Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Egenkomponert og gravid

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-10, 13:18   #1
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Egenkomponert og gravid

Hei, hei Lenge siden sist - har vært særdeles usunn de siste 26 ukene. Vel, usunn i lavkarbo-forstand Nå prøver jeg å komme i gjenge igjen, men det er vanskelig å finne sikker informasjon om lavkarbo og graviditet. Ei heller får jeg gode råd fra helsevesenet. "Drikk juice og spis masse frukt!".

Noen spørsmål som jeg håper noen har tanker rundt. Jeg trenger ikke nødvendigvis fakta, vil bare ha litt synsing om det er det beste dere kan tilby

1. Som gravid, skal jeg spise hver gang jeg er sulten (som er omtrent hele tiden)? Eller er det sunnere å begrense kalori-inntaket litt?

2. Vil jeg måtte forklare meg til jordmor/lege om jeg går ned et par kilo ved oppstart av nytt kosthold?

3. Hadde du spist noen biter sjokolade med malitol som gravid eller hadde du holdt deg helt unna kunstig søtning? Kan jeg i så fall spise litt 70 % sjokolade i helgene?

4. Er graviditet en god unnskyldning til å kose seg med jordbær (siden vektnedgang ikke er ønskelig allikevel) eller vil det påvirke blodsukkeret mitt i for stor grad?


Kosthold for dagen i dag (om noen er interessert)

8.30: En halv banan og en neve nøtter. En kopp te med litt helmelk.

10.30: To grove brødskiver med makrell i tomat (skulle ha vært knekkebrød, men dessverre var jeg tom, så det må jeg handle inn).

11.10: (fremdeles sulten) Resten av bananen og en halv neve nøtter.

12.30: (sulten, sulten) Salat med skinke og dressing av rømme/majones.

Planen videre er:

15.30: Eggerøre av to egg (pluss meierismør), oppkuttet paprika og agurk.

18.30: Kyllingwok til middag u/ ris.

Og om jeg blir sulten inne i mellom, så spiser jeg en mandarin og litt ost.


Mine private retningslinjer er altså:

- Spise noe hver gang jeg er sulten uten å tenke kalorier.

- Et knekkebrød/grovbrød måltid om dagen.

- Litt helmelk i te, men ellers ikke melk.

- Maks to frukter om dagen, alltid sammen med fett/proteiner av et eller annet slag.

- Masse grønnsaker. Litt rotgrønnsaker om det faller seg slik, men stort sett de som vokser over bakken.

Dette burde holde meg ute av ketose og gi et sunt grunnlag for barnet i magen, ikke sant?

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:26   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Egenkomponert og gravid

Opprinnelig lagt inn av Muff-muff, her.

Hei, hei Lenge siden sist - har vært særdeles usunn de siste 26 ukene. Vel, usunn i lavkarbo-forstand Nå prøver jeg å komme i gjenge igjen, men det er vanskelig å finne sikker informasjon om lavkarbo og graviditet. Ei heller får jeg gode råd fra helsevesenet. "Drikk juice og spis masse frukt!".

Noen spørsmål som jeg håper noen har tanker rundt. Jeg trenger ikke nødvendigvis fakta, vil bare ha litt synsing om det er det beste dere kan tilby

1. Som gravid, skal jeg spise hver gang jeg er sulten (som er omtrent hele tiden)? Eller er det sunnere å begrense kalori-inntaket litt?

2. Vil jeg måtte forklare meg til jordmor/lege om jeg går ned et par kilo ved oppstart av nytt kosthold?

3. Hadde du spist noen biter sjokolade med malitol som gravid eller hadde du holdt deg helt unna kunstig søtning? Kan jeg i så fall spise litt 70 % sjokolade i helgene?

4. Er graviditet en god unnskyldning til å kose seg med jordbær (siden vektnedgang ikke er ønskelig allikevel) eller vil det påvirke blodsukkeret mitt i for stor grad?

Det går jo ann å spise en fornuftig mengde med mat. Du merker sikkert selv når du går over det du trenger å få inn. Hadde ikke gått rundt og tenkt på kalorier hadde jeg vært deg. Tenk heller på å spise balansert ala Lindberg. Sånn som det ser ut til at du gjør på matoversikten din

Målet ditt er vel ikke akkurat å gå ned? Hvis du mot formodning skulle gå ned når du går gravid, så er det bare til å si at du har blitt flinkere med maten Det liker de nok. Men nå skal jo kroppen din fylles opp med fostervann, morkake, baby, vann osv, så ikke forvent deg å gå ned i vekt. Det kan jo skje, men..

Hadde holdt meg unna kunstig søtning, men det er bare meg. Jeg leste at aspartam samlet seg opp i babyen og ikke kom til å forsvinne, så det slutta jeg hvertfall med Sikkert bare skremselspropaganda, men.

Jordbær er vel ikke så ille, hvis det er rett sammensetning på måltidet men vask dem veeeeldig godt først. De vokser jo ganske nærme jorda..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:02   #3
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egenkomponert og gravid

Takk for svar Ser ut som jeg tenker riktig.

Sitat:

Målet ditt er vel ikke akkurat å gå ned? Hvis du mot formodning skulle gå ned når du går gravid, så er det bare til å si at du har blitt flinkere med maten Det liker de nok. Men nå skal jo kroppen din fylles opp med fostervann, morkake, baby, vann osv, så ikke forvent deg å gå ned i vekt. Det kan jo skje, men..

Jeg er gravid i uke 27 allerede. Siden jeg ikke har vært lavkarbo-sunn hittils, så vil jeg nok miste litt vann de første par ukene. Ga litt opp når alle rådene jeg fikk handlet om masse brød, frukt, juice og pasta. Har heldigvis ikke gått opp mye ennå, kun 4-5 kilo, og håper å begrense oppgangen så mye som mulig. Men selvfølgelig ikke gå ned, det er ikke noen slankekur. Er bare så lei av å være oppblåst og sliten

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:20   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Egenkomponert og gravid

Opprinnelig lagt inn av Muff-muff, her.

Takk for svar Ser ut som jeg tenker riktig.



Jeg er gravid i uke 27 allerede. Siden jeg ikke har vært lavkarbo-sunn hittils, så vil jeg nok miste litt vann de første par ukene. Ga litt opp når alle rådene jeg fikk handlet om masse brød, frukt, juice og pasta. Har heldigvis ikke gått opp mye ennå, kun 4-5 kilo, og håper å begrense oppgangen så mye som mulig. Men selvfølgelig ikke gå ned, det er ikke noen slankekur. Er bare så lei av å være oppblåst og sliten

Hehe Jeg begynte å spise skikkelig ordentlig rundt uke 30 etter glukosebelastningstest og jeg gikk ikke ned noe av den grunn. Det var da jeg begynte å gå opp. Men man skal jo tross alt gå opp.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:42   #5
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egenkomponert og gravid

Sitat:

Hehe Jeg begynte å spise skikkelig ordentlig rundt uke 30 etter glukosebelastningstest og jeg gikk ikke ned noe av den grunn. Det var da jeg begynte å gå opp. Men man skal jo tross alt gå opp.

Er absolutt ikke redd for å gå opp Men jeg samler mye vann når jeg spiser feil og kvitter meg med det så snart jeg spiser riktig, også i svangerskapet. Jeg vil helst ikke svare for hvorfor jeg går ned/står stille en stund til jordmor og lege, for de støtter absolutt ikke denne typen kosthold. I tillegg er de rimelige hysteriske her for alt som faller utenfor normen i graviditeten (bor i utlandet). Jeg har hatt nok sykehusbesøk de siste månedene, for å si det slik

Målet mitt er forøvrig å gå opp mindre enn 15 kilo, siden jeg gikk opp 19 kilo i forrige svangerskap. Men jeg stoler på kroppen min (all den tid jeg spiser riktig type mat) og stoler på meg selv i forhold til at jeg klarer å gå ned kiloene i ettertid. Så det er ikke noe jeg tenker mye på

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Egenkomponert lavkarbo Chunky Andre dietter 48 13-06-10 18:46
Har du en egenkomponert diett/livstil? SunnhetMedSirrup Livets lyse side 3 05-08-09 00:46
Egenkomponert lavkarbo? matitt Lavkarbo generelt 9 16-06-09 22:38
Kosthold når man prøver å bli gravid/er gravid nellie Spørsmål og svar 36 14-08-08 21:16
Noen med egenkomponert her? mima Andre dietter 13 01-05-08 12:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no