Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-03-11, 09:38   #26
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

jeg respekterer fullt ut alle som ikke ønsker å få i seg kunstig søtning. men det jeg aldri kommer til å forstå er hvorfor ANDRE skal bli svette, overrasket eller what ever hva du blir over hva andre velger. Om JEG velger å drikke lettbrus så er det mitt valg. Alle på dette forumet er voksne mennesker som selv må ta valget. Om noen VELGER å drikke lettbrus HVER dag så er det faktisk opp til dem og ingen andre. Så lenge det er lovlig og ikke går utover andre så skjønner jeg ikke hvorfor så mange kommer med pekefingern.

Marius

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 09:45   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Jeg synes det er viktig å bli opplyst, jeg. Både om ren fakta og andres erfaringer, så kan man ut fra dét ta en egen avgjørelse, nettopp i egenskap av å være et voksent og tenkende menneske.
Men jeg føyer meg nok i rekken når det kommer til at man ikke MÅ ha noe som helst. Men å VILLE ha noe, se det er noe annet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 09:47   #28
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Det er jo kjekt at nye får vite at aspartam ikke er noe å basere kostholdet sitt på. De aller fleste som har tilgang på TV eller aviser eller radio vet det vel, men likevel da

Må le litt, for på basisgruppa mi er vi fem jenter og en gutt. Når vi sitter sammen så står fire Pepsi max flasker på rekke og rad bortover skolebenken, hele dagen lang. Jeg drikker ikke Pepsi max på skolen, men de fire andre jentene i basisgruppa mi går igjennom 2-3 0.5 litere om dagen. Ville tilstander!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 10:42   #29
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg synes det er viktig å bli opplyst, jeg. Både om ren fakta og andres erfaringer, så kan man ut fra dét ta en egen avgjørelse

Signerer på det!

For meg blir det litt sånn *lalalala* mens man holder seg for ørene å ikke bry seg med å lese slik informasjon, men det er selvsagt opp til hver enkelt. Uansett lever vi i historiens mest kjemiske tidsalder, med hundrevis av forskjellige kroppsfremmede stoffer som vi utsettes for og som er i kroppene våre ... Jeg prøver i alle fall å begrense mitt eget frivillige inntak av stoffer som kan føre til nerveskader, hjerneskader og skader på reproduksjonssystemet, blant annet ...

Ja, og så blir man altså antagelig like feit av lettbrus som av sukkerbrus. Sukker er i det minste noe kroppen kjenner og kan bruke ... Skal jeg en gang hvert jubelår ha brus, så drikker jeg mye heller en vanlig cola. Jeg blir kvalm og føler meg rar når jeg drikker lettbrus, og synes ikke smaken er noe særlig heller ...

Derimot elsker jeg Läkerol salmiakk som dessverre har aspartam ... og har vel vært litt*lalala* når det gjelder det, og når jeg får kloa i det går det fort med en pakke eller to ... Men spørs om jeg skal revurdere det nå gitt

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 10:53   #30
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Signerer på det!

For meg blir det litt sånn *lalalala* mens man holder seg for ørene å ikke bry seg med å lese slik informasjon, men det er selvsagt opp til hver enkelt. Uansett lever vi i historiens mest kjemiske tidsalder, med hundrevis av forskjellige kroppsfremmede stoffer som vi utsettes for og som er i kroppene våre ... Jeg prøver i alle fall å begrense mitt eget frivillige inntak av stoffer som kan føre til nerveskader, hjerneskader og skader på reproduksjonssystemet, blant annet ...

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg er *lalala* og stikker fingrene i ørene fordi at jeg ikke bryr meg om å lese slik informasjon. Har da lest den 10.000 ganger før.... Samma greia, om og om igjen. Jeg VET at aspartam ikke er bra for meg. Akkurat som E-stoffer, for mye ditt, for mye datt, for lite av det osvosv. Hadde det kommet klare og tydelige bevis på at dette er noe som kommer til å skade nervesystemet mitt, så klart jeg hadde sluttet, men det finnes ikke, så da ser ikke jeg på det som en fullstendig sannhet heller.

Noen er mer utsatt og reagerer dårlig på ditt og datt, enn andre og det gjør seg ganske tydelig og klart etterhvert. Dette har ikke jeg merket noe som helst til, så jeg koser meg med et glass Pepsi Max i ny og ne, uten å få helt angst og føle meg som en selvmishandler av den grunn. Ikke føler jeg meg som en uopplyst, ignorant *lalala`er* heller.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:01   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg er *lalala* og stikker fingrene i ørene fordi at jeg ikke bryr meg om å lese slik informasjon. Har da lest den 10.000 ganger før.... Samma greia, om og om igjen. Jeg VET at aspartam ikke er bra for meg. Akkurat som E-stoffer, for mye ditt, for mye datt, for lite av det osvosv. Hadde det kommet klare og tydelige bevis på at dette er noe som kommer til å skade nervesystemet mitt, så klart jeg hadde sluttet, men det finnes ikke, så da ser ikke jeg på det som en fullstendig sannhet heller.

Noen er mer utsatt og reagerer dårlig på ditt og datt, enn andre og det gjør seg ganske tydelig og klart etterhvert. Dette har ikke jeg merket noe som helst til, så jeg koser meg med et glass Pepsi Max i ny og ne, uten å få helt angst og føle meg som en selvmishandler av den grunn. Ikke føler jeg meg som en uopplyst, ignorant *lalala`er* heller.

Ja, men nettopp. Du VET det! Det må da kunne gå an å si fra om hva man selv har erfart, eller hva man har lest om f.eks aspartam uten at noen skal hyle ut om at de tar fra dem gleden ved kosen deres. Jeg tror ikke Frøy mente at alle som likevel spiser/drikker ting med aspartam i er ignoranter, altså. Det er vel akkurat det å faktisk ta det bevisste valget. Noen tåler det fint, og klarer ikke minst å begrense seg, mens andre igjen reagerer sterkt på det, samt at de ikke klarer å begrense seg. Synes det er veldig ok å vite hva som gjør dette, og hva konsekvensene blir. Hender jeg drikker en flaske Cola Zero når jeg er så fyllesyk at jeg tror døden er eneste alternativet. Men jeg føler meg crap etterpå. Og dette gjør jeg med viten og vilje, enn hvor sjeldent.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:09   #32
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, men nettopp. Du VET det! Det må da kunne gå an å si fra om hva man selv har erfart, eller hva man har lest om f.eks aspartam uten at noen skal hyle ut om at de tar fra dem gleden ved kosen deres. Jeg tror ikke Frøy mente at alle som likevel spiser/drikker ting med aspartam i er ignoranter, altså. Det er vel akkurat det å faktisk ta det bevisste valget. Noen tåler det fint, og klarer ikke minst å begrense seg, mens andre igjen reagerer sterkt på det, samt at de ikke klarer å begrense seg. Synes det er veldig ok å vite hva som gjør dette, og hva konsekvensene blir. Hender jeg drikker en flaske Cola Zero når jeg er så fyllesyk at jeg tror døden er eneste alternativet. Men jeg føler meg crap etterpå. Og dette gjør jeg med viten og vilje, enn hvor sjeldent.

Jeg syns rett og slett at folka skal gjøre som de vil jeg

Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:14   #33
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg er *lalala* og stikker fingrene i ørene fordi at jeg ikke bryr meg om å lese slik informasjon. Har da lest den 10.000 ganger før.... Samma greia, om og om igjen. Jeg VET at aspartam ikke er bra for meg. Akkurat som E-stoffer, for mye ditt, for mye datt, for lite av det osvosv. Hadde det kommet klare og tydelige bevis på at dette er noe som kommer til å skade nervesystemet mitt, så klart jeg hadde sluttet, men det finnes ikke, så da ser ikke jeg på det som en fullstendig sannhet heller.

Noen er mer utsatt og reagerer dårlig på ditt og datt, enn andre og det gjør seg ganske tydelig og klart etterhvert. Dette har ikke jeg merket noe som helst til, så jeg koser meg med et glass Pepsi Max i ny og ne, uten å få helt angst og føle meg som en selvmishandler av den grunn. Ikke føler jeg meg som en uopplyst, ignorant *lalala`er* heller.

Hehe, jeg regnet med å få reaksjoner på den

Men selvsagt, hvis du har lest det samme før (bortsett fra at du jo ikke kan vite om det er det samme om du ikke leser det ...), så er det jo ingen grunn til å lese det igjen. Og tar du et valg basert på den informasjonen som foreligger, så er du selvsagt ikke ignorant!

Det finnes nok forskning som understøtter dette, kanskje til og med som beviser det, men som med all forskning, så må man ta stilling til hva man selv vil velge å støtte seg på. Det er lite entydig forskning på noe som helst her i verden. Og det vil neppe noen gang bli det heller.

For meg er det viktigste prinsippet her "føre var" - å ikke få i seg mer stoffer enn nødvendig som kan hope seg opp i organismen og gi langtidsvirkninger vi ennå ikke kjenner til.

Når det gjelder å få angst av å kose seg med Pepsi Max, så er jeg helt enig - ingen grunn til det. Det er til og med mindre farlig å røyke hvis man slapper av og koser seg med det enn hvis man går rundt med angst for kreft osv. Jeg for min del får overhodet ikke angst av å tenke på aspartam, det har ingenting med saken å gjøre ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:16   #34
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Jeg sier jo litt oppi her at jeg ikke gidder lese engang, så det er kanskje ikke så rart jeg føler det er delvis myntet på meg?

Anyways. Jeg drikker Pepsi max ol og baserer den avgjørelsen på kunnskap om hvordan det funker på egen kropp, litt kunnskap om hvordan det fungerer på andres (derfor drikker jeg ikke heeeele tiden). Er ingenting fingerstikkende og lalala med det.

Jeg setter meg også opp på en hest, selvom jeg vet at hvis jeg tryner av (noe som ikke akkurat er usannsynlig) så kan jeg brekke nakken. DET er farlig det.

(vet sånne eksempler som det er teite, men Livet er farlig!)

__________________

Sist redigert av nellie : 29-03-11 kl 11:27.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:17   #35
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Hehe, jeg regnet med å få reaksjoner på den

Men selvsagt, hvis du har lest det samme før (bortsett fra at du jo ikke kan vite om det er det samme om du ikke leser det ...), så er det jo ingen grunn til å lese det igjen. Og tar du et valg basert på den informasjonen som foreligger, så er du selvsagt ikke ignorant!

Er det så mye spennende å lese om det æ? Aspartam er nervegift og du kan få nerveskader og det som er. Har man lest at man kan dø av det, så er det liksom ikke så mye mer skremmende å lese

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:21   #36
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av Maylinn26, her.

Jeg syns rett og slett at folka skal gjøre som de vil jeg

Har jeg sagt noe annet?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:22   #37
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Nå skal jeg spore litt av her
Det er så alt for mye som er farlig der ute i verden. Å stort sett så utsetter ekstremt mange seg for det allikevel. Røyking og snus, narkotika, alkohol, råkjøring, dykking med haier, basehopping, frikjøring, fjellklatring osv.... Uansett ha slags liv vi lever vil vi alltid utsette oss selv for farer. Debatten rundt aspartam er stor, å det ER bevist at den kan ha store konsekvenser, men vet dere hva? Det er det mange andre ting som har også.... Så lenge vi har ansvar for får eget liv og helse, å ikke utsetter noen andre for farer, så syns jeg faktisk det er greit.

Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill,
å forøvring kan man gjøre
som man vil

Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:24   #38
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Har jeg sagt noe annet?

Ikke ta det slik da Det var ment som et positivt innspill!

Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:33   #39
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: ingen bombe, men lell..

Opprinnelig lagt inn av ninasov, her.

oi... skummelt... men hva kan man drikke da? jeg MÅ ha brus, ihvertfall i helgene liksom... hvilken søtning er i fun light da? hm...

Hvorfor må du ha brus i helgene? Jeg MÅ ikke ha brus i helgene, jeg liker å ha brus i helgene.

Funlight er ett sammensirium av kjemiske stoffer, deriblant aspartam.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:42   #40
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Nå er det jo du og Photo som diskuterer hva jeg mente , men jeg får vel kommentere likevel:

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg sier jo litt oppi her at jeg ikke gidder lese engang, så det er kanskje ikke så rart jeg føler det er delvis myntet på meg?

Du har rett i det, Nellie Jeg leste det og ble litt oppgitt, så det var inspirert av det du sa, men det er jo slik mange tenker. Og jeg står ved det, men jeg har aldri sagt eller ment at du er ignorant, og det er ingen kritikk av at du velger å drikke pepsi max, bare det at du kommer med en kommentar om at du ikke gidder å lese, og du er ikke den eneste. Hver gang noen kommer med slik informasjon, så er det masse folk som nærmest blir indignerte fordi de oppfatter det som kritikk av dem selv fordi de bruker søtningsmidler. Hvorfor ikke bare se det som den informasjonen det er? Personlig blir jeg glad for at noen informerer.

Sitat:

Anyways. Jeg drikker Pepsi max ol og baserer den avgjørelsen på kunnskap om hvordan det funker på egen kropp, litt kunnskap om hvordan det fungerer på andres (derfor drikker jeg ikke heeeele tiden). Er ingenting fingerstikkende og lalala med det.

Nei. Som sagt var det ikke det jeg kommenterte heller ... Og hvis jeg skal kommentere på det du personlig gjør, så synes jeg du har et fornuftig prinsipp med å begrense brusdrikkinga.

Sitat:

Jeg setter meg også opp på en hest, selvom jeg vet at hvis jeg tryner av (noe som ikke akkurat er usannsynlig) så kan jeg brekke nakken. DET er farlig det.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Er det så mye spennende å lese om det æ? Aspartam er nervegift og du kan få nerveskader og det som er. Har man lest at man kan dø av det, så er det liksom ikke så mye mer skremmende å lese

Det finnes ting som er adskillig verre enn å dø ...

Og for meg som overhodet ikke føler at aspartam er noe som øker livskvaliteten, mens å ri i stor grad er det, så blir det en underlig parallell. Men hvis det å drikke brus øker livskvaliteten så mye for noen at de synes det er verdt det, så skjønner jeg jo det.


Sist redigert av Huldr : 29-03-11 kl 11:57.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:44   #41
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Ja, å drikke brus øker livskvaliteten min betraktelig.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:53   #42
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av Rianna, her.

For meg er aspartam gift. Jeg slet med senebetennelse, leddvondt og migrene i mange år. Så så jeg filmen "Sweet Misery". De viste forskning på rotter, og en fikk høre flere personers historier, og det var det som fikk meg til å kutte. Og, ikke lenge etter, forsvant senebetennelse og leddvondt...og så migrenen også. Jeg ble veldig overrasket, og overbevist om at aspartam er gift...ihvertfall for meg.

En annen ting....jeg var tynn da jeg bodde hjemme med foreldrene mine. Der var det sjeldent brus, og godteri kun på lørdagen. Da jeg flyttet sammen med kjæresten min begynte jeg å drikke pepsi-max hver dag...vi drakk ikke annet....og det var da min vekt gikk opp dramatisk, og VELDIG raskt. Hadde doblet vekten min innen ett år!

Jeg er skeptisk til det meste av kunstig søtning. Bruker selv de 2 jeg ikke får noen merkbare reaksjoner på. Sukralose (splenda) og sakkarin (natreen).

Slike historier forteller mye. Takk for at du deler

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 12:03   #43
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Uff pepsi max er min lille/store last. Elsker det. Selvom jeg vet om farene så klarer jeg ikke å la vær.

Har byttet den ut med cola zero for jeg drikker mindre av den enn når jeg har pepsi max. Drikke kun i helgene men skulle gjerne klart meg uten.

Ungene mine får ikke pepsi max men brus med sukker i helgene. Dvs jentene drikker stort sett vann mens sønnen drikker brus. Blir ikke mange glassene siden det kun er til kveldskosen .

Håper jeg kan klare meg uten etterhvert men syns det er vanskelig.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 12:04   #44
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av Maylinn26, her.

Ikke ta det slik da Det var ment som et positivt innspill!

Ok. bra!

Jeg ser i alle fall på det som min rett å ha tilgang på informasjon om noe så viktig som næringsmidler. Om jeg tilegner meg det eller ikke, eller benytter meg av det kan være en annen sak, som for alle andre. Men jeg slutter vel ikke å si at smør er et bedre alternativ enn margarin, f.eks, selv om folk sier at de foretrekker margarin. Da mister jo forumet liksom iltt av hensikten sin.
Og med det sagt så dømmer jeg ingen for de valgene de tar, være det seg kunstig søtning eller what ever. Men jeg synes ikke at man skal sy puter opp under armene på hverandre ved å unnlate å gi relevant informasjon eller dele erfaringer.
Jeg røyker, og vet at det er skikkelig usunt, men det betyr ikke at jeg ikke er godt informert om hva som kan skje med kroppen min på grunn av det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 12:17   #45
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Det er jo ikke alltid sånn at vi klarer å (eller vil) gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre. Det er menneskelig! Men det må likevel kunne informeres om det ...

Hvis man ikke kan eller vil kutte ut noe, så er det kanskje begrenset hvor mye informasjon man skal fylle seg selv med, i alle fall hvis man får dårlig samvittighet av det. Jeg synes helt ærlig at disse advarslene på røykpakkene for eksempel er mer skadelige enn nyttige, siden de blir som en negativ affirmasjon hver gang man ser på pakken, for det er neppe sånn at noen leser advarselen på pakka i det de skal ta seg en røyk og tenker "Oh shit, jeg tror jeg lar den røyken være". De røyker, men med dårlig samvittighet. Og det er ihvertfall ikke bra.

Så til Minnie og andre i samme situasjon - jeg tenker at om man har en avhengighet man vil kvitte seg med, men ikke klarer eller vil helt enda, så er det bedre å akseptere at det er sånn NÅ, og en dag skal jeg klare det/gjøre det. Og så kan man fokusere på alle de tingene man faktisk lykkes med, som det å legge om kostholdet, f eks. Ingen kan gjøre alt på en gang

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 12:23   #46
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ja, å drikke brus øker livskvaliteten min betraktelig.

Ja, men da er det jo greit!


Sist redigert av Huldr : 29-03-11 kl 23:50.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 12:26   #47
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Håper du skjønte at det var ironi Hadde den økt livskvaliteten min hadde jeg nok drukket den myyyyyyyyyye oftere enn type gjennomsnitlig en gang i uka

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 12:28   #48
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Håper du skjønte at det var ironi Hadde den økt livskvaliteten min hadde jeg nok drukket den myyyyyyyyyye oftere enn type gjennomsnitlig en gang i uka

Nei, det skjønte jeg faktisk ikke

Hvorfor drikker du det da? Ikke inkvisitorisk, bare nysgjerrig

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 21:52   #49
wevi
Medlem
 
wevi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Ullerøy
Alder: 46
Innlegg: 349
wevi har en fantastisk aura rundt segwevi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

jeg respekterer fullt ut alle som ikke ønsker å få i seg kunstig søtning. men det jeg aldri kommer til å forstå er hvorfor ANDRE skal bli svette, overrasket eller what ever hva du blir over hva andre velger. Om JEG velger å drikke lettbrus så er det mitt valg. Alle på dette forumet er voksne mennesker som selv må ta valget. Om noen VELGER å drikke lettbrus HVER dag så er det faktisk opp til dem og ingen andre. Så lenge det er lovlig og ikke går utover andre så skjønner jeg ikke hvorfor så mange kommer med pekefingern.

Marius

Det er vel strengt tatt ingen her som har nektet deg å helle innpå så mye brus du gidder. Det jeg skrev var at JEG ikke hadde lyst på mer cola zero.. Merker at min pekefinger ikke har vært rettet i noen retning overhodet.

__________________



wevi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, men har gått over til noe omtrent som Fedon. Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:10   #50
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Håper du skjønte at det var ironi Hadde den økt livskvaliteten min hadde jeg nok drukket den myyyyyyyyyye oftere enn type gjennomsnitlig en gang i uka


For mange er det dessverre slik at de føler livskvaliteten øker når de inntar noe søtt. Slik som "livet blir jo forferdelig trist hvis man aldri skal unne seg noe godt..." Og godt i denne sammenhengen er synonymt med søtt. Snakk om å ha et nedlatende syn på eget liv!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Au au au! Tilbake til lavkarbo lell? TrillTrall Lavkarbo generelt 3 18-10-10 11:33
En uke, og ned … *Embla* Ketolysekuren 11 07-11-07 16:03
Det irriterer meg … lokkebiff Lavkarbo generelt 17 13-04-07 11:47
Vektnedgang …? cathrine Dr Lindbergs 7 29-01-07 21:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no