Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Min handleliste til uka

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-07-11, 20:30   #1
idontknow
Juniormedlem
 
idontknow sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 48
idontknow er på en erverdig vei

Min handleliste til uka

Hey!

Min lavkarbo diett starter nå på Mandag. Gårsdagen og resten av helga skal jeg bruke på å lese meg enda litt mer opp på stoffet, så jeg vet hva jeg kan spise- og ikke spise. Føler jeg har lært veldig mye allerede.

Min handleliste fom. mandag;
- Røket laks
- Fiberrikt knekkenrød
- Egg
- Kinakål/agurk/tomat
- Blomkålsuppe
- Cottage cheese
- Noe revet ost
- Kokt skinke
- Noe nøtter
- Naturell yoghurt

Noe som mangler, evt bør fjernes, for å fylle opp kjøleskapet med lavkarbo varer som gir meg mat for en uke eller to?

Har sett mye på lavkarbo blogger o.l. iht. mat-tips, men kom gjerne med egne erfaringer her også, til f.eks frokost o.l. som dere har erfaringerm som er lettvindt og godt - også lunj (mellommåltid).

idontknow er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkrabo Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 21:11   #2
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Min handleliste til uka

Du kan jo kanskje vurdere å bytte ut yoghurt naturell med tyrkisk yoghurt/skyr. De har lavere khinnhold.

Og blomkålsuppe? Tenker du pose? Å lage den selv er nok best. XD

Hva du skal/kan spise kommer jo helt an på hvilket kh-nivå du har tenkt å legge deg på. Vanskelig å si noe spesifikt når du bare skriver "lavkarbo" - det er jo så mangt. Men vil nok uansett anbefale å kjøpe inn mer grønnsaker enn det du har skrevet opp; avokado, blomkål, brokkoli, sellerirot, selleri, løk og paprika (begge i mindre mengder) etc. er alle ting som man kan spise på lavkarbodietter.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 21:14   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Min handleliste til uka

Så håper jeg du har tenkt på fettkilder? Fett må man ha på lavkarbo vettø, om du ikke har tenkt til å leve veeeeldig moderat lavkarbo

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 21:26   #4
idontknow
Juniormedlem
 
idontknow sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 48
idontknow er på en erverdig vei

Sv: Min handleliste til uka

Og får å få i seg litt fett i tillegg, kjøper man inn?
Jeg tenkte pose ja, men å lage selv er vel ingen heksekunst det heller da ! må få til det!

Ønsker å legge meg på 15g, men er redd jeg får trøbbel med å beregne inntak pr dag, altså.. :S Noen tips for å lett kunne få et blikk over anntal karboer man får i seg daglig?

idontknow er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkrabo Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 21:30   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Min handleliste til uka

Opprinnelig lagt inn av idontknow, her.

Og får å få i seg litt fett i tillegg, kjøper man inn?
Jeg tenkte pose ja, men å lage selv er vel ingen heksekunst det heller da ! må få til det!

Ikke litt fett Når jeg gikk ned på det meste spiste jeg ca 200 gr fett om dagen

Meierismør, skikkelig rømme, creme fraiche, kremfløte, nakkekoteletter, entrecote, laks, ørret, avocado, bacon....

Del opp et blomkålhode (spar noen buketter om du vil ha noen biter i suppa) og kok i litt grønnsaksbuljong, mos med feks stavmikser, tøm på raust med fløte, event blomkålbukettene du sparte og smak til med krydder. Jeg bruker gjerne en pose tørket gressløk i samt masse sprøstekt bacon

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 21:44   #6
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Min handleliste til uka

Opprinnelig lagt inn av idontknow, her.

Og får å få i seg litt fett i tillegg, kjøper man inn?
Jeg tenkte pose ja, men å lage selv er vel ingen heksekunst det heller da ! må få til det!

Ønsker å legge meg på 15g, men er redd jeg får trøbbel med å beregne inntak pr dag, altså.. :S Noen tips for å lett kunne få et blikk over anntal karboer man får i seg daglig?

Jeg bruker Diett.no til å beregne. Ikke alt man kan stole på der, mye som er inn både av brukere og i programmet som er feil, men sjekker man første gang man bruker noe, eller legger inn matvarer selv så er det greit til å få litt oversikt over hva man spiser, i alle fall i starten.

Toros posesuppe har 4.2g kh per dl tilberedt suppe. 3dl av det, og du har fylt opp dagskvoten kh om du tenker å ligge på 15g om dagen. Da kan du nok få det det en del lavere om du lager den selv.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~

Sist redigert av Kitsu : 15-07-11 kl 22:36.
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 21:59   #7
Rikkem0r
Medlem
 
Rikkem0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Porsgrunn
Alder: 37
Innlegg: 480
Rikkem0r er på en erverdig vei

Sv: Min handleliste til uka

Kjøttdeig, diverse salatingredienser, brokkoli, avokado, fetaost, skivet ost fra kavli med jalapeno (lager osteknekkis), gräddost (Masse ost ja ), fløte, rømme, egg, morrpølse, skinke, pølser fra jacobs utvalgte... Hmmm, ja det er nnoe av det jeg har i kjøleskapet så og si til enhver tid Cocosa'n står på benken og liker seg godt oppi kaffekoppen min
Bare noen tips Ellers så er jeg enig i at du burde lage din egen blomkålsuppe, og vurdere litt om du trenger fiberrik.. Du kan jo evt lage eget knekkebrød hvis du er avhengig av det.. Det er veldig lett, for det har til og med jeg klart
Edit: Ja ,og jeg også bruker diett.no innimellom til å legge inn litt å sjekke=)

__________________
A moment on the lips, forever on the hips - no more




Rikkem0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 22:13   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Min handleliste til uka

Opprinnelig lagt inn av idontknow, her.

Hey!

Min lavkarbo diett starter nå på Mandag. Gårsdagen og resten av helga skal jeg bruke på å lese meg enda litt mer opp på stoffet, så jeg vet hva jeg kan spise- og ikke spise. Føler jeg har lært veldig mye allerede.

Min handleliste fom. mandag;
- Røket laks
- Fiberrikt knekkenrød
- Egg
- Kinakål/agurk/tomat
- Blomkålsuppe
- Cottage cheese
- Noe revet ost
- Kokt skinke
- Noe nøtter
- Naturell yoghurt

Noe som mangler, evt bør fjernes, for å fylle opp kjøleskapet med lavkarbo varer som gir meg mat for en uke eller to?

Har sett mye på lavkarbo blogger o.l. iht. mat-tips, men kom gjerne med egne erfaringer her også, til f.eks frokost o.l. som dere har erfaringerm som er lettvindt og godt - også lunj (mellommåltid).

Kutt yoghurten. Om du vil ha youghurt, bruk skyr ( ta halve og spe på med fløte), kesam eller gresk youghurt.

Ikke kjøp revet ost, det er både dyrt og inneholder stivelse. Kjøp ost og riv selv. Det kan også være greit å ha noen fete oster, som babybel, brie, etc i hus. STEIKE JÆFT å bare ta en ostebit når man e litt "fysen" og urolig!

Mer grønnsaker. Kjøp løk, squash, aubergine, sellerirot, paprika, hjertekål, knutekål, jordskokk, blomkål, brokkoli, brokkolini, asparges eller aspargesbønner, rosenkål (verdens verste grønnsak blir faktisk veldig god om man koker den, deler den i to og steker den med urtekrydder), sopp, og diverse grønnsaker som vokser over jorda. Du trenger selvsagt ikke kjøpe alt på en gang, men en og en grønnsak om du er uvant med disse, og se hvordan du liker det.

Lag blomkålsuppe selv. Bedre og sunnere. Samme med tomatsuppe og grønnsaks og kjøttsupper.

Kjøp smør, ja SMØR, ikke margarin. Om du ikke greier smørsmaken på stekt og kokt mat, kjøp cocosa eller olivenolje.

Fløte, KREMFLØTE, kesam, seterrømme etc kan være greit å ha.

Du trenger både kjøtt og fisk, men ingen grunn til å storhandle masse.

Sist men ikke minst, ikke gå i fella med egg og bacon til frokost, kjøtt, saus og grønnsaker til middag og fløte og bær til kvelds. Du kommer til å bli dritalei og komme inn her og si at det tyter egg ut av øra dine og da må jeg for n'te gang spørre hva som får folk til å tro at det kun er egg og bacon man spiser

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Handleliste!? Jallex Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 16-09-10 16:10
Handleliste jannemor Ketolysekuren 2 20-04-09 16:43
Handleliste? Ungmamma87 Oppskrifter 6 28-12-08 16:46
Handleliste Nussenasse Lavkarbo generelt 9 02-09-08 11:01
Handleliste for ei uke! Maskotten Middag 3 12-07-08 17:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no