Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo for studenter?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-10-11, 15:39   #1
Skriblerier
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Østlandet
Alder: 32
Innlegg: 37
Skriblerier er på en erverdig vei
Question

Lavkarbo for studenter?

Satt i gruppe med ei på skolen i dag, som reagerte på at jeg spiste lavkarbo. Hun hadde snakket med en annen venninne av seg som visst studerte kosthold, og som mente at studenter trengte karbohydrater for å holde hukommelsen og konsentrasjonen ved like.

Stemmer dette? Finnes det noen forskning som tilsier at karbohydrater er bedre for de som skal tilegne seg akademisk kunnskap, eller er dette noe skeptikere har fått for seg?

Selv hadde jeg store problemer med å si at dette ikke var noe problem for meg, men jeg må innrømme at det var vanskelig å komme fram til henne. Jeg kjenner jo på meg selv at det er lettere å bli konsentrert om studiene mine nå, og at jeg tar opp kunnskap så godt som mulig, spesielt nå som jeg studerer det faget jeg gjør hvor jeg må huske mange detaljer for å kunne forklare de store begivenhetene.

__________________
Delmål 1: 80 kg | Delmål 2: 75 | Delmål 3: 70 | Delmål 4: 65 | Hovedmål 5: 60


Skriblerier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 16:02   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for studenter?

Hehe, det er bare tull Du sier jo selv at det er lettere å konsentrere seg om studiene nå. Hjernen er mer glad i fett enn den er i karbohydrater.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 16:10   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for studenter?

Lettere å fokusere når man slipper å fôre blodsukkeret i hytt og pine, vil jeg tro. Det høres ut som om hun du snakket med resiterte råd i forhold til nettopp blodsukker, og den slappheten og konsentrasjonssvikten som kan følge med når en på "normalt" kosthold ikke passer på å spise ofte nok / karbohydratrikt nok. Med lavkarbo kan man jo langt på vei fullstendig eliminere den problematikken.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 16:15   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for studenter?

Jeg er også student, eller var da. Og jeg merker null, niks, absolutt ingen forskjell på om jeg spiser 0 karbohydrater eller 13 eller 100 eller hva det måtte være. Hjernekapasiteten stays the same

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 18:42   #5
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo for studenter?

Bare tull og tøys. Om du spiser mye karb eller ikke påvirker ikke din evne til konsentrasjon.

Mye bra gjør nok lavkarbo, men å degradere hjernekapasiteten det gjør den ikke. Høykarbo degraderer heller ikke hjernen din fra å kunne konsentrere seg.
Derimot å ikke gi kroppen den næring i en eller annen form, søvnmangel osv påvirker evnen til å konsentrere seg over tid. Men det har ikke noe med karbo eller ei å gjøre.

Jeg har vært student under begge forhold, samt vært i 100% jobb ved siden av å være student på heltid på fullkarbo. Utgjorde ingen forskjell.

Så en liten historie:
Mangel på søvn derimot og store fysiske påkjenninger over tid reduserer andelen av fettceller rundt nervecellene degraderer deres evne til å sende/motta/transportere signaler rundt i kroppen. Da mister du evnen til å gjøre ting raskt.
Jeg har deltatt i vitenskapelig forsøk på dette med egen kropp over 8 døgn under kyndig legeoppsyn og tester på Ullevål i etterkant.

Konklusjonen er at ekstrem, ukontrollert vekttap på ekstremt kort tid vil medføre degradering av fettlager rundt nervecellene i kroppen (reseptorer) som gjør at det å knyte skolisser tar gjerne 10-15 minutter, men for deg så tror du at du gjør det i normalt tempo. Vi ble filmet, og morsomt å se på eksvis dette :-)

  Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 19:17   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for studenter?

Dersom jeg spiser raske karber varer det i rundt 10minutter eller så og etterpå blir jeg trøtt og slapp og som mannen sier: Du er helt uttafor.

På ketogent kost kan jeg holde fokus mye lengere, selv om jeg har ME, men symptomene er absolutt uten tvil verst når jeg spiser mel, sukker, potet el.l. Da blir jeg ikke bare helt utslitt, men jeg sklir inn i min egen verden i tillegg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:27   #7
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Lavkarbo for studenter?

Min konsentrasjon ble betraktelig bedre av å legge om til rimelig strikt lavkarbo. Du kan si den økte proporsjonalt med reduseringen av KH. Fra å slite med ukeblader eller til og med Donald, tok jeg eksamen i juni med strålende resultat. Ingen forskning akkurat, men en personlig erfaring som stemmer med det du sier. Så stol på magefølelsen og drit i hva andre mener. Har det samme i forhold til trening, ender stort sett opp med å avslutte diskusjonen. Bytte tema eller si at dette funker for meg, eller jatte med når jeg ikke kommer igjennom.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 18:54   #8
Skriblerier
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Østlandet
Alder: 32
Innlegg: 37
Skriblerier er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo for studenter?

Beklager at jeg ikke har svart, har en pressende eksamen over ørene
Høres veldig bra ut det dere sier, da slipper jeg å tenke noe mer på det og fortsetter å knaske på fettet og grønnsakene mine. Så får de andre si det de vil

__________________
Delmål 1: 80 kg | Delmål 2: 75 | Delmål 3: 70 | Delmål 4: 65 | Hovedmål 5: 60


Skriblerier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no