Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Trening: Litt hver dag eller en skikkelig økt annenhver dag?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-02-10, 13:17   #1
Nomy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 21
Nomy er på en erverdig vei

Trening: Litt hver dag eller en skikkelig økt annenhver dag?

Jeg har en veldig stresset hverdag, jeg jobber fulltid og pendler (det tar meg ca 2-2,5 timer hver dag med tog om det ikke er så forsinket..). Når jeg kommer hjem kanskje klokken 1900-2000 om kvelden så er det ofte vanskelig å motivere seg for en gåtur (spesielt nå som det er så mye snø) så jeg har i steden satt av fast trening annenhver dag hvor jeg tar en skikkelig treningsøkt (ca 1-1,5 timer) på helsestudio med noe styrke men mest utholdenhet. Da kan jeg passe på å stå opp tidligere om morgenen de dagene for så å komme hjem litt tidligere.

Spørsmålet mitt er, ville det vært mer gunstig for vektreduksjon å prøve å trene litt hver dag eller er det greit å trene "skikkelig" ca 3 ganger i uka?

__________________
Start: 4 januar 2010.


Nomy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 13:20   #2
Nomy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 21
Nomy er på en erverdig vei

Sv: Trening: Litt hevr dag eller en skikkelig økt annenhver dag?

Blah jeg klarte å ha en typo i overskriften hehe

__________________
Start: 4 januar 2010.


Nomy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 07:19   #3
Superteddy
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Lillehammer
Alder: 42
Innlegg: 239
Superteddy er på en erverdig vei

Sv: Trening: Litt hver dag eller en skikkelig økt annenhver dag?

Dette lurer jeg også på siden jeg også trener annenhver dag! Jeg merker hvertfall mest på vekta dagen etter at jeg har trent.

Superteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 08:19   #4
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Trening: Litt hver dag eller en skikkelig økt annenhver dag?

I forhold til vektnedgang vet jeg ikke - men i følge treningseksperter skal musklene også ha hvile. Så da vil jeg heller påstå at man har skikkelige treningsøkter annenhver dag - og beveger kroppen på andre måter (gå trapper istedet for heis, gå til butikken istedet for bruke bilen osv) de resterende dagene

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 09:51   #5
Sessaen
Juniormedlem
 
Sessaen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 16
Sessaen er på en erverdig vei

Sv: Trening: Litt hver dag eller en skikkelig økt annenhver dag?

Hva menes med en skikkelig treningsøkt? Hvor lenge og hvor hardt? I følge boken står det vel rundt 100 i puls, men for hvor lang tid? Noen gode anbefalinger til hva som er lurt å trene? Kjenner jeg blir fort sliten når jeg går i oppoverbakker og trapper.

__________________




Nykommer'n
Sessaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Glutenfri - LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 10:14   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trening: Litt hver dag eller en skikkelig økt annenhver dag?

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg, her.

i følge treningseksperter skal musklene også ha hvile.

Gjelder det også om man trener aerobic, spinning o.l? Eller bare styrketrening?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 10:29   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trening: Litt hver dag eller en skikkelig økt annenhver dag?

Det er ikke så ille farlig når man trener kardio.
Men noen kardioøkter er jo hardere på muskulaturen enn andre.
Gjelder nok å kjenne etter på hvordan kroppen føles dagen derpå.

Overtrening fører jo til skader, så det lønner seg vel å ta et par treningsfriedager innimellom.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 10:43   #8
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Trening: Litt hver dag eller en skikkelig økt annenhver dag?

Selv har jeg planlagt treningsfri fredag og søndag. Fredag fordi de er hellige for meg og søndager fordi treningsenteret åpner sent og det passer meg ikke på helg

Jeg kjører 4 x4 høypuls intervall og bodypump

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 11:10   #9
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Trening: Litt hver dag eller en skikkelig økt annenhver dag?

Jeg vil si det kommer an på hva slags trening du bedriver. Om det er syrketrening bør du sørge for hvile i mellom øktene. Under trening brytes muskulaturen ned, og det tar inntil 48 timer før muskelen er fullt restituert. Trener du på nytt før muskelen er restituert risikerer du å bryte muskulaturen videre ned, uten at den henter seg opp igjen "dobbelt" om du hviler lenge etter to økter..skjønner? Kardio kan du i større grad trene uten fulle 48 timer i mellom, men pass da på at du varierer intensitet og puls.

Samtidig er det ikke noe i veien for å trene styrke hver dag, men da må du kjøre splitt på hvilke muskelgrupper du tar hvilken dag.
Dag 1: Bryst og triceps
Dag 2: Rygg, skuldre, biceps
Dag 3. Bein (og mage)
...f.eks. Det kan selvfølgelig splittes på andre måter.

Kardiotreningen kan du variere på følgende måte:
Dag 1: (Løping/sykling) Intervalløkt. Pulssone 2 (60-70 % av maks) og 5 (90 % av maks) (utenfor og i intervalldrag).
Dag 2: Langkjøring sone 2 (60-70 % av maks)
Dag 3: Times tid i sone 3-4 (70-85 % av maks)

Hva er en "økt"..? Minst 30 minutter, for å få puls og effekt av treningen (kardio). Under styrketreningen er det ikke lengden på økta som avgjør, men hvordan du legger opp opp antallet reps og set. Sørg for kun korte pauser mellom hver øvelse og hvert set. Du skal være godt andpusten under store deler av økten, muksulaturen skal bli så sliten at du ikke tror du hadde orket flere løft på aktuell muskelgruppe. Men du skal så klart beholde kontroll over løftet og belastning skal aldri gå på bekostning av teknikk.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 13:09   #10
Nomy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 21
Nomy er på en erverdig vei

Sv: Trening: Litt hver dag eller en skikkelig økt annenhver dag?

Opprinnelig lagt inn av Sessaen, her.

Hva menes med en skikkelig treningsøkt? Hvor lenge og hvor hardt? I følge boken står det vel rundt 100 i puls, men for hvor lang tid? Noen gode anbefalinger til hva som er lurt å trene? Kjenner jeg blir fort sliten når jeg går i oppoverbakker og trapper.

Jeg har ofte så høy puls at jeg ikke har turt å holde øye med det fordi jeg er redd det vil gå ut over innsatsen min på trening om jeg hele tiden må roe meg ned for å holde pulsen nede.. 100 hjerteslag i minuttet høres likevel lavt ut for en skikkelig trening, selv for godt trente personer.

Når jeg trener, så varmer jeg opp med å ro 2000 meter, dette tar meg et sted mellom 9 og 11 minutter litt avhengig av dagsformen og om jeg begynner litt pent.
Når jeg har blitt varm trener jeg styrke, ben, armer, bryst, rygg, mage. 12 repitisjoner 2 eller 3 serier. Jeg prøver å ikke ta for lange pauser mellom hver serie for å holde pulsen oppe.
Når jeg er ferdig med styrke, så bruker jeg en skimaskin i ca 30 minutter. Hvor mye motstand og hvor høy hastighet jeg holder avhenger av dagsformen og om den fordømte maskinen forteller meg hvor høy puls jeg har Om den gjør det så prøver jeg å holde pulsen under 165. (Jeg er tung og det skal ikke så mye til før pulsen går høyt opp..) Jeg har også følelsen av at den går høyere opp nå som jeg spiser lavkarbo, har noen andre liknende erfaring?

__________________
Start: 4 januar 2010.


Nomy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 17:31   #11
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Trening: Litt hver dag eller en skikkelig økt annenhver dag?

100 i puls er veldig lite... Du er fort (og bør være) på rundt 140-160 som en slags øvre midtsone, men det kommer jo selvfølgelig an på hva makspulsen din er.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Svar

Emneord
trening ketolysekuren, treningsopplegg


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blir litt forvirret av det her ... (ikke trening og grønt på lavkarbo?) Anlin Lavkarbo generelt 10 23-11-09 12:38
Blir litt tatt av en eller annen vind ... Eller? Karin Generell diskusjon 1 25-04-09 01:06
Litt mer happy, eller? Lil@ Mer enn 30 kg overvekt 12 22-01-09 11:30
Trenger råd! Dele opp trening, eller trene hele kroppen samtidig (styrketrening)? JenJen Trening 19 27-09-08 11:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no