Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-05-13, 00:35   #1
Elliseia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 6
Elliseia er på en erverdig vei

Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Hei!

Helt fersk på ketolyse, og prøver og google meg fram , men utrolig nok har ikke google svaret på alt..

Første dagen på ketolyse i dag, har nettopp vært på 14 dagers ferie, og føler jeg trenger en "opprensk".
Veier pr dags dato ca 82 kg, og ønsker minst å ned på 75.

Første dag på diett ble det spist:

Frokost: omelett av to egg og et par skiver westfalerskinke
Lunch : to grillede kyllinglår
Mellommåltid: et halvt beger CC
Middag: indrefilet av føll, blomkål, brokkoli og bladspinat surret i fløte

Er det OK dagsinntak?

Noen spørsmål;
Kan man spise natreen/sukrin eller andre kunstige søtningsmiddel i ketose?
Hva med mandelmel, johannesbrødkjernemel el.l , om man skulle ønske seg pizza, pannekaker, vafler o.l? Har prøvd å google, men finner ikke noen konkrete svar.
Skal man helst avstå fra grønnsaker som tomat, paprika, løk, purre osv under ketolyse, eller kan man spise litt?
Hvor mye karbohydrater er "max" pr 100 g som bør være i en matvare?
Hva med f.eks fettrike greier som pesto? Der er det 5 g KH pr 100 g vare. Er det for mye til at man bør spise det?
Vaniljeessens som søtning i f.eks CC , er det "lov"?
Kan man spise alt av krydder, f.eks kvernet hvitløk, paprika osv?

Mange spørsmål fra en fersking, håper noen tar seg tid til å svare :=

Elliseia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting! Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 03:56   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Har du lest boken?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 04:59   #3
Inguz
Medlem
 
Inguz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 97
Inguz er på en erverdig vei

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Indrefilet av føll???
Er det en tasteleif, eller mener du føll? Hesteføll?

(Jeg er BARE nysgjerrig, altså, skal ikke komme med noen iiiiik-reaksjon)

Inguz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/Skaldeman/lchf Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 07:58   #4
mettings
Juniormedlem
 
mettings sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 25
mettings er på en erverdig vei

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

tror jeg hadde lagt til noe mer grønt muligens på frokost å lunsj.. uten grønnsaker går man ikke ned men det er meg da, er jo individuelt

Noen spørsmål;
Kan man spise natreen/sukrin eller andre kunstige søtningsmiddel i ketose? jeg bruker lite sånn,men har brukt splenda.
Hva med mandelmel, johannesbrødkjernemel el.l , om man skulle ønske seg pizza, pannekaker, vafler o.l? Har prøvd å google, men finner ikke noen konkrete svar. du kan bruke det på ketolyse
Skal man helst avstå fra grønnsaker som tomat, paprika, løk, purre osv under ketolyse, eller kan man spise litt? jeg spiser paprika uten masse hemninger. men begrenser tomat å løk og purreløk..
Hvor mye karbohydrater er "max" pr 100 g som bør være i en matvare? jeg har en regel på max 5 pr 100 g på det jeg spiser..
Hva med f.eks fettrike greier som pesto? Der er det 5 g KH pr 100 g vare. Er det for mye til at man bør spise det?spiser du 100 gram pesto får du i deg 5 karber da.. så lenge det ikke er sukker i den høres da det greit ut.
nå er jeg ingen ekspert så andre kan si noe annet
Vaniljeessens som søtning i f.eks CC , er det "lov"? prøv fun light for smak, vet ikke om det går ann å bruke essens..
Kan man spise alt av krydder, f.eks kvernet hvitløk, paprika osv? tja.. skal jo ha lite salt da, men ellers tror jeg rene krydder er greit.. bruker ikke blandete krydder for dem er det ofte sukker i..

__________________



Sist redigert av mettings : 15-05-13 kl 08:06.
mettings er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 09:54   #5
Elliseia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 6
Elliseia er på en erverdig vei

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Takk for svar så langt.

Og ja, føll som i hesteføll. Fantastisk godt kjøtt! Veldig god smak, og så mørt at det omtrent smelter på tungen.
Har nettopp vært på Island , så det ble med hjem i kofferten derifra.
Utrolig synd at det er vanskelig å oppdrive her hjemme.

Elliseia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting! Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:24   #6
Elliseia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 6
Elliseia er på en erverdig vei

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Etter 2 døgn på diett, er nå ketostixen ganske så lilla

Har for det meste levd på omelett, blomkål/brokkoli, spinat, litt paprika, kjøtt og CC.

Har nå handlet inn mandel- og kokosmel, samt det lavkarbobrødet fra funksjonellmat. Tenkte å prøve meg litt på pizza og vafler/pannekaker.

Kan jeg bruke sukrin? Vil det påvirke ketosen?
Ser at mange skriver om opplevd stagnert vektnedgang om man får i seg kunstig søtning.

Elliseia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting! Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:26   #7
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

-Du kan bruke kunstig søtning, men vær obs på at det kan bidra til stopp i vektnedgang. Det ligger mange tråder her inne som forklarer hvilke søtstoffer som er OK, og hvilke man bør styre unna. Sukrin og Stevia er vel det tryggeste, men bruk så lite som mulig.

-Du kan bruke mandel- og kokosmel, ketolyse bakemix etc, men ville holdt meg unna det i starten. Det ligger en oppskrift på "verdens beste rundstykker" her inne, som fungerer helt topp som pizzabunn; helt uten mel.

- Du kan spise masse paprika, men løk og purre bør man begrense.

- Tommelfingerregelen er 5kh/100g som øvre grense på ketolyse. Pesto er lov!

-Er usikker på vaniljessensen :/

- Du kan spise rent krydder. Styr unna alt som heter "grillkrydder", "biffkrydder" osv, ferdigmiksene er nesten alltid fulle av sukker. Og for all del, lag ditt eget tacokrydder. Oppskrifter finner du her inne

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:30   #8
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Et velment råd; hold deg unna alt av brøderstatninger og søstsaker, iallefall de første ukene, du gjør deg selv bare en bjørnetjeneste. De første par ukene blir litt som detox, og det å spise lavkarbobrød og lavkarbovafler "bare fordi jeg kan", er å lure seg sjøl, og vil kun gi mersmak for ekte vare. Hold deg til egg, rent kjøtt, grønnsaker og melkeprodukter enn så lenge, ellers er det svæææært lett å dette av vogna. Og siden ketolyse er en diett for deg, så hold deg unna det helt, til du er på ønsket vekt. DA kan du sakte legge inn lavkarbobrød og andre "erstatninger", og legge om til moderat lavkarbo for opprettholdelse av vekta.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 16:57   #9
Elliseia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 6
Elliseia er på en erverdig vei

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Tusen takk for et veldig fint svar Spinnerette

Ble pizza til lørdagskos i dag, bunn av egg, ost, bakepulver, fiberhusk og mandelmel.
Fyllet ble kjøttdeig, paprika, litt løk og noen ss hakkede tomater ( fra boks, er det ok i små mengder? 3,6 g KH)

Er det pga "brødhungeren" jeg bør holde meg unna i starten, eller kan det forstyrre kroppen i å komme ordentlig "i gang" ?

Elliseia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting! Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 20:07   #10
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Begge deler Etter min erfaring går jeg mye saktere ned om jeg har i meg nøtter, korn og for mye meieriprodukter. Men, alle er forskjellige, så umulig å si om nettopp du reagerer som meg, men, om du skal følge ketolyse, er det vel litt nei å spise brøderstatninger med det første.

Tomat er OK i små mengder.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 20:20   #11
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Elliseia, her.

Takk for svar så langt.

Og ja, føll som i hesteføll. Fantastisk godt kjøtt! Veldig god smak, og så mørt at det omtrent smelter på tungen.
Har nettopp vært på Island , så det ble med hjem i kofferten derifra.
Utrolig synd at det er vanskelig å oppdrive her hjemme.

Har alltid sagt at jeg kunne tenkt meg å smakt hestekjøtt, men hadde jeg visst at jeg fikk biff av et lite islandshestføll så tror jeg at jeg hadde fått litt problemer med å få det i meg... Lille nurket...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 22:47   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

- Du kan spise masse paprika, men løk og purre bør man begrense.

Purre bør begrenses? Hvorfor det? Dette var nytt. Purre inneholder 3.6 g karbo. Aldri hørt om å begrense purre. Ja, jeg spiser ikke en hel gul løk, men noen cm purre veier ikke mange grammene.
Hovedinnlegger her kan nok trygt spise purre. 100g purre er ganske mye.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 03:16   #13
Elliseia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 6
Elliseia er på en erverdig vei

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Flott, purre er godt i omeletten!

Men brøderstatninger ala vaffel, pannekaker, pizzabunn osv bør jeg være forsiktig med?
Har prøvd å lage "lapper" av egg, CC og rømme, men det blir litt vel "eggete".

Elliseia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting! Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 03:42   #14
Elliseia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 6
Elliseia er på en erverdig vei

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Har alltid sagt at jeg kunne tenkt meg å smakt hestekjøtt, men hadde jeg visst at jeg fikk biff av et lite islandshestføll så tror jeg at jeg hadde fått litt problemer med å få det i meg... Lille nurket...

Kalv, lam, føll, spegris.....
"Barn" er "barn".
Personlig synes jeg det er bedre å spise produksjonsdyrene mens de er små, så de slipper å leve gjennom det å bli "voksen kotelett".

Og på Island er det mange gårder som avler hest til kjøttproduksjon på lik linje som vi avler andre dyr her. Bruksdyr, ikke kjæledyr

Elliseia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting! Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 20:22   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Har alltid sagt at jeg kunne tenkt meg å smakt hestekjøtt, men hadde jeg visst at jeg fikk biff av et lite islandshestføll så tror jeg at jeg hadde fått litt problemer med å få det i meg... Lille nurket...

Men jeg går ut fra at du spiser kylling? Hva er egentlig forskjellen? Bortsett fra at føllet går for å være søtere?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 20:34   #16
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Elliseia, her.

Kalv, lam, føll, spegris.....
"Barn" er "barn".
Personlig synes jeg det er bedre å spise produksjonsdyrene mens de er små, så de slipper å leve gjennom det å bli "voksen kotelett".

Og på Island er det mange gårder som avler hest til kjøttproduksjon på lik linje som vi avler andre dyr her. Bruksdyr, ikke kjæledyr

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men jeg går ut fra at du spiser kylling? Hva er egentlig forskjellen? Bortsett fra at føllet går for å være søtere?

Jeg er gammel hestejente og i tillegg til fjordhest er islandshest den hesterasen som ligger mitt hjerte nærmest og som jeg har drevet mest med. Jeg er klar over at man på Island driver hesteoppdrett til kjøtt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 12:52   #17
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Purre bør begrenses? Hvorfor det? Dette var nytt. Purre inneholder 3.6 g karbo. Aldri hørt om å begrense purre. Ja, jeg spiser ikke en hel gul løk, men noen cm purre veier ikke mange grammene.
Hovedinnlegger her kan nok trygt spise purre. 100g purre er ganske mye.

Du har helt rett! Beklager feilen

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 17:26   #18
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Elliseia, her.

Etter 2 døgn på diett, er nå ketostixen ganske så lilla

Har for det meste levd på omelett, blomkål/brokkoli, spinat, litt paprika, kjøtt og CC.

Har nå handlet inn mandel- og kokosmel, samt det lavkarbobrødet fra funksjonellmat. Tenkte å prøve meg litt på pizza og vafler/pannekaker.

Kan jeg bruke sukrin? Vil det påvirke ketosen?
Ser at mange skriver om opplevd stagnert vektnedgang om man får i seg kunstig søtning.

Bare så det er sagt, sukrin er ikke kunstig søtning. Det er visst 100 prosent naturlig

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 15:48   #19
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Litt spørsmål fra en fersking som prøver seg på ketolyse

Om man bør begrense løk kommer an på hvor mye karbo man får i seg fra annen mat. jeg velger løk fremfor bakst og fløte, rømme etc. alt med måte er ok. bakst dgl er kanskje i overkant

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Litt spørsmål om overgangen frå ketolyse til lavkarbo nattinatt Lavkarbo generelt 5 30-07-09 08:32
Spørsmål fra en fersking cartman- Ketolysekuren 6 12-10-08 19:51
Spørsmål fra en fersking Jellyfish Ketolysekuren 5 07-07-08 10:55
2 spørsmål fra en fersking :) månestrålen Generell diskusjon 5 02-05-07 13:24
Et spørsmål fra en fersking.. Marita Atkins kosthold 3 25-05-05 03:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no