Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Slit med motivasjonen ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-11-12, 10:27   #1
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Slit med motivasjonen ...

Ja, eg veit at baderomsvekta er eit monster/uhyre som burde kastast veggimellom... Men, no er det no slik at den gjev meg ein peikepinn.

For å vera ærleg veit eg kva eg gjer feil for tida. Eg drikk for lite. Ein halv liter vatn om dagen er ikkje godt nok. Men, det er unaturleg for meg å drikke meir (heile mitt liv har eg drukke lite, så overgangen der er STOR!). Eg skal skjerpa meg.

Maten har eg kontroll på. Køyrer psmf style for tida, fungerer fint igrunn har reefeds kvar laurdag eit måltid. Kroppen er bra, og det er det viktigaste.

Meeeen, når vekta stoppar opp, kjenner eg at gamle psykiske troll kjem fram att. Det er så bale!

Tips til korleis sjølv å ta kontroll over kropp og sinn takast imot med opne armar

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 11:42   #2
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Slit med motivasjonen ...

Stå på
You can do it

Du skriver jo at du egentlig vet hva som mangler, så gjør det da... Har du stått stille lenge da? Ellers må du lete, og finne, tålmodigheten. Kanskje ligger den i bunn av enellerannen skuff, eller oppå ei hylle. Er ikke no god på å gi råd jeg, men stå på videre. Sikker på at du klarer det

på deg jeg. Du kan jo også gå inn på trådene om platåer, masse flinke folk som har mange gode råd her inne

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 11:49   #3
MissMina
Juniormedlem
 
MissMina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 38
Innlegg: 12
MissMina er på en erverdig vei

Sv: Slit med motivasjonen ...

Bare aldri gi deg!! =)) Trener du noe?

__________________
Livet er for kort til å irritere seg over ting man ikke kan gjøre noe med...
MissMina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 12:06   #4
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: Slit med motivasjonen ...

Opprinnelig lagt inn av Konkelimonke, her.

Ja, eg veit at baderomsvekta er eit monster/uhyre som burde kastast veggimellom... Men, no er det no slik at den gjev meg ein peikepinn.

For å vera ærleg veit eg kva eg gjer feil for tida. Eg drikk for lite. Ein halv liter vatn om dagen er ikkje godt nok. Men, det er unaturleg for meg å drikke meir (heile mitt liv har eg drukke lite, så overgangen der er STOR!). Eg skal skjerpa meg.

Maten har eg kontroll på. Køyrer psmf style for tida, fungerer fint igrunn har reefeds kvar laurdag eit måltid. Kroppen er bra, og det er det viktigaste.

Meeeen, når vekta stoppar opp, kjenner eg at gamle psykiske troll kjem fram att. Det er så bale!

Tips til korleis sjølv å ta kontroll over kropp og sinn takast imot med opne armar

Jeg synest du har et godt svar selv jeg, i signaturen din "Dette får ta den tiden det tar, for det er snakk om resten av mitt liv" (eller noe i den duren). Det er nettopp når slike ting skjer at man må spore inn på den tanken, tror jeg. Om ting står litt stille kan det være veldig frustrerende, men da kan det være godt å tenke på at man faktisk har nok av tid, og det vil ta seg opp igjen som regel. Nå spørs det jo litt hvor lenge det har stått stille hos deg da? Jeg selv snigler avgårde for tiden, ting går ikke akkurat hurtig. Jeg stresser ikke, men prøver meg litt frem med forskjellige ting. Prøver nå å ha en dag i uken med litt mere karbo, for å se om det er noe for meg. Svaret har jeg ikke enda, men det kommer vel Men jeg tror faktisk at det med veske er noe du virkelig kan starte med, som an hjelpe. For kroppen er helt totalt avhengig av veske, og helst vann i ren form er best. Har du problemer med dette her, så kan det kanskje hjelpe å ha isbiter og litt sirton i vannet? Ha en vannflaske ved siden av deg? Kaffe og te er jo også greit om du liker det. Men føler du deg ikke tørst når du drikker så lite? Jeg hadde "dødd" med så lite veske Halv liter vann er det jeg får i meg til frokost det... kanskje enda litt mere Poenget er ikke å tvangsdrikke, men drikke jevnt utover dagen. Det kan godt være at om du øker inntaket av vann/veske, at kroppen plutselig slipper 1-2 kilo. Jeg har opplevd det selv.. Håper du finner motivasjonen igjen, det er slitsomt når den glimrer med sitt fravær. Men husk at det er verdt det, og at det er det lange løp som teller

__________________
Bloggen min



Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 15:02   #5
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Slit med motivasjonen ...

Tusen takk for svar alle saman! De er gode å ha altså!
Ja, eg får auka på vatnet og sjå kvar det bærer henn då
Lavkarboforlivet: nei, eg er nesten aldri tørst. Er vel tørstesenteret mitt i hjernen som ikkje er heilt funksjonelt tenkjer eg... Hehe! Men takkar mykje for gode tips!

Water it is!

(og drit i vekta )

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 16:07   #6
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Slit med motivasjonen ...

Opprinnelig lagt inn av Konkelimonke, her.

Tusen takk for svar alle saman! De er gode å ha altså!
Ja, eg får auka på vatnet og sjå kvar det bærer henn då
Lavkarboforlivet: nei, eg er nesten aldri tørst. Er vel tørstesenteret mitt i hjernen som ikkje er heilt funksjonelt tenkjer eg... Hehe! Men takkar mykje for gode tips!

Water it is!

(og drit i vekta )

Bare et lite tips, husk at du får en del væske i deg fra maten du spiser også
Spis suppe, masse agurk o.s.v

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 16:11   #7
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Slit med motivasjonen ...

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Bare et lite tips, husk at du får en del væske i deg fra maten du spiser også
Spis suppe, masse agurk o.s.v

Ja, det er heilt rett, men er nok ikkje oppe i tilfredsstillande mengd i løpet av ein dag uansett...
Så eg får berre verta flinkare med drikke tenkjer eg

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 12:18   #8
flinkeellinor
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Slit med motivasjonen ...

Hva med å faktisk kaste den hersens badevekta veggimellom?? Badevekta stjeler iallefall min motivasjon. Heldigvis(?) gikk den tom for batteri for noen måneder siden og man er litt vell distre til å huske å kjøpe nye, har det faktisk vært lettere å holde motivasjonen oppe, for nå veier jeg meg kanskje bare en gang i måneden, og da viser den alltid mindre enn forrige måned, selv om det da "bare" er en kg eller to. Det ville jeg jo ikke ha merket noe særlig hvis jeg veide meg oftere(type - 100 g her og 100 g der..). Har vært en morgenveier helt siden jeg var 15-16 år og jeg må si at det har vært godt å være uten, og slippe det at "morgentallet" bestemmer om resten av dagen er god eller dårlig

  Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 08:06   #9
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Slit med motivasjonen ...

Du kjører ikke PSMF style i det hele tatt med halv liter vann da. Det du kjører er noe egenkomponert noe som du dessverre ikke kan kalle psmf....
Les artikkelen til Robert Eilertsen om psmf på fitnessbloggen og les den minst 2 ganger til.
Det er IKKE badevekten som er problemet her pga manglende nedgang, men det er fordi du enten spiser feil eller drikker for lite. Evt begge deler.
Les om psmf og spis/drikk nøyaktig slik som det står. Hvis du er veldig overvektig så skal du ikke ha refeeds hver uke, men kanskje annenhver uke. Les nå arikkelen og forstå den med alt det psmf innebærer. Du har gått på det ei stund så da vet du jo hva dette er. Men lager man egen vri så kan dette ødelegge dietten. Krydre maten og ha på naturlig med salt for å sette smak. Kanskje tørsten kommer da?
Men vann er nøkkelen. Drikk 3-4-5 ltr pr dag.
Har hjulpet 2 andre pluss meg sjøl på psmf så hvis du gjør nøyaktig som det står så funker det.


Sist redigert av ToreH : 14-11-12 kl 08:12.
  Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 14:47   #10
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Slit med motivasjonen ...

Om du ammer trenger du jo væske for å gjennomføre det også! Om du da får i deg kun en halv liter vann..
Kan du ikke fylle flasker eller karaffel og sette på klokka og hive i deg litt f.eks. en gang i timen? Så har du også kontroll på hva du faktisk få i deg?

Om det ikke er så mange månedene siden fødsel - så har kroppen også en tendens til å vente gjerne seks-åtte mnd før den begynner å slippe noe særlig med fett.. Kanskje ikke sunt å gå ned for fort uansett?

Ønsker deg masse lykke til!!

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 08:15   #11
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Slit med motivasjonen ...

Opprinnelig lagt inn av flinkeellinor, her.

Hva med å faktisk kaste den hersens badevekta veggimellom?? Badevekta stjeler iallefall min motivasjon. Heldigvis(?) gikk den tom for batteri for noen måneder siden og man er litt vell distre til å huske å kjøpe nye, har det faktisk vært lettere å holde motivasjonen oppe, for nå veier jeg meg kanskje bare en gang i måneden, og da viser den alltid mindre enn forrige måned, selv om det da "bare" er en kg eller to. Det ville jeg jo ikke ha merket noe særlig hvis jeg veide meg oftere(type - 100 g her og 100 g der..). Har vært en morgenveier helt siden jeg var 15-16 år og jeg må si at det har vært godt å være uten, og slippe det at "morgentallet" bestemmer om resten av dagen er god eller dårlig

Ja, du seier noko! For meg er det på ein måte litt kontroll-mennesket i meg som absolutt skal vega seg kvar dag, men den siste veka har eg gøymd heile vekta nettopp for å ta ein pause. Kjende det vart for mykje fokus på vekt, og for lite fokus på gjennomførsel. MEN det skal seiast at det hjalp å auka betrakteleg på vatnet!!! Då gjekk det nedover att Så, eg tenkjer det er der eg bommar, gong på gong. Er flink med maten og slik, men må fokusera meir på drikka. Er gått tilbake i same gamle sporet denne veka desverre, men ny frisk frå i dag
Tusen takk for svar, uansett! Du påpeikar vesentleg faktor her, den badevekta altså... Ææææsj! Håpar vår går tom for bat snart òg

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 08:22   #12
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Slit med motivasjonen ...

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Du kjører ikke PSMF style i det hele tatt med halv liter vann da. Det du kjører er noe egenkomponert noe som du dessverre ikke kan kalle psmf....
Les artikkelen til Robert Eilertsen om psmf på fitnessbloggen og les den minst 2 ganger til.
Det er IKKE badevekten som er problemet her pga manglende nedgang, men det er fordi du enten spiser feil eller drikker for lite. Evt begge deler.
Les om psmf og spis/drikk nøyaktig slik som det står. Hvis du er veldig overvektig så skal du ikke ha refeeds hver uke, men kanskje annenhver uke. Les nå arikkelen og forstå den med alt det psmf innebærer. Du har gått på det ei stund så da vet du jo hva dette er. Men lager man egen vri så kan dette ødelegge dietten. Krydre maten og ha på naturlig med salt for å sette smak. Kanskje tørsten kommer da?
Men vann er nøkkelen. Drikk 3-4-5 ltr pr dag.
Har hjulpet 2 andre pluss meg sjøl på psmf så hvis du gjør nøyaktig som det står så funker det.

Du har HEILT rett, I know! Er difor eg har funne ut at det er der problemet ligg òg - eg må drikka meir! Men, som eg skreiv innleiingsvis er det utruleg vanskeleg "å læra nye kunster" når eg heile mitt liv har drukke utruleg lite. Eg hugsar då eg budde heima hjå ho mor, eg drakk kanskje ein halv liter vatn dagleg då òg, og har gjort det så lenge eg kan hugse. Difor er overgangen megastor når eg skal drikka minst to liter!
Eg jublar når eg klarer 1,5 liter

Så ja, det er ikkje heilt psmf med tanke på mengd væske eg får i meg, men i forhold til alt det andre (har lest artikkelen maaaaange gongar) så er det psmf - heldigvis har eg klart noko

Er heldigvis ikkje veldig overvektig, har 5 kg att til BMI'en seier eg ligg innanfor normalen, er difor eg har tatt ein refeed kvar helg. Men no tenkte eg eg skulle ta eit par veker i strekk fordi eg hadde mega-refeed førre helg (var på date med mannen... akk!). Så, eg køyrer strikt, og fokuserer MEIR på drikka

Takkar masse for svar, og du har sjølvsagt heilt rett! Kan vel strengt tatt ikkje kalla det psmf før alt er på plass, men heller psmf-wannabe

Og som nevnt før - trur heile tørstemekanismen min ikkje er så fungerande, for eg er vel ei av dei få som ikkje vert meir tørst av salt mat... forstår ingenting (eg les for tida anatomi og fysiologi, har eksamen i desember, og akkurat på den fysiologiske mekanismen kjenner eg meg ikkje att....)

Tusen takk - igjen - for at du tok deg tida og gav meg eit svar

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 08:26   #13
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Slit med motivasjonen ...

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Om du ammer trenger du jo væske for å gjennomføre det også! Om du da får i deg kun en halv liter vann..
Kan du ikke fylle flasker eller karaffel og sette på klokka og hive i deg litt f.eks. en gang i timen? Så har du også kontroll på hva du faktisk få i deg?

Om det ikke er så mange månedene siden fødsel - så har kroppen også en tendens til å vente gjerne seks-åtte mnd før den begynner å slippe noe særlig med fett.. Kanskje ikke sunt å gå ned for fort uansett?

Ønsker deg masse lykke til!!

Ammar og ammar fru.Blom... hehe, er nok meir kosen no, trur ikkje eg har så mykje mjølk att for å vera helt ærleg. Kanskje ein liten skvett om morgonen, men elles er det skinnfiller
Småtten er 16mnd no, så det er ei stund sia fødsel kan du sei. Har berre ikkje fått fingeren skikkelig ut og tatt tak før no. Tenkjer eg kan ikkje la det gå lenger tid, for då vert det berre vansklegare. (snakkar av erfaring der, jo lenger tid ein går og tenkjer at no skal det skje, jo vansklegare vert det å gjennomføra...).

Eg "lener meg" vel litt på den filosofien om at det tek 2 år før kroppen er tilbake til normalen både hormonelt og fysiologisk sett, etter ein graviditet. Så eg har enno meir enn eit halvt år på meg på å verta kvitt dei siste 5 gravidkiloane... haha! Skjegget i postkassen og litt til? Jadå Men, no veit eg i alle fall kvar kjerna til problemet mitt ligg, og har til hensikt å gjera noko med det

Tusen takk for at du tok deg tid til å svara meg Set er stor pris på!

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
4. uke på lavkarbo - fortsatt et slit å trene Splendid Trening 74 13-02-10 13:27
Sliter max med motivasjonen ... Almyrida Ketolysekuren 3 03-02-10 10:50
No slit æi! Tootsi Ketolysekuren 6 21-06-08 20:37
Bukse-motivasjonen; luringen Generell diskusjon 66 06-03-05 12:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no