Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-07, 23:33   #26
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Goggen, her.

Hadde vært fint om du kunne begrunne dette.

Det er stikk i strid med det veldig mange etterhvert mener.

Har du referanser, forskning eller artikler om dette emnet hadde det vært fint å lese dem.

Nå har jeg rettet opp det jeg skrev, det var litt upresist skrevet.

Jeg har i grunnen ikke hørt noen snakke om PH-verdi i forbindelse med denne debatten, jeg. Det er i det hele tatt et aspekt som har fått liten oppmerksomhet når det gjelder kosthold og helse. Så om det kan dokumenteres at man ikke får forsuret PH av å spise mye kjøtt og lite grønt, så vil jeg gjerne se det ...

Jeg støtter meg på artikler og litteratur jeg har lest oppigjennom, og utøvere av "alternativ" og ikke fullt så alternativ medisin. Jeg ser holistisk på dette, og det er en litt annen vinkling enn den vestlig vitenskapelige

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 00:13   #27
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Her er en tråd om emnet, med noen linker i

Ups, det var ikke mange av linkene som virket lenger ...


Sist redigert av Huldr : 24-05-07 kl 01:45.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 00:47   #28
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

En må også huske på at det ikke utelukkende er bra å få i seg for mye fett heller - etter hva jeg husker fra et intervju hadde f.eks. skaldemann gått ned i vekt på pølser biff og bacon....jeg tør ikke å tenke på hvordan hans blodårer ser ut innvendig....

Nå har jo Skaldeman vært til omfattende medisinsk utredning, og resultatene har han postet her på forumet. .

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 03:36   #29
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Syns det er litt synd at denne tråden også sklir litt vel langt bort fra spørsmålet.
Det er et enkelt og greit spørsmål, syns nå jeg.


Alle lavkarboretninger inkluderer mellom 15/20 (Ketolyse/Atkins) og 72 / - ? (Optimal Ernæring / Fedon Linberg)
(er usikker på hva Fedon har skrevet om det...) gram karbohydrater pr dag: i form av grønnsaker og evt. bær, knekkebrød og litt frukt.
Og disse grønnsakene skal være med i hvert måltid, eller hvertfall nesten alle måltider, hver dag.


Det er et viktig poeng å ha i bakhodet når man begynner på lavkarbo, særlig for de som er nye på forumet her!

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 07:09   #30
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Jeg er undervektig, og for noen år siden hadde jeg en BMI på et sted mellom 17 og 18 (orker ikke regne ut i farten, 45 kg og 169 cm). Da mannen min startet på Atkins induksjon, så spiste jeg samme kost som han omtrent, og jeg merket at jeg ble veldig mye bedre av det, men med en gang jeg begynte å komme i ketose, så ble jeg dårlig. Det var rett og slett for stressende for kroppen min.


Nå er det ikke uvanlig å være i dårlig form de første dagene på ketose. Var du i ketose lenge nok til at du kan utelukke at det ville gå over av seg selv? Egentlig er det naturlig å tro at en som har lite kroppsfett ikke vil fungere optimalt på fettforbrenning.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 08:27   #31
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.


Iset: jeg har mine tvil når han faktisk har stått på tv og sagt at han lenge levde nesten bare på bacon, pølser og biff. Hver dag spiste han masser av bacon skrøt han av....noe som jeg tviler sterkt på er særlig kunstig for kolestoroelt hans - mye enmettet fett er ikke bra. fett er ikke bare fett det heller...er ikke likegyldig hva man putter i seg av det akkurat som det ikke er likegyldig hva man putter i seg av hverken proteiner eller karbohydrater.

Det er ganske sterkt å insinuere at en person lyver uten at du kan dokumentere det...

Kroppen min trives best i ketose. Da har jeg mindre smerter i ledd og bekken. Samtidig vet jeg om de som ikke tåler ketosen fordi kroppen stresser for mye.

Her som for mye annet, man må finne sin vei og hva som fungerer for hver enkelt.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 08:59   #32
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

Alle lavkarboretninger inkluderer mellom 15/20 (Ketolyse/Atkins) og 72 / - ? (Optimal Ernæring / Fedon Linberg)
(er usikker på hva Fedon har skrevet om det...) gram karbohydrater pr dag

Fedon teller ikke karber, men GI derfor er gram irrelevant på "vanlig" fedon.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 10:03   #33
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Nå er det ikke uvanlig å være i dårlig form de første dagene på ketose. Var du i ketose lenge nok til at du kan utelukke at det ville gå over av seg selv? Egentlig er det naturlig å tro at en som har lite kroppsfett ikke vil fungere optimalt på fettforbrenning.

Nei det var jeg ikke. Det er ikke meningen man skal væredårlig som jeg var. Men jeg er kanskje ikke representativ siden jeg var syk i utgangspunktet kom jeg til å tenke på når jeg leste Frøy sitt innlegg.

Å være i ketose er jo ikke farlig, men jeg vil tro at det ikke er bra for alle. Og jeg vil tro at en som er undervektig ikke vil ha godt av å være i ketose fordi det å gå i ketose er et ganske kraftig virkemiddel, og en undervektig kropp er ikke sterk (og man har bla. liten motstandskraft mot infeksjoner). Å gå i ketose for å forbrenne egne fettlagre som ikke er der er jo lite hensiktsmessig, og man må tilføre ganske mye fett i kosten for å få tilført nok til å ikke tære på kroppen tenker jeg.

Jeg tror man vil oppnå mye mer med å balansere kosten og stabilisere blodsukkeret. Få i seg få og langsomme karber, og nok protein og riktig fett. Så kan man etter noen runder med tilvenning og prøving finne ut om dette virker eller om det må mer drastiske virkemidler til. Hos en som er i underkant av normalvektig eller undervektig, så føler jeg meg veldig overbevist om at noe så drastisk som ketogen kost ikke er nødvendig. Men jeg kan godt se at det kan være nødvendig for en som er veldig overvektig. Vekten sier jo endel om hvilke ubalanser som er i kroppen.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 13:17   #34
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Nå skal det sies at Skaldeman (som jeg har stor respekt for) anbefaler sin diett til SVÆRT OVERVEKTIGE!
Det blir som Atksins' fettfaste for å få kickstarta kroppen, og å komme over en eventuell metabolsk resistens.
Ikke tro at ikke Skaldemann spiser grønnsaker nå, for det gjør han, for å opprettholde vekt og så videre.
Karbohydrater i langsomme former har for meg ikke så mye å gjøre med karbohydratene, men hva de forskjellige matvarene inneholder. Å få i seg noe grønt betyr for meg å få i meg de viktige vitaminene og mineralene, ikke å fore hjernen. Jeg har vært i ketose siden februar, jeg har kanskje litt høy toleranse for ketose, for jeg synes ikke jeg spiser særlig lite grønt. Jeg har bare positive erfaringer, men er nok også midt i blinken for et sånt kosthold. For meg kan jeg godt være i ketose livet ut, ikke for å være i ketose nødvendigvis, men fordi jeg trives så innmari og føler meg så bra med sånn jeg spiser nå.
At jeg forer hjernen min med karber, tviler jeg på. Jeg har aldri vært så klartenkt som på ketose

Jeg er enig med deg Frøy, om det med kjøttspising, men mest på det politiske og sosiale planet!!
Jeg spiser jo ikke kjøtt fra dyr selv, og har virkelig ikke følt det som noen hindring annet enn for variasjonens del.

Men jeg lurer fortsatt på hvorfor en person med bmi på tjue ønsker å komme i ketose, da... Det var jo liksom utgangspunktet for tråden

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 13:55   #35
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Oisann. Denne tråden hadde sklidd litt fort ut. Jeg tror kanskje noen tolket det opprinnelige spørsmålet som at "Jeg er undervektig og vil gå ned enda mer i vekt". Jeg velger heller å tolke det som et teknisk spørsmål og ikke peke fingre.

Det er mulig for alle å komme i ketose uansett fettprosent. Ketose er heller ikke synonymt med vektnedgang. Det er ingenting som tilsier at man må forbrenne kroppsfett når man er i ketose, dersom man får i seg nok fett igjennom kosten. Ketose er en like stor belastning på kroppen enten man er tykk eller tynn, men dersom man er syk er det ikke nødvendigvis noen god løsning. For å oppnå alle gunstige helseeffekter av en lavkarbodiett må man nødvendigvis være i en viss grad av ketose. Ketose er allikevel ikke noe overordnet mål, verken med tanke på helse eller slanking.

Så, ja, du kan komme i ketose med en BMI på 20, men det bør ikke være noe mål i seg selv.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 22:55   #36
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Ullabulla, her.

Lurer på om det er mulig å komme i ketose hvis man har en BMI på ca. 20, eller blir det for stor belastning for kroppen?
Takknemlig for synspunkter og svar

Nei ketose er jo sunt så det er ikke en stor belastning for kroppen. Ja du kan komme i ketose med BMI på 20. Det tror jeg du har godt av så kanskje din BMI øker ved økning av din muskelmasse?


Frøy; det er kjøtt sammen med potet/ris/brød o.l. som forsurer kroppen, ikke det å bare spise kjøtt.


Opprinnelig lagt inn av Lise

Og jeg vil tro at en som er undervektig ikke vil ha godt av å være i ketose fordi det å gå i ketose er et ganske kraftig virkemiddel, og en undervektig kropp er ikke sterk (og man har bla. liten motstandskraft mot infeksjoner). Å gå i ketose for å forbrenne egne fettlagre som ikke er der er jo lite hensiktsmessig, og man må tilføre ganske mye fett i kosten for å få tilført nok til å ikke tære på kroppen tenker jeg.

Å være i ketose er ikke det samme som å forbrenne fett som er på kroppen. Kroppen vil jo ha ett visst fettlag og med en ketosediett så vil du kanskje øke i fettmengde på kroppen også hvis du har for lite. Men det viktige er at du øker i muskler og blir mer normalvektig på en diett med mye kjøtt og fett.
Ser at du ble dårlig med en gang du kom i ketose, men det er jo normalt for alle som skifter drastisk på sitt kosthold fra lite fett/mye karbohydrater til mye fett/lite karbohydrater. Kanskje du hadde blitt bedre etter noen dager i ketose når kroppen er blitt bedre vant?


Dolphin:
Det stemmer det at du øker i muskelmasse uten å trene hvis du spiser mye kjøtt og lite karbohydrater. Det er det som er så bra med lavkarbo. Hvis du spiser mye karbohydrater og lite fett og proteiner mens du går ned i vekt så vil du miste muskelmasse sammen med fett og da forbrenner du mindre etterhvert og det blir vanskelig å holde vekta. På lavkarbo skjer det motsatte. Du mister ingen muskelmasse (den øker t.o.m) men du mister kun fettmasse (og vann i begynnelsen).

Bare se på de som har gått ned mye på lavfett/mye karbs. Se på rumpa, den er flat! En god indikasjon på muskler som har forsvunnet.

Og det med trening er også sant. Du mister veldig lite fett av å trene. Det beste er å konsentrere seg om kosten da det er der det er mest å hente når man skal miste fett på kroppen. Men det er jo godt å komme seg ut i frisk luft da. Den treningen som er best er helt klart styrketrening. Da får du større muskler som igjen øker forbrenningen. Men jeg ville ikke brydd meg med å trene styrketrening hvis jeg hadde høy overvekt, da er det bedre å la kosten gjøre jobben i starten og kanskje begynne med styrketrening når man er kanskje i mål eller 10 kg fra målet.

Fett er ikke farlig i seg selv, det er hva du spiser sammen med fett (pasta, ris, brød, potet, sukker osv) som gjør fett farlig og da kan man vel ikke skylde på fettet eller? Så Skaldemann har garantert rene blodårer som flere av har som ikke spiser fett sammen med usunne karbohydrater. Og husk at av fett (uten masse karbohydrater) blir du mett, derfor er det umulig å få i seg for mye av det.


Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Hva skaldeman angår kunne jeg ikke bry meg mindre hva han sier....dette er en mann som etter hva jeg har forstått ikke har noe bakgrunn innen verken menneskelig fysiologi eller ernæring og bare har "funnet" ut ting av seg selv...nå påberoper han seg å være en slags guru som vet så mye bedre enn alle andre. Er mot alt som har med ekstremisme å gjøre og mener at verken for mye eller for lite av det ene eller det andre er positivt. Viktig å finne en balanse mellom ting også når det gjelder kosthold. Og når han i tillegg kun nevner fysisk aktivitet i en bi setnig _ " ja bra hvis man får det til for helsens skyld..." så blir jeg særdeles skeptisk. Fysisk aktivitet har gjerne ikke så mye å si for vekten vår, men det har særdeles mye å si for andre ting - immunforsvar, bentetthet, muskletyngde og funksjon etc etc. Så da velger jeg heller å stole på både min fysiologiprofessor som har mange års erfaring med både ernæring og toppidrett, samt legen min ( fedon klinikk) som faktisk er spesiealist innen indremedisin og ernæring....

Skaldemann har forsket på segselv og det er ihvertfall mye bedre enn alle disse useriøse forskningsresultatene som finnes om lavkarbo og dens effekt på kroppen. Man trenger ikke å ha utdanning for å kunne noe. Bare se på Christian Drevon, han kaller seg Professor i Ernæring men vet ingenting om ketose (han trodde faktisk ketose var ketoacidose, men det er jo noe helt annet og dødelig noe ihvertfall ikke ketose er!). Så å være fysiologiprofessor betyr ikke automatisk at han har rett i alt. Det samme med "spesialist innen indremedisin og ernæring". Det går på å lese bøker som andre har skrevet og det er ikke dermed sagt at disse bøkene er sanne. Skaldemann har "lest" sin egen kropp og det er mye bedre sannhet i det. Han er jo ett godt eksempel på hva ett fettrikt kosthold (uten usunne karbohydrater) gjør med en kropp.


Ang. fysisk aktivitet så mener jo Skaldemann nettopp at man ikke trenger å trene for å gå ned i vekt for det har så lite å si!

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon

Sist redigert av donjuanwannabe : 24-05-07 kl 23:17.
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 23:04   #37
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av djw

Nei ketose er jo sunt så det er ikke en stor belastning for kroppen.

Nåja. For både Lise og Frøy så har det vært en stor belastning - og andre med.

Det å endre kroppssammensetningen fra mye fett/lite muskler til lite fett/mere muskler.. det krever jo ikke akkurat ketose. Lavkarbo holder i massevis.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 23:07   #38
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Om ketose er så bra for alle, -hvorfor anbefaler da (f.ex) Torkild ketolyse kun til de som har mer enn 10 kilo overvekt?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 04:24   #39
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Om ketose er så bra for alle, -hvorfor anbefaler da (f.ex) Torkild ketolyse kun til de som har mer enn 10 kilo overvekt?

Sikkert mange grunner til det, en kan være at mange av de som vil ned så lite allerede holder idealvekten og dermed vil de ikke gå ned i vekt fordi lavkarbo dietter ikke gjør deg undervektig. Dermed vil de ikke gå ned i vekt og de da vil hevde at dietten ikke virker. Noe som er dårlig reklame for dietten.
En annen grunn kan være usikkerhet om hvilke effekter ketose gir på undervektige.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 15:02   #40
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

carisma: Nå syns jeg faktisk du er litt nedlatende her....fordi om jeg er i tidlig fase med ketogen kost betyr ikke det at jeg ikke har kunnskap om kosthold, ernæring og trening i utgangspunket. Er 3 år student på fysioterapistudet, har trent styrke og danset i mange år og kan faktisk en del om hvordan kroppen vår fungerer. Jeg hadde heller ALDRI gått inn på et så knallhardt kosthold som ketogent kost er hadde det ikke vært for at jeg var pent nødt da jeg nylig har fått påvist insulinresistens ( noe som fatslegen min tydeligvis skulle ha oppdaget før og gitt meg oppfølging på helt fra jeg var liten da jeg en periode hadde nedsatt glukosetoleranse). Hadde jeg ikke hatt det - insulinresistens - har både jeg og samboeren min god nok kompetanse til å lage oss et kosthold der vi fint kan klare å gå ned i vekt ( og beholde musklemasse) uten å kutte alle karbs. Jeg har også selv gjort vel så mange erfaringer med kroppen min og vet hva som funker og ikke som skaldemann, men utnevner meg ikke til ekspert for det eller anbefaler ting til andre i hytt og dynevær - noe som ville være uetisk i så fall.

Ikke glem det at kroppen vår faktisk er bygd opp av både fett, vann, proteiner karbohydrater etc - da er det også naturlig at vi tilføyer en balansert mengde av de samme næringsstoffene. Å fjerne en an delen blir som å bygge et hus med sement uten å ha sand i sementen, for lite sand eller for mye eller for mye vann etcetc. Funker ikke så veldig bra.
Man slutter heller ikke å drikke vann selv om man menst sannsynlig kan gå ned endel kg på å la være.....

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 15:17   #41
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

carisma: Nå syns jeg faktisk du er litt nedlatende her....fordi om jeg er i tidlig fase med ketogen kost betyr ikke det at jeg ikke har kunnskap om kosthold, ernæring og trening i utgangspunket. Er 3 år student på fysioterapistudet, har trent styrke og danset i mange år og kan faktisk en del om hvordan kroppen vår fungerer. Jeg hadde heller ALDRI gått inn på et så knallhardt kosthold som ketogent kost er hadde det ikke vært for at jeg var pent nødt da jeg nylig har fått påvist insulinresistens ( noe som fatslegen min tydeligvis skulle ha oppdaget før og gitt meg oppfølging på helt fra jeg var liten da jeg en periode hadde nedsatt glukosetoleranse). Hadde jeg ikke hatt det - insulinresistens - har både jeg og samboeren min god nok kompetanse til å lage oss et kosthold der vi fint kan klare å gå ned i vekt ( og beholde musklemasse) uten å kutte alle karbs. Jeg har også selv gjort vel så mange erfaringer med kroppen min og vet hva som funker og ikke som skaldemann, men utnevner meg ikke til ekspert for det eller anbefaler ting til andre i hytt og dynevær - noe som ville være uetisk i så fall.

Ikke glem det at kroppen vår faktisk er bygd opp av både fett, vann, proteiner karbohydrater etc - da er det også naturlig at vi tilføyer en balansert mengde av de samme næringsstoffene. Å fjerne en an delen blir som å bygge et hus med sement uten å ha sand i sementen, for lite sand eller for mye eller for mye vann etcetc. Funker ikke så veldig bra.
Man slutter heller ikke å drikke vann selv om man menst sannsynlig kan gå ned endel kg på å la være.....

Hvordan kan du si at det ikke fungerer så bra når det faktisk gjør det for svært mange? Du mener Carisma var nedlatende, men er det ikke nedlatende å påstå at det som faktisk fungerer for svært mange her ikke fungerer?

Å sammenligne det med å drikke vann blir jo totalt feil, man dør av å ikke drikke vann. Man dør ikke av å ikke spise karbohydrater, og det er vel svært få som snakker om å kutte ut karbohydratene, man kutter drastisk ned på karbohydratene.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 15:35   #42
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Er 3 år student på fysioterapistudet, har trent styrke og danset i mange år og kan faktisk en del om hvordan kroppen vår fungerer.

Ha ha! Professor Drevon skryter også på seg å kunne mye om kosthold, og refererer til utdannelsen sin...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 15:47   #43
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Dojuanwannabe:

Vil bare spørre hvilken bakgrunn du har/ erfaring du har når det gjelder trening/ kosthold/ ernæring til å kunne sitte og påstå at muskelmassen vår vil bevares selv om den ikke brukes bare man spiser nok proteiner? Hvis du seriøst mener det er du i så fall en god del ute å kjører.

Sier det igjen - jeg er 3 års fysioterapistudent og har faktisk lært endel om menneskets fysiologi oppgjennom. I tillegg har eg mange års erfaring innen dans og det å drive med styrketrening, har en samboer som er styrkeløfter og mange venner som både driver med styrkeløft og fitness.
Og de fleste som driver med disse idrettene vet godt hva et 2 -3 ukers opphold uten styrketrening har å si for både muskelmassen og styrken - BEGGE deler reduseres rimelig raskt!

Å sitte å påstå at man bare kan spise seg til store og sterke muskler, bare man spiser nok proteiner blir jo bare vås....er ikke sånn kroppen vår fungerer.
Det blir som å si at man blir stor og sterk av å gå på bol uten å trene, eller at man blir mer smart hvis man ikke bruker hjernecellene sine, men bare sitter i ro og sløver hele dagen. Eller at man anbefaler en benskjør dame om å holde seg i ro og bare spise " riktig" så fikser skjellettet seg av seg selv....

At nok proteiner i kosten vil gjøre det lettere å bygge opp muskelmassen er en helt annen sak, men det gjør ikke jobben alene.

Og å si at trening / fysisk aktivitet slettes ikke har noe what so ever å si for fettforbrenning er jo en rar uttalelse å komme med - klart det har det - det er jo grad av aktivitet som bestemmer hvor mye energi kroppen har behov for/ bruker. Ja, vi har en viss basalforbrenning fordi kroppen trenger energi til alle kroppens basale prosesser, men det er jo ingen tvil om at en som er svært fysisk aktiv likevel vil ha behov for mer energi enn en som bare sitter i sofaen hele dagen.

Men at masse trening uten et ordentlig kosthold har lite for seg det også er jeg enig i - da uteblir ofte den effekten en ønsker av trening.

Å si at man ikke vil anbefale styrketrening for svært overvektige før de har gått ned blir også litt tullete syns jeg. Selvfølgelig bør enkelte gå gjennom en grundig helsesjekk for å utelukke at det foreligger kontraindikasjoner for slik eller annen trening, men så lenge det ikke foreligger er det ingen grunn til å "vente" til man har nådd vektmålet sitt med å begynne å bygge opp muskelmasse.

Se bare på mange slankeprogram som går på tv - både slankekrigen og denne fettøya eller hva det nå het - vil understreke at jeg ikke nødvendigvis er noe fan av slike programmer - men det er jo ikke til å skyve under en stol at alle disse programmene også har fysisk aktivitet - også hard styrketrening - som et viktig element i opplegget sitt.

For mange pasientgrupper ( kols pasienter, hjerte - pasienter, svært overvektige etc) er styrketrening forøvrig det greieste stedet å begynne fordi det bl.a. ikke krever så mye av evnen til å få tak i tilstrekkelig oksygen som det å gå turer. En som er svært overvektig vil ofte ha problemer med kondisjonen og da vil styrketrening gjerne være et langt bedre sted å begynne enn å gå turer nettopp av grunnen som nevnt overfor.

Men uasnett er det viktig å bevege seg og finne en form for trening som gir en lyst til dette. Trening skal være lystbetont.
I alle fedmedebatter er det alt for lite fokus på fysisk aktivitet for helsens og ikke minst bevegelsesgledens skyld.

At man kan risikere å gå opp i vekt ved styrketrening istedet for ned er nå så, men det er nettopp derfor jeg mener at man ikke alltid må være så J***** opptatt av vekten heller fordi kroppens sammensetning er av større betydning enn hva et tall på en vekt sier og kroppens sammensetning endres nettopp gjennom fysisk aktivitet ( og et riktig kosthold).

Sier ikke at styrketrening nødvendigvis er den beste formen for trening - det har nå litt med smak og behag å gjøre, men at jeg syns det er viktig for alle å drive med er helt klart. men det finnes mange måter å trene styrke på - alle trenger ikke å løfte " skrot" slik som jeg elsker å gjøre, og det er også viktig å være allsidig når det gjelder trening. For ensidig trening kunne føre til uheldige belastninger på kroppen akkurat som for ensidig kost.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 15:48   #44
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

carisma: Nå syns jeg faktisk du er litt nedlatende her....fordi om jeg er i tidlig fase med ketogen kost betyr ikke det at jeg ikke har kunnskap om kosthold, ernæring og trening i utgangspunket. Er 3 år student på fysioterapistudet, har trent styrke og danset i mange år og kan faktisk en del om hvordan kroppen vår fungerer. Jeg hadde heller ALDRI gått inn på et så knallhardt kosthold som ketogent kost er hadde det ikke vært for at jeg var pent nødt da jeg nylig har fått påvist insulinresistens ( noe som fatslegen min tydeligvis skulle ha oppdaget før og gitt meg oppfølging på helt fra jeg var liten da jeg en periode hadde nedsatt glukosetoleranse). Hadde jeg ikke hatt det - insulinresistens - har både jeg og samboeren min god nok kompetanse til å lage oss et kosthold der vi fint kan klare å gå ned i vekt ( og beholde musklemasse) uten å kutte alle karbs. Jeg har også selv gjort vel så mange erfaringer med kroppen min og vet hva som funker og ikke som skaldemann, men utnevner meg ikke til ekspert for det eller anbefaler ting til andre i hytt og dynevær - noe som ville være uetisk i så fall.

Ikke glem det at kroppen vår faktisk er bygd opp av både fett, vann, proteiner karbohydrater etc - da er det også naturlig at vi tilføyer en balansert mengde av de samme næringsstoffene. Å fjerne en an delen blir som å bygge et hus med sement uten å ha sand i sementen, for lite sand eller for mye eller for mye vann etcetc. Funker ikke så veldig bra.
Man slutter heller ikke å drikke vann selv om man menst sannsynlig kan gå ned endel kg på å la være.....

Det jeg mente var at de fleste av oss kom hit med en viss bagasje av kunnskap om kroppen og sammensetning av mat osv som vi bl.a har fått fra staten, fra skolen, fra grete roede, libra eller hvem vi må ha hatt kontakt med gjennom tida. Men veldig mange av oss har, etterhvert som vi har lest nye teorier (og gamle), og forsket og diskutert oppdaget at kanskje det faktisk ikke stemmer det vi lærte? Og for mange av oss sitter det langt inne, jeg for min del brukte 2 år på å skjønne og ta til meg at alle de innarbeide læresetningene måtte snus om på.
Jeg anbefaler å lese boka Bedre uten brød" og forøvrig også Ketolyse-boka. Særlig den første var for meg, som for mange andre her inne, en eye-opener som satte ting litt i perspekltiv.
Og, når man kommer til et fora med så bastante meninger om hvordan ting er, så kan det hende man får bastante meninger tilbake.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 16:02   #45
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Georgine - sier ikke at det ikke funker - sier bare at man ikke skal ta alt for god fisk og at man ikke vet konsekvensene av å kutte så kraftig ned på et næringsstoff i lang tid.

Kula: Utnevner ikke meg selv som professor av noe slag, men sier hvilke erfaringer og bakgrunn jeg selv har og trening er faktisk en av de tingene jeg kan en del om og noe om hvordan fysiologien vår fungerer har jeg også lært - at jeg er utlært er imidlertid ikke fakta.

Men det er da merkelig at med en gang noen nevner at de faktisk har kunnskap på disse områdene så snur mange seg i avsky og kommer med " ja, ekspert du liksom - deg gidder vi iallefall ikke å høre på", mens med en gang en som aldri har hatt noen erfaring fra disse områdene har funnet en "mirakelkur" og funnet ut alt av seg selv så stoler folk blindt på dette mennesket?!

ja for det er logisk.....

mener ikke at folk trenger å ta det jeg sier for god fisk heller - folk må tenke selv, være kritisk til den informasjon de får og selv lete opp kunnskap/ gjøre egne erfaringer - vi er forskjellige på mange måter men også svært like på andre - alle må finne det som passer best for dem. Å stole blindt på noen uansett hvem, kan være svært farlig.....
At norsk ernæringspolitikk har slått feil er klart - men masse av disse tingene som skaldemann m.fl. kommer med er fremdeles ganske nytt og vi vet enda ikke hvilke konsekvenser slike ting kan få på sikt så greit å være litt tilbakeholden og finne en mellomting.
Veldig ofte viser ting som i utgangspunktet virket som en god ide kanskje å ikke være så bra likevel - det er derfor vi fortsetter å forske på ting for å lære.
At et karbohydratrikt kosthold blir så fryktelig feil for mange i dag skyldes jo bl.a. at vi ikke er like fysisk aktiv som før slik at det som funket for en del år tilbake ikke lenger funker for oss i dag fordi kroppene våre ikke klarer å omstille seg ifht verden rundt oss. Det betyr ikke at det hele tiden har vært totalt feil med et karbohydrat holdig kosthold, men kanskje var det ikke riktig heller - det samme gjelder for et meget fettholdig kosthold - det funker kanskje nå, men på sikt vet vi ikke om det vil være heldig på sikt.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 16:09   #46
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Sier det igjen - jeg er 3 års fysioterapistudent og har faktisk lært endel om menneskets fysiologi oppgjennom.

Oi. Jeg tror ikke et slikt argument fungerer inne på dette forumet, selv om du gjentar det aldri så mange ganger. De fleste her inne er såpass beleste at de har forstått at kunnskap og utdannelse ikke er en og samme ting.


Dersom man endrer kostholdet (til lavkarbo selvfølgelig) vil man i en periode legge på seg muskler uten å trene, fordi den gunstige endringen i hormonbalanse forbedrer kroppssammensetningen. Jeg har opplevd dette selv. Det betyr selvfølgelig ikke at man på lavkarbo vil fortsette å legge på seg muskler i uendelig tid. Men muskelmassen vil bevares selv i perioder uten trening. Sånn fungerer kroppen på lavkarbo. (Enten du liker det eller ei.)

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 16:12   #47
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Carisma: har alltid vært skeptisk til autoriteter uansett tar ingenting for god fisk uten videre. Liker å komme frem til hva jeg selv kan stå for.

Vil forresten understreke at jeg ikke er uenig i at man bør kutte på karbohydrater - spesielt raske karbohydrater og at folk må begynne å tenke på hva de trykker i trynet. Er en snopegris selv, men prøver stort sett å spise noenlunde sunt og spare godbitene til lørdagen ( ikke nå da nå holder jeg meg unna alt "godt" pliktoppfyllende som jeg er hehe) og syns at det er skremmende å se alt drit unge putter i seg uten å unne konsekvensene av det en tanke. Bøtter ned litervis på litervis med sukkerholdig brus, pommesfrittes, smågodt, sjokolade osv sov, og henger foran gatekjøkkenhjørnet eller spiller data. Mange tror de er sunne og friske bare fordi de passer inn i siste victoria beckham bukse, men tenker ikke over hva som vil skje med kroppen sin på sikt.

Hadde jeg visst før at det var mengden insulin i kroppen min som var skyld i at kroppen niholdt på kg rundt magen uansett hvor flink jeg har vært og hvor mye jeg har trent, så hadde jeg selvfølgelig gått mer drastisk til verks mye før.

Så ja til å gjøre sunnere mat billigere og matvarer med mye sukker og raske karbohydrater MYE dyrere, men nei til ekstremisme uansett retning

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 16:14   #48
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Men det er da merkelig at med en gang noen nevner at de faktisk har kunnskap på disse områdene så snur mange seg i avsky og kommer med " ja, ekspert du liksom - deg gidder vi iallefall ikke å høre på", mens med en gang en som aldri har hatt noen erfaring fra disse områdene har funnet en "mirakelkur" og funnet ut alt av seg selv så stoler folk blindt på dette mennesket?!

Jeg tror du har misforstått litt. Du benytter din egen utdannelse som et argument i diskusjonen, for å styrke din egen posisjon. Som om det skulle bety at du "faktisk har kunnskap" og derfor har mer rett enn andre her inne. Vi hører på de som har noe fornuftig å komme med, faglærte eller ei.

Ut ifra det du skriver er jeg fristet til å tro at du ikke har lest noe om lavkarbo, men jeg lar tvilen komme deg til gode.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 16:16   #49
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

masse av disse tingene som skaldemann m.fl. kommer med er fremdeles ganske nytt og vi vet enda ikke hvilke konsekvenser slike ting kan få på sikt så greit å være litt tilbakeholden og finne en mellomting.

Vel, helt nytt er det jo ikke.. Vil igjen dra fram boka "Bedre uten brød". Der står det endel om de historiske faktaene rundt lavkarbo kosthold. har desverre ikke boka her på jobb, men for eksempel står det om at franske leger anbefalte sine overvektige pasienter å spsie kjøtt, være måteholden med vinen og la brødet ligge for flere hundre år siden. Lavkalori-tankegangen har faktisk eksistert betraktelig kortere, men den har desverre hatt sterke støttespillere og bidragsytere på pengefronten.

Forøvrig; Nille her inne har levd på lavkarbo-kost siden 1982 og har det, etter eget utsagn, stort sett fotreffelig til tross for mange dystre spådommer.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 16:19   #50
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

the monk: så at jeg har utdannelse betyr at jeg ikke kan ha kunnskap om noen ting, bare smykker meg bak en tittel det er det du mener?

Utdannelsen min har gitt meg endel kunnskap på endel områder, men livserfaring og det å tilegne seg kunnskap utenom " faglitteratur" har også gitt meg vel så viktig kunnskap som det skolen har lært meg.

Virker som det plutselig er en skam å ha en utdannelse og at man ikke lærer noen ting likevel. At bare de som er " selvlært" har rett til å uttale seg....

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no