevesenet dog ikke som ernæringsfysiolog, og ikke vet jeg noe om ketolyse kuren heller. Men jeg undrer på hvorfor vi sprekker alle mann? Er ketolyse, Fedon, Atkins mat man kan leve med over tid, er det en livsstil vi er konfortable med på lang sikt. Jeg tror at hvis vi er ærlige med oss selv så er det egentlig ikke så vanskelig å gå ned i vekt iallfall litt, men hva skjer når vekten stopper opp?? Hva med når vi er ferdige men slanke kuren, hvorfor kommer kiloene tilbake??? Noen andre som har noen tanker rundt dette. . Ps. Jeg mener ikke å trampe på noen, det er jo en grunn til at jeg er her .

Grunnen til at mange går opp i vekt igjen er nøyaktig den samme som grunnen til at man var overvektig til å begynne med, enten det er snakk om trøstespising, feilernæring, "jeg skal bare kose meg i dag"-hver-eneste-dag-ernæring, eller rett og slett manglende viljestyrke og det at møkkamat med et tonn kalorier men ingen reel næring er raskt, enkelt og billig.

En slankekur uten selvutvikling og utdanning innen kost og trening er like ineffektivt som antidepressiva uten psykologtimer. Det blir bare symptombehandling mens problemet som forårsaker symptomene (fedmen/depressjonen) fortsatt ligger og murrer.

I tillegg viser forskning at fettceller faktisk stimuleres til å dele seg når energimengden de lagrer er så stor at cellens størrelse er 4 ganger det den bør være. Skjer dette får man flere fettceller enn man egentlig skulle hatt og fettceller dør aldri av seg selv. Flere fettceller kan bety sterkere sultfølelse (hormonubalanser) og raskere innlagring av fett (flere celler/"arbeidere" som jobber med å lagre energi samtidig). Dette skjer dog bare ved ekstrem overvekt av typen man heldigvis skjelden ser her i Norge.


Sist redigert av plastbox : 26-03-10 kl 12:17. Årsak: Skriveleif
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 12:18   #40
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

I tillegg viser forskning at fettceller faktisk stimuleres til å dele seg når energimengden de lagrer er så stor at cellens størrelse er 4 ganger større enn den bør være. Skjer dette får man flere fettceller enn man egentlig skulle hatt og fettceller dør aldri av seg selv. Flere fettceller kan bety sterkere sultfølelse (hormonubalanser) og raskere innlagring av fett (flere celler/"arbeidere" som jobber med å lagre energi samtidig). Dette skjer dog bare ved ekstrem overvekt av typen man heldigvis skjelden ser her i Norge.

Det skjer ofte ved en BMI på rundt 40 + (fedme grad 3), sier de på Aleris. Og det er ikke så veldig sjelden i Norge lenger. :/

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 13:04   #41
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Først og fremst, bytt lege. Det er ikke værre. Han skal ikke behandle pasientene sine sånn, og det eneste du kan gjøre er å "la lommeboka tale" og bytte lege, og selvfølgelig ikke anbefale han til noen andre!

Et lite sidestikk: Skjønner at han ikke liker "diagnosen" fibromyalgi. Har du lest noe spesielt om dette? Fibromyalgi er en diagnose som kan skyldes en haug forskjellige fysiologiske og psykologiske ting som ikke kan testes for.

Det er med andre ord, en diagnose noen leger gir når pasienten klager på ledd- og/eller muskelsmerter, søvnproblemer, kronisk utmattelsessyndrom, søvnproblemer, osv. uten at legen klarer å finne noen fysisk grunn til symptomene pasienten klager på.

Jeg sier ikke at alle som får diagnosen egentlig er friske, det som vel heller er skummelt er at fibromyalgi i seg selv ikke er en distinkt sykdom men et tullebegrep leger bruker for å skrive ut medisiner når de gir opp å finne den faktiske feilkilden. =/

Har egentlig ikke tid, men denne kunne jeg ikke bare la stå!
Det er ikke barebare å bytte lege. har alt gått fra asken til ilden! Hva blir det neste? Fra ild til atombombe???
Faktisk bedre med den jævelen man kjenner!

Ja, jeg har lest MASSE om fibromyalgi. Jeg er sykepleier, har slitt med smerter siden før skolealder og har fått diagnosen av en reumatolog som er spesialist på nettopp fibromyalgi!!! (Selv legen min holdt munn da jeg sa hvem som hadde satt diagnosen) Etter 6 år med utredning er jeg svært trygg på at mine smerter og andre tildels invalidiserende ubehag ikke skyldes noe annet! Tror du jeg er på attføring for morro skyld? Skulle gitt mye for å slippe smerter etc og få lov til å gå tilbake til jobben min!!!
Og det er akkurat mennesker som deg som gjør at denne diagnosen er noe dritt å leve med!!!

Og du, det finnes ikke medisiner mot fibromyalgi, så det er i hvert fall ingen grunn til å gi noen diagnosen!!!

__________________

Sist redigert av Kitt : 26-03-10 kl 13:10.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 13:27   #42
Mia-Maria
Juniormedlem
 
Mia-Maria sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 35
Mia-Maria er på en erverdig vei
Smile

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Grunnen til at mange går opp i vekt igjen er nøyaktig den samme som grunnen til at man var overvektig til å begynne med, enten det er snakk om trøstespising, feilernæring, "jeg skal bare kose meg i dag"-hver-eneste-dag-ernæring, eller rett og slett manglende viljestyrke og det at møkkamat med et tonn kalorier men ingen reel næring er raskt, enkelt og billig.

Jeg tror du har mye rett, men jeg vil jo ikke gå ned i vekt for å legge på meg igjen, det tror jeg ingen ønsker, og selv om Norge er et veldig konservativt land også hva ernæring angår, så tror jeg at ernæringsfysiologen i denne tråden prøvde å si at man må kunne leve med kostholdet mann velger også på lang sikt. Jeg er ingen ekspert, jeg bare undrer. Det er viktig at folk er fornøyd med kostvalgene, og at de lever et godt liv

__________________
To infinity and beyond


Mia-Maria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: et sted mellom Montignac og Lindeberg! Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 13:42   #43
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Kitt, jeg oppfattet ikke plastbox sitt innlegg som et angrep på deg, heller at mange får diagnosen fibromyalgi når legen ikke finner noen annen grunn? Plastbox sier da ikke at du ikke har det vondt?

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 14:17   #44
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Kitt, jeg oppfattet ikke plastbox sitt innlegg som et angrep på deg, heller at mange får diagnosen fibromyalgi når legen ikke finner noen annen grunn? Plastbox sier da ikke at du ikke har det vondt?

Ikke et personlig angrep, nei, men et angrep på en diagnose som faktisk er godkjent av WHO og har eget diagnosenummer!
Hos NAV er det en selvstendig grunn til å få varig uføretrygd og det finnes stadig nye "bevis" på at smertebildet hos en med fibromyalgi kan måles, dog med avansert apperatur som ikke akkurat finnes på alle lokalsykehus, ikke en gang i alle land!

Det er ikke lenger en "sekkebetegnelse", men en reel diagnose man får av en spesialist!

Hårsår, jeg??? Javisst, og det har alle med fibromyalgi grunn til sånn som vi blir behandlet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 15:15   #45
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Beklager at jeg nappet litt i de såre hårrøttene dine, Kitt. Det eneste personlige forholdet jeg har til fibromyalgi er at min mor har diagnosen, og hun har gjort en god damned VITENSKAP av å klage og syte. Ja, hun er ikke frisk, men hun er en av disse som etter mange år med selvmedlidenhet har gravd hullet sitt så dypt at det er nesten umulig å grave seg ut.

2 dager før hun kom hjem fra legen sin gråtende, full og med resept på nye, sterke smertestillende leste jeg tilfeldigvis om denne diagnosen i en 5-6 siders artikkel i Illustrert Vitenskap. Ok, ikke akkurat noen medisinsk journal, men artikkelen var full av direkte sitater fra alskens høyt aktede professorer og doktorer som mente det var utrolig feigt og tøvete av medisinske proffesjonelle å bruke en slik "sekkediagnose".

Jeg forstår at du føler deg truffet, at du "vil ha" diagnosen din med nummeret sitt og alt mulig, så du slipper å lure på om du rett og slett er gal. :P

Jeg tviler ikke på at du har vondt. Det ville vært ulogisk av meg, for ingen av oss tjener noe på det. Det jeg derimot virkelig har noe imot er diagnosen fibromyalgi, som selv medisinske profesjonelle sier rett ut at er en diagnose opprettet som et "samlebegrep", en merkelapp som kan brukes til å skrive resept på smertestillende når legen ikke lengre orker å høre pasienten sin klage på smerter legen ikke klarer å finne roten til.

Igjen, påstår ikke at du ikke har vondt, men for alt du vet har du en enzym-mangel, eller en eller annen obskur genetisk defekt, eller noe annet som faktisk kanskje kan behandles. Å slå seg til ro med en bedriten lege og en oppdiktet diagnose fordi begge er bedre enn ingenting dømmer deg til å aldri bli noe bedre enn du er akkurat nå.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 15:35   #46
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

plastbox - nå må du rulle inn.
Oppdiktet diagnose av legen, er du helt *unevnelig*? Selv om legevitenskapen ikke har 110% oversikt over symptomer, diagnoser, så er de reelle! Legevitenskap er IKKE en eksakt vitenskap, der det bare er å gå til legen og legen "fikser". Det er mange faktorer som spiller inn.

Hva så om det er en sekkediagnose, eller viser seg å være det i fremtiden? Kanskje man i fremtiden finner en enda mer presis analyse, men dette er det vi vet I DAG.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 15:58   #47
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

plastbox - nå må du rulle inn.
Oppdiktet diagnose av legen, er du helt *unevnelig*? Selv om legevitenskapen ikke har 110% oversikt over symptomer, diagnoser, så er de reelle! Legevitenskap er IKKE en eksakt vitenskap, der det bare er å gå til legen og legen "fikser". Det er mange faktorer som spiller inn.

Hva så om det er en sekkediagnose, eller viser seg å være det i fremtiden? Kanskje man i fremtiden finner en enda mer presis analyse, men dette er det vi vet I DAG.

Neimen hva i alle dager.. Jeg har da ikke påstått at legen har diktet opp noe som helst. Jeg poengterer det faktum at i motsetning til andre diagnoser som har klare symptomer og kan påvises ved tester, så er fibromyalgi en diagnose jeg aldri ville slått meg til ro med.

Hvorfor? Fordi ingen lege i verden kan gi meg et testresultat og forklare meg "Disse verdiene tilsier at du lider av fibromyalgi, og dette kan vi gjøre for å lette plagene dine". Jeg sier ikke at Kitt og andre ikke har vondt! Jeg forsøker å si at en diagnose som ikke kan påvises ved tester heller ikke kan behandles eller kureres!

Symptombehandling er en ting, men det hadde da virkelig vært ufattelig mye bedre om noen fant ut hva spesifikt som forårsaket smerten slik at man kunne få en effektiv behandling?

Du vet.. heller enn å bare kalle det "fibromyalgi" fordi symptomene stemmer over ens med beskrivelsen i legens leksikon, og legen ikke klarer å påvise noe galt med pasienten.

Nok en gang: Jeg har ingenting annet enn sympati for de som lever daglig med smerter og andre plager! Jeg bare fatter ikke hvordan man kan slå seg til ro med, og til og med forsvare, en diagnose som ikke engang kan påvises? En lege har ikke lov til å diagnostisere meg med kreft, diabetes eller noe annet som berettiger reseptbelagte medisiner uten å ha beviset svart-på-hvitt. Hvorfor er fibromyalgi en valid medisinsk diagnose verdig resepter på meget sterke smertestillende (ref. min mor) når den per diagnosens egen definisjon ikke kan påvises..?


Forresten er det ikke lenge siden epilepsi ble sett på som djevelbesettelse, en diagnose folk anså som like reell som sin egen mor. Alikevel, var det en nyttig "diagnose"? Nei, det var et tullebegrep skapt for å klassifisere folk med plager man ikke forsto. Nå vet vi hva epilepsi er og ser tilbake på den mørke middelalderens eksorsismer med et skjevt smil. På samme måte er helt sikkert plagene og symptomene 100% reelle for en med diagnosen "fibromyalgi", men denne diagnosen kan ikke testes, bevises eller behandles, ergo har den ingen større medisinsk verdi enn diagnosen "djevelbesettelse".

Go ahead, misforstå hele posten min og vræl om hvordan jeg sammenligner lidende mennesker med djevler. Det er ikke det jeg skrev. Er du fristet til å vrenge utav deg noe slikt vil jeg vennligst be deg lese posten min igjen så du faktisk svarer på det jeg skrev.


Sist redigert av plastbox : 26-03-10 kl 16:06. Årsak: *skriblelitttil*
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 16:03   #48
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

plastbox: Vennligst bruk en mer høflig måte å ordlegge deg på. Du har en del "utrykk" som faktisk kan såre folk!

Gerd
Moderator

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 16:10   #49
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Nok en gang: Jeg har ingenting annet enn sympati for de som lever daglig med smerter og andre plager! Jeg bare fatter ikke hvordan man kan slå seg til ro med, og til og med forsvare, en diagnose som ikke engang kan påvises? En lege har ikke lov til å diagnostisere meg med kreft, diabetes eller noe annet som berettiger reseptbelagte medisiner uten å ha beviset svart-på-hvitt. Hvorfor er fibromyalgi en valid medisinsk diagnose verdig resepter på meget sterke smertestillende (ref. min mor) når en diagnose per diagnosens definisjon ikke kan påvises..?

Hva mener du man kan gjøre? Late som om man ikke har vondt fordi det ikke kan påvises på prøver?
Er selv kroniker og nå er de mine egne, oppgitte og ømme tær som taler; Vi kronikere vet hva vi må leve med, vi har vært mer hos leger og til flere undersøkelser enn de fleste andre, vi gjør det vi kan for å komme oss gjennom nok en dag med alskens krav og den evige følelsen av å bli litt uglesett fordi sykdommene ikke vises på utsiden. Det siste man trenger er eplekjekke uttalelser fra mennesker som har liten peil på vår hverdag.
Er du klar over over sinnsykt utslitt man blir etter noen år?? Og hvor fortvilt og motløs man blir?
Du kan fortelle meg at du "ikke fatter hvordan noen kan slå seg til ro med og bla-bla" men de fleste slitne kronikere har mer enn nok med å komme gjennom dagen i dag...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 16:14   #50
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Ernæringsfysiologen likte IKKE ketolysekuren

Beklager på det sterkeste, Masterchef Gerd, om min måte å ordlegge meg på har såret noens følelser. Det er aldeles ikke meningen, men når jeg ser over postene mine er jeg ikke helt i stand til å se hva du refererer til.

Dog, jeg er ikke helt tapt bak ei vogn og forstår at dette naturligvis vil være et sårt emne for noen som sitter midt oppi det selv. Alikevel synes jeg at jeg har ordlagt meg noenlunde pent og jeg har ikke sagt et eneste usant ord.

Med det sagt ville jeg satt pris på å få påpekt hva du mener var sårende. Jeg ser det ikke selv men vil selvfølgelig nødig ødelegge noens fredag!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolysekuren virker ikke på meg kals Spørsmål og svar 25 26-03-10 23:44
Likte ikke smør, jeg Mt2t Lavkarbo generelt 28 23-06-09 22:04
Min 4 uke på ketolysekuren og har ikke fått de resultatene jeg håpet på ... Dessverre Henriette23 Ketolysekuren 38 28-04-08 18:38
Likte dere Harry Potter-filmen? *spoilers!!* Iset Generell diskusjon 22 22-01-06 01:26
Denne likte jeg! nalana Generell diskusjon 3 10-08-04 23:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no