Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Egg inneholder verken 0,8 eller 0,9 gram karbohydrat.

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-11, 21:29   #1
Bolla P.
Juniormedlem
 
Bolla P. sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 30
Bolla P. er på en erverdig vei
Exclamation

Egg inneholder verken 0,8 eller 0,9 gram karbohydrat.

Sitter her med bokversjonen av "Matvaretabellen" 3. opplag fra 2010 utgitt av Gyldendal på vegne av Mattilsynet, Helsedirektoratet og Avdeling for Ernæringsvitenskap, UIO.

Her står det vitterlig at:

*100 gram spiselig del av egg (altså skallet skal ikke medberegnes) innholder 0,3 gram karbohydrat.

*100 gram eggehvite inneholder 0,4 gram karbohydrat, og

*100 gram eggeplomme inneholder 0,2 gram karbohydrat.

Mitt enorme, kokte egg veide 62 gram uten skall i sta, og inneholdt med andre ord noe sånt som 0,2 gram karbohydrat.

Aner ikke hva bakgrunnen for denne endringen er, men viktig er det uansett for oss ketolysere som er "oppdratt" til å telle et egg som i underkant av 1 g karbo.

Bolla P. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:31   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Egg inneholder verken 0,8 eller 0,9 gram karbohydrat.

Nå er vel ikke dette verdens absolutte og endelige fasit da Folk teller jo forskjellig uansett, og det kan de nok fint fortsette med..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:37   #3
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Egg inneholder verken 0,8 eller 0,9 gram karbohydrat.

det står fremdeles 0,9 i esken på mine egg da, og dem er jo ikke gamle..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:37   #4
Bolla P.
Juniormedlem
 
Bolla P. sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 30
Bolla P. er på en erverdig vei

Sv: Egg inneholder verken 0,8 eller 0,9 gram karbohydrat.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Nå er vel ikke dette verdens absolutte og endelige fasit da Folk teller jo forskjellig uansett, og det kan de nok fint fortsette med..

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, jeg.

I den gamle matvaretabellen (som står på forsida på forumet her) står det jo 0,9 gram karbohydrat pr. 100 gram spiselige vare.

Hvordan teller folk forskjellig?

Bolla P. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:38   #5
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Egg inneholder verken 0,8 eller 0,9 gram karbohydrat.

jeg har 2 pakker egg her. 0,3 står det i billigegga. i de økologiske egga mine står det 0,9..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:41   #6
Bolla P.
Juniormedlem
 
Bolla P. sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 30
Bolla P. er på en erverdig vei

Sv: Egg inneholder verken 0,8 eller 0,9 gram karbohydrat.

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

jeg har 2 pakker egg her. 0,3 står det i billigegga. i de økologiske egga mine står det 0,9..

Det skilles ikke mellom burhøneegg og egg fra frittgående høner i den nye varsjonen.

Jeg vil jo tro de vet hva de driver med når de går til det skritt å endre på dette i tabellen.

Bolla P. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:42   #7
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Egg inneholder verken 0,8 eller 0,9 gram karbohydrat.

vel en skulle jo tro dem visste hva dem drev med dem som skrev innholdsfortegnelsen på egga sine også :| huff ikke til å bli klok på.. men om det er 0,3 eller 0,9 er igrunn ett fett.. spiser ikke 20 egg om dagen ;D

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:48   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Egg inneholder verken 0,8 eller 0,9 gram karbohydrat.

Det jeg mener er at det ikke finnes noe fasitsvar på detta! At matvaretabellen sier det betyr ikke at det er det endelige svaret Det er jo snakk om så bittesmå forskjeller, og egg er jo forskjellige, så man får nok ikke noe fasitsvar på hvor mye karbohydrater det er i et egg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:55   #9
Bolla P.
Juniormedlem
 
Bolla P. sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 30
Bolla P. er på en erverdig vei

Sv: Egg inneholder verken 0,8 eller 0,9 gram karbohydrat.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det jeg mener er at det ikke finnes noe fasitsvar på detta! At matvaretabellen sier det betyr ikke at det er det endelige svaret Det er jo snakk om så bittesmå forskjeller, og egg er jo forskjellige, så man får nok ikke noe fasitsvar på hvor mye karbohydrater det er i et egg.

Nei, det skjønner jeg. Og det samme gjelder jo alle andre matvarer selvfølgelig. Men jeg syns det er forskjell på å telle 1 karb pr. egg (er det bare jeg som har gjort det?) og 0,186 g som det altså var i egget mitt

Ingen stor deal selvfølgelig, men alt i alt, så velger jeg å følge matvaretabellen når varene ikke deklareres fra produsenten sin side.

Bolla P. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:57   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Egg inneholder verken 0,8 eller 0,9 gram karbohydrat.

Jeg har alltid telt ett egg som 0.5, bare sånn for sikkerhets skyld. Men det er sikkert ikke noe vits, sånn egentlig.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp ... Kan verken ha gluten, melk eller eggehvite pilabeal Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 23-10-10 15:37
Hvor mye karbohydrat per 100 gram er det i rødløk og eddik? Sua83 Spørsmål og svar 7 07-11-09 00:05
Nyper - hva inneholder de Adriane Kosttilskudd 5 28-01-09 20:31
Torkil: 20 gram karbohydrater/dag for menn - mer eller mindre? raleksan Ketolysekuren 2 01-04-08 09:03
Maks gram karbs pr 100 gram vare? ElenaS Ketolysekuren 2 05-02-08 13:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no