Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Mislykka bakekveld

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-12-10, 21:43   #1
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Mislykka bakekveld

Har prøvd meg på peppernøtter og Knutteloff. Begge helt mislykka og smaker vondt. Skjønner ikke hva jeg har gjort feil.Knutteloffen ser flott ut, men smaker møkk. Peppernøttene fløyt utover og måtte steikes så de nesten blei brente for å bli gjennomstekt.

Men marsipanen blei god.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 06:40   #2
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Mislykka bakekveld

Sender deg en

Jeg liker ikke å bake med lavkarbooppskrifter. Jeg er kanskje for bevisst på hvordan "ekte brød" smaker. Jeg orker ikke legge inn kommentarer i oppskriftsdelen, for det er vel så individuelt hvordan vi reagerer på det som blir brukt til å erstatte mel. Det er ikke riktig føler jeg, å kritisere der. Men det er altså ikke alle som er overbegeistret og synes det smaker som ekte brød!

Løsningen for meg er å droppe all lavkarbobakst. Og det fungerer bra for meg. Jeg går ned i bra tempo. Hva jeg skal gjøre når jeg er ferdigslanka... Fedon eller LCHF, heller en skive grovt brød a la Fedon 1 gang i uka enn lavkarbobrød 5 dager i uka!

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 07:58   #3
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Mislykka bakekveld

Er dessverre ikke lett å få vellykka, "tradisjonell" bakst når man skal ha minimalt med mel og sukker. Bl.a. så karamelliserer jo sukker seg slik at baksten (spesielt julekaker) blir flotte og brune på utsiden og seige og gode inni. Meg bekjent er det ingenkunstige søtningsmiddel som gir den effekten.Jeg prøvde meg på kransekakestenger her i helga og de ble faktisk ganske gode, selv om jeg har døpt det om til mandelstenger for det er ikke helt karnsekake liksom for de ble ikke harde utenpå og myke inni

Her er oppskriften

500g mandler
5-6 eggehviter
1 ts tragant (få på apoteket)
3 -4 krm stevia (av den typen jeg har, her må man prøve seg litt frem)
5 dråper mandelessens
litt vaniljestangpulver

Ca 15-20 min 180C

Jeg skolder ikke mandlene men man kan f.eks bruke halvparten skoldet da blir kakene lysere. Kjørte mandlene i foodprossesor til de var sånn passe finhakket, tok halvparten om gangen. Vil du ha mer finmalt - bruk kvern.

Blandet så inn stevia, mandelessens, tragant og vanilje før jeg satte det til sides. Pisket eggehvitene halvstive før jeg rørte inn mandelblandingen, brukte hendene og knadde den god og seig. Så ble deigen pakket i plast og lagt i kjøleskap til neste dag. Jeg trillet deigen til fingertykke (Gode, tykke pølsefingre som jeg har ) la det på bakepapir og steikte i vei. Passa på så de ikke blei svidde eller harde. Bare husk at uten sukker bruner de ikke på normal måte og får heller ikke har skorpe så lett. Mine ble ganske myke men smakte godt. Jeg la de i en plastpose etter avkjøling og heiv de i frysen og de fikk faktisk litt skorpe pga det. Siden de er kjørt i foodprocessor er de noe grovere enn tradisjonell kransekake, men jeg synes faktisk det fungerer godt jeg. Denne blandingen smaker sikkert godt som bunn til Suksessterte også, så det skal jeg også teste ut en dag.

EDIT: Deigen skal være ganske fast og seig, men allikevel smidig og jobbe med. Ikke oversteik, da blir de bare tørre, de skal være litt "våte". Jeg fikk 27 stenger av denne blandingen og det ble ca 1,2 kh per stang (ser kh innh i mandler varierer litt, 4,5 g i mine) men maks 1,5 g såvidt jeg klarte å finneut. Ikke så ille det

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 14-12-10 kl 13:45.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 10:01   #4
spiren
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 52
spiren er på en erverdig vei

Sv: Mislykka bakekveld

Godt det ikke bare er meg som føler meg sær i smakenMen det er nok noe i det ja,at når en vet hvor godt "ekte" bakverk smaker,blir disse oppskriftene ikke det samme
Ungene,ja,mannen også,ber meg lage "vanlige"kakerOg det skal de få nå,etter å ha laget 4 forskjellige sorter,dobbel porsjon av hver takk(stor familie og vant med alltid å lage mye),ser ikke ut til at det falt så godt i smak nei
Ellers må jo det også være sagt,jeg har aldri fått en klage på lavkarbomaten jeg eter og lager,det er kun når det kommer til alt av bakst.
Jaja,nå er det også prøvd

spiren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 10:14   #5
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mislykka bakekveld

Jeg er også i ferd med å gi opp lavkarbobakst. Det blir bare ikke i nærheten av så godt som det skulle være og ender som oftest opp med å ikke være verd å spise.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 12:53   #6
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Mislykka bakekveld

Egentlig er det like greitt, jeg ser at mange som spiser mye lavkarbo brød, knekkebrød og slikt klager over at de går ned lite i vekt.

Jeg fokuserer på pålegget istedenfor. Jeg skal kjøpe inn Fruktose til julebaksten, og lage til familien. Jeg har ikke tenkt å spise mye av det selv, og jeg vet at det ikke er vits i å lage mye annet enn det ungene spiser. Jeg har bakt tradisjonelle julekaker... Berlinerkranser, Mor Monsen, ender opp med å spise de selv. Kaker av typen "cookies" med nøtter eller sjokolade i går unna, ikke det andre.

Jeg skal prøve de mandelstengene!

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 13:42   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Mislykka bakekveld

Lavkarbo bakst er nok en partystopper for mange ja, men nå er det snart jul og da spiser jeg det jeg vil så lenge jeg er i ketose. Tror det er sunt å ikke bare stresse den vekta hele veien, men ta seg tid til litt kos. Jula forbinder de fleste med mat, masse mat og jeg kommer nok til å begrense meg i år som i fjor, men unner meg en del som jeg ikke pleier til vanlig. For å bruke den ganske så utslitte frasen: Det er det du spiser mellom nyttår og jul og ikke mellom jul og nyttår som man legger på seg av. Og selvfølgelig alt med måte, det går ann å bruke sunn fornuft og begrene seg litt, selv om man unner seg noe ekstra.

Har delt ut noen mandelstenger, eller mandelpinner som det nå er døpt her på kontoret, og han ene hadde problemer med å tro at jeg ikke hadde brukt sukker, mel og sånt. Sunne kaker finnes vel ikke vel??? Hehehe, jeg har heldigvis stevia med god kvalitet og det er nødvendig for at det skal smake bra

Har også en oppskrift på kokosbrød som fungerer som en krydderkake, har ikke oppskriften på den her men kan ta og legge den ut når jeg finner den. Den er ganske god og spesielt med krem av philadelphia og stevia på toppen

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 14-12-10 kl 13:54.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:27   #8
Sykepleierstudine
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 53
Sykepleierstudine er på en erverdig vei

Sv: Mislykka bakekveld

Jeg må bare få sagt det når det gjelder brød.
Jeg spiser en skive(ca 30 gr) Fedon-brød hver eneste dag til frukost. Holder meg fint i ketose, og har en relativt jevn nedgang. Kunne sikkert gått litt fortere, men jeg skal jo leve samtidig! Jeg fyller på med smør, egg, kjøttpålegg og grønt, og holder meg mett ganske lenge.
Og så slipper jeg å makke med alle de brøderstatningene som aldri smaker noe særlig.

Sykepleierstudine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Lavkarbo! Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:19   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Mislykka bakekveld

Det eneste lavkarbobrødet jeg liker er lollypopbrødet, men det syns jeg til gjengjeld er veldig godt. Alle andre brøderstatninger smaker enten for eggete eller så skal det være sånn grusomt proteinpulver i og jeg kan ikke fordra den ettersmaken. Har prøvd en del pizzabunner, men syns samtlige smaker kvalmt og guggete så det har jeg gitt opp. Den sjeldne gangen vi har hjemmelaget pizza lager jeg bare en helt ordinær grov bunn, men jeg spiser jo ikke ketogent og da gjør det ikke så stor skade en sjelden gang i blant.

Lavkarbokaker har jeg enda ikke prøvd meg på. Hadde omtrent aldri kaker før, så de 2-3 gangene i året vi har hatt det har jeg bakt "ekte" kaker. Men jeg har lyst til å prøve meg på lavkarbokake neste gang. Hadde egentlig tenkt å prøve meg på noe denne julen, men det har blitt så travelt her på tampen at all baking utgår. Men når jeg en gang får laget noe lavkarbisk bakverk kommer jeg til å kjøre rimelig safe med nøttebunnskaker. Kan forestille meg at typiske julekaker ikke så lett kan gjøres lavkarbovennlig på en vellykket måte, kanskje utenom kokosmakroner da..?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 15:54   #10
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Mislykka bakekveld

Opprinnelig lagt inn av Sykepleierstudine, her.

Jeg må bare få sagt det når det gjelder brød.
Jeg spiser en skive(ca 30 gr) Fedon-brød hver eneste dag til frukost. Holder meg fint i ketose, og har en relativt jevn nedgang. Kunne sikkert gått litt fortere, men jeg skal jo leve samtidig! Jeg fyller på med smør, egg, kjøttpålegg og grønt, og holder meg mett ganske lenge.
Og så slipper jeg å makke med alle de brøderstatningene som aldri smaker noe særlig.

Ingers rugbrød kan skives tynt som alternativ

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 15:59   #11
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Mislykka bakekveld

Opprinnelig lagt inn av sistegang, her.

Har prøvd meg på peppernøtter og Knutteloff. Begge helt mislykka og smaker vondt. Skjønner ikke hva jeg har gjort feil.Knutteloffen ser flott ut, men smaker møkk. Peppernøttene fløyt utover og måtte steikes så de nesten blei brente for å bli gjennomstekt.

Men marsipanen blei god.

Har du prøvd brødbakemaskin-oppskriften:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33418

Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 07:53   #12
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Mislykka bakekveld

Linker til Pepperkakeoppskrfiten din jeg Biggie, selv om jeg ikke kan bruke den selv:

Lavkarbo Pepperkaker ala Biggie

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mislykka kveldskos madisa Ketolysekuren 20 06-04-09 13:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no