Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Hva er det med damer og grønnsaker?

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-02-10, 13:02   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Hva er det med damer og grønnsaker?

Grønnsaker smaker godt. Grønnsaker inneholder (litt) vitamin og mineraler. De ser oppfriskende ut. Men det gjør også fluesoppen, den er det derimot ingen som spiser. Fordi den ikke bare er usunn, den er giftig også. Men hva er da grunnen til at damer ikke klarer å kaste salatbollen i søpla en gang for alle. For jeg har sett hva den inneholder, så ofte: Store mengder med salat, noen knupper med ost og tomat og andre alskens grønne saker. Det er ikke godt. Ikke egentlig, men det er noe med damer og salat. Den hører hjemme hos Jeanette Roede, og har ingenting hos en som skal spise sunt å gjøre, mener JEG. Det begrunner jeg med at den tar opp plass, og inneholder så mye fiber, som vi ABSOLUTT IKKE skal ha. Jeg har aldri sett ei eneste ku hive i seg en kotelett for å få i seg "variert" kost.
Den samme reaksjonen får ofte lavkarboernæringsfysiologer seg også, når de ber damer om å hive i seg FETT.
"Neimen fysj, jeg kan da ikke spise fett?" Mens menn jublet "juhuu, hjem til egg og bacon..." og de går da også raskest ned i vekt. Mens damene kutter ut brød og poteter og ris...til fordel for mere salat.
Men damer, en BITTELITEN salat, en hånfull rosenkål, en brokkolikvast med mye smør og fløte går ann, men de store bollene med råkost inneholder for mye fiber, som blåser opp magen og hemmer enzymene som skal jobbe med fettet. Plassen som salaten tar opp, skal flylles med fett og kjøtt, NÆRING, for å si det sånn.

Hva er det egentlig med denne salaten? Med olje på? Nevn èn olje, som inneholder mer omega 3 enn 6, og som smaker godt samtidig, og som våre forfedre for 50 000 år siden spiste?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 13:08   #2
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Joda litt godt innlegg egentlig. Jeg liker ikke salat, jeg spiser det bare fordi det er enklest til lunsj. Men gruer meg hver dag for det er verdens kjedeligste lunsj... må ha noe kjøtt i den men er jo kjedelig for det. Men hva i alle dager skal jeg fylle opp kh kvoten med da hvis jeg ikke spiser den?? Er liksom ikke så lett å handle inn masse kjøtt og brokkoli med smør her jeg jobber

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 13:10   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Vel jeg spiser sjelden olje på salat og har jeg salat( de grønne bladene uten næring) så er det i tacosalat med et lass kjøttdeig med masse msør.

Men grønnsakene kaster jeg ikke, det er faktisk en god del mineraler og vitaminer i de grønnsakene med farger, feks brokkoli, paprika osv. Jeg liker ikke å innta en haug tabletter for å oppveie for dette. Si hva du vil, men jeg ble akutt dårlig av å kutte de helt ut, godt mulig det er psykisk, men det skiter jeg i. For noen gram karber fra grønnsaker SKADER IKKE.

En håndfull brokkoli ta jaggu ikke opp mye plass. Jeg spiser like mye fett og kjøtt samme om jeg tar den paprikaen eller brokkolien. Og JA, det hjelper på magen.

De magre salatene, det skal jeg være enig i, men nå synes jeg du snakker mere unødvendig skitt om grønnsaker enn du trenger.

Hopp over grønnsakene du, jeg koser meg og vekta går tross alt ned når jeg legger til litt grønt i motsetning til når jeg kutter de ut

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 13:16   #4
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 47
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Salat er godt, paprika er fantastisk godt, tomat og purre i omelett..mmm.....brokkoli passer til nesten all mat jeg spiser om det er fisk eller gryteretter, godt er det også, blomkålmos eller blomkålsuppe er heeerlig, kålrot er knaskegodt mellommåltid (for meg på SB) kan fortsette i evigheten, men dette er vel hva det er med meg og grønnsaker. Rett og slett.

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 13:22   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Jeg er glad i både grønnsaker og salat, men det virker ikke som om kroppen min har det minste bruk for det. Tvertimot føler jeg meg mye bedre og har en behagelig ro i kroppen uten særlig grønnsaker/salat.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 13:23   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Jeg antar dette var en reaksjon på svaret mitt på et svar du skrev i en ketolysetråd.
Men, altså. Hallo! For det om du ikke synes grønnsaker smaker noe godt, så er ikke det ensbetydende med at alle at alle andre mener det samme. Salat kan jeg i grunn spare meg for, kjeeedelig, men jeg elsker brokkoli, tomater, paprika, løk, aubergine, sqash, purre, litt belgefrutk etc. Og jeg som har problemer med å få i meg mat i utgangspunktet sliter med å skulle kutte ut alle disse matvarene, for selv om jeg i bunn og grunn ser på mat som næring, så skal det jo også smake godt!
For en tid tilbake satte jeg i gang en liten farsott her som jeg kalte Fettfestivalen, med minst åtti prosent fett, og nærmere null karbo. Det funka fint det, jeg gikk ikke noe mer ned i vekt, eller følte meg noe særlig bedre enn på 15-30 gr kh om dagen, som jeg til vanlig ligger på, men jeg ble åååå såååå matlei. Egg, bacon, koteletter, kjøtt dagen lang. Og misforstå meg rett, jeg elsker !! kjøtt, og fett! Men etter en stund begynte maten å vokse i munnen på meg, og jeg ramla ut på sultevogna, sakte men sikkert.
Folk må finne sin egen vei, det verste jeg vet er folk som skal prakke sin filosofi på meg, fordi de føler at de har funnet den ultimate nøkkelen. Om det var sånn at akkurat det samme fungerte på hver eneste en av oss, så hadde jo i prinsippet Statens ernæringsråd liksom knekt den berømte koden! Ja til mangfold!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 13:25   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

, Jeg har aldri sett ei eneste ku hive i seg en kotelett for å få i seg "variert" kost.

Døh, nå blander du kortene. Kua er en grøntspiser, mennesket er en kjøtt og grøntspiser på lik linje med grisen. Jeg prøver feks å holde meg unna svinekjøtt i det daglige( spiser litt, men ikke 4 ganger for dagen) fordi grisen nå for tiden stort sett bare spiser korn, hvor unaturlig er ikke det? Og jeg har stor tro på at det påvirker kjøttet.


Sist redigert av Imse : 11-02-10 kl 13:28. Årsak: skriveleifer..
Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 13:27   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Døh, nå blander du kortene. Kua er en grøntspiser, mennesket er en kjøtt og gørntspiser på lik linje med grisen. Jeg pørver feks å holde meg unna svinekjøtt i det daglige( spiser litt, men ikke 4 ganger for dagen) fordi grisen nå for tiden stort sett bare spiser korn, hvor unaturlig er ikke det? Og jeg har stor tro på at det påvirker kjøttet.

Ja, jeg har alltid sett på mennesket som omvivorske. Det tror jeg har vært helt avgjørende for vår overlevelse.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 13:40   #9
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Jeg spiser det jeg har lyst på, jeg. Nå i vintermånedene har det vært ytterst lite grønnsaker, og jeg har ikke akkurat motforestillinger mot å hive i meg en biff med fløtesaus, punktum. Men om jeg kjenner at det er salat jeg vil ha, så spiser jeg salat. Ingen forelskelse i verken den ene eller andre matvaren involvert, altså.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 13:42   #10
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Nå forsøker du å erte oss litt tror jeg...

Greia med salat er at det faktisk er godt, dersom den lages med de riktige ingrediensene (den må åpenbart inneholde mer enn kun blader fra grønnsaken salat). At grønnsaker i mange tilfeller foretrekkes først og fremst av kvinner, har nok sammenheng med at kvinner ganske sikkert utgjør flertallet av den delen av befolkningen som er opptatt av helse, vekt og kosthold.

Dette med at grønnsaker er sunt er jo et av ytterst få synspunkter en lang rekke vidt forskjellige kostholdsfilosofier har til felles, selv om de krangler om nærmest alt mulig annet. Hvorfor har det seg slik, dersom det faktisk er bortkastet å spise grønnsaker?

Jeg elsker egg og bacon med masse fett jeg, til tross for at jeg er dame , men hadde blitt smågal av å kun spise egg og kjøtt hele tiden! Vil ha litt variasjon i smak og konsistens, og da utgjør grønnsaker et forfriskende innslag i kosten.

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 14:13   #11
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Er godt vi er forskjellige sier nå jeg!

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 14:24   #12
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Iselilja har nok tatt meg på kornet ja
Eller kanskje ikke erte, men heller å ruske opp noen reaksjoner, fordi jeg har fått innput fra ernæringsfysiologer hvor vanskelig de har for å få kvinner til å forstå hvor viktig fett er. Så for å få tak i damene her tråkket jeg på deres ømme tå: Grønnsaker. Jeg liker grønnsaker selv jeg. Elsker paprika, rosenkål, brokkoli og blomkål med smør og fløte er jo himmelsk. I vår Fedon tid spiste vi kilovis av råkost, og det kan jeg takke nei til uten problemer. Og her kommer jo problemet inn: Kok brokkoli, og du har en kvast uten c-vitamin. Oppvarmet c vitamin kommer ut igjen ubrukt dagen etter, fordi det er ødelagt. Så grønnsaker MÅ spises rått skal det ha næringsverdi, det gjelder for mange mineraler OG vitaminer. E-vitamin som fryses er også forringet opptil 90 prosent, så det er liksom ikke så bra heller.
Men nå som jeg har fått oppmerksomheten: Hvor mange har gjort som Photobscura foreslo, med fettfestivalen? Jeg synes det er motiverende med sånt. Selv har jeg en veldig streng motivasjon for å spise nok fett, fordi jeg har økter utover våren som inneholder opptil 4 timers løping. Alle gjør ikke det. Det forstår jeg. Men alle kan lage sin egen motivasjon. Spis gjerne grønt, det er godt det, jeg synes det selv, men spiser det altså ikke.(ikke tar det opp plassen til fettet heller) men sjekk altså at du får i deg fettet. Det er det aller viktigste. Og husk at kjøtt inneholder MYE større mengder inn noe grønt. Bortsett fra de viktige mineralene magnesium og kalium da. Ellers knuser kjøtt og animalsk føde all planteføde.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 14:32   #13
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Hannehk, her.

Joda litt godt innlegg egentlig. Jeg liker ikke salat, jeg spiser det bare fordi det er enklest til lunsj. Men gruer meg hver dag for det er verdens kjedeligste lunsj... må ha noe kjøtt i den men er jo kjedelig for det. Men hva i alle dager skal jeg fylle opp kh kvoten med da hvis jeg ikke spiser den?? Er liksom ikke så lett å handle inn masse kjøtt og brokkoli med smør her jeg jobber

Jeg aner jo ikke hva du jobber med, så jeg skal ikke gi meg inn på noe jeg ikke vet noe om. Men noe jeg lurer på? Karbo kvote? Finnes det noe kvote på noe kroppen lager selv? Du vet, jo lenger du lever uten karbo, jo mindre blir søtsuget (borte) og jo flinkere blir kroppen til å lage sukker. Eskimoer og inuitter og slike folkeslag har levd slik, med lite sykdom som følge. Uansett hva du spiser, linser, salat eller sukker..alt blir til sukker i tarmen.
Kan du ikke ta med middagsrester i en matboks, og spør folk, så fortell dem at du foretrekker så spise sunt istedenfor usunt. Det er egentlig det det handler om, ikke noe annet. Stivelse skaper hormonubalanse, fett gjør det motsatte.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 15:01   #14
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg antar dette var en reaksjon på svaret mitt på et svar du skrev i en ketolysetråd.
Men, altså. Hallo! For det om du ikke synes grønnsaker smaker noe godt, så er ikke det ensbetydende med at alle at alle andre mener det samme. Salat kan jeg i grunn spare meg for, kjeeedelig, men jeg elsker brokkoli, tomater, paprika, løk, aubergine, sqash, purre, litt belgefrutk etc. Og jeg som har problemer med å få i meg mat i utgangspunktet sliter med å skulle kutte ut alle disse matvarene, for selv om jeg i bunn og grunn ser på mat som næring, så skal det jo også smake godt!
For en tid tilbake satte jeg i gang en liten farsott her som jeg kalte Fettfestivalen, med minst åtti prosent fett, og nærmere null karbo. Det funka fint det, jeg gikk ikke noe mer ned i vekt, eller følte meg noe særlig bedre enn på 15-30 gr kh om dagen, som jeg til vanlig ligger på, men jeg ble åååå såååå matlei. Egg, bacon, koteletter, kjøtt dagen lang. Og misforstå meg rett, jeg elsker !! kjøtt, og fett! Men etter en stund begynte maten å vokse i munnen på meg, og jeg ramla ut på sultevogna, sakte men sikkert.
Folk må finne sin egen vei, det verste jeg vet er folk som skal prakke sin filosofi på meg, fordi de føler at de har funnet den ultimate nøkkelen. Om det var sånn at akkurat det samme fungerte på hver eneste en av oss, så hadde jo i prinsippet Statens ernæringsråd liksom knekt den berømte koden! Ja til mangfold!

Mmm. Jeg skjønner..Men matlei..kanskje det er den vestlige kulturen som har ødelagt vårt syn på ernæring. Jeg tenker på Helge Ingstads opplevelser I Alaska. Fisk til morgen, middag og kvelds. Fastlands eskimoer hadde jo et annet kosthold, men jeg mener...om man ikke har annen mulighet enn fisk og sel...DA blir en matlei da. Jeg tror kanskje at de hadde et annet syn på foring enn det vi har. Ingen anorektiker eller overvektige blant dem. Masaiene lever jo også veldig LCHF, med liten variasjon. Jeg tror ingen har mer variasjon i verden enn den vi har, allikevel blir vi matlei?
Bortskjemt i forhold til dem kanskje? Medisterdeig, egg, bacon, flesk, fisk, hjerte, hjerne, nyre, lunger, lever, smør, cocosa, men alikevel blir vi lei av mat? Jeg følger ingen rutiner, når kroppen min sier jeg er sulten, putter jeg for i munnen, når jeg er mett stopper jeg. Kroppen min eier ingen klokke. Jeg vet hvordan det er å være matlei, gudbevares, derfor prøver jeg å forandre syn, jeg ser på det som noe kroppen trenger for å fungere, så tenker jeg så lite som mulig på det eller, og stoler på at den sier ifra når den trenger noe. Er jeg sulten så er jeg ikke lei mat heller, da gafler jeg i meg det som er fett nok. Da blir jeg ikke "sugen"på noe heller. Jeg måtte faktisk lære meg forskjellenn på ekte sult og "sugen" da jeg gikk over til LCHF.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 16:26   #15
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Jeg er dame, og jeg tror faktisk han har et lite poeng. Slik jeg tolker det. Det er oftest dama som sier til mannen, når det skal være biff til middag - "vi må jo ha noe grønt ved siden av også!" og mannen sukker.. Noen som kjenner seg igjen?

Også må man jo selvsagt spise en salat til pizzaen, for da spiser man mindre pizza, mener mange damer.

Eller at man må spise fem om dagen, det mener også mange damer. Mens mannen mukker og sukker og spiser det han også, selv om han ikke vil.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 16:27   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Åh, ja. Jeg ser poenget ditt, helt klart! Men nå har vi jo de valgmulighetene du snakker om. Og for min del, jeg spiser ikke store mengder grønnsaker, og de går ikke på bekostning av fettet i kosten min.
Jeg spiser veldig stor andel fett, og den utgjør fortsatt et minimum av søtti prosent av næringsinntaket mitt, gjerne mer.
Men nå har jo jeg den bekvemmligeheten det er å tusle tre hundre meter bort til en frukt- og grøntsjappe og plukke med meg det hjertet begjærer.
Jeg er heller ikke så naiv at jeg tror grønnsaker gir meg noen voldsomt med næring og vitaminer, ikke minst når det er så mye mer utarmet enn det pleide å være, bortsett fra enkelte mineraler. Men det gir meg større matglede! Og matglede er viktig for en som har slitt med et tvangsmessig forhold til mat, tro meg!

Fett må man ha! De fleste og ikke minst viktigste vitaminene er fettløselige, og uten fett i kosten så har vi ingen mulighet til å ta dem opp! Det er kanskje ett av de viktigste, men fortsatt akk så manglende argumentene i fett-debatten. Så det ene utelukker ikke det andre for min del når det kommer til inntak av kjøtt og grønt.
Så er vi ikke alle like da, og det tror jeg også du skjønner. Jeg får ikke mindre næringsvett av å variere maten min noe. Og det er også noe av inngangsnøkkelen til mange av de som oppdager lavkarbokostholdet, det at det faktisk kan være veldig så lekkert og variert!
Jeg holdt på i tre måneder med fettfestivalen, og det gikk som sagt greit, men jeg ble lei av ensidigheten. Jeg crava ikke grønnsaker, men jeg savnet det. Og så har jeg ingen planer om å skeie ut med noe langdistanseidretter, så noe maksytelse i den forstand har liten interesse for meg.
Og sukkersug har jeg ikke hatt på fire år, det får man da heller ikke av litt grønnsaker og belgefrukt, jeg har knapt hatt sprekker, jeg ikke rører godterier, bortsett fra en og annen mørk sjokolade unntaksvis.

Det er godt mulig damer generelt er mer fett-redde enn menn, jeg tror det har noe med det noen nevner over her, at hele den slankebesettelsen som tradisjonelt sett har vært 'spis lite og magert', først og fremst retter seg mot kvinner. Jeg har aldri hatt noe særlig til fettangst. Jeg har vokst opp med fisk og viltkjøtt, sauser og meierismør, så jeg synes det var veldig lett å legge om kostholdet i hin tid.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 21:21   #17
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Jeg er enig med deg Photoscurba! Jeg finnes ikke fett-redd, og personlig syns jeg det er litt styr å måtte ordne med "tilbehør" til maten hver dag jeg lagde middag. Det var før lavkarbo-tiden. I dag spiste vi kun "shepherds pie"-ish som jeg fant oppskrift på her inne, det var løk og sopp i den. Det fikk holde!

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 21:32   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg prøver feks å holde meg unna svinekjøtt i det daglige( spiser litt, men ikke 4 ganger for dagen) fordi grisen nå for tiden stort sett bare spiser korn,

En av grisene vi hadde spiste opp en kanin... Burde kanskje passa på å holdt igjen den grisen til juelslaktet

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Ingen forelskelse i verken den ene eller andre matvaren involvert, altså.

Jeg elsker salat! Ordentlig forelsket er jeg faktisk, i den supre salatdisken på jobben, drømmer om den om natta til og med

Jeg sliter faktisk med at jeg ikke kan spise så mye grønnsaker som jeg skulle ønske. Syns 15g kvota er veldig lite... Forøvrig er sambo enda mer glad i grønnsakene enn meg, selv om han er mann.
Dessuten går kroppen min i sparemodus på mindre enn ca 20g karbo om dagen, så jeg koser meg med grønnsakene med gooood samvittighet!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 11:45   #19
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Jeg er dame, og jeg tror faktisk han har et lite poeng. Slik jeg tolker det. Det er oftest dama som sier til mannen, når det skal være biff til middag - "vi må jo ha noe grønt ved siden av også!" og mannen sukker.. Noen som kjenner seg igjen?

Også må man jo selvsagt spise en salat til pizzaen, for da spiser man mindre pizza, mener mange damer.

Eller at man må spise fem om dagen, det mener også mange damer. Mens mannen mukker og sukker og spiser det han også, selv om han ikke vil.

Vi menn er jaggu viljesvake når det kommer til det punktet der. Gir etter gang på gang
Husker det SVÆRT godt fra vårt Fedon forsøk. Jeg fikk frysninger på ryggen bare jeg så den haugen med råkost (grøss). Men jeg kan jo koste på meg at ifølge blodtypedietten er jeg en rendyrket JEGER så sånn sett er ikke grønnsaker noe for meg.
Men gi meg en ordentlig haug med surkål hver jul, det er skikkelig digg
Juleuka er treningsfri og ketosefri så kan jeg godt spise sukker

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 08:52   #20
Danioh
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 38
Innlegg: 36
Danioh er på en erverdig vei

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

For min del, så tenker jeg problemet ligger på et mye dypere stadie enn menn vs kvinner/egg og bacon vs frukt og grønt.

Vi er voldsomt indoktrinerte av våre kjønnsroller som nesten ubevisst forteller oss som menn at vi må være store og sterke og spise mye kjøtt, mens kvinner skal være ydmyke og omsorgsfulle, og grønt og frukt kan være en metafor på dette.

Den største feilen, er dog hos oss alle, at vi kommer fra naturen, vi kommer fra det primitive. Vi kommer fra et sted der vi ikke kunne velge. Der mangfold var utelukket på alle måter. Vi har aldri spist for å underholde oss selv. Vi har spist for å overleve, for å ha tilstrekkelig nok energi til å utføre livsviktige arbeid som jakting, vandring, husly, sex, forsvar, osv.

Når man først klarer å overbevise seg selv om dette, på tross av samfunnets påvirkingskraft, både bevisst og ubevisst, så vil man få et mye mer avslappet og hensiktsmessig forhold til mat.
Dette gjelder menn som kvinner. Menn er like ille på å sette seg selv i en satt posisjon i forhold til mat. Nå snakker jeg på et generelt grunnlag, der ofte menn har mindre terskel for å være kritisk til inntak av både mengde og type mat, for alle menn har "lov" til å ha pondus, slik som alle kvinner har "lov" til å spise salat og gå rundt sultne hele dagen.

Danioh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedme Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 18:03   #21
Siljevanilje22
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 36
Innlegg: 8
Siljevanilje22 er på en erverdig vei

Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?

Jeg elsker grønnsaker og salat, sliter litt me at jeg ikke kan spise like mye av det men går ned i vekt, så da får salaten og grønnsakene ryke til fordel for det

__________________


Siljevanilje22 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hei på dere damer. Ny på ketolyse *queenthess* Ketolysekuren 26 07-11-08 11:58
Styrketrening og damer Runegutt Trening 7 09-09-08 18:09
En siste hjelp,damer? Millsi Ketolysekuren 1 20-10-07 01:03
Dere damer som er 165 - 170 cm mam Generell diskusjon 27 26-06-07 06:55
15 g kbh pr dag for damer LilleRosin Ketolysekuren 2 19-06-07 12:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no